
imf vs Hollywood #140: Konec Jimmyho Kimmela, temný Ellisonverse a špagetifikace obsahu
| 16:00 | 19.09.2025 |

Vítejte u další sklizně postřehů zpoza showbyznysové opony (delší verzi najdete v mém newsletteru hollywood101.substack.com, který vychází každou středu, a nově je k dispozici i pro předplatitele, jimž nabízí přístup do archivu a bonusový obsah!), aneb co všechno se událo v Hollywoodu za zavřenými dveřmi v uplynulém týdnu.
„Jsem nepřítel, protože mám mozek. Rád čtu. Jsem pro svobodu projevu a svobodu volby. Jsem ten typ, co má rád tučný jídla. Říkám si tak co, dám si šťavnatej stejk nebo žebírko na roštu s dvojitejma bramborama. Chci mít vysokej cholesterol. Chci jíst slaninu, máslo a sýry. Chci kouřit kubánský doutníky a chci číst Playboye. Víš proč? Protože mám zrovna chuť. Viděl jsem budoucnost, a víš, jak vypadá? Je to stará panna, co posedává v béžovým pyžamu a pije koktejl z banánů a brokolice.“
--
The Simpsons, Idiocracy, ale teď už definitivně i Demolition Man se řadí do kategorie prorockých snímků. Někdo by ho tam šoupnul už dávno, ale bohužel jsme se nedočkali prezidenta Schwarzeneggera, místo něj máme div ne mediální totalitku, v níž se novinám vyhrožuje miliardovými žalobami, epizody televizních seriálů jsou náhle pozdrženy, talkshow, v níž je divákům nabízena možnost kritického myšlení a fandění více stranám, je zrušena bez náhrady, a do toho všeho nás zásobuje prezident osobními útoky a výhrůžkami, jištěn největšími kabelovkovými cary a šéfem federální komise pro komunikaci.
Panika a politika do showbusinessového newsletteru patří jen ve chvíli, kdy se ještě fidlá na horní palubě, ale ti prozřetelnější se už ohlížejí po záchranných člunech, protože se do podpalubí dere voda. Možná to všemi těmi filmovými paralelami zlehčuji, ale situace se skutečně stává zoufalou. V kuloárech se definitivně potvrzuje, že za horečnými nákupy Skydance stojí spíš Ellison starší, který byl minulý týden na pár minut nejbohatším člověkem planety. Chce koupit půlku Hollywoodu, TikTok a ideálně zajišťovat běh největších datacenter umělé inteligence. Proč by to nemělo zneklidňovat jen fanoušky tradičních hollywoodských značek?
Umetená šikmá plocha
Jenom aby bylo na začátku úplně jasno, atentát na Charlieho Kirka je obrovským zločinem, temnou kapitolou politicky motivovaných vražd, a temným milníkem nesouladu uvnitř americké společnosti. Bohužel se však aktuálně stává záminkou partajního boje, při němž mediální domy a organizace samy couvají, aby se nestaly nepřímou obětí boje proti progresivní levici. Když CBS típlo Stephena Colberta, argumentovalo se milionovými prodělky a byznys modelem. Kimmela Disney/ABC zatím jen odkládá, ale doslova ze dne na den, po víceméně neutrálním monologu. Autocenzurní gesto následovalo hrozby od dvou velkých kabelovkových sítí (NexStar a Sinclair), přičemž právě jedna z nich ABC nabídnula i náhradní program za zrušenou show - hodinovou tryznu za Charlieho Kirka.
Neproměníme to tu v politický boj a mediální investigaci, je jen důležité to zmínit v kontextu námluv Skydance (Paramountu) a Warnerů. David Ellison a zejména tedy jeho otec Larry Ellison ještě nepodali oficiální nabídku, ale už veřejně potvrdili, že na něčem takovém pracují. A chtěli by celé Warnery, nikoliv jenom tu atraktivnější půlku, tj. filmové studio a streaming, která by byla k mání na jaře, až se Warner Bros. Discovery defakto zas rozpůlí na Warner Bros. a Discovery. V zákulisí už se totiž pár velkých hráčů vyjádřilo, že bude mít o ty atraktivní zbytky taky zájem, kdežto celou značku, jak leží a běží teď, nechce vlastně nikdo. S trochou štěstí by Ellisonovi mohli část rozprodat na náhradní díly a v dlouhodobém horizontu vydělat.
Naivní optimista jásá - další filmové studio zachráněno, HBO konečně získá dostatek finančních prostředků a Paramount/Warner bude vládnout Hollywoodu, přičemž se ve streamovacích válkách zařadí po bok Netflixu, Disney+ a Prime Video.
Zasmušilý pesimista v podobné akvizici vidí konec starých časů. Show Johna Olivera bude zrušená jako vstřícné gesto, aby merger prošel bez problémů skrz politické špičky. CNN se prodá nějakému subjektu spřátelenému s vládou, aby neokopávalo politikům kotníky. Kdybych byl ještě větší pesimista, mluvil bych o tom, že Larry Ellison se pravděpodobně skrz Oracle dostane i do dozorčí rady amerického TikToku, takže bude mít tento velký kamarád Donalda Trumpa prsty i v tom, jak funguje domácí algoritmus sítě, která nejvíc ovlivňuje mládež. A připomněl bych, že Oracle také investuje obří peníze do datacenter umělé inteligence, takže může mít nemalý vliv i na generativní řečové modely, kterých se nejen mladí, ale i staří ptají po večerech na všechno možné - od počasí, přes politiku až po sázení rajčat.
Substack se mezitím plní novináři, ať už vyhozenými nebo umlčenými, protože tradiční weby už nemají žádnou návštěvnost - chatboti tam nikoho neposílají, sociální sítě si vystačí s vlastním obsahem a tvrdě pokutují linky vedoucí kamkoliv. Elity se schovávají za paywally, kam je následuje hrstka věrných, takže opoziční hlasy utichají jeden za druhým (doporučuji si nastudovat heslo spirála mlčení, když jsem se ho šprtal na Mediálních studiích, považoval jsem to v kontextu západní Evropy a USA za relikt doby dávno minulé… byl jsem naivní).
Měl bych to vůbec vydávat? Chci se dostat na něčí blacklist? Kdo vlastní Substack a jakou mají všichni tihle padlí novináři jistotu, že tu zítra ráno nebude na vstupních dveřích zámek se smutnou výzvou, ať jdou jinam, ideálně k čertu? Právě proto mi není líto virtuálního inkoustu, abych dnešní newsletter zveřejnil i s touhle politizující odbočkou. Lidé čtěte, lidé bděte, lidé hlavně neblbněte.
No a teď zas zpátky k mládeži. Děti jsou přece naše budoucnost!
Špagetifikace
Jestli jste někdy zabloudili na TikTok, Instagram reels nebo YouTube Shorts, možná jste mezi vším tím maglajzem narazili na klipy z filmů nebo seriálů. Nemalé procento generace Z a generace Alpha připouští, že takhle sleduje většinu nočních talkshow (viz výše), ale také skrz tyto kanály objevuje filmy či seriály. Někteří se rozhodnou svěřit do péče algoritmu a kus po kusu takhle “nakoukávají” seriály jako Modern Family, HIMYM nebo Friends, aniž by kdy viděli jedinou epizodu v kuse, jiní zabloudí na nějakou tu streamovací platformu a začnou seriál konzumovat “tradičně”.
Platí to i o filmech a agentury i studia jdou štěstíčku naproti a najímají si specializované agentury, které dostanou celý film nebo seriál a mají za úkol ho rozstříhat na virální klípky, tak jako když proháníte těsto strojkem na nudle nebo špagety. Kdo patří mezi nejčastější zákazníky? Přímo producenti konkrétních seriálů, ale občas dokonce i herci. Za tři tisíce dolarů vám TikTokem proletí pět stovek klipů, a to by bylo, aby se nějaký neuchytil a nenakopnul metriky.
Jedna taková kampaň o pěti kolech vyšla zadavatele na 15 tisíc dolarů, za které vzniklo 2500 klipů, které vygenerovaly 40 milionů zhlédnutí. To je za hubičku. Patnáct tisíc je v kontextu výroby trailerových kampaní hotová almužna, v kontextu hollywoodských víkendových večírků to není ani účet za pizzu, natož za šampaňské. Zapomeňte na organický dosah, továrny jako je Clip (ano, je to hodně doslovné) zaměstnávají tisíce teenagerů, co chrlí klipy ve dne v noci. Zahlcením prostoru se daří dosahovat obrovských čísel, ať už jde o jakéhokoliv klienta.
Další klipy chrlí do prostoru studia nebo exekutivci, provozující další podobné farmy, často pod generickými názvy kanálů á la “To nej z krimi seriálů”, kde ale běží jen ukázky z jejich projektů. A pak jsou tu východoevropští tvůrci, kteří vědí, že na podobném obsahu se dají rychle budovat dosahy a monetizace, tedy dokud vás studio nenačapá, jak mu porušujete copyright. To se těm oficiálně najímaných klipařům stát nemůže, protože jsou na whitelistu.
A bude líp, nebo spíš hůř, protože už existuje celá řada A.I. startupů, která vám slíbí, že když do nich nalejete seriál, vygenerují vám během několika minut nikoliv desítky nebo stovky, ale tisíce klipů. Budou otitulkované, nadabované do několika různých jazyků, budou mít hlavu a patu a… budou skoro zadarmo. Nebo úplně zadarmo, protože i YouTube nově nabídne A.I. nástroje, které podobné čmuchání virálních momentů v delších videích zvládnou a nabídnou vám kompletní zpracování kraťasů, aniž byste museli hnout prstem.
To všechno v éře, kdy se množí psychologické studie, které naznačují, že pro lidský mozek je nejzdravější podívat se na dvouhodinový film od Stevena Spielberga, protože všechny ty klipy nám usmaží závity natolik, že se definitivně přestanou otáčet.
FilmTECH: EditDroid
Před čtyřiceti lety se ve filmovém průmyslu odehrála jedna z největších revolucí, ovšem zcela skryta oku běžného diváka. A právě proto bych chtěl v každém newsletteru věnovat tři, čtyři odstavce technickému zákulisí nejrůznějších filmových milníků, ale i natáčení konkrétních filmů. Uvidíme, jak se to ujme. Dnes budeme řešit EditDroid, nic menšího než pionýra digitálního, tzv. nelineárního střihu.
Název odkazuje ke Star Wars, protože tenhle kus softwaru vzniknul pod patronátem Lucasfilmu. George Lucase vždycky trochu štvalo, jak ho klasický analogový střih brzdí. Doslova stříháte políčka celuloidu, pak je lepíte dohromady lepidlem, případně se snažíte všechno zachránit tím, že lovíte v obřím koši již odstřihnutá políčka a zase je vracíte zpátky. Přece musí existovat lepší způsob!
Lucas zaúkoloval svoje počítačové oddělení v čele s Edem Catmullem (později se z něj stal Pixar, ale to je jiná pohádka). Cílem bylo naskenovat analogový materiál, vypálit ho na nelineární médium, vesele si stříhat, jako to známe dnes, a pak hotovou verzi se všemi střihy opět dostat zpátky na filmový materiál. Povedlo se to zčásti. EditDroid debutoval v roce 1984 a před čtyřiceti lety se na trh dostala jeho finální verze. Konzole s trackballem a mnoha tlačítky, napojený na počítač Sun-1, dva monitory a zadní projekci uprostřed, se jmenovala “Hvězda smrti”. Podobnost s dnešními střihovými programy je až zarážející. Filmový materiál byl na laserdiscích, ovládací rozhraní mělo časovou osu, kam jste si mohli přidávat jednotlivé klipy a stříhat do nich, případně své rozhodnutí brát zpátky a stříhat jinak.
Jakmile jste byli hotoví, program vygeneroval seznam střihů, včetně přesných časových značek všech změn. Podle nich pak filmová laboratoř nastříhala ručně analogový materiál. Bylo to jednodušší, než složitě digitální verzi znovu “tisknout” na filmový pás, protože by došlo ke zhoršení kvality. Systém byl velmi drahý, ale Lucasova hvězdná aura mu pomohla do velkých studií. Technické i softwarové řešení EditDroidu bylo inspirací pro konkurenci, včetně firmy Avid, která od Lucase veškeré know-how koupila v roce 1993. Tou dobou už strýček George přemýšlet nad návratem Star Wars do kin a neměl čas si hrát s hybridní technologií. Snil o tom, že svou novou trilogii už natočí kompletně digitálně.
Jednou větou…
Podotek k úvodnímu tématu, na Hollywood Reporter vyšel masivní přehled nejdůvěryhodnějších moderátorů v amerických televizích. Spousta koláčových grafů a povídání, podle něhož si můžete průběžně kontrolovat nebo odhadovat, kdo ještě dostane v následujících týdnech a měsících padáka.
Podle americké ankety 56 % diváků ve věku 16 až 34 let zapíná televizi a jde rovnou na stream (SVOD), běžnou kabelovku preferuje hned po zapnutí jen 32 %. Ve věkové kategorii 35+ už vede tradiční TV se 42 % a stream má pouhých 15 %.
Druhá sezóna Wednesday vtrhla úspěšně do topky historicky nejsledovanějších netflixovských seriálů (těch anglicky mluvených). Šance, že dosáhne 1.7 miliardy odkoukaných hodin jako první sezóna? Nízká. Ale čtvrtého Dahmera by trhnout měla s přehledem, než pak přijde finální sezóna Stranger Things a převálcuje to všechno sakumprásk.
Jestli si chcete trochu porochnit v devadesátkách s člověkem, co mluví jako kniha a který má u nás v oboru filmové distribuce, provozování multiplexů a sledování showbusinessových trendů víc zkušeností než kdokoliv jiný, nenechte si ujít fantastický rozhovor s Janem Bradáčem, dlouholetým šéfem Falconu nebo Cinestaru.
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Jinak ty osobní útoky bych si odpustil, zvlášť v situaci, kdy jsi schopen uvěřit nějakým kecům o McCarthysmu (sic!).