





| 09:00 | 13.08.2025 |

Letošní blockbusterová sezóna je za námi a znovu bych se nebál tvrdit, že to nebyla velká sláva. Kromě F1 a Jak vycvičit draka jsem u ničeho neměl pocit, že bych v IMAXu dostal opravdu památný zážitek, a to Hollywood jako obvykle nasypal do svých produktů obrovské stamiliony. I tentokrát se u toho manipulovalo s oficiálními rozpočty a tvrdilo se, jak nic nemusí vydělat velké peníze, aby to šlo považovat na úspěch. Nenechte se však vysmát. Účetní realita je nekompromisní a řekl bych, že můžou bouchat šampaňské jen tvůrci miliardového Lilo & Stitche, téměř miliardového Minecraftu a relativně levné předělávky Jak vycvičit draka.
Ještě bych jako úspěchy bral F1, protože Applu jde u filmů víc o image než o peníze, a Jurský svět, který sice hlásí velký pokles, ale 800 milionů dolarů je na dnešní dobu naprostý luxus. Od začátku roku nicméně šlo do kin 13 filmů s rozpočtem přes 100 milionů (Hříšníky za 90 jsem vynechal) a u osmi se dá mluvit o větším či menším tržebním zklamání.
Kvůli rozebírání financí tady ale tak úplně nejsme – na to máte Civala a Teda. Mně zajímá jiná stránka blockbusterové sezóny, a to práce s prvními reakcemi a recenzemi. Určitě jste si všimli, že se v posledních letech situace zhoršila, protože se prakticky každý velký film odráží od nadšených prvních tweetů, jen aby pár dní po premiéře bylo jasné, že tu máme další nanejvýš lehce nadprůměrný kousek. Hodně se to děje hlavně u Marvelu, kde je prakticky každý nový film „tím nejlepším od Endgame“ (akorát že vůbec), a může za to především zvaní influencerů na brzké projekce.
Tahle banda vám totiž pochválí téměř cokoliv jen proto, aby si zajistila pozvánku na další kino zdarma, a svět na výměnu kritiků za influencery dlouho nebyl zvyklý. Jejich názory tak byly (a někde ještě pořád jsou) reportovány se stejnou vážností jako ty od kritiků, což vede k tomu, že pak lidé kritikům přestávají věřit… na základě reakcí od influencerů. Celé je to samozřejmě ještě o něco složitější, protože 100 lidí 100 chutí, názory kritiků nemusí reflektovat názory publika a tak dále a tak dále. V jádru se ale zkrátka zajistilo, že blockbustery téměř nestartují se špatnou pověstí (tedy pokud nemají premiéru na festivalu jako Indiana Jones 5 nebo Joker 2, „haha“), a chvíli to vypadalo, že to je všechno.
Jenže ani omylem! Do přijetí filmů pořád výrazně promlouvají i kritici, jejichž recenze opožděně doráží na Rotten Tomatoes, kde formují slavný „rajčatový rating“. Zvláštní procentuální systém, kdy je i recenze za 6/10 brána jako pozitivní (když všichni teoreticky něčemu dají 6/10, máte krásný rating 100 %!), mi nikdy nedával smysl – alespoň ale šlo rozkliknout podrobnosti, kde člověk našel onen průměrný rating. Web, který aktuálně vlastní NBCUniversal a Warner Bros. Discovery, nicméně průměrný rating nedávno odstranil a nabízí už jen procenta. U novinky tak třeba vidíte velké číslo 80 %, což vás snadno dostane do kina… i když je reálné průměrné hodnocení třeba 6,5/10. To už by vás do kina možná nedostalo, hm?
Ještě komičtější je pak situace s novým diváckém skóre, jež září vedle toho recenzentského a vždycky tam je nesmyslně vysoké číslo. Superman 91 %, Fantastická čtyřka 92 %, Thunderbolts 93 %, pecky jako víno, ne? I Sněhurka tam má od diváků 70 %, přestože od nich na jiných databázích mívá tak 12-26 %.
Ani nechci přemýšlet o tom, jak se divácké skóre na Rottenech počítá. V kombinaci s tím recenzentským nicméně vytváří dojem, že jsou (nejen) blockbustery přijímány daleko lépe než ve skutečnosti. Schválně jsem si dal tu práci a vypsal různá hodnocení u letošních třinácti filmů za 100+ milionů. Zkuste hádat, podle kterého webu Hollywood sype z rukávu jeden luxusní popcorn za druhým.
Rozpočet: 180 (milionů dolarů)
Tržby: 415 (milionů dolarů)
Rotteny kritiků: 46 %
Rotteny diváků: 76 %
Metacritic kritiků: 42 %
Metacritic diváků: 47 %
ČSFD: 48 %
IMDb: 56 %
Rozpočet: 118
Tržby: 131
Rotteny kritiků: 77 %
Rotteny diváků: 73 %
Metacritic kritiků: 72 %
Metacritic diváků: 61 %
ČSFD: 63 %
IMDb: 68 %
Rozpočet: 240-270
Tržby: 205
Rotteny kritiků: 38 %
Rotteny diváků: 70 %
Metacritic kritiků: 50 %
Metacritic diváků: 12 %
ČSFD: 26 %
IMDb: 21 %
Rozpočet: 150
Tržby: 955
Rotteny kritiků: 48 %
Rotteny diváků: 85 %
Metacritic kritiků: 45 %
Metacritic diváků: 55 %
ČSFD: 54 %
IMDb: 56 %
Rozpočet: 180
Tržby: 382
Rotteny kritiků: 88 %
Rotteny diváků: 93 %
Metacritic kritiků: 68 %
Metacritic diváků: 72 %
ČSFD: 72 %
IMDb: 72 %
Rozpočet: 100
Tržby: 1,03 miliardy
Rotteny kritiků: 72 %
Rotteny diváků: 92 %
Metacritic kritiků: 53 %
Metacritic diváků: 46 %
ČSFD: 71 %
IMDb: 68 %
Mission: Impossible – Poslední zúčtování
Rozpočet: 300-400
Tržby: 595
Rotteny kritiků: 80 %
Rotteny diváků: 88 %
Metacritic kritiků: 67 %
Metacritic diváků: 70 %
ČSFD: 72 %
IMDb: 74 %
Rozpočet: 150
Tržby: 623
Rotteny kritiků: 76 %
Rotteny diváků: 97 %
Metacritic kritiků: 61 %
Metacritic diváků: 75 %
ČSFD: 84 %
IMDb: 79 %
Rozpočet: 150-200
Tržby: 144
Rotteny kritiků: 83 %
Rotteny diváků: 90 %
Metacritic kritiků: 66 %
Metacritic diváků: 56 %
ČSFD: 70 %
IMDb: 70 %
Rozpočet: 200-300
Tržby: 570
Rotteny kritiků: 83 %
Rotteny diváků: 97 %
Metacritic kritiků: 68 %
Metacritic diváků: 77 %
ČSFD: 85 %
IMDb: 79 %
Rozpočet: 180-225
Tržby: 800
Rotteny kritiků: 51 %
Rotteny diváků: 71 %
Metacritic kritiků: 50 %
Metacritic diváků: 55 %
ČSFD: 56 %
IMDb: 62 %
Rozpočet: 225-383
Tržby: zatím 578
Rotteny kritiků: 83 %
Rotteny diváků: 91 %
Metacritic kritiků: 68 %
Metacritic diváků: 74 %
ČSFD: 71 %
IMDb: 75 %
Rozpočet: 200
Tržby: zatím 434
Rotteny kritiků: 87 %
Rotteny diváků: 92 %
Metacritic kritiků: 65 %
Metacritic diváků: 67 %
ČSFD: 72 %
IMDb: 74 %
Docela masakr, co? A to byla čísla chvíli po premiéře samozřejmě mnohde ještě vyšší. Osobně jsem proto začal koukat spíš na Metacritic, a byť hodnocení někde sedí, často je tam propast i o celých 20 %. Jasně, způsobuje ji i onen rozdíl mezi hodnocením v recenzích a rottenovským čarováním s pozitivní/negativní, po ukrytí ratingu (a překopání diváckého skóre) už mi však tohle manipulování zkrátka přijde za čárou. Možná jsem podobně jako imf jen starý muž křičící na mraky, Rotteny pro mě ale zkrátka ztrácejí relevanci a měly by být prezentovány alespoň s kontextem, že tam hodnocení nefunguje stejně „normálně“ jako u konkurence.
Ano, i ostatní weby mají své chyby, které by se daly obsáhle rozebírat (třeba o nástrahách IMDb jsem psal už v roce 2014). Pořád z nich ale spolehlivěji zjistíte, jestli za svoje peníze dostanete peckový blockbuster, anebo napůl odfláknuté meh, u něhož si opět zanadáváte, že jste se nechali ukecat k výletu do kina. V Česku máme to štěstí, že se podobné ptákoviny vymýšlejí jen minimálně – i co se týče projekcí, kam stále chodí převážně lidé, kteří mají nakoukáno a dokážou člověku jasně vyargumentovat svůj názor. Rottenová procenta bych tak rád „oficiálně“ prohlásil za zavádějící zlo a budu (určitě marně) doufat, že se začnou pozvolna uklízet do pozadí