Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

imf vs. Hollywood #131: Haló, tady Keanu. Pošli peníze, aby John Wick znovu ožil!


ikona
imf
A.I.appledisneyhbohollywoodimfjohn wickKevin Costnerkomiksymaxnetflixnewsletterparamount
Newsletter nejen o virtuálních celebritách, co z vašich maminek a babiček tahají miliony. 

Vítejte u další sklizně postřehů zpoza showbyznysové opony (delší verzi najdete v mém newsletteru  hollywood101.substack.com, který vychází každou středu, a nově je k dispozici i pro předplatitele, jimž nabízí přístup do archivu a bonusový obsah!), aneb co všechno se událo v Hollywoodu za zavřenými dveřmi v uplynulém týdnu. 

--   

Dnes to nebude jen na jedno téma, ale ten titulek se prostě nedal odmítnout. Mluvit budeme i o Lionsgate, které možná je a možná není na prodej, o nominačním bludišti televizních cen Emmy, nebo o tom, že v Hollywoodu už zase chybí miliardy. Možná proto musejí ti herci žebrat na internetu. Jenže co když nejsou z masa a kostí, ale jen z nul a jedniček? V záplavě newsletterů o růžových zítřcích A.I. ční ten můj jako bolavý palec. Tady se všechno píše bez asistencí, takže jestli najdete nebo naopak postrádáte nějakou tu čárku ve větě, alespoň víte, že jsem jenom člověk.

 

Falešná hra králíka Costnera

Ano, Kevin Costner je vedle Keanu Reevese jednou z nejčastěji zneužívaných hollywoodských celebrit v podobných scamech, které se vás snaží přesvědčit o tom, že máte někam poslat drobný (ovšem nemalý) obnos, čímž zachráníte kariéry oblíbených tvůrců nebo jejich nadcházející projekty. Je to scam, který má kořeny hodně, hodně hluboko, ale momentálně profituje z generativních modelů, které si půjčují hlas i podobu bohatých a slavných.

Proč Keanu nebo Costner? Protože jsou to hvězdy, které jsou aktivní několik dekád a oslovují široké generační spektrum, včetně postarších žen, jenž jsou nejčastějším terčem podvodníků. Ne snad kvůli své bezelstnosti, ale často jde o nedoceněné manželky, osamělé vdovy, nepochopené ženy… cituji z jejich vlastních výpovědí, aby si snad někdo nemyslel, že kategorizuji spektrum obětí, kterým jednoho dne přijde na sociálních sítích zpráva od někoho jako kevin_costner_007.

Margaret (73 let) takhle Kevinovi poslala v několika zlomcích bitcoinů celkem 100 tisíc dolarů a dokonce se rozjela do hotelu, nacházejícího se hodinu od jejího bydliště, aby tam Kevina konečně potkala. Nabízel jí nejen roli ve svém chystaném filmu, ale i roli ve svém životě. Připadá vám to uhozené? Asi jste nikdy nečetli žádnou detektivku, v níž se vyskytoval sňatkový podvodník. Tenhle scam v různých variantách je tu s námi už mnoho století. Mění se jen provedení a platformy, psychologie zůstává stejná - prostě naslouchejte a dejte oběti to, po čem sama nejvíc baží. Při honbě za něčím, čeho se jí v životě nedostává, pak snadno přehlédne varovné vykřičníky, rozloučí se s majetkem a půjde za vámi světa kraj. Začnete být tou jedinou nadějí, která jí zbývá.

Než to začnu popisovat, a bude to znít věru banálně, až povědomě, položte telefon, zaklapněte notebook a běžte zavolat babičce nebo mamince. Ujistěte jí, že nejste A.I. a nic se vám nestalo, že prostě jen chcete vědět, jak se má. Ano, scam, kdy A.I. s vaším hlasem volá příbuzným a vysvětluje, že došlo k nehodě a je potřeba okamžitě poslat peníze tam či onam, už jsou celkem obvyklé i u nás. K věrohodnému klonování hlasu stačí pár desítek minut záznamu, takže se svými stovkami hodin podcastů apod. jsem celkem ideální kandidát. Vy možná ne, ale právě ve věku, kdy ratolesti zakládají vlastní rodiny a začínají být vytížení svými starostmi, jsou jejich maminky nejosamělejší.

Mám s tím osobní zkušenost, zároveň mám přitom víc témat k hovoru než kdy dřív (protože s výchovou vlastních dětí chápu, jak těžké to asi měli rodiče se mnou). Moje maminka má selského rozumu na rozdávání, ale kdyby jí zavolal Richard Gere a řekl by, že utratil všechny ty peníze z Pretty Woman, Julia Roberts ho opustila, a musel prodat limuzínu, moje maminka by s ním pravděpodobně zašla na kafe na Ruzyni (míněno letiště, nikoliv vězení). A nebo spíš ne, protože by nevěřila tomu, že Richard Gere se kvůli ní naučil česky a fotí se s aktuálním vydáním Blesku a tabulkou “Ahoj, tady Richard. Miluju tě nade vše. Pošli 0,15547 bitcoinu, ať můžeme být svoji”.

Ale dost o mojí mamince, snažím se jen ilustrovat, jak snadné to namotání potenciální oběti může být. Dřív tihle podvodníčci vyskakovali v soukromých zprávách na Facebooku či Instagramu, ale měli k dispozici jen podezřele photoshopované fotky a vzkazy lámanou angličtinou. Byli vytrvalí, věděli, že i jedna z tisíců udiček, co se chytí, jim může vydělat na měsíce indického či nigerijského živobytí. Mno a pak přišlo generativní audio a video.

Dneska za vámi falešný Keanu jde do telefonu a volá vám, aby z vás ty peníze dostal osobně. Řekne vám, že je potřebuje na nový film, slíbí schůzku, kterou pak třikrát, čtyřikrát z různých důvodů zruší (zatrolení paparazzi!). Po telefonu zní věrohodně, je ostatně natrénovaný ze všech filmů a rozhovorů. Samozřejmě po vás chce bitcoiny, dárkové karty, cokoliv, co se nedá zpětně vystopovat. Opravdový Keanu Reeves o své popularitě ví a najal tým, který se snaží jeho falešná alter-ega ze sociálních sítí vyštípat. Jenže na každé dva zrušené účty přibude pět dalších. A v bezpečí nejsou ani muži, jakkoliv u nich se volí jiná taktika - oslovují je mladé a sexy ženy, tady naopak sláva škodí, cílem je nabídnout nezávazný a hlavně anonymní flirt.

Pro mojí generaci je to úsměvné, protože i povědomě znějící A.I. telefonáty mají vždy stejný a průhledný scénář. Celá situace je ale ve skutečnosti námětem, kterého by se měl chopit někdo jako Jerry Bruckheimer. Scammeři jsou totiž často někde ve sklepě v jihovýchodní Asii, držení o chlebu a o vodě, připoutaní řetězem ke klávesnici, do které šestnáct hodin denně buší podobné konverzace a prompty. Oni sami jsou často obětí obchodníků s lidmi, protože přišli na inzerát nabízející práci grafika někde v Thajsku, načež je zdrogovali, odvezli do sousední země a donutili je stát se mravenečkem na online farmě, která obírá naivní Američany o peníze.

Neříkejte mi, že s vhodným scénářem by tyhle nebožáky nemohl jít opravdový Keanu Reeves zachránit? Nebo alespoň Jason Statham. Vydělalo by to peníze a ještě by se šířila osvěta mezi cílovku. Win-win, jak se v branži říká.

Nejsledovanější seriály první půlky roku

Nielsen vydal oficiální žebříček nejsledovanějších seriálů prvních šesti měsíců roku 2025 v USA. Je to cenná topka, protože kromě Netflixu žádný ze streamerů podobné srovnávačky nenabízí, takže je snadné podlehnout dojmu, že Netflix vítězí v každém obýváku. Není tomu tak, dokonce se dá mluvit o jistém útlumu, protože loni ve stejném žebříčku bylo eNko o poznání silnější. Do konce roku ale času dost, zvlášť když je za humny druhá sezóna Wednesday a především epické finále Stranger Things. Tedy ne že by kdokoliv měl šanci zkrotit Bluey.

Bluey (Disney+)

Grey’s Anatomy (Hulu / Netflix)

NCIS (Hulu / Netflix / Paramount+)

Family Guy (Hulu)

Bob’s Burgers (Hulu)

Spongebob Squarepants (Paramount+)

Big Bang Theory (Max)

The Rookie (Hulu)

Squid Game (Netflix)

Law & Order: SVU (Hulu /Peacock)

Miliardy, kde jste?

V momentě, kdy čtete tyto řádky, překonal Lilo & Stitch miliardovou hranici globálních tržeb (416M doma, 584 jinde). Hurá, alespoň jedna miliarda tam padla, když ji Minecraft jen velmi těsně nedohmátnul. Kdy padne další? Těžko říct, ale obávám se, že v tom bude mít možná prsty další animák (Zootopia 2) nebo skoro-animák (třetí Avatar). Jen jeden z těch filmů je pro dospělé, dámy a pánové. Jestli jste podobně jako já sázeli na Jurský svět, pravděpodobně už můžete roztrhat tiket - dinosauři se sice tváří v tvář Supermanovi statečně drží, ale na deseticiferná čísla to stačit nebude.

Stejně tak letos miliardu nevygeneruje žádný z komiksů, kde se novým stropem a synonymem úspěchu stává hranice 700 až 750 milionů dolarů. Dosáhne k ní letos alespoň Fantastic Four? Odpověď na tuhle otázku dostaneme již brzy, ale zejména v MCU je mimořádně zneklidňující, že neAvengers už nedovedou bezpracně utržit 800 milionů, ale končí spíš o čtvrt miliardy níž. Je to průšvih i vzhledem k jejich oficiálním, natož těm šeptaným rozpočtům, jakkoliv u Marvelu člověk musí počítat s vedlejšími generátory příjmů (prodeje merche, komiksů, popularita jednotlivých hrdinů v reálném světě), i kdyby zrovna nešly do kapsy rovnou studiu.

Superman je z oficiálních zdrojů potvrzen na 225 milionech rozpočtu a 125 milionech na marketing. Jsou to vysoká, ale letos nijak výjimečná čísla. Když pomineme vyložené ústřely, které jsou dědictvím pandemie či stávek, je dnes těch 350 milionů celkových nákladů (250+100 je takový skoro až standardní setup) blockbusterovou rutinou. Jenže to je i při pouhém zdvojnásobení, kdy lze mluvit spíše o hubených ziscích, již zmíněných 700 až 750 milionů dolarů.

Kdo to loni měl? S přimhouřeným okem šest filmů. Letos zatím dva, ale minimálně další čtyři k tomu mají našlápnuto. V bájném roce 2019 hranici třičtvrtě miliardy překonalo 11 filmů, ale tam už se nikdy nevrátíme. Problematický je spíš růst rozpočtů a naopak odliv dalších příjmů, který studia chtě nechtě tlačí k tržbám, na které dosáhne čím dál tím méně filmů. Tzv. business of hits, kdy pár hitů ročně zaplatilo průšvihy velkých nebo remízy malých filmů, je dávno historií. Utrpí tím především sázky na nejistotu, které prostě nebude z čeho financovat. Vidíme to už teď, kdy na festivalech nacházejí kupce především indie filmy s mainstreamovými hvězdami před kamerou či za ní. Jde o nebezpečný precedens, před nímž ale momentálně není úniku. Všichni mají strach, že jakákoliv změna povede k definitivnímu zhroucení domečku z karet.

Legendární Lionsgate

Před mnoha měsíci jsem tu naznačoval, že Legendary Entertainment, kteří se dobře nakrmili na úspěchu Duny nebo Godzilly, jsou zralí na pozření nějakou větší rybou. Značka na vrcholu slávy, ale stále s obrovským potenciálem do budoucna. Warneři by si ji mohli koupit a zavázat na spolupráci do dalších let. Jenže se ukázalo, že Warneři jsou na tom sami tak mizerně, že už další nákupy na dluh nepřipadají v úvahu. Naopak jim hrozí, že půjdou brzy na špalek taktéž.

Legendary tak při nedostatku kupců udělal jedinou rozumnou věc. Sám se začal poohlížet po něčem, co by koupil, aby si ještě víc upevnil pozici na trhu. A v zaměřovači zůstal aktuálně velmi slabý Lionsgate. Loni bylo ministudio v ráži, když profitovalo z nového Wicka nebo Hunger Games, ale teď má řadu sequelů buď ve vývoji, nebo rovnou někde zaseknuté (Saw - tam se navíc i prodávalo). Není tedy divu, že se ocitá v trablích a hledá kupce. Jde tomu dokonce naproti, protože nedávno oddělilo kabelovkovou část (Starz) od všeho ostatního, trochu po vzoru NBCUniversal a Warner Bros. Discovery.

Zatím probíhá jen okopávání, ale Legendary by mohli mít zájem navzdory tomu, že Lionsgate přeprodal mezinárodní práva k většině svých filmů na mnoho let dopředu, takže odtud neputují zpátky do studiové kasy žádné další peníze. Všechny smlouvy však jednou vyprší, aby se pak uzavřely jiné. Lionsgate je podobně jako Sony překupníkem bez vlastní VOD (ačkoliv dřívější pokusy tu byly). To mu s katalogem 20 tisíc titulů dává slušnou vyjednávací pozici. Legendary si jen musí dvakrát rozmyslet, jestli chce mít v portfoliu vlastní studio, které se v uplynulých letech nepovedlo vystřelit ke hvězdám, ale lze v jeho případě mluvit spíš o mírně ziskové stagnaci.

Jednou větou…

YouTube hodlá omezit monetizaci videí a shorts s A.I. generovaným obsahem (primárně voice-overem). Neradujte se ale předčasně, dost možná je to prostě jen ochrana vlastního monopolu, protože YouTube hodlá již brzy nasadit své vlastní integrované A.I. nástroje.

U nového nezávisláku Bryana Cranstona jménem Lone Wolf se vyskytly problémy s financováním. Herci zaplaceno dostali, štáb nikoliv. Někde chybí dva miliony dolarů, ale Cranston prohlásil, že dokud nedostanou zaplaceno úplně všichni, odmítá se na dokončení a propagaci snímku podílet. Palec nahoru.

Podle aktuálních rozhovorů s insidery má už každé větší i menší hollywoodské studio svůj interní A.I. startup, který se pokouší rozlousknout potenciál A.I. nástrojů. Měsíčně jsou do toho investovány statisíce až miliony dolarů, protože každý chce mít náskok. Už není otázkou “jestli”, ale “jak moc”, abychom to jako diváci nevnímali negativně. Když vidím měsíční posuny u Runway, začínám se bát toho, že do roka a do dne skutečně nepoznáme rozdíl, studioví hlavouni ho ovšem na výplatních páskách identifikují stoprocentně. Možná, že právě tudy vede cesta k blockbusterům, co budou mít stejné měřítko jako ty dnešní, ale budou stát polovic.

Nominace na Emmy jsou dlouhatánské a často matoucí, takže je vlastně nikdy do detailů nerozebírám. Za zmínku ovšem stojí, jak streameři taktizují s nasazováním jednotlivých snímků. Např. Rebel Ridge jde do boje o Emmy, zatímco jiné netflixovky na sklonku roku sází na Zlaté glóby nebo Oscary. Ještě paradoxnější je účast čtvrtého celovečeráku s Bridget Jones, který šel všude mimo USA do kin, ale protože v Americe zamířil rovnou na streamy, může se ucházet o “televizní” ceny. A pak se v tom vyznejte. Každopádně nejvíc nominací si odnesl Max, co už je zase naštěstí HBO Max, druhý je Netflix, ale meziročně si velmi polepšil Apple. Mezi nominovanými je i Sal Saperstein! 

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (20)
© copyright 2000 - 2025.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace