Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

10 důvodů, proč byl Orson Welles bůh


ikona
xxmartinxx
orson wellestop 10
Jméno Orsona Wellese a jeho Občana Kanea zná snad každý. Proč byl ale tenhle egoista dost možná nejvíc cool filmař všech dob? 

Minulý týden uplynulo 100 let od narození Orsona Wellese, jednoho z nejlepších a nejzásadnějších filmařů všech dob, který ve své osobě ztělesňuje všechno, čím vůbec může chtít režisér být. Mladého rebela, nekompromisního umělce, génia a muže ochotného obětovat pro svoje dílo takřka vše. Díky pražskému Ponrepu jsme si mohli v předchozích týdnech připomenout jeho dokončené produkce, jichž máme vzhledem k Wellesově ambicím poměrně málo (zhruba tucet), ale alespoň se snad podařilo setřepat dojem, že krom legendárního Občana Kanea nenatočil nic dalšího. Připomeňme si dnes důvody, proč ho obdivovat nejen jako režiséra nejvlivnějšího filmu vůbec, ale prostě jako člověka a umělce:

8) Podařilo se mu přesvědčit Američany, že přistálo UFO
Welles byl sice uznávaný divadelní režisér, konečnou díru  do světa ale udělal svou rádiovou hrou na motivy H. G. Wellse Válka světů. Na začátku sice bylo jasně řečeno, že jde o inscenaci, jeho sugestivní přednes ale slušnou část Američanů přesvědčil, že hra byla přerušena zpravodajstvím a na naši planetu skutečně útočí Marťani. Celá kauza byla časem zveličena – nemůžeme si to představovat tak, že propukla masová hysterie a lidé začali pobíhat po ulicích a chystat se na konec světa, následovalo ale několik vyděšených telefonátů do rádia a pár lidí mělo neplánovaně vzrušující podvečer.  Událost každopádně vešla do dějin rádia jako ukázka síly média, manipulace s realitou a zdánlivé objektivity. Síla Orsonova hlasu tím ale nekončila, často předabovával postavy ve svých filmech a například má na svědomí i voiceover k prvnímu traileru na Star Wars – Lucas zprvu usiloval i o to, aby se chopil oživení Darth Vadera.

 

7) Nechal by zmizet pero líp než Václav Klaus
Orson byl celý život vášnivý amatérský kouzelník, jak předvedl i ve své eseji F for Fake. Od dětství se učil různé karetní i jevištní triky, principy eskamotérství a různých iluzí mohl později využívat i při vymýšlení doposud neviděných vizuálních triků. Kde myslíte, že bral inspiraci na hru se zrcadly, k níž se nejednou uchýlil? Filmové vyprávění pak nejednou přirovnával ke kouzelnickému vystoupení, ostatně omotat si nás kolem prstu uměl skoro jako Copperfield. Především ke stáru pak v jeho vystupování můžeme dost výrazně spatřovat určitou stylizaci do role starého kouzelníka, nebo to se zdá jenom mně?

  

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace