Málokdo tomu věřil, ale belgická režisérská dvojice Adil El Arbi a Bilall Fallah před čtyřmi lety všem fandům vytřela zrak, když dlouho spící sérii Mizerů dovedla ve třetím díle přetavit v zábavný blockbuster, který pěkně spojoval ulítlost devadesátek i trendy aktuálních blockbusterů. Will Smith a Martin Lawrence se přes narůstající věk i kila dovedli naladit na stejnou vlnu a skrze vzájemnou chemii sypat do diváků hlášky v povedených akčních scénách. Duo teď na třetí díl navazuje snímkem Mizerové: Na život a na smrt, na nějž vám teď přinášíme oblíbené redakční první dojmy.
Jak to vidí Mr. Hlad:
Trojka Mizerů byla velké a hodně příjemné překvapení. Čtyřka je spíš malé a lehce nepříjemné zklamání. Režisérská dvojka z Belgie umí skvěle akci, vyhraje si s drony a zajímavými kamerovými úhly, nebojí se brutality a nabídne i pár hodně efektních nápadů. Will Smith a Martin Lawrence dělají počtvrté to samé a počtvrté to funguje stejně – tudíž Smith je cool a Lawrence otravný. Tentokrát možná trošku víc, protože svou ukecanost opepřil ezo moudrostmi a fakt by si těch pár facek občas zasloužil. Jenže dál je to horší.
Tvůrci jakoby se nechtěli spokojit s tím, že natočí obyčejnou čtyřku. Místo toho se hrabou v minulosti, cpou do svého filmu zbytečně moc odkazů na dvacet let staré díly (a musí si vypomáhat flashbacky, aby divák věděl, o čem je řeč), zbytečně posouvají dál uzavřené dějové linky a nakonec nezbude moc času na záporáky a jejich plán. Místo toho se tu pomrkává na fanoušky a představují další a další naprosto zbytečné postavy. Proč? Netuším a tvůrci evidentně taky ne, protože nevědí, co s nimi mají dělat. Takže když se to střílí, je to fajn. Když ne, je to fajn o dost míň. A celkově to je… no, docela fajn. Nejsem si jistý, jestli to je dost na to, abych byl spokojený.
Jak to vidí Rimsy:
Není to špatné, ale přiznejme si to, kouzlo se zopakovat nepodařilo. Zatímco trojka před čtyřmi roky vyvolávala oprávněnou nedůvěru, mladým belgickým filmařům se podařilo směs přepálené akce a kamarádského hašteření ve špičkově řemeslném hávu obnovit po téměř dvou dekádách, za což si taky zasloužili chválu. Čtvrtý díl se ale v podstatě nikam neposouvá a jen předkládá před Mikea a Marcuse další případ – kde jde jak o jejich blízké, tak o profesní integritu.
Pokračuje linka s Mikeovým synem z předchozího dílu, zároveň se ale vehementně vzpomíná i na starší části. Akce je stále ucházející a zábavná, ale u slovních přestřelek mezi Smithem a Lawrencem nezbývá než si povzdechnout – opravdu se postavy ani po téměř třiceti letech od prvního dílu nijak nevyvinuly a pořád se pitvořivě hádají jak puberťáci? Jistě, k sérii to patří a tvůrci se snaží devadesátkově přímočaré vyprávění ozvláštňovat aspoň nezvyklými kamerovými úhly. K neurážející akčně-komediální dvouhodince to stačí a fanoušci série budou spokojeni, ale o nijak výrazné dílo bohužel nejde.
Jak to vidí Spooner:
Tak počtvrté už to Mizerům tak úplně nevyšlo. Tedy ne, že by Mike Lowrey a Marcus Burnett ani tentokrát nedoručili odpočinkovou blockbusterovou podívanou, to zase jo. Jenže bohužel až v druhé půlce. První hodina se totiž spoléhá v podstatě jen na slovní výměny titulní dvojice a ty mají v mnoha scénách ještě větší sitcomové tendence než v minulosti. Jen to bohužel už není tolik zábavné. Smith s Lawrencem mají mezi sebou stále skvělou chemii, jejich dialogy ale často postrádají pointu nebo nejsou moc vtipné. Z Burnetta se navíc kvůli podivné vedlejší lince stane tak trochu spirituální ezo idiot, kvůli čemuž se Lawrencovo řvaní a vtipkování často dostává na hranu snesitelnosti.
Jakmile se ovšem rozjede hlavní zápletka, jsou to opět staří dobří Mizerové. Adil El Arbi a Bilall Fallah konečně najdou ztracené tempo, ještě přiostřili v akci a i hlášky začínají konečně více fungovat. Ano, servíruje se nám tu jedno klišé za druhým a zkorumpované záporáky poznáte ihned, jak se objeví na scéně. Má to však konečně ten správný mizerovský feeling, drajv, několik vděčných scén (Reggie!!) a divák se už nemá moc kde nudit. Skvělými triky s kamerou a výtečnými záběry se tu v poslední třetině nešetří a akční finále šlape, jak má. Jen škoda, že hlavní záporák je nevýrazný a řada vedlejších postav je tu absolutně zbytečná. Taková Rhea Seehorn z Volejte Saulovi by si měla po televizním úspěchu vybírat role rozhodně lépe. Čtvrtí Mizerové jsou tedy pořád oddychovou blbinou, která neurazí, zároveň si ale vybrali zatím svou nejslabší chvilku.