Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

První dojmy: Dlouhý pochod podle Stephena Kinga


ikona
Mr. Hlad
dlouhý pochodfrancis lawrencelong walkmark hamillprvní dojmystephen king
Kdo zastaví, ten zemře.  

Stephen King bude filmaře zásobovat ještě hodně dlouho. Na jaře jsme viděli adaptaci jeho Opice, za pár týdnů dorazí nový Běžící muž, teď tu ale máme filmovou verzi jednoho z jeho nejslavnějších děl. Jak dopadl drsný Dlouhý pochod, ve kterém se několik desítek hrdinů vypraví na výšlap, který může přežít jen jeden z nich? 

Jak to vidí do_od:
Líbí se mi, jak se kariérně scenárista a režisér JT Mollner posouvá, a že se po vynikajícím Strange Darling dostal i k typické hollywoodské produkci, víc než jeho dílo je ale Dlouhý pochod samozřejmě ryzí kingovka, kterou navíc natočil režisér Hunger Games, jehož dystopický styl se dost propisuje i sem. Nicméně nenechte se tím zmást, nový thriller Francise Lawrence fakt není další YA adaptace, kde ti největší sympaťáci na konci přežijí, aby v budoucnu svrhli nějaké americké gestapo. O tom Dlouhý pochod prostě není a byla by chyba čekat, že zapojení tohoto tvůrce nějak Kingův „nezadaptovatelný“ román tímto směrem rozvede.

Středobodem tady je jednoduše přátelství mezi Garratym a McVriesem, podobně jako v knize, a těch 108 minut je věnováno primárně budování jejich vztahu, a taky dynamiky s dalšími účastníky smrtícího pochodu, načež jen příležitostně dostáváme nahlédnout za oponu celého toho teátru, kde se naťukává politika, stav světa, co tomu předcházelo nebo jaké (ne)jsou možnosti odboje. A jako opravdu krásné vyobrazení jednoho silného, byť ne moc dlouhého přátelství funguje Dlouhý pochod naprosto parádně, v nemalé míře i díky extrémně sympatickým výkonům Coopera Hoffmana a Davida Jonssona. Problém je až ten zbytek, kde zkrátka s výjimkou několika krásných záběrů zeje snímek prázdnotou, Hamillův chraplák, ač intenzivní, nedostane zase tolik prostoru a ty větší myšlenky, co se film snaží mít a prodat, nejsou ničím dalším podpořené, takže vychází poněkud na prázdno.

Lhal bych, kdybych tvrdil, že jsem se v kině ty necelé dvě hoďky nebavil, nebo že to nebylo napínavé, i když víte přesně, kam to vše spěje. O to víc ale u tohoto snímku platí, že samotná cesta je tady podstatně víc než cíl.

Jak to vidí Spooner:
Film, ze kterého mám docela rozporuplné pocity. Na jednu stranu nemůžu říct, že by mě ta 108 minut dlouhá smrtící procházka nebavila. Stephen King je z díla cítit na sto honů, ať už dialogy, postavami či samotnou atmosférou, která je místy hezky starosvětská. Také mě bavilo, že na rozdíl od Hry na oliheň či jiných filmů o smrtících hrách se tu více akcentovala lidská soudržnost, naděje a pozitivní vlastnosti člověka. A mladé obsazení v čele s výtečným Davidem Jonssonem zvládá své party na jedničku.

Jenže i přesto jsem si to celé představoval o dost atmosféričtější, tísnivější a depresivnější. Dlouhý pochod pracuje se skvělou knihou, sem tam se v dialozích nakousne silný motiv, ale nic z toho se tu vlastně pořádně nevyužije. Nakousnutá témata se brzy zahodí a Francis Lawrence sice akcentuje soudržnost, ale tím jakoby rezignoval na jakékoli napětí. Snímek postrádá větší gradaci či pečlivě budované scény, které by vedly k něčemu intenzivnímu a nečekanému. Zde se zkrátka jen chodí a mluví, potenciální konflikty tu prošumí do ztracena a zajímavé pasáže typu chůze do prudkého kopce jsou natočeny bez jakéhokoli drajvu či budování napětí. Ani práce s emocemi a psychikou postav tu nefunguje stoprocentně, celý snímek je odtažitý a své trumfy v podobě záporáka Marka Hamilla nedokáže patřičně využít. Dlouhý pochod tedy rozhodně není nezajímavou kingovkou, mohl být však ještě daleko silnější a výraznější podívanou. 

Jak to vidí Rimsy:
Tenhle pochod byl nakonec opravdu docela dlouhý a pochvalné reakce ze zámoří je třeba brát s rezervou. Léta odkládaná adaptace románu Stephena Kinga vystřídala řadu tvůrčích týmů, a nakonec se jí ujal Francis Lawrence, který tak zúročil své zkušenosti ze série Hunger Games. Předkládaný svět má totiž s dystopií Hladových her mnoho společného, na způsob Garlandovy Občanské války je však ukotvenější v naší současnosti. Škoda, že se z potenciálně třaskavého prostředí podařilo vyždímat relativně málo a totalitní Spojené státy, které tyto medializované pochody smrti umožňují, působí velmi sterilně. 

A to platí v podstatě o celém snímku. High concept o několika desítkách mladých mužů, kteří musejí jít, dokud nezemřou, určitý potenciál má, ten je zde však pohřben pod nánosy prázdných dialogů, předvídatelných skonů a nesmělého naťukávání myšlenek existencialismu či třídních rozdílů. Na výsledek se bezesporu hezky kouká, nepřepálená stopáž pomáhá udržení pozornosti, sympatičtí herci se snaží ze svých (ne příliš logicky se chovajících a jen letmo načrtnutých) postav vytřískat maximum a koneckonců potěší i humanistické poselství – přesto je mrzuté vidět, že Dlouhý pochod obsahuje zárodky několika lepších, zajímavějších a hlubších filmů, než jakým se nakonec stal. 

Jak to vidí Mr. Hlad:
Předlohu jsem nečetl, a tak se mi moc nechce pouštět se do úvah, jestli Francis Lawrence zklamal jako režisér, nebo se pustil do boje s knihou, ve kterém uspět nemohl. Faktem pro mě zůstává, že Dlouhý pochod sice jisté kvality má, ale zase až tak moc jich není. Zajímavá zápletka, v níž skupina mladých hrdinů vyráží na cestu, při níž nesmí zastavit, zpomalit, nebo se odchýlit z trasy a konec přijde, až ten předposlední padne vysílením, nabízí spoustu zajímavých hrdinů. Každý z nich se přihlásil dobrovolně a každý má vlastní motivaci a důvody, proč vyrazil. Ale u Lawrence to občas vypadá, že každý z nich je tak trochu blb. 

Pusťte si MovieZone Live Specál o Vykoupení z věznice Shawshank podle Stephena Kinga. 

Je trochu trapné sledovat, jak hrdiny pokaždé šokuje, že se přihlásili na smrtící pochod a že v něm lidé umírají. No nevím, osobně by mě tohle úplně nepřekvapilo, ale co už. Problém je, že i když se Dlouhý pochod může opřít o dobré herce v čele s Cooperem Hoffmanem a především Davidem Jonssonem z posledního Vetřelce, film neumí příliš pracovat s postavami. Hlavně v druhé polovině, kdy už všem dojde, do čeho se přihlásili, dostaneme několik variací na scénu, v níž se jeden z hrdinů bolestivě vypovídá z traumat, motivací a bolístek, aby hned nato mohl zemřít a nechat to samé udělat dalšího. Nepřekvapilo by mě, kdyby hrdinové měli v románu bohatší a zajímavěji podaný vnitřní život a minulost, ale tady se celý ten pochod stává po čase vlastně dost únavným diváckým zážitkem. 

Recenzi čekejte velmi brzy

© copyright 2000 - 2025.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace