Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

imf vs Hollywood #150: Mediální válka kolem Warnerů a Disneyho sázka


ikona
imf
AIamazondisneyhollywoodimflegendary picturesnetflixnewsletterparamountprime videowarner bros.warner brotherszaslav
Dnešní newsletter jede bomby s teploměrem na max. Kdybych blouznil, přijímám reklamace. Některé novinky ale opravdu jsou k neuvěření. 
Vítejte u další sklizně postřehů zpoza showbyznysové opony (delší verzi najdete v mém newsletteru hollywood101.substack.com, který vychází každou středu, a nově je k dispozici i pro předplatitele, jimž nabízí přístup do archivu a bonusový obsah!), aneb co všechno se událo v Hollywoodu za zavřenými dveřmi v uplynulém týdnu. 

---

Průměrná teplota celé naší rodiny je mírně nad osmatřicet stupňů Celsia, ale protože mi právě naskočil pětistovkový paralen, je na čase kousnout do citrónu v čaji a vzít sběr letošního týdne hráběmi. Adventní obrázek níže jsem si nemohl odpustit, protože děti se na něm nadřely. A prohnal jsem ho A.I. filtrem, protože i o tom bude dnešní vydání. Snad se vám opět nepřitíží, v opačném případě doporučuji už dnes začít konzumovat vaječňák. Že ještě nemáte? Velká chyba. U Zaslavů doma už se alkohol otvírá druhým týdnem! Aktuální cena akcií WBD už atakuje nabízených třicet dolarů, takže Ellisonové budou muset přidat. Tak nějak tuším, kde vezmou peníze, když tatínkův Oracle po nepovedené čtvrtletce za jediný den na burze odepsal 40 miliard dolarů. Uf.

 

Warneři na prodej: Mediální válka začíná

Problematika koupě Warnerů je klíčová a otiskne se (vidíte, ne vždy je potřeba psát ono nadužívané “propíše”) do budoucnosti Hollywoodu jako už dlouho nic. Akvizice Foxů Disneym nám ukázala, jak moc dovede eliminace jednoho studiového hráče proměnit dynamiku trhu. Teď už si vyloženě zahráváme s jazýčkem na vahách, ať už Warneři skončí u kohokoliv. V uplynulých dvou týdnech si lidé měli možnost vybrat své favority, existuje však nemalá část “obecenstva”, která by nejradši, kdyby vše zůstalo při starém a pánové Ellison a Sarandos si šli po svých.

Takhle to ovšem nedopadne, protože ve vzduchu létají vyšší desítky miliard a všichni si z nich chtějí kousek utrhnout. Banky, spekulanti, federální vláda, možná i samotný prezident. Nikdo už to nenechá být, takže pokud jste se ještě nerozhodli, postavil vám pan Ellison ze Skydance/Paramount web Stronger Hollywood, kde se zaklíná tabulkou, z níž jednoznačně vyplývá, proč je Paramount o míle (a miliardy) lepší volbou než Netflix.

Je v ní řada zavádějících čísel a poloskutečností, jak jsem ostatně rozebíral v předchozích textech. Chybí např. fakt, že Paramount po nákupu celého WBD počítá se synergiemi v objemu 6 miliard dolarů (čti hodně vyhazování, protože Paramount a WBD se odděleními a jejich obsazením hodně kryjí - v obou případech jde o “tradiční” hollywoodská studia), zatímco u Netflixu se počítá se 2 až 3 miliardami (Netflix řadu funkcí filmového studia nezajišťuje, po nákupu by musel, takže by dávalo smysl, aby si podržel stávající zaměstnance).

Web Stronger Hollywood vznikl předevčírem (to jest 8. 12., pozn. redakce), Ted Sarandos ale tuhle mediální válkou očekával a už před pár dny rozeslal VŠEM předplatitelům Netflixu radostnou zprávu o tom, že společnosti kupuje WBD a tedy i HBO Max. A že se budou moci jeho zákazníci brzy těšit z mnoha hvězdných IP a širší nabídky. V anglicky psaném mailu je alibisticky zmíněno “Nothing Changes Now”, ale znáte to, kdo čte tyhle newslettery až do konce (!). Jen v mém okolí se objevilo několik lidí, co se ptali, kdy se mohou na tu nadílku těšit. Stihne to Ted Sarandos do Vánoc?

I proto mi ten e-mail nepřijde jako předčasný a nešťastný, naopak je to velmi taktický trolling. Jednak dal Sarandos na vědomí 300+ milionům lidí, že je obchod hotová věc (což není). Jednak nemalou část z nich zmátnul natolik, že možná odhlásili HBO Max, protože proč si platit dvě služby, když je synergie za rohem. Když oslovíte stovky milionů lidí, začnou si o tom povídat - v práci, ve škole, v supermarketu, kdekoliv. A třeba zmatou další lidí, co si předplatí Netflix, když je to teď tak výhodné. Onen nešťastný e-mail tak mohl obratem vygenerovat milionové zisky pro Netflix a naopak milionové ztráty pro WBD.

V právnických kuloárech vybublala na povrch jedna velmi zajímavá věc, o které zatím nikdo nepsal. David (Zaslav) naznačil druhému Davidovi (Ellisonovi), že by měl nabídnout alespoň 35 dolarů za akcii (sami si spočítejte o kolik desítek miliard dolarů saúdské ropy byste museli vytěžit navíc). Kdyby ho Ellison vzal za slovo, pravděpodobně by byl tlak akcionářů WBD tak velký, že by i dozorčí rada musela přehodnotit své stanovisko. Ted Sarandos by musel napsat vysvětlující mail 300+ milionům předplatitelů. A vyinkasoval by od WBD (co je ta zkratka… Warner Bros. Discovery, kdybyste náhodou zapomněli, nebo měli pocit, že dělám málo zárovek) odstupné ve výši 2,8 miliardy dolarů. To už jsou hezké peníze za to, že jste prohráli, no ne? Někdo v diskuzích vtipkoval, že by si za to mohl Sarandos koupit Lionsgate.

Takže rada by musel ustoupit tlaku akcionářů, protože ti by ji mohli zažalovat, že neplní funkci řádného hospodáře. Ovšem také by si mohla postavit hlavu, protože pro to existuje precedens. V roce 1989 se totiž Paramount pokusil převzít… ehm… filmové studio Warner Bros. Tehdy mělo dojít (a došlo) k mergeru Time Inc. a Warnerů, ale do hry se vložil Paramount a nabídnul mnohem vyšší cenu. Dozorčí rada nevyžádanou nabídku konkurenčního studia odmítala, ale Paramount merger zažaloval u soudu jako nezákonný (sledujte, co udělá Ellison do konce roku, pokud mu dá rada košem). Všechny instance, včetně Nejvyššího soudu, však uznaly, že v daném případě je vše podle pravidel a rada neporušuje funkci řádného hospodáře ani odmítáním výhodnější nabídky, protože druhá strana, která odstartovala tzv. násilné převzetí, nenabízí kromě balíku peněz žádné přesvědčivé dlouhodobé plány, jak podpořit růst a prosperitu kupované firmy.

Není to jedna ku jedné s aktuální situací, ale Ellisonovo vyhrožování soudy ještě neznamená, že mu u nich dá kdokoliv za pravdu. Trump má sice podchycený Nejvyšší soud, ale jeho vyjadřování ohledně “favoritů” tohoto dostihu je zatím velmi, velmi opatrné. U Netflixu se sice skloňuje monopolní riziko, ale podle analytiků ani merger Netflix a HBO Max (zatím) nepřekoná výrazněji další hráče na trhu, zejména tedy tradiční TV stanice. A protože Netflix nekupuje žádnou z velkých televizí (CBS, NBC, ABC, Fox), nevztahuje se na něj ani grilování v rámci FCC. Regulační orgány budou posuzovat křivení trhu z hlediska monopolu a Federální obchodní komise by mohla taky zdržovat, ale pokud je všechno tak, jak se na první pohled zdá, resp. jak Sarandos a WBD tvrdí, není v silách vlády případný merger zrušit, pokud se dozorčí rada i akcionáři rozhodnou dát přednost Netflixu. 

Netflix se svou “netflixikací” Hollywoodu moc fanoušků nemá, ale rozesmály mě podoteky některých o tom, že jde o souboj mezi technologickým obrem (Netflix) a tradičním filmovým studiem se staletou zkušeností (Paramount). O Netflixu si myslete, co chcete, ale Paramount vašich rodičů je mrtvý. Paramount je teď Skydance - hračka v rukou čtyřicetiletého nepo děcka, které chce z hollywoodského dinosaura udělat technologickou platformu poháněnou datovými centry svého otce a přináší všechnu tu zpovykanou kulturu ze Silicon Valley přímo do srdce Hollywoodu. Move fast, break things and f*ck your feelings. 

Nechcete slevu zadarmo, takže ochotně zaplatíte dvakrát

Světem streamovacích platforem momentálně hýbe velká kauza, která dává částečnou odpověď na to, jak by Netflix zapojil HBO Max do své hierarchie, pokud by vyhrál aukční bitvu, které jsme právě svědky. Protože mají Warneři ještě pár dnů k tomu, aby se oficiálně vyjádřili k vyšší nabídce od Paramount/Skydance a všechny strany momentálně zbrojí mediálně i úvěrově, podíváme se trochu bokem. Původně jsem to chtěl sepsat jako samostatné téma, když to vypadalo, že má Netflix koupi studia v kapse, ale aktuálně se věci trochu komplikují. Pokud však hledáte odpověď na to, proč má najednou Ted Sarandos kromě samotného studia, katalogu i ateliérů, zájem i o HBO Max, nabídnu vám bonusovou odpověď.

Původně jsem spekuloval nad tím, že jednoduše svou investicí vyřadíte globální trojku ze hry, schováte si ji pod sebe, nebo ji prostě spolknete jako největší ryba v rybníce. Druhá varianta je, že budete akvizici zdržovat, vyhladovíte HBO Max tím, že zdržíte řadu procesů, a pak se od všeho distancujete. Existuje ale ještě další důvod, který Netflix přímo nutí, aby HBO Max koupil. Jinak totiž streamovací války nevyhraje. 

Počkat, počkat. Vždyť Netflix už dávno vyhrál, pokud tedy nepočítáme v úvahu YouTube, kterým se coby jedinou konkurencí Ted Sarandos stále zaklíná. Nebo je to trochu jinak? Možná si vzpomenete, že Prime Video kdysi dávno nadhodil do éteru, že má 200 milionů předplatitelů. Zástupci Amazonu se nikdy nezdržovali s vysvětlováním toho, kolik jejich klientů videoslužby opravdu využívá a kolik jich má prostě jen zapnuté Prime kvůli pohodlnějšímu doručování. Asi jako kdyby byla u Alza+ zadarmo Prima+ a televize si na číslech zákazníků Alzy honila statistiky.

I proto jsem vždycky čísla Prime Video bral s rezervou. Teď se ukazuje, že je potřeba ostražitost ještě znásobit, protože podle posledních údajů Prime Video roste obrovským tempem, a když sečtete všechny položky, je větší než Netflix. Kde je háček? Prime Video vás skrz položku Channels nechá předplatit konkurenční platformy. Paramount+, Peacock, HBO Max, Starz, Apple TV atd. Bere si od nich třicetiprocentní “desátek” a podíl z reklamy, ukazuje však jejich potenciál všem návštěvníkům Amazon.com, což radikálně zvyšuje dosah. A z milionových růstů předplatitelů si nějaká čísla ukrajuje do svých statistik naprosto zavádějícím způsobem.

Např. prezentuje, že ovládá trh se 130 miliony uživatelů na předplatném s reklamními vložkami. To mu umožňuje protočit obrovské množství reklamy a diktovat si přívětivé ceny. Na tuhle cifru zatím Netflix kouká hodně odspodu. A chce to změnit. Jak protočit víc reklamy? Jak se nafouknout o MAXimální počet uživatelů a udržet si jeden ze tří hlavních postů ve streamovacích válkách? Nechat HBO Max na pokoji.

Paramount Warnery hrozně moc chce, aby se vůbec udržel ve hře. Netflix se chce udržet na vrcholu. Když získá HBO Max, může ho nechat fungovat jako samostatnou entitu, ale i jako cenově zajímavé kombo (Netflix+HBO nikoliv za dvojnásobek základní ceny, ale třeba za jeden a půl), tak jako to dělá Disney s Hulu a ESPN. Jistě, Disney+ teď Hulu zařadí jako dlaždici, ale Netflix jistě vidí, co dělá Prime Video, a nebude chtít udělat stejnou chybu. Náznak, že by to skutečně mohlo jít tímto směrem? Ve Francii Netflix koupil lokální TF1 a nabízí ho nad rámec standardního eNkového předplatného. To samé by mohl udělat s dalšími lokálními rybkami, nebo exkluzivním katalogem Liongsage nebo Sony, a jednoduše kousek po kousku konsolidovat impérium s protočenými reklamními bloky, které k profitu zoufale potřebuje.

Vůbec bych se tedy nedivil, kdyby i Sarandos v případě vyšší nabídky Paramountu reagoval nějakým tím “all in”. Tahle vánoční pokerová partie bude mít větší sledovanost než Stranger Things.

Zpětné zrcátko u YouTube

Pamatujete na hvězdné Recapy u YouTube, které skončily někdy v roce 2021? YouTube teď po vzoru Spotify přichází s na míru šitými Recapy, které vám zhodnotí uplynulý rok podle vašich sledovacích návyků. Klikejte jen na vlastní nebezpečí. A jaké byly obecné trendy na sítí, kterou Netflix považuje za svou největší konkurenci?

Squid Game

User-generated Roblox experiences: Grow a Garden, Dandy’s World, Forsaken, Steal a Brainrot

KPop Demon Hunters

Brainrot

Charlie Kirk

Labubu

Nintendo Switch 2

Cookie Run Kingdom

Blue Lock

Katseye

Chtěli jste to vědět. Ok, navedl jsem vás řečnickou otázkou. Ale už to máme za sebou, můžeme pogratulovat MrBeastovi a IShowSpeedovi k postu nejpopulárnějších youtuberů a zase utíkat co nejrychleji a co nejdál.

Disney pumpuje, dokud je co

Největší bombu jsem si schoval doprostřed, stejně jako si ji schoval Disney na chvíli, kdy všichni mluví o akvizici Warnerů a nikdo, zcela určitě vůbec nikdo si nevšimne, že Disney podepsal s OpenAI smlouvu za miliardu dolarů, v níž mu předává klíčky od svých autorských práv. Disney, největší orlové autorského práva, co vás byli schopní zažalovat za to, že jste nakreslili dítěti siluetu Mickey Mouse do obecního pískoviště nebo jste v koupelně zpívali titulní písničku z Frozen. Tímhle se mění úplně všechno.

 

Jakmile podepsal Disney, podepíšou všichni. A možná dobře dělají, protože OpenAI je teď natolik nadhodnocená zcela prokazatelnou A.I. bublinou, že říct si o miliardu jindy by prostě nebylo možné. Disney ví, že nemůže porazit aktuální Soru, do níž uživatelé minutu co minutu zadávají desítky tisíc požadavků a uploadují obrázky disneyovských ikon, aby z nich dělali user-generated slop. OpenAI kapituluje a přizná, že nestíhá požadavky kontrolovat (ale vynakládá ranec výpočetního výkonu na jejich vygenerování!). Pro Disneyho je to asi jediná cesta, jak se na právním patu přiživit tady a teď.

Smlouva je na tři roky a zahrnuje animované i fotorealistické charaktery, které nemají základ v hercích samotných (tj. neporušuje se žádné nařízení SAG-AFTRA). Tj. můžete si generovat Mickeyho, Donalda, Elsu, Dwaynea Johnsona v Moaně, ale už ne Dwaynea Johnsona kdekoliv jinde nebo třeba kohokoliv z marvelovek, ačkoliv je CGI vytvořený Black Panther postavou nebo hercem? Hmm… Aktuální vysvětlení je, že marvelovské charaktery budou k dispozici jako jejich komiksové, nikoliv MCU verze. Jde jen o vizuály, protože soundtracky nebo voice-overy jsou opět chráněné rámcovými smlouvami odborů. I tak je to velká právní petarda, kterou Disney odpálil.

Jedním dechem Disney dodal, že sám integruje Soru do své workflow (auch) a poslal výhrůžný dopis Googlu, ať jeho modely přestanou generovat disneyovské charaktery a YouTube nechť smaže všechen související vygenerovaný obsah. Asi se budu muset rozloučit s upoutávkami na všechny ty neexistující dospělácké pixarovky.

Zlaté glóby bruslí na hraně relevance

Komentář nominací Zlatých glóbů nechám jiným (už jsou notně vystydnuté… ale nad lednovými výsledky jistě podebatujeme), ale chci jen v jednom odstavci zhodnotit novou podcastovou kategorii. Předem byla vnímána jako vějička na herce, co mají úspěšné podcasty a… dopadlo to přesně podle očekávání. Uchazeči využili jen 19 z 25 nabízených slotů, takže např. Joe Rogan se ani nepřihlásil. Místo něj tu máme Armchair Expert s Daxem Shepardem, Good Hang s Amy Poehler nebo Smartless, což je mj. podcast Willa Artnetta a Jasona Batemana. A nesmí chybět Call Her Daddy s Alex Cooper. Cílem je dostat tyhle celebrity do sedaček na předávání, všechno ostatní je jen marketing.

Mnohem větší smysl u přidaných kategorií dává chystaná oscarová kategorie nejlepšího castingu, za kterou castingoví režiséři kopali víc než dekádu. Tak ještě napřesrok ty kaskadéry a na marketingové kaskadéřiny Zlatých glóbů budeme moci s přehledem zapomenout.

What the Haf

Na Hollywood Reporter vyšel tklivý článek o tom, že čtyřnozí herci mají nouzi o práci. Nepracuj s dětmi a se zvířaty, říká známé režisérské moudro. Děti si ještě nikdo nedovolil nahradit umělou inteligencí, ale pejsky s jejich úzkostlivými páníčky? Kde to máme podepsat. Slavní labradoři, s přehledem nejobsazovanější plemeno televizních seriálů, tak z hollywoodských placů prchají do plyšových kancelářích velkých firem, kde za tisícidolarové hodinové gáže v rámci terapie podávají packu zdrchaným top manažerům.

To jen abyste ty pejsky nelitovali příliš a zbylo vám trochu empatie na kočky. Ty totiž jako therapy zvířátka ve firmách nechtějí. Kočky se nezajímají o vaše pocity, kočky se zajímají o vaše žrádlo!

Chci The Studio se zvířecími protagonisty teď hned. A vyjukanou perskou kočku s hlasem Setha Rogena v centru dění. Vypadá to, že prášky přestávají účinkovat. Je na čase dnešní krasojízdu ukončit. 

Jednou větou…

Carl Rinsch, který si za peníze od Netflixu pořídil nejluxusnější matraci na světě, už byl hvězdou našeho newsletteru. Teď byl za podvod předběžně odsouzen a vzhledem k částce 11 milionů dolarů se může těšit až na 90 let za mřížemi. Obávám se, že postele Hästens v newyorských věznicích nenajde.

Na YouTube se objevila třicetiminutová kompletně A.I. generovaná “reality” show, která se jmenuje Non Player Combat. Dal jsem čtyři minuty. Držím vám palce.

V New Yorku podepsali nový A.I. zákon, podle nějž se musí v televizních i online reklamách jasně identifikovat A.I. content a pokud k jeho trénování či generování byly využity podklady od skutečných či zesnulých osob, je potřeba je odpovídajícím způsobem odměnit. Konec digitálním babičkám v reklamě na Rohlík a virtuálním zvířátkům v reklamě na Coca-Colu. Spravedlnost pro skutečné lenochody ve Skalistých horách. Odměna pro skutečného Santu. Imf out! 

 

© copyright 2000 - 2025.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace