Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

imf vs Hollywood #143: Techbros vs. starý Hollywood ve válce


ikona
imf
AIamazondisneyimfklony útočílegendary picturesnetflixnewsletterprime videostar warswarner brothers
A.I. už řádí i ve vašich obývácích, Warneři si pojistili své nejlepší koně a v Los Angeles zmizelo přes 40 tisíc jobů. 

Vítejte u další sklizně postřehů zpoza showbyznysové opony (delší verzi najdete v mém newsletteru hollywood101.substack.com, který vychází každou středu, a nově je k dispozici i pro předplatitele, jimž nabízí přístup do archivu a bonusový obsah!), aneb co všechno se událo v Hollywoodu za zavřenými dveřmi v uplynulém týdnu. 

---

Měli jste pocit, že jsme minule s virtuální herečkou rozkopli hnízdo plné vos? Tentokrát je těch A.I. témat tolik, že by člověk mohl psát newsletter několikrát denně (zdravím Jirku Bigase a držím palce). Uvidíme, kolik toho dneska stihnem, ale kolem umělé inteligence a šetření peněz se budeme točit v podstatě neustále. Hlavním smutným poselstvím je, že umělá inteligence není za dveřmi jako nedočkavý host. Už dávno totiž terorizuje svými dobře myšlenými poznámkami kreativce v mnoha patrech hollywoodské hierarchie. Když vidím, kolik dobráků doporučuje ChatGPT-5 na úplně cokoliv, možná bych si měl do záhlaví dát, že tenhle newsletter je rukodělný a vzniká pouze za přispění mojí inteligence. Snad vám to tak bude stačit.

 

Generativní války Epizoda I: A.I. se probouzí

Předem varuji, že to dneska zase nebude veselé čtení. A to v podstatě jen nahlédneme do zákulisí a nebudeme si zatím ukazovat žádné výsledky, ačkoliv jich reelska už začínají být plné. Zatím jde o na první pohled vygenerované prompty, občas s trochou nadsázky a kreativity (Bobrcast), jindy pokusy o fotorealistické podvůdky, které prozradí příliš klouzavá kamera, absence fyzikálních zákonů nebo prázdno v očích protagonistů. Pouhé dva měsíce nás dělí od roku 2026, kdy se budou vyjednávat u herců a scenáristů nové podmínky. Producenti tentokrát chtějí mít náskok a umělou inteligenci do svých workflow zavádějí oklikou. Pojďme se na to podívat.

“GPT-5 pass” je novou mantrou ve všech patrech Hollywoodu, ať už jde o studiové exekutivce, produkční dílny nebo malé i velké agentury. Schopnější, rychlejší, méně omylná a více tvarovatelná, schopná pozřít naráz scénáře několika sezón daného seriálu a zapamatovat si z nich všechno, aby udržela i při úpravách potřebnou kontinuitu. ChatGPT-5 je momentálně krmená schválenými i teprve čekajícími scénáři. Zapomeňte na juniorní pozice, co si mohly oči rozedrat, aby všechno učetly. Než se dostanou na konec první stránky, má GPT-5 připravený desetistránkový souhrn s poznámkami a návrhy.

Jistě, GPT-5 najde důvod k vylepšení i na ikonických scénářích včerejška a její zlepšováky jsou často plné klišé a opsaných řešení. Jenže právě to jde aktuálnímu Hollywoodu na ruku. S chatboty je to vždycky á la “je to skvělé, fantastické, ale… měl bych pár nápadů”. Už to je samo o sobě problematické, právě když necháte A. I. zanalyzovat uznávanou klasiku, ovšem studioví borci vidí potenciál právě v tom, že mohou vymazat veškeré juniorní pozice, které mají za úkol udělat první čtení, vypsat poznámky a hodit případně dobrý text seniornímu editorovi. A.I. umí číst rychleji a poznámkovat důkladněji, navíc navrhne i různá řešení, alternativní úhly pohledu, čímž prý usnadní práci editorovi a nakonec ještě jeho resumé zkrátí do bodových postřehů, aby si to šéfové snáz přežvýkali.

Juniorní pozice mizí ve velkém, což je ale z dlouhodobého hlediska problém. Právě tyhle tréninkové posty a odrazové můstky vychovaly mnoho generací scenáristů. Vidíme to dnes a denně na novinářských redakcích, kde byl už dávno přerušen tradiční systém, kdy se z redaktora stal editor, následně šéf rubriky a později dokonce i šéfredaktor stávajícího nebo nového titulu. Tenhle zaručený postup už neexistuje, stejně tak slepým zrušením juniorních pozic dosáhnete toho, že seniorní editor už bude jen opravovat věci po A.I., aby studio či agentura měly krytá záda, že za výsledkem vždy v poslední instanci stojí člověk. Jenže co až půjde senior do důchodu, kdo ho nahradí, když jsme si nevychovali nástupce? Nebo už bude A.I. tak skvělá, že nebude potřebovat kontrolu? Bude generovat tolik contentu, že už to ani nestihneme učíst a ukoukat. Otázky, samé otázky, na které snad ani nechci znát odpověď.

Generativní války Epizoda II: Klony útočí

Když loni v prosinci přišla Sora, Hollywood se leknul, ale vzápětí zas uklidnil. První vzájemné oťukávání ukázalo, že kontinuita i použitelné výsledky jsou ještě pořád za kopcem, nebo možná spíš devatero horami. Hollywood však tvůrcům poskytl cenné poznámky, díky nimž teď vychází Sora 2, která je schopná doručit fotorealistické výsledky se zvukem a všemi kudrlinkami v rekordním čase.

Internet zavalil tzv. A.I. slop, do něhož lidé nahráli miliony copyrightovaných materiálů. Smyšlené postavy i skutečné celebrity se tak objevují ve velmi autentických, ale zcela fiktivních situacích. Zatímco Sora první byla generátorem bizarních a surrealistických výjevů na pomezí reality a snu, Sora druhá je schopná generovat velmi, velmi uvěřitelné klipy, které rozezná od skutečnosti jen člověk, co se pohybuje v branži, zná kulturní kontext a dokáže si všímat nuancí. Technicky už je řada vygenerovaných věcí skutečně na vrcholné úrovni - možná ne zralá pro stříbrné plátno, ale pro displeje mobilů ve vertikálních krátkých klipech už určitě ano. Tohle už je skutečně materiál, který může Hollywoodu - okatě či potají - značně ulehčit práci.

Všechno záleží na tom, jak moc se podaří SAG-AFTRA a WGA udržet obrannou linii. V minulé stávce zástupci producentů a streamerů (AMPTP) všechny uklidňovali, že A.I. je teprve v zárodku a nevíme, co od ní čekat. Teď se ukazuje, že vágně sepsaná ujištění jsou bezzubá. V nové rámcové dohodě budou muset být mnohem konkrétnější záruky, ale i tady budou vyjednávací týmy závodit s časem. Generační rozdíl mezi první a druhou Sorou je obrovský. Jaký pokrok udělají tyto nástroje v následujících třech letech. Lze to vůbec odhadnout?

Generativní války Epizoda III: Pomsta autorských práv

Nejzásadnějším přešlapem, kterého se Sora 2 a potažmo OpenAI dopustila v době premiéry, byl systém, podle něhož se museli všichni držitelé autorských práv přihlásit a jmenovitě požádat o to, aby byli vyřazeni z dat, která systém používá na generování obsahu. Každý jeden herec, každá jedna postava, to vše muselo být nahlášeno, zdokumentováno, certifikováno a odsouhlaseno. Autorské právo postavené na hlavu, ale bohužel je OpenAI v éře zbrojení umělých inteligencí v přízni americké vlády, takže jakékoliv konflikty mezi držiteli práv a vývojáři A.I. by se mohly rychle zvrhnout v další kapitolu boje médií se státem.

 

Pár dnů hrozilo, že se internet skutečně propadne do hlubin laciných napodobenin, hloupých klípků bez hlavy a paty, neinvenčních srandiček, které stojí a padají na slavných tvářích, které umělá inteligence vykradla nebo si je půjčila, protože jí je uživatelé sami vnutili. Tzv. opt-out systém byl přesným opakem toho, co OpenAI slibovalo, když GPT-4 bezostyšně vykradlo styl Hayao Miyazakiho, protože bylo evidentně natrénované na jeho filmech. Prý bude u další generace výhradně opt-in systém - tj. generování nápodob bude možné až poté, co držitelé práv podobné praktiky dovolí.

Do situace se vložila jedna z největších talentových agentur, WME, když prohlásila, že najme stovky lidí, aby své klienty ochránila před nástupem A.I. šmíry. Následně se přidávali další, takže OpenAI kapituloval a připustil, že držitelům práv umožní větší míru kontroly a již slíbený opt-in systém. Celé to však bylo přesně v duchu hesel “move fast, break things” a “ask for forgiveness, not for permission”. A takhle to je v nelehkém vztahu Hollywood a Silicon Valley se vším.

Další epizody Generativních válek čekejte již brzy i ve svých mobilech. Nabere to takový spád, že nám ty číslovky přestanou stačit.

Hollywoodské blues

Covid, stávky, požáry, utahování opasků… a teď A.I. Jako kdyby továrnu na sny postihlo sedm morových ran. Jde vůbec onen sešup zastavit? Za čtyřiadvacet měsíců zmizela víc než čtvrtina pracovních příležitostí. Během tří let se počet natáčecích dnů v Los Angeles propadl nikoliv o třetinu, ale na třetinu. Dokonce ani radikálně navýšené pobídky nemají šanci tento neblahý trend zvrátit. Zapomeňte na tarify, zapomeňte na rychlá řešení. Paradoxem je, že právě masivní nasazení umělé inteligence teď studia vidí jako možný lék na své účetnictví. Nechci tu filozofovat nad tím, jak v takovou chvíli udrží náskok před obsahem dostupným online a zadarmo, když všechno bude generovat stejná A.I. Ano, ne všechny A.I. si budou rovné, ale jakmile se z umění vytratí lidská ruka, nezvratně hrozí, že to lidi přestane zajímat.

Možná že tohle je definitivní řešení. Chatboti budou generovat texty, obrázky a filmy, jiní boti jim to budou lajkovat a komentovat. Lidský zásah už nebude potřeba. A my? Budeme si na louce za ruinami lidských měst u táboráku zas vyprávět pohádky jako za starých časů. Ale teď zase zpátky do žhavé současnosti, kdy to s námi ještě není tak špatné.

Warneři už se strojí

Michael De Luca a Pam Abdy zůstávají na svých místech. Ještě na začátku sezóny se s nimi chtěl David Zaslav rozloučit, teď jim naopak nechal pozlatit ruce, protože definitivně pochopil, že s nimi za kormidlem se budou Warneři lépe prodávat (stejně jako se lépe prodává auto s čerstvou STK). Zároveň si někdo vzal k srdci, že katalog na rok 2026 nevypadá nejlépe, takže na další sezónu už je oznámený druhý Minecraft, návrat Dannyho parťáků, možná se prý stihne i ten oprášený LOTR a další Godzilla. Slibem nezarmoutíš, zvlášť když ti jde o všechno. David Zaslav by určitě v čele prodaného studia nezůstal, ale teplé místečko ve správní radě s balíkem akcií na cestu by přišlo k duhu.

Warneři se mimochodem vzdali pokračování Mannova akčního thrilleru Heat, které si poctivě vysoutěžili. Horkou bramboru přebírá Amazon MGM. Mann prý chce na film minimálně 170 milionů dolarů, má jít o prequel a sequel zároveň. Knižní verze se prodávala slušně, ale jde o dodatek ke třicet let starému filmu a Michael Mann v poslední dekádě autorsky ani komerčně zrovna nezářil. Produkující Jerry Bruckheimer a zprávy o DiCapriovi v jedné z hlavních rolí sice zní povzbudivě, ale s podobným rozpočtem se nelze divit, že Warneři couvají, aby měli image dobrého hospodáře.

David Ellison zatím nic nepotvrdil, ani nevyvrátil. Naznačil, že konsolidace nemusí být nutně takovým strašákem, jak mnozí naznačují. A připomněl, že Paramount čekají škrty v objemu asi dvou miliard dolarů. Takové zprávy před vánočními svátky jistě zaměstnance potěší. Škrtat se ale bude napříč spektrem, viz již dříve nenápadně oznámené vyšumění Hulu a ještě nenápadnější brždění rozpočtů streamovacích platforem.

Jednou větou…

Už máte jen pár týdnů, než vám zdraží i HBO Max. Po nedávném zdražení Disney+, už tak cenově výrazném Netflixu, a především snaze všech streamerů postihovat černé pasažéry, se nám ty streamovací války proměnily v okatou honbu za ziskem, protože si studia definitivně uvědomila, že si při aktuálním mixu služeb nemohou dovolit dlouhodobě nevýdělečné platformy. Tučná léta skončila, dámy a pánové. Raději si Ježíškovi včas napište o ročně předplatné.

Prime Video nasadilo updatovanou grafiku náhledovek u bondovských filmů, kde podezřele v rukou agenta 007 chyběla pistole. Mysleli si, že si toho nevšimneme, ale to se spletli. A tak to zas potichu vyměnili, ačkoliv tak nějak napůl. Chudák Bond se musí v hrobě otáčet…

Dneska bez Filmtechu, pardon. Ale předplatitelé dostanou do konce týdne tronovské ohlédnutí, které bude hodně technické a odběratelé z něj dostanou pořádný kus jako teaser. 

© copyright 2000 - 2025.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace