imf vs. Hollywood #127: Zaslavův nový plat a A.I. blockbustery za humny
13:00 | 23.06.2025 |

Vítejte u další sklizně postřehů zpoza showbyznysové opony (delší verzi najdete v mém newsletteru hollywood101.substack.com, který vychází každou středu, a nově je k dispozici i pro předplatitele, jimž nabízí přístup do archivu a bonusový obsah!), aneb co všechno se událo v Hollywoodu za zavřenými dveřmi v uplynulém týdnu.
--
Ohromně rád bych byl zas jednou pozitivní, ale sešlo se nám to tentokrát opět spíš na té druhé straně. Na bonusech opět nejvíc získají ti, kdo s přiblblým úsměvem na tváři demontují tradiční hollywoodské hodnoty, zatímco na vrata už klepou jedničky a nuly, jež se mohou přetrhnout, aby bezhlavě variovaly vše, co je nám svaté. Minule jsem u protestů v L.A. naznačoval “sequel” Civil War, teď napjatá situace v Íránu a jeho podzemní cíle evokují spíš finální misi v Top Gun: Maverick. V obou případech téma opět temné jako černočerná noc. Čímž se dostáváme k tomu, že v aktuální filmové a seriálové tvorbě občas ani na těch nejlepších televizích nic moc nevykoukáte. I o tom bude dnešní vydání. Připoutejte se, pojedeme z kopce a srážka s realitou bude mimořádně prudká.
Lex Zaslav
Minule jste jistě zaznamenali, že Warner Bros. Discovery budou mít dva šéfy. Znamená to snad pro Davida Zaslava nějaké utahování opasků? Ano i ne, protože ačkoliv mu dozorčí rada nastavila nové, přísnější cifry, zároveň dostává motivaci v podobě akciového balíku, aby z (potápějící se) lodi předčasně neutekl.
Těch 51.9 milionů dolarů za loňský rok i přes nesouhlas 59 % hlasujících akcionářů tedy Zaslav dostane (překvapení), ale nově nastavená pravidla mají být reakcí na tuto kritiku z řad investorů. Pojďme Davida veřejně politovat. Na další pětiletku od rozdělení WBD na WB a D, až do konce roku 2030, bude mít nárok na základní plat ve výši 3 milionů dolarů, k tomu přisluší bonus v hotovosti až 6 milionů (původně to bylo až 22). Další bonus v podobě akciových opcí má za první rok nastavený na strop 15.5 milionů, další roky pak zhruba na půlku (aktuálně to bylo přes 20). Jako motivaci nyní Zaslav obdržel obří akciovou opci, jejíž výplata je však vázána na hodnotu akcií jako takových. Pokud se mu povede dostat hodnotu nad 12, 15, nebo 16 dolarů, obdrží buď třetinu, dvě, nebo tři třetiny, tj. plný objem akcií.
Na první pohled tedy už Zaslav nemá šanci dosáhnout na loňských 52 milionů, ale minimálně za rok 2026 by si mohl sáhnout na polovic této sumy (letos jede naposled podle starých pravidel) a navíc mu v pozadí bliká ten obří balík akcií, protože po rozdělení bude ta jeho cennější půlka určitě na ceně stoupat, což se projeví i v akciové hodnotě. Navíc mu zůstává spousta benefitů, např. 125 hodin ročně na palubě soukromého tryskáče, zdarma lístky na basket apod.
Lineární pád
Zaslavův ústup do kategorie “chudých” CEO není zlatým padákem, ale spíš rogalem. Zatímco ta méně rentabilní část Warner Bros. Discovery strmě padá, on se vytáhne na vzdušných proudech toho zbytku, který se bude z posledních zbytků reklamy na lineárních TV dotovat. Zaslav pak zodpovědně dovede osamostatněné studio k prodeji a slízne smetanu. Při pohledu na posledních pár let vývoje lineárních stanic se nelze divit, že všechna studia aktuálně demontují jako o život. Ono to totiž není jako.
Americký podíl streamingu oproti kabelovkám/lineárním TV poprvé v historii vyšel ve prospěch streamu. Nielsen to počítá teprve posledních pět let, ale tendence je jasná (pozn. není to v součtu 100 %, jsou tam i další zdroje):
Květen 2021: 26 % (streaming) vs. 64 % (lineární TV)
Květen 2022: 32 % (streaming) vs. 61 % (lineární TV)
Květen 2023: 36.5 % (streaming) vs. 54 % (lineární TV)
Květen 2024: 38.8 % (streaming) vs. 50.5 % (lineární TV)
Květen 2025: 44.8 % (streaming) vs. 44.1 % (lineární TV)
Nejvíc kradl YouTube, který má z toho streamovacího koláče pravidelně kolem 12 %. Nové statistiky ukazují, že na něm mládež čím dál tím víc sleduje spíše delší (20 a víc minut) obsah, čímž se síť původně krátkých formátů distancuje od tiktoků a reelsek. YouTube Shorts sice rapidně roste, ale primárně tu lidé vyhledávají delší videa nebo ještě delší vidcasty/podcasty.
Z nedávného rozhovoru s CEO YouTube vyplývá, že pozici streamovací jedničky ještě dlouho nic neohrozí. YouTube má totiž tak přívětivě nastavený systém, že nemusí ani hnout prstem. Ano, velká část jeho příjmů jde na výplaty tvůrců obsahu, ale to je právě zlatá klec, kterou nikdo jiný nemá. Generujte obsah, přilákejte lidi, vydělávejte dolary. Takhle jednoduché to je. I když vlastně není, protože těch tisíc zhlédnutí má na každém trhu trochu jinou cenu a podmínky. Nicméně z YouTube díky štědrým výplatám neutíkají ani ty největší hvězdy. Dětská youtuberka Ms. Rachel nabídla kolekci svých epizod Netflixu, kde mají velký úspěch, ale dál neexkluzivně nabízí nový obsah i na YouTube. Mr. Beast uzavřel lukrativní smlouvu na soutěžní show s Prime Video, ale dál publikuje na YouTube pro svých 406 milionů odběratelů.
Už jsem o tom psal dřív, nikdo na trhu nemůže těm lidem nabídnout stejné peníze… nebo stejné fanoušky. Historie ukázala, že násilné přesazování z jedné branže do druhé (ať už je to YouTube, nebo třeba hudební scéna) nevede ke stejnému zásahu, naopak můžete své skalní příznivce spíše nahněvat, proto je řada tvůrců dnes velmi, velmi opatrná. Tím spíš, že jim dnes role v sitcomu, komedii nebo i blockbusteru nepřinese žádné hmatatelné výhody, s výjimkou krátkodobého flexu u zlomku publika.
V létě mimochodem, abychom udělali hezký oslí můstek, YouTube nasadí googlovskou (nechce se mi psát alphabetí) technologii Veo3 na generování videa. Očekávejte tedy prudký nárůst obsahu. Pokud se už teď probíráte balastem na Shorts, pánbů vám pomáhej.
Runway to Hell
A tady máme tu pravidelnou nálož negativity, dámy a pánové. Podle nedávné britské ankety by většina mládeže raději volila dospívání bez internetu. Až 92 % Fortune 500 společností používá aktivně produkty od OpenAI a univerzity nabízí studentům bezplatný přístup k chatbotům. Umělou inteligenci používá i americká vycvičená inteligence (mrk-mrk na fanoušky Skály) aka CIA. Když ChatGPT na půl dne spadnul, na Redditu zavládla panika. Lidé nevěděli, co mají vykázat za aktivitu v práci. Lidé netušili, jak napsat úkol nebo se připravit na pohovor. Lidé si neměli s kým povídat. Stephen Follows nedávno ve svém příspěvku prezentoval, kde všude se už ve filmové branži používá A.I. a odpověď zní: úplně všude.
Primárně tedy v preprodukci a postprodukci, protože tam se nejsnáz šetří čas a peníze v kontrolovaném prostředí. Úplně samostatnou kapitolou jsou však již zmíněné generátory videa. Přibývá jich jako hub po dešti. SORA, Veo, Runway Gen-4 a další. Zvlášť na příkladu Runway lze krásně sledovat tu honbu za konzistencí. Neuvěřitelně robustní nástroj vám nabízí celou řadu zkratek (upload vlastních assetů, ať už jde o portréty, zvuky, 3D modely, fotografie prostředí), kterými si urychlíte práci, ale především udržíte generátor v požadovaných kolejích.
Sleduji ty výstupy a tutorialy s kombinací úžasu a zhnusení. Kreativní dušička někde hluboko uvnitř se tetelí, že si může zhmotnit své sny na počkání, aniž by musela ovládat všechny profese. Konzument má zase strach z party nezodpovědných dětí, co vtrhly do cukrárny plné atomovek. Zatím i ty nejkonzistentnější výsledky připomínají spíš hypnotické výjevy, kterým chybí to nejdůležitější - příběh nebo jakákoliv forma souvislého vyprávění. V hudebním videoklipu nebo traileru už byste s nimi parádu udělali, ale do celovečeráku to má ještě daleko.
Na druhou stranu i tupé nástroje mohou ožít v rukou mistra. V Hollywoodu je celá řada vizionářských režisérů, kteří se nemohou dočkat, až tyto technologie, podobně jako před lety HFR, konečně vyzkouší. Důležitý post v Runway mimochodem zastává Jirka Kilevník, s nímž jsem pro newsletter dělal rozhovor, když ještě dělal pro Framestore. Možná je na čase si znovu napsat a popovídat o budoucnosti filmové magie.
Nerad bych se mýlil, ale jsme už jen pár měsíců od regulérně plnohodnotného A.I. studia. Resp. oni už existují teď (GRAiL, Promise), ale už jejich názvy evokují spíše příslib nebo honbu za Svatým Grálem. Nedivte se ale, až do kin půjde první A.I. blockbuster - s produkčními hodnotami kolem sto milionů dolarů, ale pořízený za pouhých pět. Lidé na něj ze zvědavosti zajdou a pravděpodobně zjistí, že to ještě není ono. Už to bude ale první krok na cestě za paralelním filmovým byznysem z jedniček a nul. Vsadím se, že animák s trochu přepáleným stylem, kde budou v hlavní roli mluvící zvířátka, bude za chvilku nemožné rozeznat od “ručně” animovaných produkcí z Evropy.
Já si zatím vzpomněl hlavně na tenhle letitý skeč, ve kterém je kouzelně popisováno, jak může mít Netflix tolik seriálů. Mám pocit, že za chvilku už tam bude místo bezedného katalogu prompt - s nejvyšším předplatným si pak minutku počkáte a streamovací gigant vám vygeneruje film, seriál nebo pořad přesně podle vašeho gusta.
Poslední už zhasnul
A aby toho nebylo dost, tak na závěr ještě jeden můj malý povzdech. Kdysi dávno jsem se rozčiloval v textu i v audiu nad tím, jak dnešní zvukové mixy preferují surroundy natolik, že bez 5.1 sestavy s individuálně nastavitelným centrem (dialogovým kanálem) si filmy neužijete, protože v nich buď někdo během dialogové scény šeptá, nebo vám následná exploze utrhne uši i se zbytkem hlavy. Jediným řešením jsou kvalitní sluchátka, kdy to šeptání přece jenom snáz rozkódujete. Nebo věčně zapnuté titulky, abyste alespoň rozuměli, když už neslyšíte. This is not cinema.
Teď ke zvuku přidáme obraz, protože v éře šikovných digikamer někteří režiséři svítí pomyslnou jednou žárovkou. Jednak proto, aby ušetřili na osvětlovačích a technice, jednak jim to kamery s vysokým ISO a komplexní colorgrading v postprodukci umožňuje. Nemluvím teď o natáčením noci ve dne, ale čistě o uměleckém záměru. Znáte jistě pojmy jako High-Key a Low-Key Lighting.
Ne? Tak abychom tu nebyli dlouho: High-Key je doslova zahlcení scény světlem, tak jak to znáte ze sitcomů nebo romantických komedií (a komedií obecně). Low-Key je kontrastní používání světla a stínu. Hollywoodská historie nám k tomu propůjčuje poněkud zjednodušující označení “noirové svícení”. Dnes to právě díky schopnostem digikamer můžete celé vykouzlit v postprodukci, resp. můžete onen kontrast napálit ještě víc v HDR. A úplně nejvíc takové svícení vynikne na kvalitní OLED televizi. Tady už ale mílovými kroky míříme hned k několika průšvihům.
Většina smrtelníků doma nemá drahou OLED televizi s kvalitním HDR. Většina smrtelníků dnes kouká na televizi s rozsvíceným světlem v místnosti. Většina smrtelníků chce na té obrazovce NĚCO vidět. Stíny ve tmě á la Game of Thrones nebo House of the Dragons vynechám, tam mi připadá grading trochu trollením ze strany producentů, protože k tomu dochází opakovaně, aby pak tvůrci mohli pít z pohárů plných slz nebohých diváků. Jenže se skutečně dostáváme do situace, kdy je lepší koukat na film nebo seriál v SDR na klasickém IPS monitoru, než se honit za HDR na OLED, protože… protože vám vaše televize začne házet klacky pod nohy.
Původně jsem chtěl napsat naštvaný článek o tom, že marvelovky a filmy od Applu mají velmi specifickou barevnou paletu, která usnadňuje nasazování triků, přebujelost nočních scén (kde se schová ledajaká odbytost u akce nebo CGI). Víc zemitých tónů, víc slévání oranžové, červené a hnědé, víc nekontrastní “šedi”. Hledal jsem, hledal, podobné nespokojené novináře a… nic jsem nenašel. Jen drobečky ohledně HDR masteringu, natáčení do flat profilů moderních kamer a šetření na světlech. Můžeme vypíchnout několik filmů, kde se to evidentně dělalo draze a postaru, takže pak jejich vizuál vyloženě vyčnívá nad zbytek, ale jinak jsou asi všichni v pohodě s tím, že průměrný blockbuster na stream (kde se masteruje pro televize a sekundární screeny) vypadá “meh”.
Je to další rána pod pás kinařům, protože správně seřízené kino (když se poštěstí) je v podstatě referenční obraz a zvuk, kterého doma nedosáhnete průměrně drahou OLED televizí a chrastícím 7.1. Doma už Netflix a spol. musejí mástrovat pro případ, že budete koukat v koupelně na čínské kalkulačce nebo na tabletu od videozvonku. Ale vraťme se k těm OLEDům, kterými se rádi zaklínají fajnšmekři. Sám jsem si pořídil notebook s OLED displejem, abych si občas něco na cestách užil. OLED má i kamarád ve formě VJK televize (Velká Jak Kráva). A sem tam se mu stane, že scéna začne v zářivých barvách, aby v jejím průběhu HDR umřelo a ponořilo se do krajiny věčných stínů.
Moderní OLED mají totiž na rozdíl od drahých referenčních monitorů, které se používají v gradingu, jeden zásadní nedostatek - pud sebezáchovy. I když v menu vypnete všechno dopočítávání snímků, udržíte jas a kontrast na maximum, zrušíte automatický dimming, přesto se vám v dlouhých dialogových scénách, kdy kamera zůstává přilepená na stále stejné mizanscéně, může stát, že obraz začne nezadržitelně tmavnout.
Na vině je TPC. To není zkratka z toho, co možná myslíte, jde o Temporal Peak Luminance Control. I když se kamera hýbe a nehrozí tedy burn-in displeje, přesto televize chrání životnost techniky tím, že scénu, v níž se nic nemění (tedy ani peak luminance - nejsvětlejší bod) postupně ztmavuje. U dlouhých dialogových scén, např. ve slow-burn seriálech, se to stává pořád, postižené jsou ale i starší filmy, v nichž se víc mluví a méně stříhá. Co s tím? Někdo radí zapnout menu (vyskočením jinak barevné části obrazu resetujete algoritmus a jedete dál, než se bude vše opakovat), ale jediným definitivním řešením je vypnutí této funkce v servisním menu. Jak se dostanete do servisnímu menu? Musíte si objednat speciální dálkový ovladač a riskujete ztrátu záruky. Ach, ta technologie.
Jednou větou…
Už se mi nechce psát nic dalšího. Zas bych sebe i vás rozčiloval. V Číně teď chtějí spravit (čti zničit) klasiky Bruce Lee, Jackieho Chana a Johna Woo. S pomocí umělé inteligence prý vylepší obraz, zvuk a možná i film samotný. Děsím se toho, co to může znamenat. A jdu do sklepa zkontrolovat, že mám DVDčka se všemi netknutými klasikami.
Pár minut jsem dnes v televizi mluvil o padesátém výročí Čelistí. Spielbergův epos a historicky první stomilionový blockbuster měl premiéru přesně před padesáti lety. Tak si ho pusťte. Nebo jděte k vodě, jestli si tedy troufáte. V bazénech prý řádí mozkožravá bakterie, které ale nechutná slaná voda. Takže musíte k moři. Bacha na vztyčené ploutve!
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry