MoneyZone: Vydělá Doctor Strange 100 mega za první víkend?

TedGeorge
Nejnovější marvelovka se pyšní skvělými recenzemi. Promítne se to i do tržeb?

Pojďme si chvíli povídat o možných tržbách netrpělivě očekávané adaptace komiksu. Tento pátek jde nejprve do amerických kin Inferno s Tomem Hanksem a nikoho to nezajímá. První listopadový víkend to však vypukne. Doctor Strange je postava, která je sice komiksovým fandům velmi dobře známá, ale lidé stojící mimo tuto exkluzivní skupinu geeků (procentuálně zastoupenou mnohem silněji v Americe než u nás) ji příliš neznají. Respektive neznali. Iron Man, naštvaný Hulk, i ten Cap jsou postavy, které probleskují v popkultuře přece jenom mnohem silněji. Byť jsme na MovieZone, tak si troufám tvrdit, že se mnoho čtenářů se jménem Doctor Strange poprvé seznámilo až při oznámení nové marvelovské sólovky režírované horory proslaveným Scottem Derricksonem.

To si jenom ušlapávám půdu pro první zveřejněné odhady. Ty se před třemi týdny objevily na Hollywood Reporteru a tvrdily, že Doctor má ve sférách napsáno, že bude utočit na otvírák Ant-Mana, což byla podobně neznámá komiksová postavička. Mravenčí Paul Rudd otevřel s 57 milionovou jistotou a podobné predikce pro Doctora Strange tak docela dávaly smysl. Abychom byli úplně přesní – první tracking z výše jmenovaného webu naznačoval otvírák 50-75 mega. Deadline tracking potvrdilo a svůj odhad zakotvilo mezi 55-75 miliony dolarů.

Se svou troškou do mlýna přispěchal i konkureční pro.boxoffice. Ten nebyl tolik u země a Doctora poslal blíž ke Strážcům Galaxie, kteří otevřeli za hranicí 94 milionů dolarů. Konkrétně tu analyzující pánové tipují velmi pěkný otvírák 88 mega a celkovou čtvrt miliardu dolarů jenom z kin v Americe. K optimistickým odhadům je dovedl jeden velmi podstatný fakt – superhrdinové si dali v kinech několikaměsíční přestávku. Naposledy půlku světa zklamal debut Suicide Squad a žízeň diváků po kvalitní komiksárně je přímo hmatatelná.

Dobrá, to jsou všechno odhady 3-6 týdnů staré. Co se odehrálo v posledních čtrnácti dnech? Marvel zařadil pětku a rozjel naplno poslední kolo své legendární reklamní mašinérie. TV Spoty, 15 vybraných minut v IMAXU, obří plakáty na nejrušnějších místech, začátek tour de press Benedicta Cumberbatche a v neposlední řadě první reakce filmových recenzentů.

Na RottenTomatoes si komiksový mág vysloužil až podezřele dobrých 98 % pozitivních recenzí při průměrném ratingu 7.3/10 (stav k 26.10). Na MovieZone se pak objevily první (veskrze spokojené) reakce, které především lákají na výborné akční scény a lákavé vizuálno z dílny režiséra Scotta Derricksona. Aby toho nebylo dost, tak je spokojený i Cival!

Ale to jsme trochu odbočili, spokojenost bosse MovieZone asi těžko ovlivní americký otvírák Strange. Doktorovi hraje do not ještě jeden fakt - o svém víkendu fakticky nemá konkurenci. Pole bude vyklízet zklamavší pokračování Jacka Reachera, děti budou chodit na animák Trollové a Mel Gibson bude začínat oscarovou kampaň se svým válečným majstrštykem Hacksaw Ridge: Zrození hrdiny. Těžko si tak představit ideálnější víkend na poslání další marvelovky do kin.

Marvel je v unikátní pozici, kdy fakticky nemůže prodělat a jde jenom o to, jak vysoké budou výdělky tentokrát. Preprodukčními problémy pronásledovaný Ant-Man si s rozpočtem 130 milionů dolarů bez problému došel pro víc než půl miliardy v celosvětových tržbách. Pro Marvel však víc než to, že film vydělá 400 nebo 600 milionů dolarů, bylo důležité, že lidé měli film rádi a postavu přijali za pevnou součást Marvel universa. U Doctora Strange si níže zmíněnou tezi o relativní nedůležitosti tržeb a důležitosti přijetí vynásobte dvakrát. Není třeba zbytečně spoilerovat, ale další fáze marvelovského vesmíru mají opravdu hodně spoléhat na tuto postavu, která trochu připomíná sebe hledajícího Bruce Waynea v Himalájích.

Čím tuto novinku zakončit? Co třeba mým odhadem? Dobrá, máte ho mít. Otevřít po takové reklamní náloži a tolika pozitivních recenzích ve stejných dimenzích jako Ant-Man, to bych osobně bral jako zklamání. Podle mě si to Benedict Cumberbatch na férovku rozdá s Chrisem Prattem a sprostým mývalem. Stovka těsně nepadne, ale 95 milionů v Americe ano. Spokojení diváci pak filmu zaručí slušnou výdrž a Doctor se bude s kiny loučit u nádherných 280 milionů jenom z USA. Svět pak přidá dalších 350 kulatých. Nebojte, snímek bude startovat i v Číně a pro šéfa všech marvelovských šéfů Kevina Feiga to musely být pořádné nervy. O premiéře v zemi plné komunistů se totiž rozhodlo teprve před týdnem. V diskuzi čekáme na vaše tipy, tak se nenechte přemlouvat.

Vytáhni v hospodě: Občas je třeba ten tracking brát s rezervou. Vzpomínáte si na premiéru Jurského světa minulé léto? První odhady se usadily na prahu 50 milionového domečku. Když se premiéra blížila, tak pomalu rostly. Až týden před premiérou v amerických kinech hovořily o 100 milionovém otvíráku. Realita? Jurský svět suše otevřel za 209 melounů a svět se sborově pokakal.