
imf vs Hollywood #149: Warneráčtí kupci jsou na stole, děti by kupovaly YouTube
| 14:00 | 24.11.2025 |

---
A jsme tady s další nadílkou bláznivých informací ze světa Hollywoodu. Občas trochu závidím svému oblíbenému technewsletteru Na skle, kde Jarda sype všechno, co se událo ten týden ve světě spotřební elektroniky, je to dlouhé jako Lovosice (mí Severočeši ví) a vždycky z toho mám alespoň pocit, že se svým čtyři roky starým mobilem držím prst na tepu doby. Jenže pak si uvědomím, že ani my ve filmovém světě se nenudíme. A nemusí to být vždycky v tempu umělé inteligence, která skutečně umí překvapovat znovu a znovu, většinou v tom špatném slova smyslu.
Dneska tu máme další kapitolu z knihy “Děti jsou naše budoucnost”, ale zároveň také příslib dalšího tématu na úterý nebo středu, které už jsem si předepsal. Bude částečně technické, takže snad omluvíte, že dneska chybí Filmtech. Zůstaňte v teple a jestli si chcete odpočinout od Hollywoodu, zajděte na finskou žánrovou řezničinu Sisu 2. A nebo si na Netflixu dejte Train Dreams. To bude asi jeden z těch podzimních filmů, o kterém se bude hodně, hodně mluvit. Obojí má mimochodem pod dvě hodiny, takže budete mít i dost času dočíst dnešní newsletter.
Netflix? Disney+? Ne, raději YouTube!
Dospěláci často řeší, kterou z předplacených platforem budou výhledově rušit. Netflix? Ne, tam mám přece “všechno”. HBO Max? Ale vždyť tam jsou ty nejlepší seriály a v zimě budou vysílat zadarmo olympiádu. Celou olympiádu! Disney+? Ne, to nemůžu, to by mě děti roztrhaly na kusy, následně by poslepovaly kreditku a předplatné znovu zavedly. Ano, ta představa, že Disney+ máme hlavně kvůli dětem je hodně zakořeněná. Dokonce i u nás v Evropě, kde se přeci jenom obsah míchá i s dospělejšími trachtacemi z Hulu/FX. Jaká je ale realita ve spoustě rodin?
Podle průzkumu mezi tisícovkami rodičů a jejich ratolestí se vlastně liší to, co říkáme navenek, a co skutečně praktikujeme. Je fajn ostatním rodičům tvrdit, že děti koukají na Bluey nebo Mickeyho klubík, ale když se vezmou do úvahy tvrdá data, tak i největší prckové víc času stráví na YouTube (Kids). Mnohem víc času. Telefony s Androidem mají YouTube předinstalovaný, vše je zadarmo (i Premium na zbavení se reklam je relativně levné oproti prémiovým předplatným streamovacích platforem). Rodiče ho používají kdykoliv potřebují vědět, jak zapojit startovací kabely, jak složit nesložitelný stan, nebo kdo vyhrál olympijský Obřák v roce 1988. Samozřejmě to byl Alberto Tomba, kdo taky jiný.
Často převládá pocit, že na YouTube jsou jen nesmysly, divoce gestikulující teenageři, všeobecný brainrot a videa od MovieZone. Všechno je to pravda, ale je toho přirozeně mnohem víc. YouTube je původním domovem CocoMelonu, Ms. Rachel, Blippiho a dalších dětských hvězd. Ty se postupně objevily i na streamu, ale nikdy z YouTube neodešly, takže své příjmy diverzifikují a nezahazují často milionové komunity. Děti z nich vyrostou, ale rázem přichází nová generace, rodiče si mezi sebou ve školkách, jeslích a herničkách šeptají, že tohle je top a navíc nezávadné, dokonce existují i čeští dětští youtubeři, kteří pak jezdí po různých představeních a obstojně si vydělávají.
YouTube a jeho otisk v obývákových televizích už je ale tak masivní, že rodiče často nejdou na ten Netflix a Disney+, protože skončí rovnou na YouTube. Aplikace Kids jim dává jakž takž jistotu, že se děti neproklikají, kam nemají, ale obsahově tu najdou nejen zmíněné youtubery a uživatelský obsah, ale také různé epizody Bluey, Paw Patrol, vlastně jakéhokoliv oblíbeného seriálu od těch velkých streamerů.
Ti si nemohou dovolit na YouTube nebýt, protože z protočených reklam mají miliony dolarů. Ano, nejsou tu všechny epizody chronologicky seřazené, často jde o hodinovou, dvouhodinovou kompilaci, která má posloužit jako teaser a nalákat rodiče na domovskou platformu. Jenže se to nestává, protože dětem stačí dvě hodiny Peppa Pig stále dokolečka, resp. stačí si z těch kompilací poskládat jakési Best of, kterým se děti dokolečka krmí, zatímco maminka nebo tatínek pracují nebo udržují domácnost.
Kdo nemá děti, tomu je možná celá tahle stránka streamovacích válek skryta. Ale právě za tím nekonečným pásmem “pohádek”, které běží v některých domácnostech od rána do večera, se skrývají ta neuvěřitelná čísla, resp. podíl, díky němuž YouTube zdatně utíká i Netflixu (podle Nielsenu skoro 13 % z celkových 45.7 %, kterými se streaming podílí na sledování TV. Netflix má “jen” 8 %).
Kdo ovládne TikTok, ovládne svět
Možná vám v předchozím tématu chybí kouzelné zaklínadlo jménem TikTok. Situace kolem této služby je v USA nadále napjatá, i když zákulisní jazyky skoro s jistotou tvrdí, že to má Larry Ellison a parta kolem něj víceméně v kapse. Důležité je, aby o tom ještě pár týdnů či měsíců skutečně rozhodovala Trumpova klika, protože pokud opravdu vznikne konsorcium, které bude hlídat a algoritmově dozorovat americký TikTok, pak se tu v osobě Ellisona staršího i mladšího rýsuje nejen obří konflikt zájmů, ale také trumfové, resp. Trumpové (sorry, nemohl jsem si pomoct) eso. Každý markeťák už totiž ví, a platí to o filmové, herní či hudební branži, že se bez masivního bombardování TikToku a získání jeho influencerů vlastně neobejde.
TikTok možná neběží na televizích, které počítá Nielsen, ale v kapse ho má každý slušně vychovaný GenZ. A protože věkový rozptyl téhle generace se překrývá s generací, jak ji vnímáme historicky a obecně (cca 20 let), představují zetkaři v USA nezanedbatelných 70 milionů duší. Je celkem logické, že GenZ z roku 1997 se bude lišit od toho, co se narodil v roce 2013, ale na podobné drobnohledy se marketingové kladivo neptá. Důležité je najít způsob, jak “mládež” oslovit. A pokud jste padesátiletý exekutivec, potřebujete s tím trochu pomoct.
Proto si najímají agentury, které jejich projekt či event patřičně uchopí. Celebrity edice Traitors/Zrádců, reality show, která je úspěšná i u nás, měla v Británii díky angažování agentury Spotlight násobný dosah na sociálních sítích. Stejně tak se agentuře povedlo na TikToku díky virálním videím “rozsvítit” jindy spíše nenápadný London Film Festival. Taktéž britští agenti z Pubity pomáhají velkým brandům pochopit, že éra monokultury je definitivně mrtvá. Asi to dělají dobře, když má jejich newsletter ShitYouShouldCareAbout přes půl milionu odběratelů.
To jsou elitní hráči a ovlivňovači, ale mít celou platformu v hrsti a mít vliv na hlavní algoritmus nebo alespoň jeho části, to je vyšší dívčí. A přesně o to Ellisonovi usilují. Možná ještě trochu víc než o to, jestli nakonec získají Warnery či nikoliv (viz níže). Proč by se jim mohlo povést obojí? Protože Larry Ellison je druhý nejbohatší člověk na světě. Protože masivně vsadil na A.I. datacentra, která jsou Trumpovým želízkem v ohni, pokud všechno půjde podle plánu.
Ellison tak má v kapse nejen peníze, ale částečně i Trumpa. A jestli všechny proinvestované miliardy na nová datacentra budou končit i v kapse Oracle, bude Larry ještě bohatší a hlavně jeho A.I. dozor úspěšně dohlédne na to, aby se na americkém TikToku nedělo nic nepřístojného. Kdo pohlídá takového hlídače? To je otázka, na kterou ani všechny ty miliony nestačí. Hrozba obřího mediálního konglomerátu (za mých mladých let se ještě smělo bez okolků říkat monopolu) je nicméně veliká.
Když se tři perou, kdo se směje?
Do čtvrtečního poledne losangeleského času mohli zájemci o Warner Bros. Media podávat své přihlášky a podepisovat NDA, tedy dohody o absolutní mlčenlivosti. Výměnou za nezávazný zájem jim bude umožněno nahlédnout do účetních knih a dál vyjednávat o nákupu WBD nebo jeho částí. Dozorčí rada už dříve oznámila, že bude brát v úvahu jak nabídky na WBD jako celek, tak na v dubnu plánované sólové sekce (kino+streaming a vše ostatní).
Zatím bezpečně víme, že jen Paramount/Skydance chtěl koupit WBD jako celek a dokonce nabídnul velkorysých 23.50 za akcii. Momentálně se akcie WBD obchodují za nějakých 23, ale v posledních čtyřiadvaceti hodinách vystoupaly i nad nabízenou hodnotu, což je v kontextu hodnoty v posledním roce regulérní zázrak. Růst je samozřejmě způsobem frmolem, který se kolem Warnerů děje. U Davida Zaslava byla v předvečer uzávěrky nabídek skutečně hvězdná párty. Zaslav má co slavit, protože ať už to dopadne jakkoliv, on si přijde na nemalé peníze a pravděpodobně mu zůstane i značný vliv. I proto se u něj stavila na skleničku řada celebrit.
Kromě Paramount/Skydance nabídku podal i Netflix, u něhož se však dlouhodobě spekuluje, že chce jen nakouknout k sousedům, jaké “to” tam mají. Vlastně bych se divil, kdyby Ted Sarandos nechtěl jen kino+streaming, ale i to by byl pro Netflix dostatečný bolehlav. Třetím do pranice je Comcast, který se do podobných aukcí přihlašuje víceméně pravidelně. Matka, či chcete-li otec NBCUniversal má díky internetovému byznysu peněz na rozdávání, ostatně ucházel se před lety i o 20th Century Fox a Disneymu vyhnal výslednou účtenku mimořádně vysoko. Právě Disney+20th Century Fox by mohl Comcast mergerem Universalu s Warnery vyzvat na souboj nejen v kinech, ale i na streamu a v zábavních parcích. Byl by to ovšem hodně drahý špás.
Paramount/Skydance vypadá jako zjevný favorit. David Ellison vítězoslavně uzavřel merger s Paramountem teprve letos v srpnu, u toho dalšího může počítat s podporou prezidenta Trumpa i dozorčí organizace FCC. Ostatní by se měli připravit zejména na to, že jim současná administrativa bude házet klacky pod nohy, protože prezident se o svých preferencích vyjadřuje dostatečně nahlas. Dokonce ani zvěsti o tom, že Ellisonovým s nákupem finančně pomohou Saúdové, by Trumpa navzdory naštvané veřejnosti nezastavily. Stačí se podívat s jakým klidem přešel média kritizující návštěvu Muhammada bin Salmána v Bílém domě. Tomu slíbil kromě stíhaček i A.I. čipy a know-how. Kdopak mu je asi zařídí. Nápověd už jsem vám dal dost a dost.
V podstatě kterýkoliv ze tří uchazečů automaticky spouští obavy o monopolizaci Hollywoodu a také o vyzmizíkování určité části portfolia a tedy i hollywoodské historie. Pro idealisty žádné správné řešení neexistuje, takže nezbývá než doufat, že to dopadne líp, než čekáme. Bude to běh na dlouhou trať, akvizice Paramountu trvala dva roky, a to nikdo nic nezdržoval. Je dost dobře možné, že výsledek nebudeme znát do onoho dubna 2026, kdy se Warner Bros. Media symbolicky rozdělí. Do té doby můžeme vesele spekulovat.
Barbie Does Disneyland
Warneři a Mattel příští léto oblečou Londýn do všech odstínů růžové (hlavně tedy hot pink, ale to my muži neumíme rozlišit). Barbie in Barbieland bude osmitýdenní event plný pop-up shopů, barů a aktivací… uff, sorry za newspeak, kterému rozumí už jen marketingová A.I., která ho přežvýkává. Prostě se v Londýně na ploše několika bloků rozprostře typicky barbínovský set plný krámků, “kin”, diskoték, kadeřnictví, nehtáren (říkám to správně, zlato?) a barů, kam si budete moct koupit nebo vylosovat exkluzivní vstupenku. Cosplay je volitelný, ne-li povinný.
Ano, nepůjde o stálou expozici jako v případě Harryho Pottera, ale v případě úspěchu bych očekával, že někdo naběhne do okrajových industriálních čtvrtí Londýna s barelem růžové a začne měnit nože za hřebeny, aby mohl rozbořené továrny úspěšně gentrifikovat ve jménu popkultury. Warneři jsou aktuálně kreativně rozdělení na čtyři laboratoře (jednou z nich je DC Comics mimochodem), takže podobné aktivity vymýšlejí autonomně - mají na to samostatné rozpočty a týmy. Tohle je takový ten nápad, u kterého se plácnete do čela a řeknete si “no jasně”. Je fajn vidět, že to někdo od plácnutí dotáhnul až k té “aktivaci”.
U Disneyho na Instagramu sázejí fotky inženýrů (imagineerů), co staví za obří peníze nové atrakce, ale markeťáci mezitím vymysleli, že Disneylandy budou mít napřesrok tzv. dynamické ceny, podobně jako u aerolinek nebo při hledání ubytování na Booking.com. Podle regionu, poptávky a dvaceti dalších parametrů, které si necháme pro sebe, vám zkrátka park vygeneruje aktuální cenu. Zapomeňte na pevně daný a srozumitelný ceník. Bude to stejné peklo jako při hledání letenek nebo aut na pronájem. Jakmile někam se svou IP nakouknete, a o dva dny později se rozhodnete, že to tedy závazně objednáte, dostanete pokaždé úplně jinou cenu. Podle oficiálního oznámení na tom zaručeně každý ušetří. V případě exekutivců bych to viděl tak, že ušetří na další vilu nebo jachtu. Disney ostatně staví hned tři nové výletní megalodě. Z kinotržeb Tron: Ares se zjevně platit nebudou.
Jednou větou…
U Prime Video jsou zjevně líní dělat recapy předchozích epizod či sezón (tak jak je to zvykem např. na Netflixu), takže tuto funkci svěří A.I. Ta vám předchozí sezónu sama sestříhá a doplní voice-overem. Hodně štěstí.
Pobřežní hlídka se nakonec bude opět natáčet v Kalifornii. Pobídky zabraly, takže stěhování do Austrálie se nekoná. To bude krásné mít to celé tak hezky autentické a přírodní. Mluvím teď tedy o pláži a oceánu. Ten zbytek už asi bude příroda se zásahem bílých plášťů.
Ty bílé pláště mi připomínají, že jsem víceméně omylem zaregistroval, že proběhnul BravoCon. Bravo je televizní stanice zodpovědná za tisíc spinoffů reality show jako Real Housewives of “doplň libovolné město”. Nerad bych na toto téma musel psát samostatný post. Naštěstí ještě neexistuje Real Housewives of Pařížská. Pevně doufám, že to tu nečte někdo z Novy nebo Primy. Nicméně tedy nahlédnutí do toho světa na jeden nádech (minuta max) je skutečně jen pro silné povahy.
Netflix má zájem o další podcasty, což znamená, že některé z posledních velkých značek, které ještě nemají videosložku, o tom začínají vážně uvažovat. Podcasty s videem rostou o 20 % rychleji než ty bez něj. Doporučuji fantastický text od Dereka Thompsona Everything is Television.
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
. 