imf vs Hollywood #118: Oficiální konec streamovacích válek a oscaroví kaskadéři
09:30 | 23.04.2025 |

Vítejte u další sklizně postřehů zpoza showbyznysové opony (delší verzi najdete v mém newsletteru hollywood101.substack.com, který vychází každou středu, a nově je k dispozici i pro předplatitele, jimž nabízí přístup do archivu a bonusový obsah!), aneb co všechno se událo v Hollywoodu za zavřenými dveřmi v uplynulém týdnu.
Dražší lístky, míň lidí, ale zato větší bugr
Bugr je krásné slovo, ale těm, kdo ho dneska dělají v kinech už možná nic neřekne. Takže na začátek menší opáčko: původ je nejasný. Nejspíš z francouzského bougre = hrome, sakra; bougrement = strašně. Nebo z stfr. bogre nebo bougre = kacíř, sodomita. Příbuzné slovo z němčiny je brajgl, podle vlámského malíře Pietera Bruegela, jehož obrazy byly hodně zalidněné a rušné.
Nemusíte ale znát dějiny evropské malby, abyste pochopili, že v amerických kinech je po promítání Minecraftu opravdový brajgl. Poházený popcorn, kelímky zaseknuté do protihlukových stěn, občas dokonce i peří z živých kuřat. Tiktokové trendy vám občas přinesou hezky oblečenou mládež á la Gentleminions, jindy křepčící holky na Wicked nebo Taylorce, ale tentokrát bohužel omladina (přes 70 % diváků je ve věkové kategorii 13-24, tj. nevídaný průnik mezi dětmi na rodinných animácích a tweens na edgy akčňácích a hororech) bere kinosál jen jako kulisu k natáčení reelsek. Scéna s chicken jockey pak skutečně inspirovala pár lidí, aby do kina propašovali živé kuře a vypustili ho ve správný okamžik. Řečeno slovy internetových klasiků: A propuklo všechno peklo.
Jsme na cestě za globální miliardou a kinaři si z toho urvou pěkný kousek. Bude to ale stačit na traumata uklízejících brigádníků a odložené starty dalších promítání, protože ten bordel prostě nejde za patnáct minut uklidit? A jsme už za čarou nadšeneckého publika, když běžný divák přes odeřvané citování hlášek a vytleskávání ikonických situací neslyší vlastního slova a pro zář displejů mobilních telefonů nedovede vnímat obraz?
Děcka se natáčí, jak běží prostředkem kinosálu jen ve spodkách (nebo hůř), hážou nepoužité toaletní papíry (nebo hůř) na plátno a všelijak se snaží trumfnout videa, co viděla před návštěvou kinosálu. Celé to jede po spirále absolutního chaosu, který normální diváky z kin vyhání do náruče a bezpečí vlastních obýváků. Ona miliardová vzpruha tak může být velmi krátkozraká.
Warneři dávají od podobné kreativity ruce pryč, ale je jasné, že studia se v případě hitů jako M3GAN 2.0 nebo sequelu Five Nights at Freddy’s budou pokoušet o virální marketing, který bude naoko podobné publicity stunts podporovat a inspirovat. U Minecraftu Warneři už předem ohlašovali momenty, které ve filmu rozhodně nebudou chybět. Gameři se tak mohli těšit a připravit na reference z videohry a “virální momenty”. Už je vlastně jedno, jestli ten film má hlavu a patu, protože většina cílovky jde do kina s obřím “secondary displayem”. Tím hlavním je jejich telefon, na který se natáčejí, aby bylo jasné, že jsou “u toho”, stávají se součástí společenského a kulturního zeitgeistu, v němž není důležitá akce, ale reakce.
Tohle není Thor přistávající ve Wakandě uprostřed finále Avengers: Infinity War, nejde o spontánně sdílený a izolovaný okamžik geekgasmu šířeného po sítích. Tady je předstírané nebo přehrávané nadšení či vzrušení předem daným scénářem a úmyslem, stejně věhorodným jako rádoby virální scénky na sociálních sítích.
Pokud už jste teď vstupovali do sálu s obavou, že vás čeká moře svítících mobilů jako na koncertech, mluvení polohlasem a přihlouplé úsměšky, pak jste se právě ocitli v nejhorší ze špatných realit. Zvlášť když prostě chcete jít na mainstream jako Deadpool & Wolverine. Na novém Soderberghovi logicky podobných diváků potkáte jen málo, ale letní blockbustery se snaží zahrnout do svého zájmu všechny, a tak to u nich přirozeně hrozí víc. PG-13 horory, co jedou virální marketing za babku, jsou pak už téměř jistým hájemstvím nových diváků, co kinosál nepovažují za chrám kultury, kde vládne ticho a absolutní soustředění na dění na plátně.
Nevyplašili jsme vás? Nové ceny vstupenek by to mohly udělat za nás. V prémiových sálech velkých amerických měst už cena atakuje 25 dolarů a možná půjde ještě výš, protože studia chtějí zvedat ceny filmů rychle dostupných na TVOD z 20 až 25 dolarů na 30 až 40 dolarů, což možná povede kinaře k dalšímu růstu vstupného (třeba za to dostanete i možnost jít si zakoulet na bowling nebo zaházet sekerou v předsálí). Kdo se těší na lístek za 500 káčé plus třicet minut reklam?
Streamovací války jsou oficiálně u konce
Už jsem to sice říkal asi pětkrát, stejně jako když šéf FX John Landgraf opakovaně tvrdil, že éra Peak TV končí, ale tentokrát mám určitě pravdu. Netflix prostě ty streamovací války vyhrál. Rozejděte se, neshlukujte se a přestaňte utrácet peníze za zbytečnosti.
Kdo mi nevěří, ten se může podívat na vyhazov Jen Salke z Amazonu a následné luxování (=rušení) neperspektivních filmů, seriálů a obecně dealů. Pak může pokračovat u Netflixu, kde razantně zpomalily premiéry anglicky mluvených Originals. Letos jich bylo zatím jen pět, loni a předloni ve stejné době cca dvojnásobek. I konkurence letos utrácí méně, i bez výmluv na nejrůznější dozvuky stávek nebo jinak problematickou situaci. Všichni už při minulých čtvrtletkách jen ve zkratce říkali “business as usual”.
Říká to momentálně i Netflix, který startuje reporty za první čtvrtletí (Q1). Poprvé podle dřívějších slibů už nereportuje nárůst nových předplatitelů, protože to byl právě ukazatel streamovacích válek. Netflix je ovšem tak vepředu, že už se nemusí před nikým ospravedlňovat. Jednoduše před pár měsíci zvednul ceny, takže v klidu přestřelil odhady Wall Streetu a měl příjmy přes 10.5 miliardy dolarů, z toho 2.5 miliardy čistého zisku. Není divu, že Ted Sarandos si v roční kompenzaci odnese cca 62 milionů dolarů (oproti loňským padesáti). Většinu z toho tvoří akcie, které stoupají k tisícidolarové hranici.
Netflix je navíc podle mnoha analytiků nejméně zasaženou firmou v aktuálním tarifním pekle. Obchoduje se službami a nikoliv se zbožím, není závislý na vztahu s Čínou, protože na jejím trhu neoperuje, a je zatím stranou všech regulací a průšvihů, protože na rozdíl od konkurence nevlastní žádnou zpravodajskou stanici, nehodlá s nikým mergovat a je díky tomu neviditelným obrem trhu. To jeho pozici do budoucna ještě víc upevní. Jediné, co by mu mohlo uškodit, je aktuální nejistota na inzertním trhu. Velcí hráči teď za marketing budou utrácet velmi opatrně, ale i tady je nutné dodat, že konkurence je tu zasažena mnohem víc.
Např. Disney a Universal se teď vyloženě bojí léta, protože pokles mezinárodní turistiky pro USA se pohybuje v desítkách procent. A domácí fandové s hrozbou nastupující recese nebudou chtít platit tisíce dolarů za návštěvu Disneylandu nebo nového parku Universal’s Epic Universe. Ta sílící “blbá nálada” by tak mohla hodně bolet. Comcast si to vykompenzuje na prodeji internetové konektivity, ale Disney? Tam by na konci roku mohlo účetnictví mohutně krvácet, protože nebude odkud brát.
Zapomněli jsme na někoho? Ach, David Zaslav. Tam to bude v létě taky hodně zajímavé, protože se definitivně rozhodne, zda bude John Malone nad Zaslavem dál držet ochrannou ruku, nebo jestli se ona nelichotivá situace kolem Warnerů nějak nevyřeší. Zaslav zařídil onu nepopulární šichtu, kdy dokázal sesekat obří dluh, ale dostal celý konglomerát do role v branži neoblíbené značky. Můžeme se zaklínat Minecraftem a novou sezónou Last of Us. Můžeme navštívit Bílý lotos, ale ani čísla filmového studia, ani Maxu nestaví Warnery do pozice favoritů.
Hezky si to ten Sarandos uhrál. Schválně nám v komentářích prozraďte, která VOD vládne, co do spotřebovaného času, u vás doma.
Bolest je dočasná, sláva je věčná
Tak jsme se dočkali! Po letech, ba dekádách výmluv, že kaskadéřina není umění, že je ceremoniál příliš dlouhý, nebo že - a to je nejoblíbenější argument - by se kaskadéři předháněli a zbytečně tak ohrožovali svoje životy, tu budeme mít od sezóny 2027 sošku za nejlepší kaskadérský výkon. Kaskadéři si mimochodem svoje Taurus World Stunt Awards předávají už od roku 2001, kdy dostal první čestné ocenění Hal Needham. Kdo jiný taky!
Oscara pravděpodobně dostane buď hlavní koordinátor, nebo celý tým, což znamená, že to má celé předplacené 87Eleven a na prvním předávání by se mohl střechou probourat Tom Cruise a dostat sošku za to, že ještě neumřel a v Top Gun: Maverick zachránil kinematografii. Nebo tak něco. Dělá si legraci jen částečně, protože 87Eleven má aktuálně na choreografii bitek a kaskadérských kousků podobný monopol jako kdysi Pixar na kategorii nejlepší animovaný film. Na druhou stranu, právě nová kategorie by to mohla změnit.
Nejsem fanouškem předhánění se jako za starých dobrých časů v Hongkongu, kdy se týmy Jackieho Chana a Sammo Hunga hecovaly, kdo skočí po hlavě z vyššího patra bez žíněnek. Při takovém přeměřování talentu často praskaly kosti. Na druhou stranu by existence prestižního ocenění mohla inspirovat ostatní, protože při vší úctě k 87Eleven se nám ty akční filmy poslední dobou začínají vypadat trochu vejce vejci. Nechci si stěžovat, letos se jich urodilo skutečně hodně a já si většinu z nich užívám (Novocaine a především Fight or Flight vyloženě doporučuji - možná i proto, že nespoléhají na wow okamžiky, ale spíš mají nápady a tah na branku), ale už je tam trochu vidět zaběhnutý mustr.
Je stylové, že se v závěrečných titulcích Kaskadéra zpívá o tom, že kaskadéři nemají vlastního Oscara. Možná právě to bylo definitivním popíchnutím, protože se za tuhle sošku psaly petice už od devadesátých let. Místo jednoho pěveckého čísla chci hořícího muže, co proběhne za moderátorem. Zrovna aktuálně úřadující Conan O’Brien si mimochodem do své show často zval kaskadéry nebo choreografy akčních scén a dělal s nimi nejrůznější scénky. Kruh se uzavírá, takže bych rád, kdyby u té premiéry zrovna Conan byl. Třeba se nám to splní. A zdravím tímto všechny své známé i neznámé v kaskadérském oboru. Vím, že si to zaslouží jako nikdo jiný. Mám z toho nefalšovanou radost. Konečně zas jednou končíme na pozitivní notu, dámy a pánové.
Jednou větou…
Amazon to myslí s tou expanzí kinofilmů skutečně vážně. V prvních měsících letošního roku nakoupil nebo uspíšil hned několik velkých projektů. Teď se k nim zařadil i reboot Highlandera, původně zaparkovaný u Lionsgate s režírujícím Stahelskim a mečem máchajícím Cavillem.
Pamatujete indickou VOD Hotstar, do které vstoupil Disney, aby pak vystoupil kvůli dumpingovým cenám, z nichž měl nakonec neexistující marži? Noví majitelé vlastní práva na kriket, což je v Indii zcela zásadní věc (původně ho Hotstar měl, ale bylo to celé komplikovanější, viz i starší newslettery). Nově obrandovaná JioHotstar (JioCinema + Hotstar) měla před měsícem 100 milionů předplatitelů. Teď jich má 200 milionů. Primárně sportovní VOD vlastní práva na sedm kriketových soutěží, ale třeba i fotbalovou Premier League, tenisový Wimbledon a mnohé další.
Liberty Media chtějí prodat televizní práva na Formuli 1 v USA za cca 150 až 180 milionů dolarů. Ani přes úspěch netflixovského Drive to Survive ale nikdo zatím neprojevil zájem. Královna motorsportu (všichní vědí, že je to WRC a nikoliv F1!) tedy pravděpodobně bude muset s cenou dolů.
Jo a druhá sezóna Andora je prý super. Jedna sojka mi to pověděla. Jmenuje se Karel. Pták jeden ukecanej. Díky Karlovi. Díky Tonymu Gilroyovi. Díky všem.
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Zapomenuté heslo
Přihlášení
Registrace
- Komentovat a hodnotit filmy a trailery
- Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
- Vytvářet filmové blogy
- Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
- Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry
Tam tuším IMAX v Odeonu na nejlepší místa 45 liber a na nejhorší lehce pod třicet. Mě vlastně překvapuje, že se ty ceny držely na uzdě takto dlouho.