První dojmy: Akční Balerína
09:51 | 05.06.2025 |

John Wick si dává pauzu, ale čekání na jeho návrat zpříjemní fandům akčního žánru Balerína. Ana de Armas vstupuje do světa zabijáků a hodlá tam udělat pořádný virvál a aby pomstila smrt svého otce, bude muset umřít opravdu spousta lidí. Natáčení v Praze se neobešlo bez komplikací, informace o přetáčkách, kterých se místo oficiální režiséra Lena Wisemana ujal sám Chad Stahelski, a několikaměsíční odklad nevzbuzovaly moc důvěry. Ale výsledek právě míří do kin a my vám teď řekneme, jak to s Balerínou dopadlo.
Jak to vidí Mr. Hlad:
Očekávání byla po všech těch trampotách s natáčením a distribucí dost nízko. Nepomohly tomu ani bizarní informace, že Lionsgate dal embargo na recenze, ale jen ty negativní a nakonec… nakonec je to vlastně docela fajn. Těžko říct, kolik toho zkazil Len Wiseman a kolik toho musel napravovat Chad Stahelski, ale nepřekvapilo by mě, kdyby druhý zmíněný vyhodil většinu nefunkčních věcí a nahradil je prostě akcí. Té je tu opravdu hodně, paradoxně možná až moc a občas bych uvítal, kdyby si Ana de Armas dala s masakrováním lidí pauzu, nebo kdyby Balerína měla o půl hodiny míň, protože ta řežba dovede být chvílemi až únavná. Ale na druhou stranu je prvotřídní.
Především blbnutí s plamenometem a granáty vyloženě ční nad ostatní akční momenty, ale potěší, že tvůrci na to jdou jinak než u Wicka a hodně tu sází na chladné zbraně a kontaktnější souboje. Pořád mají nápady a nebojí se je použít. Je škoda, že neměli v ruce nosnější příběh, protože to, co dostaneme, je tak na úrovni starých akčňáků s Lundgrenem.
Navíc Ana de Armas je v akci fajn, ale herecky úplně nezvládá prodat naštvanost a párkrát jsem si řekl, že třeba taková Anya Taylor-Joy by byla v tomhle směru o dost lepší volba (ve Furiose ten hněv uměla zahrát parádně). Ale jako akční výplach je to víc než solidní a jako přílepek k Wickovi, který má očividně menší ambice (nebo je při přetáčkách musel snížit), naprosto důstojná podívaná. A potvrzení, že v akci tahle parta nemá v současné době v Hollywoodu konkurenci. Škoda, že si nepohlídala i ten zbytek...
Jak to vidí Spooner:
Vlastně ne taková katastrofa, jak jsem se bál. Do akčního nářezu wickovských rozměrů tu ale máme také daleko. Balerína se může pochlubit velmi solidní a správně odsýpající akční stránkou, na níž si tvůrci logicky dali záležet nejvíce. Nečekejte nějaké vizuální hody či hrátky s kamerou jako u jejího slavnějšího kolegy, i přesto ovšem akci nechybí drajv, vždy atraktivní prostředí a hlavně brutální akce, kde dojde i na několik hezky krvavých nápadů. Anička zde kosí záporáky bruslí, plamenometem nebo jim nechává odbouchnout granát v puse a většinu času je zábava to sledovat, i když některé pasáže jsou stopáží krapet přetažené.
Co ale úplná zábava není, je ona vycpávka okolo akce zvaná příběh. Ano, stěžovat si zrovna u Wicka na slabou zápletku, je trochu nefér. Zde však na ději snaží tvůrci stavět trochu více, navíc Wickova série přímočarou zápletku organicky přizpůsobila svému světu a akci, pracovalo se v ní víc s nadhledem. To však zde nepřichází a ukazuje se znovu, že Wiseman je rutinní vypravěč, co neumí pracovat s postavami. Dialogy jsou někdy fakt hloupé, zvraty jsou jak z telenovely a řada motivací či činů tu nedává ani moc smysl, protože se nejspíš dost stříhalo, když se Stahelski snažil vše zachránit.
Aně de Armas pak člověk poměrně uvěří akční scény, jinak je však coby tahounka nevýrazná a zejména vnitřní hněv své hrdinky nedokáže téměř vůbec prodat. Cameo Reevese, který evidentně jen trpělivě čekal, až mu přijdou peníze za film na účet, je tu pak v podstatě zbytečné. Balerína tedy v pohodě naplní rámec akční jednohubky, na Wicka však pořád hodně ztrácí.
Jak to vidí Rimsy:
„Světlo v temnotě“ hlásá výrazné tetování na zádech hrdinky, jejíž příběh však mnoho temných míst zrovna neosvětluje. Naopak lze Balerínu považovat jednak za poměrně zbytečný přívažek světa Johna Wicka, který jeho takzvanou mytologii ničím neobohacuje, ale co je horší, nedává smysl ani sám o sobě. Jde o natolik přímočaré a banální vyprávění s jedním laciným, zbytečným zvratem, že působí jako ryze spotřební netflixovské béčko.
V tom však lze nacházet i klady. Opravdu velké množství z dvouhodinové stopáže je naplněno akcí, která neuráží, naopak vcelku baví, a pokud přimhouříte obě oči nad ohýbáním fyziky, užijete si i řadu rozverných fatalit. Z choreografického či řemeslného hlediska nejde o revoluci, ale příjemně utíkající výplach, jehož notně podvyživenou zápletku vyvažuje plnotučná porce oldschoolově přepálené akce.
Přidejte si k tomu pár hezky nasvícených záběrů Prahy a nepříliš charismatickou, přesto snaživou Anu de Armas a vychází z toho obstojná akční jednohubka – což je přece jen o trochu lepší, než jsme po všech těch produkčních patáliích čekali.
Jak to vidí do_od:
Pouštím se do psaní, aniž bych dopředu věděl, co budou říkat na akční novinku Lena Wisemana s Anou de Armas mí kolegové, takže následující slova možná budou tak trochu do pranice, ALE – ty vole, ono to bylo fakt dobrý. Po tolika odkladech, po tom, co jsem si od všech zlých jazyků musel vyslechnout, jaký to bude průšvih a jaká zbytečnost se na náš řítí, tak říkám, že Balerína je regulérní ženský John Wick z hlediska akce (přičemž kill count má snad Anička ještě vyšší) s jen nepatrně debilnějším příběhem.
Ano, zápletka tu skutečně není kdovíjak originální. Na druhou stranu, to nebyla v jediném díle pana Wicka, a jak jsme to byli všichni schopní Keanuovi a spol. s láskou odpouštět za ty kvanta headshotů a kreativně vhozených lidí do lidského mlýnku na maso. A tím samým je tady Anička. Ani ne tak nelítostná (naopak sympatická empatická), ovšem nesmírně efektní i efektivní v tom, jak postupně kosí jednoho nepřítele za druhým, využívá přitom nejen kvérů, nožů, granátů, nebo plamenometů (ty jsou vrcholem filmu), ale i samotných interiérů okolo ní. Všechno, co se dá rozbít, se tu rozbije. Všechno, co se dá vyhodit do vzduchu, se tu vyhodí do vzduchu. Vše přitom působí krásně prakticky, má to skvělý spád, famózní gradaci, je to přehledné a hlavně je toho fůra.
Pusťte si MovieZone Live, ve kterém probíráme čtvrtého Johna Wicka
Žádné dvě akční scény jako v poslední M:I, tohle je až na pár scén v podstatě nepřetržité akční inferno skutečně na úrovni posledních Wicků. A Ana v tom působí uvěřitelně i úchvatně zároveň (není tajemstvím, že je to pěkná herečka, a tvůrci s tím imho pracují náležitě). A ten zbytek? Velice únosný. Napojení na svět Johna Wicka kupodivu celkem plynulé, takže jediná moje větší výtka je vlastně k samotnému cameu Reevese, které to paradoxně celé brzdí ze všeho nejvíc. Působí zbytečně, na sílu, nedává moc smysl a ruší jinak nečekaně zábavný zbytek. Už se těším, až budu obviňován z nadhodnocování a dalších nesmyslů, ale tohle je prostě regulérně povedený akčňák, který sérii absolutně nijak neškodí, spíš naopak. Okamžitě bych si dal dvojku.
P.S. Nejlíp využitá Praha za poslední roky. Sice se budete usmívat nad střihem i mícháním lokací, ale naše hlavní město v tomhle filmu vypadá konečně zase cool a stylově, a ne jako v The Gray Man.
Recenzi čekejte velmi brzy.