Diskuze k článku Enderova hra: Recenze

5/10

Tak tohle ne. Předem přiznávám, že za slabší hodnocení může z části bezesporu určité očkávání navozené pochvalnými komentáři, a taky že mi film nejspíš i jednoduše nesedl. Předlohu neznám, takže hodnotím pouze to, co jsem viděl na obrazovce.

Ale u mě to prostě nefungovalo. Těm děckám jsem nevěřil ani nos mezi očima, klasický "Full Metal Jacket" military drill působil v jejich podání spíš směšně, ale nejvíc mě u nich dostávalo to neustálé filozofování a pronášení osudových mouder. Když se pak hlavní hrdina uklidí kamsi k jezeru, aby přemýšlel životě, šel jsem do kolen.

Předpokládám, že za tu mizernou uvěřitelnost v podstatě celého vývoje událostí může i velká zkratkovitost filmu - zásadní okamžiky jsou tu sázeny jeden za druhý, jako kdyby mezi nimi mělo uběhnout sotva pár dní. A protože se to celé bere tak strašně smrtelně vážně, tak jsem prostě jen nevěřícně kroutil hlavou nad tím, cože se mi to vlastně snaží nakecat.

Tomuhle nepomáhá ani "kulisovost" celého filmu - když zrovna nekoukáme na nějaký digitální vesmírný výplach, tak si tam mezi sebou povídá pár postav, kde Harrison Ford musí zaskakovat pomalu i v kuchyni, aby interiéry nebyly úplně prázdné. V průměrném dílu Hvězdné brány je asi tak 20x víc komparzistů a malých roliček, které prostředí jakékoliv základny/vesmírné lodi oživují a dokreslují realističnost.

Takže se asi není moc co divit, že rádoby silný závěr mě vlastně nechal zcela chladným, a úplně poslední scéna pak už byla poslední kapkou k názoru, že jsem se zas jednou podíval na pěknou slátaninu.

Snaha se cení, alespoň to do žánru sci-fi skutečně spadá a ta stěžejní myšlenka má něco do sebe. (Filmové) zpracování je ale žalostné, z konkurentů z roku 2013 to nesahá ani po kolena ani super-levnému Europa Report, s takovým Oblivion to pak už vůbec nejde srovnávat.

Hvězdička navíc za super postavu Bonza, která to alespoň trochu odlehčovala. A budu si muset pustit Starship Troopers, ať si trochu spravím zážitky s vesmírnými brouky.
322140
Tak tohle ne. Předem přiznávám, že za slabší hodnocení může z části bezesporu určité očkávání navozené pochvalnými komentáři, a taky že mi film nejspíš i jednoduše nesedl. Předlohu neznám, takže hodnotím pouze to, co jsem viděl na obrazovce. Ale u mě to prostě nefungovalo. Těm děckám jsem nevěřil ani nos mezi očima, klasický "Full Metal Jacket" military drill působil v jejich podání spíš směšně, ale nejvíc mě u nich dostávalo to neustálé filozofování a pronášení osudových mouder. Když se pak hlavní hrdina uklidí kamsi k jezeru, aby přemýšlel životě, šel jsem do kolen. Předpokládám, že za tu mizernou uvěřitelnost v podstatě celého vývoje událostí může i velká zkratkovitost filmu - zásadní okamžiky jsou tu sázeny jeden za druhý, jako kdyby mezi nimi mělo uběhnout sotva pár dní. A protože se to celé bere tak strašně smrtelně vážně, tak jsem prostě jen nevěřícně kroutil hlavou nad tím, cože se mi to vlastně snaží nakecat. Tomuhle nepomáhá ani "kulisovost" celého filmu - když zrovna nekoukáme na nějaký digitální vesmírný výplach, tak si tam mezi sebou povídá pár postav, kde Harrison Ford musí zaskakovat pomalu i v kuchyni, aby interiéry nebyly úplně prázdné. V průměrném dílu Hvězdné brány je asi tak 20x víc komparzistů a malých roliček, které prostředí jakékoliv základny/vesmírné lodi oživují a dokreslují realističnost. Takže se asi není moc co divit, že rádoby silný závěr mě vlastně nechal zcela chladným, a úplně poslední scéna pak už byla poslední kapkou k názoru, že jsem se zas jednou podíval na pěknou slátaninu. Snaha se cení, alespoň to do žánru sci-fi skutečně spadá a ta stěžejní myšlenka má něco do sebe. (Filmové) zpracování je ale žalostné, z konkurentů z roku 2013 to nesahá ani po kolena ani super-levnému Europa Report, s takovým Oblivion to pak už vůbec nejde srovnávat. Hvězdička navíc za super postavu Bonza, která to alespoň trochu odlehčovala. A budu si muset pustit Starship Troopers, ať si trochu spravím zážitky s vesmírnými brouky.
5/10
0 0
Co se tyce hlavniho pribehu, tak myslim,ze to celkem knize odpovida. Nektere postavy jsou tam jenom kratce predstaveny nebo chybi. Trochu me mrzelo, ze tam nebyla vyraznejsi cast venovana jeho sourozencum,ale nejspis by to tam bylo trochu mimo. Jinak tu knihu si urcite precti, je jeste lepsi (a to se mi i film libil) a precti si urcite i Enderuv stin, to mi prislo jeste genialnejsi a dobre to doplnuje Enderovu hru.
305936
0 0
Ty jo, docela velký překvápko :o:+ A opravdu lituju, že mne to v kině minulo. Jasně asi milion věcí by šlo udělat jinak a lépe, ale geniálnost předlohy to hrozně tahá. Taky mi moc nesedla většina parchantů, mimo Bonza :D:+ Když už do předlohy šahali, mohli dát kapičku starší osazenstvo, tak 20+ a hned bych to mariňákům ve výcviku žral víc. Se sequelem se bohužel nepočítá. Slušných 8/10

Od knihy se to hodně odlišovalo? V tom smyslu, že se bojím, jak jsem si to filmem zkazil a nebude to teď v písmenkové formě působit tak geniálne. Strašně rád bych věděl, co bude dál. :)
305933
Ty jo, docela velký překvápko *:o**:+* A opravdu lituju, že mne to v kině minulo. Jasně asi milion věcí by šlo udělat jinak a lépe, ale geniálnost předlohy to hrozně tahá. Taky mi moc nesedla většina parchantů, mimo Bonza *:D**:+* Když už do předlohy šahali, mohli dát kapičku starší osazenstvo, tak 20+ a hned bych to mariňákům ve výcviku žral víc. Se sequelem se bohužel nepočítá. Slušných 8/10 Od knihy se to hodně odlišovalo? V tom smyslu, že se bojím, jak jsem si to filmem zkazil a nebude to teď v písmenkové formě působit tak geniálne. Strašně rád bych věděl, co bude dál. *:)*
0 0
doufám, že bude další díl .......
285398
doufám, že bude další díl .......
0 0

9/10

Tak to jsem nečekal, to byla pecka !!!

+ 9/10 za přítelkyni. Oběma se nám to strašně líbilo.
285397
Tak to jsem nečekal, to byla pecka !!! + 9/10 za přítelkyni. Oběma se nám to strašně líbilo.
9/10
0 0
Film ma celkom bavil. Najviac som bol prekvapený, že mi nešli tie decká na nervy. Ale tá šaráda na konci v poslednej tretine filmu to bol totálny mindfuck. 5/10
285254
0 0

4/10

První půlka je slušná, taková hvězdná pěchota pro děcka s nesympatickýma spratkama, ale ta druhá... to je pro mě těžký WTF jako celej ten příběh a budovanej svět. Úplně mimo. No, snad to aspoň ukončilo Hoodovu kariéru v Hollywoodu.
284545
4/10
0 0
mam s tim uplne stejnej problem jako s Full Metal Jacket (i kdyz to je o svetelny roky lepsi nez tohle). Trenovani me bavilo, ale jakmile se bitkarilo ve velkym, vypadalo to jak kdyz hraje Homeworld v kině. Prostě tam bouchaj letadylka a je mi to naprosto ukradeny. Zadny emoce, nic... proste nejakej smrad rve, mava rukama a vsechno to tam blika a pipa a sviti. Nemluve o tom, ze Ford i Kingsley jsou to za pitvořící se šašky.

17 let stara hvezdna pechota nebo pilot BSG si s timhle cgi blabolem lesti svoji zadnici.

5/10

PS: jediny prekvapeni tak pro me je to, ze ten hlavni typek neni tak nesympaticky prkno, jak to vypadalo v trailerech

284479
mam s tim uplne stejnej problem jako s Full Metal Jacket (i kdyz to je o svetelny roky lepsi nez tohle). Trenovani me bavilo, ale jakmile se bitkarilo ve velkym, vypadalo to jak kdyz hraje Homeworld v kině. Prostě tam bouchaj letadylka a je mi to naprosto ukradeny. Zadny emoce, nic... proste nejakej smrad rve, mava rukama a vsechno to tam blika a pipa a sviti. Nemluve o tom, ze Ford i Kingsley jsou to za pitvořící se šašky. 17 let stara hvezdna pechota nebo pilot BSG si s timhle cgi blabolem lesti svoji zadnici. 5/10 PS: jediny prekvapeni tak pro me je to, ze ten hlavni typek neni tak nesympaticky prkno, jak to vypadalo v trailerech
0 0

7/10

Interesantni snimek, zadna zajimava akce, zadny vrchol, ale prece dokaze upoutat po celou stopaz a nenudi ani chvilku. Skoda, ze pointu jsem si preetl nekde na netu aniz bych chtel.
284452
7/10
0 0
60%
na stejny urovni jako atlas maraku. to i oblivion mi prisel o kapku lepsi.
zadna akce, sountrack taky naprd a chtelo by to stat jenom na kecech,
ktery sou stejne neobjevny a nudny. aspon ze si diky filmu
muzu poslechnout assassin beetle - the dream is ending.
natoceny to je slusne a ubehne to rychle, ale dvojku uz fakt ne.
284440
60% na stejny urovni jako atlas maraku. to i oblivion mi prisel o kapku lepsi. zadna akce, sountrack taky naprd a chtelo by to stat jenom na kecech, ktery sou stejne neobjevny a nudny. aspon ze si diky filmu muzu poslechnout assassin beetle - the dream is ending. natoceny to je slusne a ubehne to rychle, ale dvojku uz fakt ne.
0 0
Kdo ví jaký měl vliv na zisky v USA bojkot kvůli osobním názorům Carda, autora předlohy, na určitou skupinu lidí...
284412
0 0

8/10

Škoda že to nie je o polhodinu dlhšie aby lepšie doznel záverečný zvrat, a na dokreslenie postáv. Inak je to pre mňa veľké prekvapenie. Hood si po Wolverinovi napravil reputáciu. Film ma neskutočné tempo od začiatku do konca, a správne sa striedajú komorné scény s veľkolepými. Veľmi mu pomáha vynikajúca hudba Steva Jablonskeho. Špeciálne efekty sú na vysokej úrovni, takisto ako aj herecké výkony všetkých zúčastnených. Škoda na začiatku spomenutých chýb a finančného neúspechu, dvojku by som si určite dal. :+
284411
Škoda že to nie je o polhodinu dlhšie aby lepšie doznel záverečný zvrat, a na dokreslenie postáv. Inak je to pre mňa veľké prekvapenie. Hood si po Wolverinovi napravil reputáciu. Film ma neskutočné tempo od začiatku do konca, a správne sa striedajú komorné scény s veľkolepými. Veľmi mu pomáha vynikajúca hudba Steva Jablonskeho. Špeciálne efekty sú na vysokej úrovni, takisto ako aj herecké výkony všetkých zúčastnených. Škoda na začiatku spomenutých chýb a finančného neúspechu, dvojku by som si určite dal. *:+*
8/10
0 0

8/10

Parada, Hood prekvapil, bavil som sa pocas celych 2 hodin.:+:+
284293
Parada, Hood prekvapil, bavil som sa pocas celych 2 hodin.*:+**:+*
8/10
0 0
A kdyby to bylo "přesně podle knížky", tak je studio v ještě větším finančním průšvihu (a to jsem její fanoušek).
283347
0 0

Pokračování

Pokud se podíváš na výdělky, tak šance na pokračování je mizivá.
283345
Pokračování
0 0
tý joo tohle mě teda překvapilo a to dost, po ukázkách jsem teda nečekal takovouhle scifi akční pecku.
hodně velká paráda, nevíte zda bude pokračování ? proklikal jsem si i ty spoilery tady a škoda že ty bitvy ve vesmíru nebyli delší :-)
a soundtrack od Steva Jablonskyho vynikající !!
283344
tý joo tohle mě teda překvapilo a to dost, po ukázkách jsem teda nečekal takovouhle scifi akční pecku. hodně velká paráda, nevíte zda bude pokračování ? proklikal jsem si i ty spoilery tady a škoda že ty bitvy ve vesmíru nebyli delší :-) a soundtrack od Steva Jablonskyho vynikající !!
0 0
7/10*
Není to špatné, ale všechno moc urychlené a konec zkrácený. U mě jsou nejlepší scifi tento rok jinde.
279499
7/10* Není to špatné, ale všechno moc urychlené a konec zkrácený. U mě jsou nejlepší scifi tento rok jinde.
0 0
Doufám, že vyjde i nějaký Director's cut nejméně o půl hodiny delší. Ten film jde strašně rychle dopředu a pak některé věci vyznívaji úplně jinak než by měly.

Co mě ale dost zklamalo a ubírá tomu finále je, že z lodí pilotovaných lidmi jsou najednou jen řízené počítačem. Takhle jich sice zařve taky dost, ale film to dost přechází. Čekal bych aspoň střih přímo na kapitánský můstek když dostanou rozkaz se obětovat.
277904
Doufám, že vyjde i nějaký Director's cut nejméně o půl hodiny delší. Ten film jde strašně rychle dopředu a pak některé věci vyznívaji úplně jinak než by měly. Co mě ale dost zklamalo a ubírá tomu finále je, že [spoiler]z lodí pilotovaných lidmi jsou najednou jen řízené počítačem. Takhle jich sice zařve taky dost, ale film to dost přechází. Čekal bych aspoň střih přímo na kapitánský můstek když dostanou rozkaz se obětovat.[/spoiler]
0 0
Macejko: Naprostý souhlas. Já knihu dočetla dvě hodiny před kinem, což je asi největší blbost, co člověk může udělat, přesto se mi to jako adaptace líbilo.
277716
0 0

7/10

Pozor, grafomanský blábol! ;)
Ako čerstvému znalcovi geniálnej predlohy mi bolo úplne jasné, že pokus o jej adaptáciu na pôde jedného celovečerného filmu (a pod taktovkou režiséra ohavného Wolverinea!) môže dopadnúť iba prehrou. Zostávalo iba zistiť, aká veľká a strašná tá prehra vlastne je. Bude treba brať vidlä, valaškä i faklä a ísť si to do Holý-údu vybaviť s pánom režisérom/scenáristom osobne? Po opustení kinosály môžem spokojne konštatovať - našťastie nie. Iste, pozrime sa pravde do očí - ten film neobsahuje takmer ani zlomok z psychologicko-emocionálneho podložia knihy. Nepoznamenaný divák nepocíti mrazenie z testovania hraníc ľudskej morálky, tlak až-na-dreň hraničných situácií, spaľujúce ambície a nestane sa svedkom psychického rozkladu hlavného hrdinu. Skrátka - nespozná to, na čom Cardov román stojí predovšetkým. Teda aspoň nie v takej miere, v akej by mohol. Druhá hlavná linka knihy, zameriavajúca sa na Valentinu a Petra Wigginovcov (Enderových súrodencov), navyše úplne absentuje a všetky tieto faktory by hravo stačili na to, aby som prskal oheň a síru. Lenže! Je tu jedna maličkosť, ktorá Enderovu hru zachránila. A tou je prekvapivo sám Gavin Hood. Nejde iba o to, že ako režisér drží všetko pevne v rukách a výborne vedie výborných hercov (Asa Butterfield milo prekvapil a Harrison Ford si pre seba kradne takmer každú scénu). On totiž v prvom rade ako scenárista POCHOPIL, že grunt Cardovho diela proste nie je možné do dvojhodinového filmu adekvátne preniesť. A následne urobil jedinú logickú vec - to, čo spracovateľné je, spracoval tak, aby bežného diváka ani nenapadlo, že sa díva na adaptáciu. Ako čitateľ nemám a ani už nikdy nebudem mať možnosť si to overiť na sto percent, ale mne sa jednoducho zdalo, že to po filmovej stránke (expozícia, gradácia atď.) všetko krásne funguje. Nenatrafil som na miesta, kde by skratky a škrtance v dejových líniách bili do očí, nevšimol som si, že by bolo niečo bez predchádzajúcich vedomostí potenciálne nepochopiteľné. Jednoducho to celé fungovalo ako film, nie ako ilustrácia príbehu z iného rozprávačského média. A aj keď to z predchádzajúcich riadkov nevyplýva, tak zdrojový materiál je natoľko bohatý a originálny, že aj napriek množstvu vynechaných a upravených vecí sa tento počin svojou neotrepanosťou vyčleňuje zo stáda. Seriálová forma by tomu slušala oveľa viac, ale aj tak... rešpekt. Naozaj veľký rešpekt za takúto úctyhodnú prehru. :+
277605
Pozor, grafomanský blábol! *;)* Ako čerstvému znalcovi geniálnej predlohy mi bolo úplne jasné, že pokus o jej adaptáciu na pôde jedného celovečerného filmu (a pod taktovkou režiséra ohavného Wolverinea!) môže dopadnúť iba prehrou. Zostávalo iba zistiť, aká veľká a strašná tá prehra vlastne je. Bude treba brať vidlä, valaškä i faklä a ísť si to do Holý-údu vybaviť s pánom režisérom/scenáristom osobne? Po opustení kinosály môžem spokojne konštatovať - našťastie nie. Iste, pozrime sa pravde do očí - ten film neobsahuje takmer ani zlomok z psychologicko-emocionálneho podložia knihy. Nepoznamenaný divák nepocíti mrazenie z testovania hraníc ľudskej morálky, tlak až-na-dreň hraničných situácií, spaľujúce ambície a nestane sa svedkom psychického rozkladu hlavného hrdinu. Skrátka - nespozná to, na čom Cardov román stojí predovšetkým. Teda aspoň nie v takej miere, v akej by mohol. Druhá hlavná linka knihy, zameriavajúca sa na Valentinu a Petra Wigginovcov (Enderových súrodencov), navyše úplne absentuje a všetky tieto faktory by hravo stačili na to, aby som prskal oheň a síru. Lenže! Je tu jedna maličkosť, ktorá Enderovu hru zachránila. A tou je prekvapivo sám Gavin Hood. Nejde iba o to, že ako režisér drží všetko pevne v rukách a výborne vedie výborných hercov (Asa Butterfield milo prekvapil a Harrison Ford si pre seba kradne takmer každú scénu). On totiž v prvom rade ako scenárista POCHOPIL, že grunt Cardovho diela proste nie je možné do dvojhodinového filmu adekvátne preniesť. A následne urobil jedinú logickú vec - to, čo spracovateľné je, spracoval tak, aby bežného diváka ani nenapadlo, že sa díva na adaptáciu. Ako čitateľ nemám a ani už nikdy nebudem mať možnosť si to overiť na sto percent, ale mne sa jednoducho zdalo, že to po filmovej stránke (expozícia, gradácia atď.) všetko krásne funguje. Nenatrafil som na miesta, kde by skratky a škrtance v dejových líniách bili do očí, nevšimol som si, že by bolo niečo bez predchádzajúcich vedomostí potenciálne nepochopiteľné. Jednoducho to celé fungovalo ako film, nie ako ilustrácia príbehu z iného rozprávačského média. A aj keď to z predchádzajúcich riadkov nevyplýva, tak zdrojový materiál je natoľko bohatý a originálny, že aj napriek množstvu vynechaných a upravených vecí sa tento počin svojou neotrepanosťou vyčleňuje zo stáda. Seriálová forma by tomu slušala oveľa viac, ale aj tak... rešpekt. Naozaj veľký rešpekt za takúto úctyhodnú prehru. *:+*
7/10
0 0