imf vs Hollywood #139: Seriály na běžícím pásu, hity HBO a Warnerů a neúnavný Skydance
| 14:00 | 15.09.2025 |

Vítejte u další sklizně postřehů zpoza showbyznysové opony (delší verzi najdete v mém newsletteru hollywood101.substack.com, který vychází každou středu, a nově je k dispozici i pro předplatitele, jimž nabízí přístup do archivu a bonusový obsah!), aneb co všechno se událo v Hollywoodu za zavřenými dveřmi v uplynulém týdnu.
--
Po trojnásobné uzávěrce v rámci vydavatelství jsem otlučený jako pinballový míček, ale psaní newsletteru je za odměnu, a navíc tu máme hollywoodské novinky upečené před takovou chvilkou, že se z nich ještě kouří. Dneska to zas jednou bude připomínat zpravodajství, ale ochuzeni nebudete ani o analýzu, na kterou se nedostalo minule. A máme tu první zběsilé odhady Demon Slayera, očekávané anime premiéry. V boxoffice reportu jsem nechal čtenáře tipovat víkendový otvírák od jednoho milionu po 50+, podle prvních trackingů to vypadalo, že ani ta horní hranice nebude úplný nesmysl. Pokud by na ni došlo, byla by to historicky nejúspěšnější severoamerická premiéra eRkového animáku (rekord doposud překvapivě drží Sausage party s 34.3 miliony). Tak schvááálně. (A došlo - pozn. redakce)
HBO+ nebo ParaWarneři
Háček na tu úplně největší rybu si David Ellison schovává na konec. O prodeji Warnerů, resp. oné brzy již odtržené filmové a streamovací části, se spekuluje… no v podstatě od chvíle, kdy se Warner Bros. a Discovery Media spojily. To už tak bývá, že některé sňatky na první pohled nedávají smysl a jejich rozpad je pouze otázkou času. Teď to vypadá, že by mohl mít Skydance zájem do svého portfolia zařadit další stoleté filmové studio. V Hollywoodu zní alarmy, Trumpova administrativa s tím však dost možná nebude mít problém, protože součástí akvizice by nebyly žádné celostátní televizní stanice, zpravodajské kanály apod. Jde “jen” o největší americký filmový katalog a riziko, že by slavný dům bratří Warnerových mohl zcela zaniknout.
Jenže Ellison je chytřejší, ostatně ani v případě Paramountu nehodlá logo nad vchodem přemalovávat a mnohem spíš využije dlouholetého povědomí o slavnější značce. Vždyť i Disney si nechal všechny znělky 20th Century, jen tam místo Fox přimaloval Studios a nadále ten label u řady premiér používá. Kdo se nakonec o nenadálý zájem nejvíc zasloužil. Asi ne Zaslav, který sice zbavil filmovou divizi značných dluhů, ale jeho pátrací balónky, které spolu s šéfem Liberty Media, Johnem Malonem, v posledních týdnech vypouští, by byly vidět o poznání méně, kdyby nezboural The Conjuring: Last Rites všechny myslitelné rekordy.
On má totiž Ellison v Paramountu celou řadu spících IP, nicméně Warneři pod vedením Mikea de Lucy a Pam Abdy zažívají letos neuvěřitelnou lajnu nejen v hororovém žánru. Minecraft si málem sáhnul na miliardu, Sinners, Weapons, návraty Final Destination a The Conjuring, to všechno jsou nepřehlédnutelné trefy. Takový čuch na projekty se vyplatí a je velkou ironií, že se Zaslav na jaře chystal De Lucu a Abdy vyhodit po sérii nepříliš přesvědčivých premiér. Dnes by je měl nosit na rukou, protože vystřelili Warnery do čela studiového bodování. Ellison nyní do médií vzkázal, že má o nabízející se studio vážný zájem, na což akcie Warner Bros. Discovery reagovaly prudkým růstem.
Podobné vzkazy nejsou nikterak závazné, spíš mají za úkol budit pozornost ostatních hráčů a možná tak trochu i Trumpa samotného. Amerika teď řeší střelbu v Utahu, ale jestli Ellison svůj šachový tah myslí vážně a přednese oficiální nabídku, mohla by hrozba horizontální integrace vzbudit pozornost kontrolních orgánů. Tak či onak bude o čem psát a Warneři by měli své divize rozdělit až někdy v dubnu 2026, není tedy kam spěchat.
Mezitím můžete spekulovat nad tím, jak by se v případě mergeru Skydance rozhodnul, co se týká streamovacích válek. Po sérii omylů jsme dostali zpět HBO, což je bezesporu větší brand než Paramount+, navíc zaběhnutým názvem oddělený od warnerovského názvu. Zůstat u HBO a nabalit na něj ten zbytek, by bylo bolestivé, ale rozhodně s velkou šancí, že pacient zákrok přežije. A jak se bude případné Frankensteinovo monstrum jmenovat? HBO+, HBO Max+, nebo zůstane vše při starém, aby mohl Ellison služby výhodně bundlovat? Osobně bych si vsadil, že v případě mergeru se Paramount+ zruší bez náhrady a jeho obsah á la Hulu se vnoří do HBO Max. Ušetří se tím moře peněz na personálních a provozních nákladech.
Neváhej a toč!
Z minulého newsletteru nám tu zbylo vzrušující téma o tom, jak rychle točit filmy a seriály. Živě si pamatuji své dospívání u prvních komerčních televizí v ČR. TV Nova nakoupila při startu v roce 1994 obří katalog západních hitů, aby pak Vladimír Železný ve Volejte řediteli všechny ujišťoval, že volal do Ameriky a nové sezóny oblíbených pořadů už se dávno točí. Tehdy vydělávaly tradiční televize obrovské peníze a chrlily seriálové hity jako na běžícím pásu. Na podzim měla premiéru první sezóna, na jaře se začala točit druhá, zatímco originál zrovna finišoval v televizi. Doslova se občas stávalo, že jste těsně před prázdninami dokoukali poslední díl a po návratu do školy už na vás čekala další sezóna. Herci před kamerou nestárli, měli jistotu stálého a štědrého honoráře a diváci byli spokojení, že se s nimi nemusí na dlouho loučit.
Nova později pochopila, že ještě výhodnější je nakupovat latinsko-americké telenovely (Esmeralda, Divoký anděl), nebo si pak jeden takový nekonečný seriál rovnou zprodukovat (Ulice). Poukázat jsem chtěl zejména na fakt, že tradiční televize dovedly zprodukovat 22 až 24 dílů ročně, díky čemuž dlouhoběžící seriály měly skutečně věrné publikum, které s nimi trávilo téměř každý volný večer.
I na streamu tenhle tah na branku občas najdeme (cokoliv od Taylora Sheridana, Bear, Only Murders in the Building, White Lotus, z novějších Wednesday nebo The Pitt), ale většinou se to někde zadrhne kvůli hercům nebo obřím rozpočtům a ambicím. To je případ finální sezóny Stranger Things, ale třeba i Euforie, kdy se přestávky mezi jednotlivými sezónami zlověstně protahují a dětští herci se stávají herci mladými, mladí zas starými atd. atd.
Je to daň za úspěch, kdy zbytečně strávíte dlouhé měsíce naháněním herců, uzavíráním nových smluv atd. Pak přijde něco jako scenáristická stávka, vám se povede druhou sezónu natočit nikoliv za ještě přijatelných 18 až 24 měsíců, ale třeba až za tři roky. A zjistíte, že publikum už přestalo mít zájem. U druhé sezóny Wednesday se proto kvaltovalo, jak to jen šlo, protože virální taneček z jedničky už byl dost ohraný a Jenna Ortega od té doby vyskakovala v půl tuctu celovečeráků.
Netflix i ostatní procházejí marveláckou kocovinou, kdy do sebe MCU před pár lety nasálo tolik hvězd a námětů, že se mu nedaří pravidelně vracet do hry hlavní postavy (Shang-Chi), nebo dohrávat potitulkové scény. Taky pořád čekáte na Charlize Theron, až vezme Strangea na opravu nějaké té interdimenzionální průrvy? To si ještě počkáte. Brett Goldstein jako Herkules v pátém Thorovi? To si rovnou vezměte lísteček jak na dopravním inspektorátu. A pak běžte do auta pro spacák a něco pod hlavu, pár let si tu pobudete, než zjistíte, že za přepážkou už dávno nikdo není.
Jakmile Netflix začal produkovat před deseti lety své Originals (o těch ještě za chvíli), definitivně začal smazávat rozdíl mezi filmovými a televizními herci. Dnes se naopak všichni hrnou do seriálů, protože si nejsou jistí, že kina tu ještě za pár let budou. Navíc někteří storytelleři mají stejně magnetický efekt jako nejlepší režiséři celovečeráků, platy a rozpočty jsou srovnatelné, o sequelu (=druhé sezóně) se mluví ještě před první klapkou a co si budeme povídat, i ty herecké výzvy jsou v seriálech často výraznější.
Jen se to všechno nesmí přehnat, protože pak při dlouhém čekání i u dříve slibných IP diváci jednoduše odpadají. Možná i proto teď Netflix otevřeně mluví o přehlednější nabídce, menším počtu nových seriálových produkcí, aby na ty stávající bylo víc peněz, což obratem rychle přiláká zpět jejich tvůrce. Na papíře to všechno vypadá až banálně, realita bude zdlouhavější a komplikovanější, nicméně oddělit zrno od plev a to zrno následně co nejvíc namnožit a nechat klíčit, to dává absolutní smysl. Tak snad tu změnu v záplavě původních seriálů, akvizic, katalogových celovečeráků, sportovních přenosů, true crime dokumentů, knižních adaptací a západoevropských náhražek, budeme schopni zaznamenat.
Deset let natvrdo, s možností prodloužení
Pamatujete, jak jsem říkal, že není originál jako originál? Určitě jo, opakuju to až nezdravě často, protože mi nesedí, jak často se Netflix chlubí cizím peřím. Na rozdíl od ostatních totiž své seriály nepůjčuje ostatním, nevydává je na fyzických médií, nepouští je ani do televizních stanic. Křečkuje si všechny u sebe a poctivě platícím zákazníkům tvrdí, že jde o jeho rodinné stříbro, které bude na platformě dostupné vždy (to zejména u HBO Max rozhodně není pravidlem).
Jenže je tu háček. Jen zhruba polovinu všech zprodukovaných Originals totiž Netflix opravdu vlastní se vším všudy, což znamená, že má nekonečně dlouhá práva a další výhody. Jedná se o cca 200+ seriálů, pokud zůstaneme u škatulky příběhů na pokračování a necháme bokem celovečeráky, dokumenty a další formáty, co patří jinam. Netflix hned od začátku, nejviditelněji asi u prvních seriálových úspěchů jako Orange is the New Black nebo House of Cards, vyjednal globální licenci na deset let, která začíná běže momentem odvysílání poslední epizody poslední série. Je to poměrně kontrast oproti vyjednávání seriálů z lineární TV. Na ty má televizní stanice většinou exkluzivní právo tři, čtyři roky od prvního odvysílání, pak se prodávají do zahraničí nebo na další (např. lokální) stanice, klidně i během natáčení a premiéry dalších premiér na původní stanici.
Pro Netflix velké seriály produkovali a stále produkují i jeho největší konkurenti, televizní odnože Warnerů, Sony, Lionsgate, ale třeba také Amazon a mnozí další. BoJack Horseman, 13 Reasons Why, Narcos, Ozark, The Umbrella Academy možná považujete za stavební kameny Netflixu, ale jde o zboží dodané externími subjekty. I ta Wednesday má alokovaná práva, která jednou vyprší, na rozdíl od Stranger Things, Bridgerton, nebo 3 Body Problem.
Platforma nikdy nepřizná, že by jí něco patřilo jen napůl nebo dočasně. Vždycky má opci si práva prodloužit, ovšem tentokrát už za podstatně neférovější cenu, zvlášť když se někde prozradí, že na deset let starých seriál lidé stále koukají. V tom je ostatně výhoda Netflixu, může si snadno z uživatelských dat spočítat, které klasiky leží na okraji zájmu, a které zažívají renesanci. Až se však začnou stavět ty lunaparkové Netflix housy, rychle podle atrakcí a merche poznáme, co Netflixu patří zcela, a kde se musí o zisk z čehokoliv navazujícího spravedlivě dělit. O peníze jde totiž vždycky až v první řadě.
Nafouknutá The Sphere
O speciálně přestříhané verzi Wizard of Oz, která připomíná spíše horskou dráhu, a vyjde vás na bratru 200 dolarů, jsem psal minule. Mezitím se však objevila celá řada zajímavých informací. Na jednu takovou pečlivě připravenou show se do The Sphere vejde 5000 lidí a promítá se až třikrát denně. To znamená, že po odečtení nákladů si film přijde až na tři miliony dolarů denně. Za náročnou přípravu všeho hardwaru, softwaru a contentu (pardon my French) bylo utraceno 100 milionů dolarů, ale analytici odhadují, že Oz promítaný dva roky bez přestávky by mohl utržit klidně miliardu dolarů.
Jde samozřejmě o příliš optimistické násobení. Samotný Oz zájem diváků, byť často z řad náhodných turistů, dlouhodobě neudrží, takže lze očekávat značný spad. Přesto jde o ziskovou propozici a bude zajímavé sledovat, jak po zveřejnění těchto čísel začnou na dveře high-tech bubliny klepat i další hollywoodští vizionáři.
Možná vám připadá, že nechat si zprasit film, foukat na diváky vítr z větráků, nejrůznější exotické vůně, a ještě jim nechat nad hlavami kroužit kaskadéry, nemůže nikomu stát za podobné tajtrlíkování. I já jsem odpůrce 4DX, ale tohle technicky vypadá jako úplně jiná liga i sport. V Hollywoodu se určitě najde celá řada vhodných IP (Rychle a zběsile, Jurský svět), které jsou vhodné na hodinovou masáž se všemi myslitelnými efekty. A než se začnete znovu křižovat a tvrdit, že třeba Fincher, Nolan nebo Cameron by nic takového nedovolili, rád bych připomenul, že Cameron sám dozoroval vznik T2 3-D:Battle Across Time, speciálními efekty narvaného kraťasu, který jste mohli zažít v Universal Studios.
Filmy jsou a budou pro The Sphere velmi důležitým byznysem. Člověk má pocit, že tohle místo vzniklo pro nejepičtější koncerty. Jenže z těch většinu peněz shrábne interpret či kapela, kdežto u filmů jde za provozovateli show až 70 % tržeb. Očekávejte tedy v dohledné době oznámení nějaké další “grandiózně zprasené” filmové klasiky.
Jednou větou…
Opravdová Succession skončila krátce po té seriálové. Rupert Murdoch se snažil soudní cestou upřednostit v nástupu na trůn Fox Corp. svého konzervativního syna Lachlana. Nevyšlo to, takže Lachlan si cestu do čela firmy bude muset zaplatit. Jeho sourozenci James Murdoch, Elisabeth Murdoch a Prudence MacLeod mají každý nárok na cca 1.1 miliardy dolarů.
Amazon bude spravovat většinu reklamy na streamovacích platformách. Společnost se už dříve dohodla na spolupráci s Disneym, kterému shání inzerenty do reklamních bloků, nyní je na světě i dohoda s Netflixem.
KPop Demon Hunters jsou megahit, minulý týden v kinech skóroval The Conjuring, tak co vytáhnou z prázdného hrnce u Lionsgate? Obskurní pokračování The Last Witch Hunter s Vinem Dieselem. Vypadá to, že jedenácté Rychle a zběsile jen tak nevznikne, Dom už dva roky čeká pod tou rozbombardovanou přehradou, až si to bude moct rozdat s Aquamanem a Reacherem. Místo třísetmilionového akčního finále raději sequel k deset let starému béčku, které patří k nejhorším počinům jeho kariéry? Tak ok…
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry