
imf vs. Hollywood #135: Top Gun 3, víc filmů v kinech a Disneylandy plné bezdětných
| 13:00 | 18.08.2025 |

Vítejte u další sklizně postřehů zpoza showbyznysové opony (delší verzi najdete v mém newsletteru hollywood101.substack.com, který vychází každou středu, a nově je k dispozici i pro předplatitele, jimž nabízí přístup do archivu a bonusový obsah!), aneb co všechno se událo v Hollywoodu za zavřenými dveřmi v uplynulém týdnu.
--
Dovolená je oficiálně u konce, ale okurková sezóna ještě neskončila. Pokud nejste vyloženě fanda (či zaměstnanec) Paramountu, pak toho pro vás tentokrát moc nemám. Ale možná fandíte sportu a zajímá vás, jak to mají v té Americe rozdané. V tom případě jste přišli na správné místo, protože se dnes ponoříme do tématu, které jde sice trochu mimo můj zájem (sport mám rád, ale spíš ve formě eventů jako jsou zlaté či diamantové ligy, turné čtyř můstků, mistrovství světa, olympiády apod. definované a uzavřené akce, nikoliv ligové “nekonečné příběhy”), ale do značné míry definuje účetní uzávěrky největších showbusinessových hráčů. Pojďme si v tom udělat pořádek, protože na sportovní práva a věrné fandy sází v Hollywoodu skutečně každý.
Velké góly u Paramountu
V Los Angeles se minulý týden všem zastavily hodinky, když David Ellison oznámil, že Paramount kupuje za 7,7 miliard dolarů práva na UFC. Ten kluk roztrhnul tátovu peněženku na dví a v podstatě jednorázově utratil oficiální tržní kapitalizaci Paramountu za sportovní trumf. Je to chytrá investice, protože UFC je jedním z nejrychleji rostoucích sportovních impérií. Ellison tím navíc potvrdil, že chce mít z Paramount+ důležitého hráče na trhu a sáhnul po nejvěrnějších zákaznících - sportovních fanoušcích, v tomto případě navíc demograficky mladších a perspektivních. Plus udělal radost Arimu Emanuelovi, šéfovi TKO, které UFC vlastní, ale také svému dlouholetému kamarádovi a členovi dozorčí rady Skydance. Ten nákup totiž vystřelil akcie TKO hodně vysoko, protože Ellison výrazně přeplatil. Já na bráchu, brácha na mě. Všichni jsou šťastní, ne?
Zaměstnanci streamovací divize Paramountu to vidí trochu jinak. Dlouhé roky pracovali na tom, aby Paramount+ směřoval k ziskovosti. Osmimiliardová sekera je vrací někam zpátky na stromy. Navíc může být obhájením razantních škrtů, kdy se bude vylepšovat technologické zázemí, ale bude trpět obsah. Sportovní licence jsou sice drahé, ale v přepočtu na hodiny vycházejí levněji než velké blockbustery. Ani o ty ale prý nepřijdeme, Ellison chce urychlit zejména další Top Gun a celovečerní Star Treky, takže zcela dle očekávání půjde po velkých IP. Nějak se ty peníze vrátit do kapsy musí. V případě Paramount+ se ale prý nemusíme bát sportovního balíčku po vzoru HBO Max nebo Disneyho (ano, tam se tomu říká ESPN), protože Ellisonovým cílem je hlavně rychle nahrabat zákazníky, aby mohl - sorry, sportovních oslích můstků bude tentokrát víc než obvykle - hrát ve stejné lize jako HBO Max a Disney+ (Prime a Netflix jsou o řád výš).
Během čtrnácti dnů utratil Ellison půl druhé miliardy za South Park a necelých osm za UFC, zároveň však oznámil, že hodlá další dvě ušetřit. Propouštění prý bude brutální, ale jednorázové, takže se teď všichni třesou. Na obzoru jsou ale i pozitivní sliby. V posledních letech uvedl Paramount do kin v průměru tucet filmů. V následujících dvou letech by jich mělo být patnáct a v dohledné době dokonce dvacet, což je značný nárůst a potenciální návrat k boji o přední příčky studiové hierarchie, pokud počítáme severoamerické kinotržby. Je ale potřeba zdůraznit, že kromě Top Gunu a Star Treku studio žádné vyloženě žhavé IP nemá, takže ten návrat bude spíše pozvolný. Těšte se na plundrování archivů a spěšné oprašování 80s a 90s nostalgie. Já jsem zatím vděčný hlavně za to, že studio přežije a někdo v něm bude utrácet peníze. O zbytku rozhodnou až další měsíce, resp. roky.
Ligoví pokemóni
Aby to nebylo zcela nepřehledné, musíme si to na úvod trochu zjednodušit. Amerika je domovem pěti nejvýdělečnějších sportovních lig - NFL (11 miliard dolarů z prodeje televizních licencí ročně), NBA (2,5 miliardy), MLB (1,5 miliardy), NHL (cca 700 milionů) a těch univerzitních, v nichž je všechno možné. Ty rostly za poslední roky nejvíc, momentálně v nich létají vyšší miliardy dolarů. A pak tu máme olympiády, cyklistické závody, UFC, wrestling, vlastně miliony dalších rádoby exkluzivních a zajímavých věcí, kde mohou čísla skákat nahoru a dolů, ale důležité je, kolik je za ně kdo ochoten zaplatit (nebo přeplatit - viz nedávno Apple u práv na F1). Paradoxně se zatím nikdo moc nevěnuje esportům, tam se angažuje hlavně YouTube, ale až dojdou exkluzivní práva na “opravdové” sportování, určitě se začnou především streameři zajímat i tam.
Práva na americký fotbal, hokej, baseball a basket jsou neuvěřitelně komplikovaná, protože ligy porcují medvěda prostřednictvím různě zajímavých balíčků. Našinec v podstatě nemá šanci rozeznat, co je co. Ano, páteční a víkendové zápasy jsou logicky sledovanější než ty všednodenní. Super Bowl nebo playoffs mají větší hodnotu než vzájemné zápasy týmů z chvostu ligy. Ale danému sportu se musíte věnovat, abyste to všechno rozkódovali. A také musíte sledovat branži, abyste věděli, že třeba ženský basket a fotbal zažívají obrovský boom zájmu a tedy i sledovanosti. Proto u nich ceny licencí rostou v násobcích.
Smlouvy se uzavírají na pětiletky nebo i víc. Přechod od čistě televizních práv k hybridním (TV/stream) nebo čistě digitálním je dlouhodobým trendem, který nejvíc vrásek nadělává starším fandům, kteří si nově musí něco předplácet a zvykají si, že najednou mohou sledovat zápasů a příbuzného obsahu víc, nebo naopak mnohem méně. Je to celé trochu matoucí, ale sportovní ligy i jednotlivé kluby na tom obrovsky vydělávají a jim fandící lidé si streamovací služby předplácí klidně na rok dopředu, protože nechtějí propásnout vzestupy a pády svých hvězd a klubů.
WarnerBros Media: Tady to bude celkem krátké. Ačkoliv v Evropě má HBO Max skrz Eurosport (placený balíček) skutečně hodně sportovního obsahu, v USA David Zaslav v podstatě o všechno přišel, s výjimkou půlky NHL, o kterou se dělí s Disneym. Warneři navíc nemají žádnou z celoplošných TV (ABC (Disney), NBC (Universal), CBS (Paramount)), což je zásadní trumf při vyjednávání se sportovními ligami. Pár minoritních eventů bychom u nich našli, ale v podstatě o nich nemá smysl mluvit. Je to další varovný prst, když se mluví o budoucnosti HBO Max a Warnerů jako takových. Takhle se první liga nehraje.
Walt Disney: Iger umí utrácet a sbírat licence, jak dokázal nákupem Lucasfilmu, Marvelu či Pixaru. Skrz ABC a ESPN jeho myšákovské impérium licencuje zdaleka nejvíc sportovních značek, včetně té aktuálně nejcennější. Stálo to sice hodně úsilí a NFL teď spoluvlastní ESPN z deseti procent, ale celé je to trochu komplikovanější, protože Super Bowl rotuje mezi celoplošnou čtyřkou a nedělní či čtvrteční zápasy mají rozdané i ostatní. Netflix navíc od NFL koupil dva vánoční eventové zápasy, na streamu zas výhodný balíček čtvrtečních zápasů před pár lety koupil Prime, takže je v tom opravdu chaos.
ESPN ovšem hodně jede univerzitní fotbal (CBS má pro zajímavost exkluzivní práva na armádní zápasy námořnictva a letectva!), XFL a další nižší ligy. V baseballu tahá Disney za kratší konec, protože lukrativní páteční a nedělní hry má Fox a Apple, šestadvacet nejméně zajímavých pak uhájili Warneři. ESPN má druhý nejzajímavější balíček od NBA, v ženské WNBA má nárok na playoffs a finále ligy. Iger též vyluxoval off-season zápasy a nižší či zahraniční basketbalové ligy.
V golfu má ESPN Masters i PGA, U.S: Open uhájil NBC/Peacock. NHL si Iger dělí s Warnery, včetně zápasů Stanley Cupu (střídají se po roce). Je to velmi přesně rozpočítáno, takže pokud chcete vidět všechny zápasy, musíte mít předplacené obě služby.
NBCUniversal: Mají nejlepší balíček NBA, ačkoliv o finále v jednotlivých ligách se musí dělit s Prime Video. V NFL mají lákavý Sunday Night Football, který hodně pomohl Peacocku nabrat nové předplatitele. NBC se hodně angažuje v golfu, koňských dostizích, ale vlastní i práva na olympiády (do roku 2036), Premier League nebo Tour de France.
Paramount Pictures (CBS): Kromě ještě čerstvého UFC kontraktu, který Ellison vyfouknul ESPN, je CBS také hojně zastoupeno v univerzitním fotbale, golfu a v nižších nebo zahraničních soutěžích toho našeho “opravdového” fotbalu.
Fox Sports: Už sice nemají filmové studio, ale ve sportovních licencích jsou pořád hodně vepředu, zejména tedy co se týče NASCAR, IndyCAR, amerického rugby, ale také univerzitního fotbalu, baseballu (obojí okrajově) a dalších chlapáckých sportů (včetně fotbalových zápasů v rámci FIFA).
Netflix: Tady máme především macatou licenci WWE (pokud wrestling považujete za sport), kde ovšem největšímu streamerovi pár zajímavých eventů nedávno vyfouklo ESPN, které buduje neprůstřelný katalog své nové sportovní platformy. Netflix zatím číhá a experimentuje. Uvidíme, zda ho čísla z wrestlingových přenosů, inspirují k dalším akvizicím.
(Amazon) Prime Video: Velký balíček NBA/WNBA, exkluzivní práva NFL na čtvrteční zápasy, přenosy fotbalové UEFA, nebo pondělní zápasy NHL. Amazon utrácí rozvážně, ale buduje si síť zajímavých sportů a každoročně za ně utratí 3 miliardy dolarů. V celoročním rozpočtu Prime Video je to spíše minoritní útrata, která může mávnutím kouzelného Bezosova proutku značně růst.
Apple: Jablíčkáři všem zázračně vyfoukli největší baseballový balíček MLB (ano, tady Evropan skutečně zívá nepochopením), mají i exkluzivní práva na MLS (Major League Soccer), ale především si koupili práva na Formuli 1. Jistě, když už natočili ten film s Bradem Pittem, tak kdo jiný by měl zaplatit ty nebetyčné peníze, které F1, resp. Liberty Media (s vazbami na Warnery a Discovery) za licenci chtěla. Dvojnásobek předešlé dohody, přičemž sledovanost Drive to Survive nebo jednotlivých závodů rozhodně takovému nárůstu neodpovídala. Jenže Brad Pitt si z kin odnesl přes půl miliardy, takže Apple utratil peníze, co měl v úterý na svačinu, aby mohli jeho zákazníci koukat na královnu motorsportu.
Kidults: Věčné děti, co vděčně utrácejí
Minule jsem psal o tom, že do Disneylandů pořád chodí dost lidí, takže má Myšák o budoucnost postaráno snad i v případě, že by úplně přestal natáčet hity. Nová kniha Disney Aduls však vrhá na promazaný stroj úplně nové, pro mě netušené světlo. Napsala ji autorka blogu Disney Food, která mapuje novinky v disneyovské gastronomii, takže je to trochu smířlivý pohled na subkulturu tzv. disneyovských dospěláků, některými přezdívaných i kidults (dospělí nedospělí). Jde o často bezdětné lidi středního či staršího věku, pravidelně navštěvující Disneylandy a Disney Worldy (nebo i ony Disney plavby).
Jezdí klidně přes dva, tři státy. Často mají celoroční permici. O com jim jde? Honí dětství, které dávno zmizelo za kopečky. Lpí na nostalgii, která je příjemná a nekomplikovaná. Nakupují ve velkém limitovaný merch, aby se jím pak chlubili na sítích, protože v jejich komunitě existuje přísná hierarchie. Proto také stojí ve frontách na podpisy fiktivních postaviček, sedají si na klín kačera Donalda, nebo vášnivě ukusují hot dog ve tvaru Strýčka Skrblíka. Ve frontách na setkání s oblíbenými charaktery prý často stojí dvacet až třicet procent dospělých bez dětí. Disney moc dobře ví, že tihle lidé existují a půjdou za ním světa kraj. Proto jsou v některých Disneylandech i sekce vyhrazené dospělým, proto se Disney pokusil movité fandy ohromit ultradrahým Star Wars hotelem (a trochu přestřelil).
Pointa je v tom, že existují stovky tisíc, dokonce miliony fanoušků, co nekriticky konzumují všechno made in Disney. Žádná značka nemá a nikdy nebude mít takhle ochotnou armádu. Takže jestli brbláte nad tím, že Marvel nebo Pixar nemohou dokolečka dodávat průměrný či podprůměrný content, aby za to nebyli potrestáni, můžete asi definitivně přestat. Ačkoliv ekonomika posledních disneyovských blockbusterů trochu skřípe, v makropohledu prodaných slipů s podobiznou Deadpoola a sádrových trpaslíků ze Sněhurky, to všechno vychází v černočerných číslech.
Jednou větou…
Další kolo Gunnových kryptických vzkazů pokračuje: Margot Robbie jako Harley Quinn by se možná mohla vrátit, ale zatím to nepotvrdíme. Rozhodně bych ale chtěl zpátky Bloodshota (překlad: Margot asi nemá zájem, ale Idrise Elbu můžu koupit kdykoliv). Jestli má někdo ve Warnerech ještě všech pět pohromadě, hodí rychle do produkce novou Wonder Woman a druhého Reevesova Batmana, než to zase celé shoří, o poznání rychleji než minule.
Carl Rinsch skutečně těch 11 milionů dolarů od Netflixu utratil do posledního centu. Nejen za nejdražší matraci na světě a několik drahých aut, ale také za spekulace s kryptoměnami. Posledních sto tisíc dal za kauci, ale teď jeho právníci sdělili soudu, že je na mizině a nemůže si dovolit letenku z Los Angeles do New Yorku, aby se přelíčení zúčastnil. Nemáte někdo pětikorunu, že byste mu přispěli? Za to divadlo v soudní síni to určitě stát bude.
Universal si nejdřív nechal vypršet opci na práva Ludlumových knížek o Jasonu Bourneovi, jen aby je o pár měsíců později (=teď) koupil na věky věků. Částka je tajná, ale smlouva je to velmi výhodná. Dokud bude Universal točit, bude práva vlastnit. Tak koho tipujete na nového Jasona?
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

