Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

První dojmy: akční netflixovka Havoc aka Totální rozklad


ikona
Cival
akcegareth evanshavocnetflixtom hardytotální rozklad
Jeden z nejočekávanějších akčních filmů poslední pětiletky se konečně představil. A zrovna nenadchnul. 

Na co Gareth Evans sáhne, to se v akční zlato promění. Alespoň to tak dlouhé roky bylo, protože po jeho masakrálním nástupu s Raidem následovala dvojka Zátahu, která se nebála být ještě rozmáchlejší, ambicióznější, a přitom akčně vychytanější. A pak uděřily hned tři sezóny Gangs of London, které taky sklízí nadšené či velmi spokojené ohlasy.

Když se tedy Evans spojil za ideálních západních produkčních podmínek s Tomem Hardym a roztočil další celovečerní akční nářez, mohli jsme si pokládat otázku, co by se za téhle konstelace mohlo sakra pokazit? Inu, zjevně leccos, protože na Havoc aka Totální rozklad se čekalo dlouhé roky, takže film stihl postupně vypadnout z několika našich výročních žebříčků nejočekávanějších filmů a pozdě - ale přeci jen - udeřit se vší silou na Netflixu.

Vyplatilo se tohle čekání, nebo první nadšené reakce zase jednou klamaly?

 

Jak to vidí Cival: 

Mnoho měsíců a let přemýšleli v krásných kancelářích, co udělat s novým filmem toho génia, co natočil Raid. A jestli bude vhodné dělat z něj událost jarní streamovací sezóny, když se zjevně točilo bez existujícího scénáře. Nebo alespoň bez existujícího scénáře, který by alespoň trochu dával smysl. Pak ale do schránky přistál tenhle meme...

 

... a všem bylo jasné, že prostě nevadí, že se na to nedá koukat, když si to můžeš pustit bez dalších vícenákladů jedním klikem doma. Ale... bolí to. Bohužel ne způsobem, na jaký jsme u Garetha Evanse zvyklí. Masitých zářezů do těla je v rámci stopáže relativně málo, a i když v nich je vidět vysoká zručnost party, která zbořila svět Raidem, i tady pohříchu vítězí chaos.

Totální rozklad bohužel probíhá na poli scenáristiky a práce s postavami. Potenciálně poutavé a dobře obsazené charaktery se naprosto zmateně motají podivným světem a mezi nimi se znuděně potácí Tom Hardy, jenž si tu vystačil s jedním a půl výrazem. Všeobjímající nuda je přitom spásou oproti naprosto otřesné úvodní sekvenci, která je na poli digitálního hnusu zcela souměřitelná s Ultraviolet nebo dvojkou xXx. Tohle není netflixovský highliht, na který jsme roky čekali, ale spíš uzívané fiasko.

Jak to vidí Woody:

Studio, které vám přineslo Pasáž za 300 miliónů, vám nově nabízí Totální rozklad za zhruba 90 miliónů… a lidi budou stejně dál nespokojení. Dlouholeté odklady udělaly své a přehypeovanost se pomalu přelívá do zklamání, protože je to vlastně zcela obyčejný krimi thriller, který je však pořád o level výš, než co nám streamovací služby standardně nabízí.

Evans má zcela nezaměnitelný rukopis: Policejní složky jsou zcela zkorumpované, násilí fyzicky bolí a do každého se nasype celý zásobník, a ještě se mu pro sichr zarazí sekáček do hlavy. Havoc je silně stylizovaná pulpová historka, která se odehrává během 24 hodin a zhruba stejně dlouho trvalo napsat scénář. Ruku na srdce – v rámci Evansovy filmografie jde jednoznačně o kvalitativní pokles (těžko říct, jakou vinu nese studio a vynucené přetáčky). Navzdory těm mnoha chybám a nedodělkům bych však raději 10 Havoců s nápaditými rvačkami a přestřelkami než dalšího čtvrtého Johna Wicka s jeho úmornými třicetiminutovými akčními scénami na jedno brdo.

 

Jak to vidí Shushika:

Ne, rozhodně jsem se na Totální rozklad netěšil jako na první zmrzku sezóny, která po měsících odříkání chutná nejlépe. Po letech, kdy jsme slýchali, že akční žánr je na odpis a otěže převzal komiks, se kyvadlo dostalo do opačné úvrati a my jsme co chvíli přizváni k bohatým akčním hodům, kdy se Wick střídá s Ethanem Huntem, Nikdo se Sisu a Kaskadér s Novokainem. Pokud si v Totálním rozkladu jdete  pro zabijačku, dostanete ji. Všemožné sečné, bodné a palné zbraně se opravdu činí a Gareth Evans nezůstává své pověsti šikovného žánrového tvůrce nic dlužen. Ale v celku mi film připomíná hollywoodské akčňáky Johna Woo, které si z domoviny přinesly vnější trademarky, ale na žhnoucí nádheru asijských předchůdců neměly.

V Totálním rozkladu Evans bohužel nestaví na svých nejsilnějších zbraních, ale snaží se i o cosi jako příběh (že by po zásahu Netflixu?). Jenže z toho leze rozklížený a nudný thriller o prohnilých strážcích zákona s generickými postavami, kterým nemáte proč fandit. Dívám se hlavně na tebe, Tome Hardy. Reel s akčními best of filmu si ještě milerád pustím několikrát, ale zbytek už mi na sítnici nesmí. 

 

Jak to vidí TedGeorge:

Není mnoho netflixovských filmů, na které bych se těšil dlouhé měsíce/roky a v pátek odpoledne kvůli nim spěchal z práce domů. Režisér Gareth Evans si svými kulervoucími Raidy podobné vyhlížení bezesporu vysloužil.

Ach jo.

Už úvodní honička se splašeným kamionem je digibordelem prošpikovaný hnus, který v podobné míře snad už nikdy v žádném áčkovém filmu neuvidím (nejspíše uvidím). Rád bych napsal, že CGI bláznění později poleví, ale nemohu. To nejhorší však teprve přijde. Vím, že ani ten přímočarý Raid vyučující nepromítají žákům na bakalářských oborech Scenáristika a dramaturgie, ale tady scénář fakt nefunguje.

 

Zápletka o zkorumpovaných policajtech, (ne)lásce starosty k synovi a nelítostných triádách přímo vybízela k tomu, aby si někdo dal záležet a temně zasněžený svět zalidnil zajímavými postavami. No a tady podle mě selhal Evans úplně nejvíc, protože kromě toho nejklasičtějšího Hardyho (to ode mě není myšleno jako pochvala) trochu vybočuje snad jenom Olyphant. Jinak si už deset hodin po skončení filmu nevybavím nikoho. Možná ještě Forresta Whitakera, ale na jeho nepřesvědčivý štěk snad brzy zapomenu.

Dobře, ale pořád je tu alfa a omega Totálního rozkladu. Brutální a nekompromisní akce, která mě měla odpálit až na Měsíc. Neodpálila. Pár fajn nápadů sice probleskne a je hezké, že Evans chtěl vzdát poctu hongkongským vzorům. Nemluvě o tom, že zvuk je naschvál a vděčně přepálený tak, že když se poprvé ozvou automatické zbraně s nekonečnými zásobníky, člověk si letmo vzpomene na přestřelku v Nelítostném souboji. Ten nejsilnější dojem z dvojice větších akčních scén je však v mém případě bolehlav. Kinetikou nabitý chaos, kde roztřesený kameraman s kamerou lítá sem a tam, do toho mu hází vidle střihač závislý na kofeinu a občas přiletí obligátní zpomalovačka.

Doufám, že vám Rozklad sedne víc, ale já teď jenom velmi těžko potlačuji zklamání. Totální.

Recenzi čekejte brzy.

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (29)
© copyright 2000 - 2025.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace