První otázka, která vytane na mysli každému - vyhrál i tady Cameron? Ano i ne. Pokud počítáme fyzicky peníze, které vydělal v roce 2009, dělalo by to cca 50 milionů dolarů za 830 milionů, které Avatar celosvětově vydělal (což by znamenalo, že Cameron má cca pět procent z čistého zisku - tj. toho, co zbude po odečtení zisku kinařům apod.). Co to znamená v aktuálních číslech? Že Cameron tu částku zvládne zečtyřnásobit, což z něj dělá šťastného majitele 200 milionů. A to s velkým přehledem stačí nejen na prvenství v ranku hollywoodských milionářů, ale také na skoro dvojnásobné trumfnutí producentského honoráře za Titanik. Ano, Oprah Winfrey dostává čtvrt miliardy dolarů ročně, ale stejně je proč žasnout. Už třeba nad tím, že do Top 5 tohohle elitního žebříčku se nedostal jediný herec. A ti, co první pětku pronásledují, nejsou z kategorie, kterou byste čekali. Když jsme celý rok meldovali, že Hollywood už není továrnou na hvězdy, ale zručným recyklátorem knižních a komiksových licencí, možná jste nám nevěřili. Čísla ovšem nelžou a vrch mají zkušení režiséři, co se nezapomenou přihlásit o svůj podil na zisku.

Michael Bay tenhle systém odkoukal od Stevena Spielberga a letos dokonce svého guru značně trumfnul. Mohou za to především obří zisky druhých Transformerů a dobře sepsaná smlouva. Bay měl zhruba deset procent z kin (75 milionů), deset procent z DVD (28 milionů) a podíl na prodeji hraček (12,5 milionu). K tomu přičtěte dvoumilionovou automatickou výplatu za cokoliv, co natočí Platinum Dunes (Nenarozeni, Noční můra v Elm Street) a v případě velmi úspěšného Pátku Třináctého ještě malý bonus (=celkem 4 milionů). Kdo zahřál kalkulačky, tomu vyšlo nějakých 125 milionů, pokud počítal půldruhého milionu zisků z přeprodeje práv starších filmů. Můžete si myslet, že Bay točí hloupé filmy, ale zatraceně mu to pálí. Aby ne, když se učil u nejlepšího.

Steven Spielberg loni nic nenatočil. Hodně investoval. A ještě víc vydělal. Konkrétně 85 milionů dolarů. Jak je to možné? Kdykoliv si pustíte Indiana Jonese nebo Čelisti, objeví se Spielbergovi na stole pětistovka. To ale dělá jen deset milionů jeho ročních příjmů. Dalších pět dostal za spoluprodukování druhých Transformerů, dvacet na ruku za režii Tintina a největší balík - kulaťoučkých 50 milionů - mu už od konce osmdesátých let platí Universal za to, že mu semtam řekne, jaký sklon mají mít horské dráhy v jeho zábavních parcích. Asi jim říká i jiné věci, ale pravděpodobně se při tom konzultování nepředře, takže může vesele pobíhat od projektu k projektu a připravovat třeba... třeba Pacific na HBO, ze kterého určitě také pár milionů přiteče.

Kdo je čtvrtý do party, držící pověstnou bramboru? Roland Emmerich si nemusí stěžovat, protože jeho brambora má hodnotu 70 milionů dolarů. Chytře šel po tučných procentech ze zisku a jeho sázka na globální apokalypsu se vyplatila. Po hubených ziscích z 10,000 B.C. tahle injekce určitě potěšila. Finančák bude mít jistě radost i z Todda Phillipse. Ten v kategorii černých koní střídá Judda Apatowa a útočí se 44 miliony zisku. Za to musela být slušná Pařba ve Vegas. Ke konci roku si pak Phillips ještě přilepšil pěti miliony za režii komedie Due Date.

A konečně tu máme herce. Prvním a nejúspěšnějším je... tramtadadá... Daniel Radcliffe. Málokterému herci se totiž povede zaskórovat během jednoho roku dvojitý dvacetimilionový honorář. Štvalo vás, že sedmého Pottera rozdělili na dva filmy? Garantuju vám, že Daniela to neštvalo. Naopak. Na paty mu šlape Ben Stiller, který dvacku dostal za další film ze série Fotr je lotr a zbytek vydyndal dřinou v průběhu roku (šest milionů za Greenberga a druhou Noc v muzeu (jen procenta ze zisku, už předloni dostal honorář), pět milionů za Madagaskar 2 apod.). Takový Tom Hanks se moc nepředřel - k pohádkovému padesáti (plus mínus) milionovému honoráři z předloňska přidal dalších 19 milionů za zisky Andělů a démonů, 15 milionů za třetí Toy Story a nějaké ty tantiémy. Sakumprásk 36 milionů. Stačilo to na srovnání honorářů s J.J. Abramsem (31 milionů za Star Trek, 5 milionů za produkci komedie Morning Glory - Abrams by měl asi mnohem víc, kdyby Lost nepřenechal komplet televizní stanici ABC).

Až za touhle pestrou směskou je jindy nekompromisní Jerry Bruckheimer, i když mám podezření, že se stejně jako u Abramse neberou v potaz jakékoliv televizní zisky. Bruckheimer musí mít z CSI pěkných pár milionů, za Hollywood se ale počítá "jen" 35,5 milionu. Bez Pirátů z Karibiku a hitovky podobného kalibru se zkrátka musíte trochu uskrovnit. Deset milionů má Jerry za Čarodějova učně, dalších deset mu přistane z exkluzivní smlouvy s Disneym a patnáct jsou podíly na G-Force a dalších filmech, které šly loni do kin. Slabší, ale bída to není. Na druhou stranu bychom nikdy nečekali, že bude hollywoodského akčního matadora dohánět snaživý Tyler Perry, jehož kombinované zisky ze všech převlekových filmů s otravnou Madeou dávají dohromady 32,5 milionů. Poctivě vydřené, ale skrz naskrz prapodivné.

Na dalších příčkách už se to hemží převážně herci, takže je můžeme použít jako barometr toho, jak si kdo v Hollywoodu stojí. Pro Adama Sandlera je komedie Machři dost možná jednou z posledních šancí, jak si obhájit honorář 25 milionů (20 za hraní, 5 za scénář). Zisky "jeho" filmů už totiž podobné pálky dávno neospravedlňují. I Denzel Washington bere jen patnáct (za Knihu přežití a Unstoppable), čímž vyrovnává Emmu Watson a Ruperta Grinta. Bez těch děcek už by ale asi Potter nefungoval a když jeden váš film vydělá celosvětově miliardu (jistojistě), můžete být trochu hamižní. Už chápete, proč poslední potterovka stála čtvrt miliardy? Jen na ústřední dvojici šlo padesát milionů. Owen Wilson už je trochu nižší liga, ale za Fotr je lotr 3 dostane patnáctku. Kamarádšoft! Se Stillerovým a De Nirovým honorářem to bude další díra na peníze. Pětapadesát milionů fuč a to jsme se ani nedostali k ženskému obsazení. Za kamarádšoft může děkovat i Nicolas Cage. Díky účastí v bruckheimerovkách (Lovci pokladů, Čarodějův učeň) si může diktovat relativně vysoké honoráře v áčkových filmech - dvakrát dvanáct milionů plus tantiémy z dřívějška a rodinný rozpočet je hned veselejší. Pokud někdy řadíte kvalitativně Cage vedle Seagala nebo Van Dammea, měli byste si uvědomit, že i po Rituálu nebo Sezóně čarodějnic tenhle týpek pořád ještě kope mnohem vyšší ligu. Finančně určitě.

Jak moc tedy záleží na kamarádech? Hodně. Často vám to dokonce zaplatí nájem na celý rok. Russell Crowe dostane za thriller The Next Free Days sotva osm milionů, ale žádný strach, protože Ridley Scott na svém oblíbenci nešetří - honorář za Robina Hooda je rovných dvacet. Totéž zmíněný De Niro má možná dvacet za Fockery, ale v thrilleru Stone se musí spokojit s necelými třemi. Mnohem vyrovnanější formu má Steve Carell nebo Katherine Heigl (oba dvanáct za film) a Cameron Diaz (10 milionů). Tu však poráží na hlavu Sarah Jessica Parker (patnáct za druhý Sex ve městě) a samozřejmě Angelina Jolie (dvacet za Salt). Holky se ale relativně flákají a stihnou sotva jeden film za rok. A pokud hraje S.J. Parker v čemkoliv jiném, spadne na úroveň Jennifer Aniston (8 milionů za film). Nad nimi se ještě zuby nehty drží Reese Witherspoon s deseti miliony, ale už to taky není co to bývalo. Ještě o kus níž jsou teens ze Stmívání (7,5 milionu za třetí film - honoráře jsou jim poctivě navyšovány) a někde mezi poletuje Sandra Bullock, podle toho, co zrovna její film vydělá. Tady není třeba pochybovat nad tím, že za rok u ní uvidíme o dost vyšší sumy.

Ale zpátky ke klukům, že? I tady dochází k rozpadu hvězdného systému tempem, které nahání strach. Johnny Depp si může ještě gratulovat, že za Rum Diary dostal patnáct milionů. Za pár let mu k podobné sumě pomůže už jen hučka kapitána Sparrowa. Brad Pitt podobné peníze dostal předloni za Basterdy a spolu s Deppem patří k posledním větším hvězdám. Nedošplhal k nim zatím Shia LaBeouf (osm milionů za Wall Street 2, překvapivě jen šest za Transformery - ale to bude zřejmě podhodnocené) a hlavně... Robert Downey Jr.

Nedávno jsme psali o tom, že u Marvelu pracují samí škrti. Terrence Howard se kvůli nízkému honoráři naštval a prásknul dveřmi, Samuel L. Jackson se nechal přemluvit až na dlouhodobou smlouvu. A Robert je zřejmě pokorný. Za účast v dvousetmilionovém Iron Manovi 2, který stojí a padá na něm - a který jistě vydělá TUNU peněz - dostal až směšných deset milionů dolarů. Jen pro srovnání - za roli ve Phillipsově komedii Due Date má o dva víc. Když k tomu přičteme zisky z Holmese, asi to není špatné žití, zvlášť v porovnání s odřezky, které plnily jeho bankovní konto dřív, ale kontrast mezi jeho image největšího hollywoodského bouráka v očích veřejnosti a úpěním pod Potter týmem a zástupem královen romantických komedií je do očí bijící. Pevně doufám, že za trojku a účast v Avengers Robert stáhne Marvel z kalhot. Nebo vymění agenta.

Jen tak pro zajímavost - Charlie Sheen si za hraní/produkci seriálu Dva a půl chlapa vydělá ročně 20 milionů, Kiefer Sutherland nasazuje krk jako Jack Bauer za 13 milionů a Dr. House léčí za deset. A pro poslední zajímavost - v žebříčku hrabošů se hodně vysoko umístil i Oren Peli. Kdo to je? Režisér Paranormální aktivity. Toho filmu, co natočil za jedenáct tisíc. Nic dobrého si o něm nemyslím, ale tak nějak jsem měl pocit, že u Paramountu jsou chytří a ten film koupili za milion a něco na Sundance, a tím na sebe stáhli veškeré zisky. Zjevně jsem se mýlil, protože si díky obludným tržbám vydělal dalších 17,5 milionu. Plus pět milionu za napsání a zrežírování žánrově podobného Area 51. Zlaté časy amatérských filmařů. Jdu nabít baterku do kamery...

Kompletní žebříček, ze kterého jsme čerpali, najdete v článku Vanity Fair.