Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

Horor 28 let poté nezkrotil hitového draka. Pixar si připisuje kolosální propadák


ikona
TedGeorge
28 let poté28 years latera24aaron taylor-johnsonalex garlandbalerínachris evansdakota johnsondanny boyledisneyeliohororjak vycvičit drakajodie comerkarate kidlilo & stitchmaterialistsmission: impossiblenezvratný osudpedro pascalpixartržby
Letní nášup ambiciózních novinek v čele s hororem 28 let poté vrcholí. Kinaři už netrpělivě vyhlížejí F1, Jurský svět a Supermana.  

Kdyby Danny Boyle ve spolupráci s Alexem Garlandem natočili na chytrou kalkulačku portrét fiktivního amerického podnikatele, který zdvihnul prostředníček úřednímu šimlovi a rozjel ve floridských bažinách svoji lidskou (smradlavou) alternativu korporátnímu Disneylandu s názvem Rosomákův svět, tak bych stejně nejspíš vyhlížel kino. Až takovou důvěru v ty dva chovám.

Když jsem tedy v prosinci viděl vyloženě fantastický první trailer na 28 let poté (za pouhý den se mimochodem chlubil neskutečným počtem 60 milionů zhlédnutí), sbíral jsem čelist ze země a nedivil se kolegovi Jokolovi, jenž posléze ve shrnujícím Letním nářezu udělil vyhlížené Boylově novince index natěšenosti 9/10. Jak to v kinech nakonec dopadlo?

Tržby jsou bohužel spíše rozpačité. Jasně, co by mnoho jiných eRkových konkurentů dalo za americký otvírák 30 mega doplněných také o 30 melounů ze zbytku světa. Rozpočet sice nebyl na žánr úplně nejnižší (Deadline uvádí 60 míčů, Hollywood Reporter dokonce ještě o 15 více), ale práva za nezávisle financovanou britskou produkci cálující studio Sony nijak zásadně krvácet nebude. Otázkou však je, jestli  pouhé splacení nákladů v tomto případě stačí.

Dlouhé měsíce před premiérou jste mohli zaznamenat informaci, že 28 let poté v návaznosti na již zmiňovaný první trailer (co se žánru týče, tak pouze upoutávku na klauna Pennywise v hororu To kdysi vidělo více diváků) patří na samotný vrchol nejočekávanějších letošních bijáků. Načasování se zdálo ideální, protože zombíci po letech zase frčí, což můžeme z části připsat na vrub i oblíbenému hojně diskutovanému seriálu The Last of Us.

Tam „venku“ lítaly predikce hovořící o americkém otvíráku 50 a více milionů dolarů. Druhý sequel kultovních 28 dní poté s Cillianem Murphym (V.I.M. bude nejdříve za půl roku) měl ve hvězdách napsaný kasovní hit, což se bohužel nestalo. Proč? V první řadě mám pocit, že kampaň vyvrcholila snad až příliš předčasně a mnozí natěšení diváci v posledních měsících trochu pozapomněli. Nutno dodat, že premiéru jsem nakonec zazdil i já. Film si nakonec dám v jihlavském Cinestaru nejspíše až v pátek jako kombo s F1.

Svoji roli možná sehrál i herec Aaron Taylor-Johnson, jenž sice s pokaždé výbornou Jodie Comer poctivě obrážel (prozatím spíše britské) talkshow, ale stejně jako mnohokrát v minulosti se ukázalo, že prostě není žádná hvězda, jež by lákala do sálů jenom na svoje jméno. Podle mě to mimochodem vidí i Amazon, který pořád ještě nevybral příštího představitele Bonda. Aaron byl dlouho uváděný jako favorit na roli agenta 007, ale to už podle mě neplatí.

Kampaň tedy v posledních týdnech vyzněla trochu do ztracena, ale kvality při pohledu na 89 % na Rottenech horor očividně má, ne? S takovým velebením kritiků je nasnadě očekávat tržební trvalku a útok na kilo jenom v Americe. Inu, nemyslím si. Pro fanoušky Garlanda asi nebude žádným překvapením, že scénárista nenaservíroval jednoduchou zombie řezničinu. Kdepak,snad všechny recenze opatrně bruslí okolo faktu, že hororových atrakcí ve 28 letech poté zase tolik není.

Tempo se v jisté chvíli rozvolní a žánrové ukotvení je, řekněme, jiné, než si teď myslíte. A to je očividně problém pro velkou řadu (minimálně zámořských) diváků, kteří sice o víkendu udělili slušné Cinemascore B, ale návštěvu kina svým známým doporučuje pouhá polovina z nich. To je hodně nízké číslo, ale v případě snad pokaždé něčím provokujícího (a proti očekávaním klasicky jdoucího) Garlanda vážně žádné překvápko.

Když se teď podíváme na americký otvírák pod drobnohledem, tak uvidíme, že čtvrteční předpremiéry přinesly do pokladničky Sony krásných 5,8 milionů dolarů. Tedy mimochodem ještě o chlup více než také hororový čtvrteční nášup u posledního Nezvratného osudu. Ten se od původních 5,5 milionů odpíchnul k 51milionovému otvíráku.

Šuškanda v případě 28 let poté však očividně zafungovala jinak, než by si Sony přálo, a už slabších pátečních 14 mega naznačilo, že má studio problém. Rovnou zapomeňte na trojnásobek úvodních tržeb. V návaznosti na první víkend bych si už teď tipnul, že americkou konečnou bude 70 mega, přičemž v součtu se zbytkem světa se bude brzdit už u hranice 150 míčů.

Klid, práce na dalším díle s podtitulem The Bone Temple (režíruje Nia DaCosta) jsou již v plném proudu a podle mě si závěrečný díl nové trilogie nakonec navzdory rozpačitým tržbám s navrátivším se Cillianem Murphym natočí i ten Boyle. Mírná pachuť z kasovních výsledků 28 let poté však zůstává. Tohle Sony holt trochu prokaučovalo. Potutelně dodám, že materiálu na to intenzivně lhát divákům do poslední chvíle mělo studio dost.

Sony si každopádně ještě může gratulovat při pohledu na nejnovější pixarovku. Že bude Elio vesmírný kasovní provar se tak nějak tušilo již dlouhé měsíce (ne-li roky) dopředu, ale až taková bída? Americký otvírák 21(!) mega je historicky suverénně nejhorší výsledek skákající lampičky. To prosím pěkně beru v potaz i první Příběh hraček (V.I.M. bude nejdříve za rok), který před třiceti lety odstartoval za 29 mega. Raději dodám, že neúprosná inflace od té doby narostla... No však víte. Hodně.

Jasně, pak tu máme covidovou trojici Duše, Luca a konečně pandí Proměnu, kterou se letitý vlastník Pixarů Disney v trudných covidových dobách ani pořádně neobtěžoval uvést do kin a rovnou ji uklidil na svůj pluskový stream, ale to není žádná útěcha. Aby nebylo špatných zpráv dost, tak první (větší) várka světových trhů hlásí vyloženě otřesných 14 mega! Proč taková kasovní katastrofa?

Začít musíme při pohledu na první teaser z června léta páně 2023. Pixar se tenkrát očividně zhrozil, že mladá cílovka při pohledu na infantilní emzáky zíve. V tichosti tedy vyrazili režiséra Adriana Molinu (žádná příbuznost s hercem Alfredem), animák z původně plánového termínu premiéry 1. března 2024 o více než rok odložili a podle zákulisních zdrojů většinu snímku suše přetočili.

Právě v této souvislosti jste možná také narazili na zkazky, že oficiálně uváděný rozpočet 150 mega je hloupost. Proč? Protože bláznivý Pixar fakticky natočil dva animáky. Budget měl tím pádem nabobtnat na dvojnásobek. V americkém Burbanku působící a drahé místní nadéníky platící filiálka myšáka servíruje oproti konkurenci pokaždé velmi drahé animáky (rozpočty většinou atakují dvě kila), ale v tomto případě bych bral ono info o zoufale přepáleném rozpočtu spíše s rezervou.

Pochází totiž z často senzacechtivého a ne vždy důvěryhodného webu World of Reel, který se tentokrát nemůže opřít o nějaké uniklé vratky. Oni prostě v návaznosti na odklady a přetáčky rozpočet v odkazovaném textu napálili právě na tři kila, přičemž polovina internetu je teď vesele cituje. Já se toho tedy dopustil také, ale aspoň jsem přidal nějaký kontext.

Nebudu to protahovat – ať už byl rozpočet jakýkoliv, výsledky Elia v kinech jsou kapitální průšvih. Jasně, nenáročná děcka dávají jako vždy palec nahoru. Pořád existuje nicotná šance, že stejně jako v případě Mezi živly (tam byl však otvírák alespoň 29,6 mega a ve světě se také už od počátku psaly vyšší tržby) se stane zázrak a v dalších týdnech budeme pozorovat trvalku, která bude za pár měsíců končit až někde u půlmiliardy. Podobné výdrži však vůbec nevěřím.

Nikdy nepochopím, proč Disney určil premiéru na konec června. To studio nepočítalo s tím, že jejich Lilo & Stitch bude megahit? Zapomněli na hraný remake Jak vycvičit draka? Horší termín snad nemohli ymyslet. Hodně bych se divil, kdyby spokojená a zmiňovanou konkurencí přesycená cílovka chodila do kina právě na Elia měsíce v kuse a vyhnala tržby alespoň za dvě kila. Pixar se teď myslím modlí, aby na příští příští rok plánovaná pětka Toy Story tu očekávanou miliardu znovu zvládla. Holt nás v budoucnu čeká ještě více sequelů než doposud. Pokud je to tedy vůbec možné.

Dvě novinky jsme si podrobně prolustrovali a tak je na čase skočit zpátky k prvnímu místu. Kasovním výhercem je druhý víkend v kuse hraný remake milovaného animáku Jak vycvičit draka, jehož sukces už podrobně glosoval v reportu minulý týden Cival.

Jásot spokojených rodinek se povedlo přetavit v dalších 37 mega (pozorujeme však spíše průměrný padák o 56 % oproti prvnímu víkendu), takže v Americe jsme na 160 milionech. Globálně líže Bezzubka 360 míčů. Půlmiliarda možná padne do dvou týdnů. Pokud už příští víkend dojde k očekávané stabilizaci, tak bych si v klidu tipnul i pokoření šesti kil, což je super výsledek.

Universal každopádně už v dubnu odmávnul přípravné práce na pokračování. Sequelu se dočkáme v červnu 2027. Uvidíme, jestli se po vzoru Gerarda Butlera z masa a kostí ve dvojce vrátí i ztracená dračí veterinářka Cate Blanchett. Jisté je, že pokud studio udrží rozpočet na rozumných 150 míčích, snad ani nemůže prohrát.

Co brambora? Megahitové Lilo & Stitch statečně bojuje o první letošní miliardu. Minulý víkend se šťastný Disney těšil z pohledu na 858 melounů a nyní má na kontě 910 mega. Necelých 10 míčů z Ameriky a sympatický pokles o 38 % naznačuje, že tady se bude o milník usilovat do poslední možné chvíle.

Fakticky jisté už každopádně je, že také maximálně úspěšný warnerovský Minecraft se svými 954 miliony dolarů padne a kámoši jak hrom Lilo se Stitchem brzy převezmou od nesourodé dvojice Jack Black a Jason Momoa pomyslnou korunu pro letošního kasovního krále. Nechci teď podceňovat Jurský svět nebo Supermana, ale je klidně možné, že Lilo bude na vrcholu až do podzimního příchodu Zootropolisu: Města zvířat 2.

Pětku si nejenom od nespokojeného kolegy imfa vysloužil Tom Cruise. Mission: Impossible – Poslední zúčtování nakonec tržby předchozí Odplaty o chlup překoná. Minulý víkend byla celosvětová výslužka 507 mega, nyní jsme na 541 milionech. Závěr u šesti kil však bude pro Ethana Hunta vzhledem k šílenému 400milionovému rozpočtu pořádně trpkou rozlučkou s dlouholetou (a ještě před sedmi lety mocnou) franšízou.

Zpátky do optimističtějších tržebních vod nás v režii talentované Celine Song vezme dohazovačská romantika/drama Dokonalá shoda alias Materialists na šestce. Znovu sexy Dakota Johnson ve filmu toká se všudybylem Pedrem Pascalem a Chrisem Evansem. Diváci v zámoří na jejich flirtování slyší.

Jasně, 24 mega pro Dokonalou shodu z USA a prozatím třetinové číslo ze zbytku světa za první dva víkendy není žádný megahit. Příliš dlouho paběrkující studio A24 si však při pohledu na rozumný 20milionový budget konečně může zase jednou trochu oddechnout a alespoň v tomto případě opatrně vyhlížet plusové dolary už z kin.

Co se sedmé pozice týče, tak vězte, že akcí nabitá a produkujícím Chadem Stahelskim zachraňovaná Balerína teprve po třetím víkendu přelezla přes páďo v Americe a kilo globálně. Znovu zoufalému studiu Lionsgate se tedy povedlo nemožné a pomalu pohřbívá i tu (doposud rentabilní) wickovskou franšízu.

Pokud věříte, že oficiálně oznámeného Johna Wicka 5 se časem dočkáme, tak dobře pro vás. Já si spíše myslím, že plánovaný spin-off s Donniem Yenem bude na dlouhou dobu poslední návrat do světa, kde vám v hotelu plném zabijáků na recepci za pár zlaťáků prodají snad i ten plamenomet.

Na osmičce kinům pomalu mává na rozlučku také zklamavší Karate Kid: Legendy. Ten je v multiplexech ještě o týden déle než výše zmiňovaná Balerína, ale na rozdíl od agilní krásky Any de Armas ještě pořád nepokořil 50 mega z USA a 100 melounů celosvětově.

V obou případech ještě milion chybí. Seriálová Cobra Kai sice na Netflixu slavila slušný úspěch, ale divákům se na karate do kina očividně moc nechce. Střídmé studio Sony může těšit alespoň fakt, že rozpočet zkrouhli na páďo. Tím pádem je mentorování Jackieho Chana a Ralpha Macchia až tolik bolet nebude.

Pomalu finišujeme. Devátý plac si užívá úspěšný a chválený Nezvratný osud: Pokrevní linie. Warneři musejí při pohledu na 135 mega z Ameriky a 280 celosvětově otevírat stejně jako v případě Hříšníků šampaňské. Opravdu ještě neoznámili  v případě teenagerů laškujících se smrtí sequel?

No a konečně Kuberaa na desítce. Indický export, který svojí zápletkou až nápadně připomíná legendární Záměnu s Aykroydem a Murphym, ukořistil z 500 kin necelé dva melouny. Klasicky odkážu na bollywoodský trailer (pozor, anglické titulky tentokrát nejsou dostupné) a stejně jako vy rychle zapomenu, co jsem to právě viděl.

Celkový žebříček víkendových tržeb zde

Již za pár dní rozjede závod o všechno šedesátník Brad Pitt v kokpitu F1. Nekonečně bohatý Apple ve spolupráci s distribujícími (a mnohem chudšími) Warnery jistě doufá, že alespoň IMAXy po celém světě budou praskat ve švech, přičemž do kin zamíří nejenom fanoušci rychlých aut, ale také fanynky Brada.

Navázat na úspěch hororové M3GAN pak se svým divokým sci-fi sequelem zkusí Universalové s navrátivší se Allison Williams. No, hodně štěstí.

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (49)
© copyright 2000 - 2025.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace