Here we go again. Aneb chudé časy pokračují. Předem bylo zřejmé, že ani tenhle víkend nezaplaší skepsi. Hollywood nemá na skladě potenciální hity, a tak podstrojuje jen odřezky z velkých hostin. V neděli navíc zámoří ovládl americký fotbal, pročež se celý národ tradičně nastěhoval před televizní obrazovky.

Situaci nejlépe vyhodnotilo menší distribuční společnost ScreenGems, která skulinu na trhu zalepila nevábným thrillerem Roommate. Druhořadý námět (ano, zase ti podivní spolubydlící) zaštítil pohlednou Minkou Kelly. U nás tuhle fešandu moc lidí nezná, za mořem kvůli ní ale teenageři prožívají bezesné noci, takže když k ní producenti přihodili ještě několik dalších pohledných tvářiček a celé to zapekli v tuctové žánrové omáčce (samozřejmě s ratingem PG-13), mohly se jít sklízet dolary.

Levný thriller za šestnáct milionů dolarů utržil patnáct mega hned o prvním víkendu. Jeho zisky sice poletí bleskurychle k nule, ale účel je splněn. Film se do pár týdnů zaplatí a na DVD už bude jasně vydělávat. Je to jednoduchá matematika, která sice filmu jako umění nic nepřináší (spíš naopak), ale trhu dělá rozhodně menší ostudu než předražené blockbustery s mizernými výdělky.

Nicméně, když takovýhle snímek vládne kasovnímu žebříčku, o ničem pěkném to nevypovídá. O bídě posledních měsíců roku 2010 a o katastrofálních výsledcích z letošního ledna jsme tu už psali několikrát. Všechno vyřčené nadále platí, přičemž docela příznačně se na mizérii podílel i James Cameron. Loni drtil pokladny Avatarem, letos zklamalo jeho Sanctum 3D. Samozřejmě že kdyby Železný Jim vyrukoval s Avatarem 2, pětkou Terminátora nebo vlastně s libovolným vlastním režijním počinem, zase by padaly rekordy. Jenže Cameron Sanctum 3D pouze produkoval, a tak se tohle jeskyňářské béčko nemohlo stát velkou událostí. Holt ani nativní 3D neudělá z rutinního thrilleru film sezóny, jak lze vyčíst z bídných devítimilionových tržeb. Sanctum stálo sice jen třicet milionů, ale v amerických kinech ani takovou nízkou sumu nenastřádá. Ne že by to ovšem muselo trápit zrovna Camerona, který by si jen ze svých avatarovských výdělků mohl koupit půlku České republiky…

Připomeňte si: Žebříček největších pracháčů Hollywoodu

Víc novinek distributoři nenabídli - na nižších pozicích proto najdeme už jen osvědčená jména. První z nich je náruživá komedie Hlavně nezávazně, která bude rozhodně hodnocena jako úspěšná. Romantika s velkou porcí sexu mezi Natalií Portman a Ashtonem Kutcherem má už padesátku na kontě a zaplatí se rovnou z kin.

Filmy na čtvrtém a pátém místě atakují vysněnou stomilionovou metu. Oscarový kandidát Králova řeč na ní stoprocentně dosáhne (momentálně 84 mega), Zelený sršeň má aktuálně sice o tři miliony víc, ale jeho pouť kiny skončí výrazně rychleji.

Na šesté místo spadl vymítačský horor Obřad s Anthony Hopkinsem. Jeho zámořské tržby nedosáhnou ani třiceti milionů, takže pro studio Warner Bros. půjde jednoznačně o zklamání.

Dalším škobrtnutím je pak i remake akčního Mechanika s Jasonem Stathamem, který se z kin rozhodně nezaplatí. Distribuční společnost CBS Films si tak připisuje čtvrté selhání ze čtyř pokusů – a vyvstává otázka, jak dlouho je to sakra ještě bude bavit?¨

Do desítky se vešel ještě westernový remake bratří Coenů Opravdová kuráž, jemuž ke zdolání hranice sto padesáti milionů pomohlo i deset oscarových nominací. Za ním ještě setrvává rozpačité Dilema Rona Howarda a artová hitovka Černá labuť Darrena Aronofskyho.

Kompletní žebříček tržeb zde.

Za týden zkusí situaci v pokladnách napravit Adam Sandler s romantickou komedií Zkus mě rozesmát, vydělat by mohl i životopis nejotravnějšího zpěváka současnosti Justin Bieber: Never Say Never. Svou kůži neprodá lacino ani historické dobrodružství The Eagle a nějaký ten dolar by měl zbýt i na druholigově vypadající animák Gnomeo a Julie.