Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

První dojmy: Exodus: Bohové a králové


ikona
KarelR
exodusprvní dojmy
Jak se povedl nejnovější historický epos Ridleyho Scotta? 

Tak máme za sebou poslední velký film roku 2014. Letošek byl na povedené blockbustery obzvláště bohatý a dal nám hned několik kousků, které se v příštích letech určitě neztratí. Tajně jsme proto doufali, že se mezi letošní výherce přidá i Ridley Scott, který měl všechny předpoklady k tomu, aby nás Exodem oslnil podobně jako třeba Gladiátorem. Jak to nakonec dopadlo?

 

Jak to vidí Mr. Hlad

Ridley Scott na to pořád má. Alespoň co se týče vizuálu. Exodus je skutečně velkolepý a návštěva starověkého Egypta je něco, co si budu pamatovat ještě asi hodně dlouho. Ty přelety nad obřím městem jsou jednoduše boží. Potěší fakt, že režisér z biblického velepříběhu dělá spíš dobrodružnou podívanou než film, na který by měly chodit rodinky po tom, co se vykecají v kostele ze svých hříchů. Kouká se na to zkrátka dobře a je to zábavné, hodně i kvůli Baleovi, jenž tu stihne být cool frajírkem, oddaným manželem, zoufalcem pohrdajícím Bohem i vůdcem. A Edgerton mu je minimálně důstojným spoluhráčem. Vzhledem k tomu všemu tedy dost zamrzí, že si scénář víc nehraje s postavami a že vizuální epičnost nedoplňuje ta příběhová. Sigourney Weaver si možná ani nevšimnete, Ben Kingsley se objeví, jen když je potřeba někdo, kdo moudře promluví, a ostatní vedlejší charaktery jsou buď zoufale černobílé, nebo pro vývoj děje zbytečné. Naštve to. Pozitivní dojmy ovšem převáží celkem bez problémů. Prostě se na to dobře kouká, Gladiátor a Království nebeské jsou však jinde.

 

Jak to vidí KarelR

Exodus rozhodně není špatná dobrodružná fantasy. Má nosného hlavního hrdinu, mohutné bitevní výjevy a především nesmírně vymazlený vizuál, který se klidně může porvat o Oscara s Interstellarem (Hobit samozřejmě může jít brečet od kouta). Scott tak servíruje přesně to, co slíbil v trailerech. Bohužel ale nepřidává zhola nic navrch a jeho novinka se tak může postavit někam po bok Robina Hooda. To znamená, že je rozhodně na co koukat a třeba u deseti egyptských ran budete vyloženě žasnout nad tím, jak luxusní zpracování je potkalo. Zároveň si ale uvědomíte, že jakmile z plátna zmizí snaživý Bale, nemá Exodus příběhově moc co nabídnout. Slavní herci v make-upu působí dost divně. U Edgertonova Ramsese budete akorát zasněně vzpomínat na Phoenixova Commoda (oba se totiž většinu filmu potloukají svými komnatami). A především vám asi neunikne, že Scottovi zoufale chybí nosné vedlejší postavy. Je tu sice skvěle obsazená kráska María Valverde, díky které má film alespoň nějaký emocionální náboj. Když ale Bale vezme na nebezpečnou výpravu tisíce lidí a vás netrápí osud ani jednoho z nich, je to pro tak hýčkaný spektákl dost nemilá vizitka. Upřímně bych si podruhé dal radši Ranhojiče než Exodus. A to se bývalý Batman vážně snaží seč může.

 

Jak to vidí xxmartinxx

Ridley Scott jede vizuálně na autopilota a dějově se naopak pouští na tenký led. Mojžíš se praští do hlavy a na základě toho utvoří elitní židovské komando terorizující nevinné Egypťany, aby se k němu nakonec přidal "protivnej spratek" Hospodin. Těžko se tu fandí straně, jejíž utrpení není zobrazeno, pouze se o něm mluví, a doopravdy trpí pouze ti "zlí" a především faraon, který se jen snaží splnit svoje poslání a Mojžíš ho svojí agresivitou vyloženě vyprovokuje. Když se faraon ptá "jaký fanatik by věřil v Boha, který vraždí nevinné," nejde, než mu dát za pravdu. Takže potud Mel Gibson approval! Pokud by to Scott myslel jako zajímavý test abrahámovské víry, bylo by to zajímavé, nejspíš se mu ale děj pouze rozpadl pod rukama z úplně stejných důvodů jako Robin Hood. Legendě bez kontaktu s historickou skutečností se snaží dodat i přes zachování nějakého toho nadpřirozena nádech realističnosti, aniž by to ale udělal pořádně a aniž by si uvědomil, jak nesmyslný konstrukt vznikne. Takže se střídají nudné pasáže - to když se děje to, co víme, že se stát musí, a děje se to přesně tak, jak musí (protože něco vizuálně nápaditého bychom tu hledali marně), s těmi prostě "divnými", v nichž nesympatický Mojžíš dělá nepochopitelná rozhodnutí. Aronofsky a Scott si měli vyměnit projekty - mám pocit, že víc fantasy a méně snahy o "takhle by se to zhruba mohlo stát" by jedině prospělo. Princ egyptský zůstává nepřekonán, jeho náboj a emoce tu zoufale chybí.

Recenzi čekejte v nejbližších dnech.

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (160)
© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace