Můžete si brblat dle libosti, ať už nad úrovní filmových Hobitů, nad digitálním běsněním Petera Jacksona nebo nad nenažraností studia, které se rozhodlo vydojit jednu knížku natřikrát. Čistě po ekonomické stránce se ale Warnerům rozhodně vyplatilo jeden příběh rozdělit na třetiny. Hobit jim totiž hned tři Vánoce po sobě přihrál blockbuster atakující celosvětovou miliardu.

Už sice nejde o v jistém směru revoluční filmovou událost, jakou byla trilogie Pána prstenů, ani o kdovíjak impozantní továrnu na dolary - jedná se ale o naprostou jistotu, kdy se do fantasy velkoprodukce nalily ohromné peníze na výrobu a marketing, všechny se ale vrátily a přiteklo i něco navíc. V továrně se díky tomu dál maká, kotle topí na plné obrátky. A skutečnost, že ani finále Hobita nenapodobí megaúspěch původní trilogie, s tou byli vesměs všichni smíření...

Hobití Bitva pěti armád nicméně dostála očekávání a i v konkurenci třetí Noci v muzeu si došla pro 56 milionů za první víkend v amerických kinech a 90 mega z úvodních pěti dní promítání. V rámci slabé vánoční nadílky si bude dál v klidu přisypávat, takže zisky Hobita 3 sice nedosáhnou na třístovku prvního dílu, ale dvojku by díky nějakým 260 milionům trumfnout měl.

VÍKENDOVÉ TRŽBY HOBITŮ A PÁNA PRSTENŮ

Adekvátní jsou i výnosy ve zbytku světa, odkud Bitva pěti armád zvládla vytáhnout po dvou víkendech (při ne-úplně-maximálním nasazení) 265 milionů dolarů. Ani tentokrát to na napodobení miliardových tržeb jedničky nevypadá, zase to ale bude cifra, kterou bude závidět 99% letošní kinonadílky. Kromě Michaela Baye.

Takže to bychom měli. A teď mi už dejte s Hobitem pokoj. A kdyby Petera Jacksona náhodou ještě někdy napadlo točit na Zélandu epickou fantasy, vlepte mu, prosím, facku. Už to fakt stačilo.

Hobit si každopádně bez větší námahy podal veškerou konkurenci. Není se co divit, protože ostatní projekty rozhodně nešly štěstíčku naproti. Platí to i pro třetí Noc v muzeu, která sice navazovala na dvě velmi úspěšné rodinné oddychovky, značka samotná je ale vyšeptalá a dlouhé prodlevy mezi jejími jednotlivými částmi rozhodně nezvyšují komerční potenciál. Přeci jen hvězda Bena Stillera pozvolna pohasíná, ostatní tváře se okoukávají, nebo dokonce umírají... a navíc tvůrci vůbec nezvládají přijít s čímkoliv novým.

Třetí Noc v muzeu se jako klasický odvar z odvaru dočkala znuděně podprůměrných recenzí, hlavně ale mrzkého sedmnáctimilionového otvíráku, což je suma, kterou zvládla dvojka urvat za jediný den! Celkem tragédie. Ale rozhodně ne překvapivá. Sterilní, i když doposud výdělečná značka se stala naprosto zbytečnou, a tak po 250 milionech jedničky a 177 dvojky přidá třetí díl z amerických pokladen jen nějakých sedmdesát mega. Ale aspoň bude pokoj a přijde něco originálnějšího. Třeba, ehm, čtyřka Chipmunků!

TRŽBY NOCÍ V MUZEU

Jen o fous níž, na šestnácti milionech, odstartovala muzikálová Annie. Rodinná hudební oddychovka měla přitom situaci ještě komplikovanější, protože ji jednak neprovázela kdovíjak oslnivá kampaň ani divácká natěšenost, navíc se film dostal v předstihu na internet kvůli hacku studia Sony. Nepříjemná šlamastyka.

Kritiky strhaný snímek s Jamie Foxxem tak trochu zázračně unikl osudu propadáku, jeho tržby totiž budou nejspíš na úrovni dvakrát dražší Noci v muzeu. Mimochodem ten mudrc, který vymyslel, že oba tyhle tituly půjdou přímo proti hobitímu finále, musel být opravdu génius a zasloužil by si vánoční prémie asi jako Jiří Ovčáček. Tady by hrozilo fiasko i mnohem lákavějším titulům, natož dvěma rozpačitým produkcím, jejichž uvedení provází hrozba pořádného průšvihu.

 

Hodně špatně dopadl uplynulý víkend pro Scottův Exodus na čtvrté pozici. Historický spektákl s Christianem Balem dojel na nevlídné reakce a klesl mezi víkendy o satanských 66,6%. A to je příliš. Po deseti dnech v americké distribuci má na kontě bídných 38 milionů, a i když mu bude účty přepudrovávat zbytek světa (zatím přisypáno dalších 61 mega), u Foxů z výsledků rozhodně mít radost nebudou. 

TRŽBY FILMŮ RIDLEYHO SCOTTA 

Do desítky se pak vešla ještě trojka Hunger Games, která má aktuálně na kontě 640 milionů celosvětově, chválená nezávislárna Divočina s Reese Witherspoon, jež může ještě šturmovat a vydělat solidní peníze, a povedená komedie Top Five Chrise Rocka.

 

Za animáky Velká šestka a mnohonásobně méně úspěšnými Tučňáky z Madagaskaru narazíte ještě na indickou hitovku P.K. Bizárek!

Kompletní žebříček tržeb zde.

Po Štědrém dnu zkusí do pranice o dolary promluvit superhvězdně obsazený muzikálový Čarovný les, Wahlbergův thriller The Gambler a ambiciózní režijní pokus Angeliny Jolie, tedy válečné patetické retro Nezlomný.