Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

TOP 11: Filmy, které nejvíc profitovaly na Oscarech


ikona
TedGeorge
Které filmy dokázaly vytěžit maximum z každoročního předávaní prestižních cen? 

Oscaři se blíží. Už za měsíc se otevře opona v legendárním Kodak Theatre a Chris Rock začne házet do placu jeden vtípek za druhým. Zlaté glóby prominou, ale právě na konci února organizuje Hollywood tu nejdůležitější přehlídku top filmů za uplynulý rok. Herci, herečky, režiséři, kameramani, trikaři, skladatelé – ti všichni s napětím vyhlíželi nominace a teď čekají na pozdní únorový večer, který jim může změnit život. Dobře ví, že cejch případného výherce ceny akademie jim do konce života nikdo neodpáře a živobytí mají zajištěné. Výjimky jistě najdeme, ale ono „Academy Award Winner“ na plakátech a v trailerech je pro všechny stejné lákadlo jako handicapovaná žížala pro slepice.

 

Pokud je někdo ještě nervóznější než pěšáci rozestavění na filmovém poli, tak to jsou studia. Před Vánoci nahrnou do kin všechny ty nadějné filmy, které se nemohou opřít o kulervoucí blockbusterovou kampaň a místo toho žebrají o přízeň u kritiků. Studia totiž dobře ví, že šuškanda je mocná a levná. Nalijme si čistého vína (doporučuji kvalitnější Cabernet Sauvignon). Kdo mimo fanouškovskou obec před pár měsíci věděl o existenci nějakého Revenanta? Před Vánoci najednou začal vycházet jeden článek za druhým rozebírající metafyzickou přeměnu Leonarda DiCapria a extremní podmínky při natáčení. Na první pohled „těžký a složitý“ film byl nominován na fakticky každou cenu. Studio si chytře počkalo, až bude hype nesnesitelný a z několika kin se na začátku ledna najednou stala celosvětová premiéra mířící do tisíců sálů.

 

V tomto článku si rozebereme 11 nejúspěšnějších filmů profitujících na oscarové sezóně. Všimněte si, že píšu sezóně, nikoliv noci. V okamžiku, kdy jsou Oscary rozdány, už má většina favoritů dávno vyděláno. Jistě, studia přidají pár stovek kin, ale procentuálně už to jsou pouze příjemné drobné. Důležitá je celá ta sezóna, kterou pokaždé naplno odstartují Zlaté glóby, následované všemi možnými a nemožnými Critics Choice Awards a korunované oscarovými nominacemi. Další Top jedenáctka je tady, jdeme na to.

8. Přelet nad kukaččím hnízdem (1975)

Rozpočet: 4.4
Tržby v USA: 109
Tržby celosvětově: Bohužel nejsou známé, respektive jsem je nenašel.
Vyhrálo to: Nejlepší film, herec v hlavní roli, herečka v hlavní roli, režisér, adaptovaný scénář
Zásluha Oscarů na tržbách: 7/10
KarelR se vyjadřuje ke kvalitám filmu: 4. nejlepší film podle ČSFD. Zaslouženě.
Vytáhni v hospodě: Nevím proč a nevím jak je to možné, ale ve švédských kinech běžel film nepřetržitě od roku 1975 do roku 1987. Jedná se o dosud nepřekonaný rekord.

Opona se roztahuje. Píše se rok 1976 a starý muž předčítá oscarové nominace. Vítězem se stává Jack Nicholson. Jack jako boss sundává masivní sluneční brýle a trochu potěšen utíká na pódium převzít cenu. „Chtěl bych poděkovat paní Mary Pickfordové. Tuším, že byla prvním hercem nebo herečkou, co dostala procenta z tržeb…“ Víte vůbec, že producentem filmu byl Michael Douglas? Toho dodnes pojí velké přátelství s naším Milošem Formanem. Koneckonců toho spolu zažili opravdu hodně.

 

Autor literární předlohy Ken Kesey naprosto sabotoval jakoukoliv spolupráci na scénáři (kromě několika prvních dní) a dodnes filmu nemůže přijít na jméno (byť ho prý ještě neviděl). Jack Nicholson byl Jack Nicholson. Během natáčení s Formanem odmítal mluvit a režírovat ho tak musel kameraman. Formanovi pak Nicholson na Oscarech ani nepoděkoval. Diváci a kritici také zprvu neskákali do stropu. Jakoby zrcadlili nespokojenost autora literární předlohy. Až po prvních nominacích na ceny kritiků, rozjetí diskuze o blázincích v Americe a legendách o sestře Ratchetové se film dočkal zaslouženého úspěchu. Časem se snímek dokonce zařadil mezi legendy amerického plátna a dnes se nenajde člověk, který by tenhle film neměl rád. Až na toho Keseyho.

 

7. Million Dollar Baby (2004)
Rozpočet: 30
Tržby v USA: 100.5
Tržby celosvětově: 216.8
Vyhrálo to: Nejlepší film, režisér, herečka v hlavní roli, herec ve vedlejší roli
Zásluha Oscarů na tržbách: 8/10
KarelR se vyjadřuje ke kvalitám filmu: Totální nápor, podruhý bych to asi nedal.
Vytáhni v hospodě: Roli Maggie si původně měla vystřihnout Sandra Bullock. Ta zároveň prosazovala, aby film režíroval Shekhar Khapur (proboha proč?). Naštěstí jí v tom zabránilo natáčení pecky Slečna dršnák 2.

Nádhernej film. Už od prvních minut si mě Eastwood omotal kolem prstu a stejně jako všichni okolo jsem jenom hltal ve své jednoduchosti silný příběh boxerky – outsiderky, která vsadí všechno na jednu kartu. Jak už to u boxerských filmů bývá, dění na plátně často reflektuje dění ve skutečnosti. Eastwoodovi nikdo nevěřil. Legendární režisér se roky snažil získat peníze na natáčení a byť strávil celou kariéru u Warner Bros, studio mu 30 milionů dolarů nechtělo poskytnout. Šel proto s prosíkem za distribuční společností Lakeshore Entertainment.

 

Ti souhlasili a uhradili polovinu rozpočtu. Druhou půlku vyplázli na stůl Warneři a natáčení mohlo začít. Bylo rekordně rychlé, za pouhých 40 dnů bylo hotovo. Hillary Swank jako Maggie samozřejmě trénovala dlouhé měsíce před natáčením a Eastwood byl po své sedmdesátce natolik zkušený režisér, že nenechal nic v náhodě. Po prosincovém otvíráku v osmi kinech začal film sbírat jednu nadšenou reakci za druhou (Roger Ebert: „Mistrovské dílo."), nominace na filmové ceny na sebe nenechaly dlouho čekat a po šesti měsících v kinech mohli Warneři a Lakeshore přepočítávat celosvětové tržby ve výši 217 milionů dolarů. Něco mi říká, že Warnery hodně mrzelo, že se museli dělit.

 

6. Tanec s vlky (1990)
Rozpočet: 22
Tržby v USA: 184.2
Tržby celosvětově: 424.2
Vyhrálo to: Nejlepší film, režisér, adaptovaný scénář, střih, kamera, hudba, zvuk
Zásluha Oscarů na tržbách: 6/10
KarelR se vyjadřuje ke kvalitám filmu: Povinná dobrodružná četba, Costner je bůh.
Vytáhni v hospodě: Costner měl problémy s financováním filmu. Rozpočet nabobtnal na 22 milionů dolarů, což bylo v té době na western až moc. Aby byl film vůbec dokončen, musel Costner sáhnout do vlastní kapsy. Rozumíte tomu správně, máme před sebou další hollywoodskou pohádku. Film se dočkal obřích zisků, Kevin měl vyjednaný podíl na tržbách a v letech 1990-1991 si přišel na neskutečných 40 milionů dolarů.

Na řadě je obří kudos pro Kevina Costnera. Za kariéru si jich zase tolik nevysloužil, tak si ho snad užije. Je skoro až neuvěřitelné, že je 237 minut (speciální edice povinně pro všechny) dlouhý epický film jeho režijní prvotinou. Natáčení nebylo jednoduché. Počínaje 20 dní trvajícím natáčením scény s největším stádem bizonů vůbec, pokračujíc problémy s důvěryhodným usmrcením umělých animatronických bizonů, konče zraněními, která málem vyřadila ze hry samotného režiséra a hvězdu filmu. Navíc jim chudákům vůbec nepřálo počasí.

 

To vše neuniklo pozornosti cynických, zlých a senzacechtivých novinářů, kteří se smáli Costnerově snaze film dokončit. Původní rozpočet nabobtnal z 15 na 18 milionů dolarů. Následně na 22. Filmu se po vzoru legendárního propadáku Heavens Gate začalo říkat Kevins Gate. A pak všem sklaplo. Film se okamžitě dočkal výborného kritického přijetí, do kina chodil každý a najednou z toho bylo 12 nominací na Oscara. Tanec s vlky kromě ceny pro režiséra získal také ocenění za nejlepší film a Costner si po skončení celého oceňujícího kolečka odjel na svojí farmu do Wisconsinu, kde přikoupil nějaký ten hektar okolní půdy navíc.

 

5.  Chicago (2002)
Rozpočet: 45
Tržby v USA: 170.7
Tržby celosvětově: 306.8
Vyhrálo to: Nejlepší film (grrrr), herečka ve vedlejší roli, střih, výtvarka, kostýmy, zvuk
Zásluha Oscarů na tržbách: 10/10
KarelR se vyjadřuje ke kvalitám filmu: Výborný film s excelentním soundtrackem. Ten hejt jsem nikdy nepochopil.
Vytáhni v hospodě: Filmaři oslovili Hugh Jackmana pro hlavní roli hochštaplera. Odmítnul, protože se mu zdálo, že je na ní příliš mladý. Roli Roxie Hart měla původně hrát Charlize Theron. Byť měla roli slíbenou, na poslední chvíli ji nechali jít na konkurz proti Renée Zellweger. Bohužel, no.

Muzikál Chicago je peklo natočené nudnými lidmi. Moulin Rouge je naprosto geniální nadčasový muzikál, který musím vidět aspoň jednou za půl roku. Tolik k uvedení hypotézy. Pokud mám problém odpustit ctěným akademikům nějaký přešlap, tak je to Chicago. Řekne mi tu někdo, co je na tom filmu dobrého? Herečky? Cože? Hudba? Pche! Ve světle tohoto asexuálního, pomalého a neoriginálního muzikálu působí i Bídníci Toma Hoopera jako veledílo se strhujícími sekvencemi. Děkuji za pozornost, jdeme k tržbám.

 

Možná je dobře, že Akademie sama připouští nutnost změn. Důchodci prolezlá sebranka totiž na přelomu tisíciletí naprosto ignorovala Moulin Rouge a Chicagu dala hned šest Oscarů včetně toho nejcennějšího za nejlepší snímek. Zuby skřípu také při pohledu na tržby, které při podobném rozpočtu více než dvakrát překonali božskou Nicole a naivního Ewana. Hledal jsem rozhřešení. Cítil jsem křivdu a nemohl jsem se s tím smířit. Dál již nehledám. Za Chicagem stojí Weinsteinovci se svým Miramaxem a já na ně do dálky zvedám prostředníček.

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace