Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

imf vs. Hollywood #99: Hollywoodské sázení, kladivo na sdíleče a atlas mladých hvězd


ikona
imf
appletvdisneyhollywoodhvězdynetflixnewsletter
Ohlížení za loňskou sezónou i sněhy dávno minulými v kontrastu s vyhlížením zítřejších nadějí. 

Vítejte u další sklizně postřehů zpoza showbyznysové opony (delší verzi najdete v mém newsletteru  hollywood101.substack.com, který vychází každou středu, a nově je k dispozici i pro předplatitele, jimž nabízí přístup do archivu a bonusový obsah!), aneb co všechno se událo v Hollywoodu za zavřenými dveřmi v uplynulém týdnu.

 

Dneska se nám tu sešla témata, která jsou trochu stranou hlavního dění, takže věřím, že vás opět zavedu trochu dál, než je obvyklé. Na úvod ale logicky musíme zmínit #Glickanu, tj. Gladiátora II, Wicked a Moanu 2. Díkuvzdání jsem rozebíral v pondělním boxoffice reportu, ale aktualizovaná čísla jsou samozřejmě ještě o fous vyšší a je neuvěřitelné, že tahle trojka dala během uplynulých deseti dnů neskutečných 620 milionů dolarů. Před premiérou blockbusterového triumvirátu byla ztráta letošní sezóny na loňský rok cca 12 %, momentálně už jsme jen na sedmi procentech.

Slabší výsledek se letos očekával, protože ozvěny loňských stávek se chtě nechtě musely projevit. Ani Disney to svými záplatami nezachránil, ostatně místo obvyklých tří marvelovek jsme letos dostali jen jednu (očekávání naplnila nad plán). Nakonec to ale vypadá, že chudé jaro a slabší prázdninová koncovka budou kompenzovány bohatými svátky. Nikdo tedy asi nečeká, že ta plonková miliarda se najde v souboji třetího Sonica a lvího Mufasy, nicméně prostě to letos zas taková ostuda nebude. Čím dál tím častěji se ale mluví i o tom, že za dohnáním roční bilance stojí i všudypřítomná inflace.

Blockbustery včerejška vs. blockbustery dneška

A propo inflace. Je mi jasné, že to slovíčko už leze krkem úplně každému. Občas ale na jeho vliv filmoví novináři zapomínají stejně jako na rozdíl mezi pojmy vydělal a utržil. Školácká chyba, která však s odstupem dekád nabývá na důležitosti. Ne všechny miliardy jsou si totiž rovny, takže se vždy vyplatí srovnávat úspěchy filmů v dobovém kontextu. A nemusíme ani tak daleko do historie. Všichni se rádi ohání předcovidovou érou a především rokem 2019, kdy Disney skutečně trefoval všechno, co se dalo. I těch pět let ale podle údajů amerických učetních znamená zhodnocení tehdejších tržeb o cca 24 %. Tj. těch 2,7 miliardy dolarů celosvětově je rázem skoro 3,4 miliardy dolarů.

 

Chceme počítat dál? Jurský park dal necelou miliardu v roce 1993 při rozpočtu 63 milionů dolarů. Kolik má ta miliarda hodnotu dnes? Dvojnásobnou. Rázem i 400 milionů Burtonova Batmana z roku 1989 dostřelí tuhle komiksovku na miliardovou hodnotu. Proč žóngluji s hypotetickými čísly? Jen abych ukázal, že skutečně není radno srovnávat tržby napříč dekádami. První Vetřelec z roku 1979 může se svými 143 miliony (oficiální číslo Foxů) dnes vypadat chudokrevně, ale vynásobte cifru necelými pěti a rázem jste na velehitu.

Kdo chce srovnávat černobílé klasiky s loňskými hity, ten musí sáhnout po prodaných lístcích, protože jedině tak odfiltrujete rostoucí cenu vstupného nebo podíl dražších prémiových screenů. A co vám vyjde? Že Jih proti Severu s více než 200 miliony prodaných vstupenek je stále v rámci americké návštěvnosti neochvějně první, následovaný Star Wars, The Sound of Music, E.T. - Mimozemšťanem, Čelistmi, nebo Vymítačem ďábla. Jedinými novějšími filmy v žebříčku jsou Avengers: Endgame a Star Wars: The Force Awakens. Avatar je za nimi, někde na úrovni Coppolova Kmotra.

Sám bych jen rád dodal, že citovaný žebříček je mimořádně podezřelý a ruku do ohně bych za něj nedal. Hezky však ilustruje, jak ošemetné je srovnávání hitů třeba i sousedících dekád. Hlavním měřítkem je nakonec vždy to, jak se titul propíše do popkultury a kolektivního vědomí, případně kontext v rámci dané sezóny. Myslete na to, až budete jásat nad letošními miliardovými peckami.

MAXimální úspory končí

U Netflixu už to znáte, o Disneym jsem psal před pár týdny (nebo měsíci?) a Max vám to zabalí jako dárek k Vánocům. I tady už se chystají zasáhnout proti černým pasažérům, VPN surfařům a sdílečům. Co na tom, že jste se jen zalogovali u maminky na druhém konci města nebo republiky. Buď poctivě nahlašte dovolenou či návštěvu, nebo hybaj zaplatit druhý účet nebo bonusového uživatele.

Říkáte si možná, že už jsou ty streamy nenažrané, ale ono to skutečně není jen o “sdílím s nejbližší rodinou”. Netflix si před startem svých čistek spočítal, že na jeden platící účet připadají zhruba dvě další duše, které by teoreticky platit mohly. To bylo někde na hranici 200 milionů předplatitelů, takže i kdyby se povedlo přemluvit jen část z neplatičů, bude z toho slušný růst. A taky že byl.

 

To celé je ovšem jenom špička ledovce. Shodou okolností jsem nedávno zaznamenal video o tom, jak utěšeně na internetu kvete přeprodávání levných předplatných. Jak to funguje? Na různých webech, které se na tuhle branži specializují, si můžete koupit předplatné populárních streamovacích služeb (ale třeba i Spotify, Adobe Creative Suite apod.) za zlomek regionální ceny. Překupníci seženou účty v nejlevnějších zemích (vzpomínáte, když Disney+ v Indii nabízel své služby za dumpingové ceny?), prodají ho s malinkatou marží a vy s pomocí VPN předplácíte Netflix třeba za půlku nebo třetinu oproti ceně obvyklé na českém trhu.

Rozdíly mohou být v řádu milionů a navíc vám to křiví odhady velikosti trhu, pokud máte tisícovky předplatitelů na egyptských účtech, ale ve skutečnosti žijící v Praze, Turnově nebo Hrochově Týnci. Některé služby vás k sobě nepustí při detekované VPN, jiné se snaží odradit zájemce tím, že přes VPN si službu ze zahraničí nemůžete koupit, protože je nákup podmíněn kartou vydanou v konkrétní zemi. Řada lidí to obchází virtuálními kreditkami, PayPalem nebo nejrůznějšími vouchery. Tyto služby dřinu odvedou za vás, ale zároveň vám nenabídnou žádné záruky, zvlášť když se platformy rozhodnou změnit pravidla a vyvinou nástroje, které s podobnými praktikami rychle zatočí.

Cena shnilých rajčat

A když už jsme u pofidérních služeb, víte, že existují věci jako Kalshi.com, což je americká burza, na níž můžete sázet na nejrůznější věci? Označil bych to za regulérní sázkovou kancelář, ale abyste propluli americkou legislativou, musíte být trochu flexibilnější. A nelze tam např. sázet na výsledky tržeb, ať už jde o víkendy nebo celkové tržby (na to fungují jiné, v USA nelegální služby). Na co sázet můžete? Třeba na skóre serveru Rotten Tomatoes. Pokud byste si např. před měsícem vsadili, že Moana 2 nezíská víc než 75 % pozitivních recenzí, vyneslo by vám to zhruba dvanáctinásobek vkladu.

 

Na onom v USA nelegálním webu (Polymarket) se u Moany 2 protočilo třináct milionů dolarů. Pokud jste si vsadili, že film otevře v pětidenním slotu za víc než 180 milionů dolarů, dostali jste za každý vložený jeden dolar víc než osm zpátky. A to se vyplatí. Tyto weby zažily v USA boom kolem amerických prezidentských voleb, a teď na nich političtí sázkaři zkoušejí své hollywoodské sázky. Nemusím snad dodávat, že tak činíte na vlastní nebezpečí.

Pokud byste chtěli sázet v klidu a pohodě, už několik dekád existuje server Hollywood Stock Exchange (HSX.com), kde můžete utrácet i vydělávat virtuální dolary a ukázat, že jste opravdový odborník. Jen k němu bohužel od zavedení GDPR nemají Evropané přístup, což nás všechny moc mrzí. Nadcházející víkendový Storytime pro předplatitele bude mým ohlédnutím za službou, kterou svého času “pařil” každý druhý filmový novinář v ČR. Dnes se tam dostanete skrz VPN, ale už je to oklika, jež způsobila, že tam trávím minimum času. Koncept jako takový je ale fantastický, takže si o tom povíme do detailu. Třeba bych si pak mohl dát předsevzetí zprovoznit v tom následujícím roce alespoň tu jednoduchou víkendovou Tipovačku.

Hvězdy zítřka podle IMDb

Největší filmová databáze IMDb má vlastní algoritmy, podle kterých počítá dosah a popularitu hollywoodských hvězd. Stačí nasadit věkový filtr a už vám z toho lítají jména, co budou nejpozději zítra něco znamenat. Určitě vás zajímá, kdo se objevil na špičce žebříčku:

Top 10 budoucích hvězd

Sydney Sweeney

Ella Purnell

Cristin Milioti

Eiza Gonzalez

Glen Powell

Barry Keoghan

Nicola Coughlan

Eve Hewson

Dafne Keen

Rebecca Ferguson

 

Maj to rozbitý, co? Sydney Sweeney a Glen Powell bez pochyb, ačkoliv každý z nich ještě musí potvrdit očekávání v nějaké sólovce (Powell ideálně v Běžícím muži v režii Edgara Wrighta), mezi seriálovými hvězdičkami se občas možná budete ztrácet, pokud nekoukáte vyloženě na holčičí věci, a jedenačtyřicetiletá Rebecca Ferguson, která už má na kontě několik obřích hitů a úspěšně si vodí seriál Silo? Tady STARmeter od IMDb trochu zaspal. Austin Butler, Anya Taylor-Joy, Timothée Chalamet, Cailee Spaeny, Jeremy Allen White, Emma Corrin... nikde nic.

Prosadit dnes mladou hvězdu skrz dva, tři blockbustery do veřejného povědomí je čím dál tím obtížnější, vlastně je to zcela mimo schopnosti agentur a studií, ale tenhle žebříček je střelbou naslepo v černočerné tmě. Koho byste do podobného žebříčku dali vy? Jennu Ortegu? Millie Bobby Brown? Zendayu? Všem je hluboko pod třicet, ale IMDb je obchází velkým obloukem. Paul Mescal o víkendu odmoderuje SNL, ale nenene, Nicola Coughlan z poslední sezóny Bridgertonových má víc zásahů od lidí, co dokolečka sjíždí dvě scény na Netflixu, ale o kině slyšeli naposled v roce 2014 od svých prarodičů.

Kulturní krajina je holt rozbitá na tisíce malých kousků. Koho považujete za nastupující mladou hvězdu vy? Napište do komentářů!

Jednou větou…

Moana 2 je obří hit, ale za obří výdrží obliby jedničky na streamovací platformě Disney+ stojí hlavně písničky, kvůli kterým si děti film pouští znovu a znovu. Ze stejného důvodu je na D+ velmi oblíbený i celovečerák Encanto. Do obojího psal písničky Lin Manuel-Miranda. Proč se nevrátil k Moaně? Důvodem není její seriálový původ. Jde o to, že Miranda už se mezitím stihnul zaháčkovat u Mufasy, prequelu Lvího krále, který do kin dorazí za pár dnů.

PRková megafirma R&CPMK, která sama o sobě vznikla spojením dvou gigantů v tomto oboru, soudně řeší únik citlivých informací. Jeden z jejích šéfů totiž s veškerým know-how založil novou společnost 2pm Sharp a snaží se přetáhnout pět stovek hvězdných klientů. R&CPMK přitom měla na každého klienta složku, v níž do posledního detailu popisovala strategii - co má rád, co ne, jak se mu dostat na kobylku, koho za ním posílat, komu zavřít dveře před nosem, co mu koupit k Vánocům, který potomek je jeho nejoblíbenější apod. Jestli se něco z toho během soudních tahanic dostane na veřejnost, rozhodně bude o čem číst.

Kdo nemá radost z úspěchu Wicked? Hračkářský gigant Mattel, který na obalech panenek filmových čarodějnic omylem natisknul webovou adresu www.wicked.com, aniž by si ověřil, zda vede na oficiální stránky filmu. Už jste asi pochopili, že vede někam jinam. Neklikejte na odkaz, pokud jste v práci nebo se kolem vás vyskytují malé děti, citlivé ženy nebo obecně osoby s dobrým sluchem.

V souboji vánočních filmů na Netflixu aktuálně vyhrává Lindsay Lohan, která otevřela svůj třetí vánoční film Our Little Secret s 32.4 miliony zhlédnutí. Je to šestý nejlepší letošní otvírák, což znamená, že až bude Lindsay uzavírat s platformou smlouvu na další tři filmy, budou cinkat zlaťáky. Hot Frosty otevřel za půlku (16 milionů), ale… a to vás asi nepřekvapí… je to o fous lepší film.

© copyright 2000 - 2025.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace