Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

imf vs Hollywood #64: Bob Iger dál šéfuje a Godzilla vyvádí peníze do Číny


ikona
imf
disneyimfnewsletterparamountwarner bros
Jak dopadl obávaný proxy fight u Disneyho? Kdo koupí Paramount? 

Vítejte u další sklizně postřehů zpoza showbyznysové opony (delší verzi najdete v mém newsletteru hollywood101.substack.com, který vychází každou středu, a nově je k dispozici i pro předplatitele, jimž nabízí přístup do archivu a bonusový obsah!), aneb co všechno se událo v Hollywoodu za zavřenými dveřmi v uplynulém týdnu.

Bob Iger má klid na práci 

Ve středu byly vyhlášeny výsledky akcionářského mecheche, na které se rebelující majitel fondu Trian, Nelson Peltz, dlouhé měsíce připravoval. Svou snahu maskoval za antiwoke aktivismus a vytrvale mluvil o tom, že Disney sešel z cesty. Chtěl se dostat do dvanáctičlenné dozorčí rady, aby mohl Disneyho nasměrovat zpátky k ziskům a růžové budoucnosti.

Kdykoliv se ho stávající rada zeptala, co by se mělo dělat jinak a lépe, odpovídal ve frázích, nebo zmiňoval věci, které už Iger nebo dokonce Chapek navrhovali a rozeběhli. Peltz nikdy neměl žádné zkušenosti se showbusinessem, když pominu snahu některé ze svých dětí (má jich hodně) procpat před kameru, takže Disney mohl jeho zaručené nápady spokojeně ignorovat. Jenže Peltz měl taky peníze a vlivné kamarády, takže volal a volal a volal.

Trochu mi to celé připomíná Ikea Perlmuttera v nultých letech. Iger od něj koupil Marvel, výměnou mu dal čtyři miliardy v akciích, teplé místečko v radě, post šéfa marvelácké televizní produkce a doufal, že od něj bude mít pokoj. Jenže Ike dělal to, co se naučil už v dobách produkce Iron Mana. V New Yorku se ráno v devět probudil, což vzhledem k časovému posunu znamenalo, že už od šesti zásoboval losangeleské kanceláře zuřivými telefonáty a stěžoval si na gramáž papíru u plakátů, počet chlebíčků na novinářských projekcích, značku limuzíny pro Roberta Downeyho Jr. nebo na množství kadeřníků ve štábu. Na všem se podle něj dalo ušetřit a Hollywood byl pro něj továrnou na utrácení (jeho) peněz.

 

Člověk, který v Americe začínal se šesti dolary v kapse, a vypracoval se v hračkářském byznysu tak, že za babku kupoval zmetky z továren a s poloviční slevou je prodával chudým rodičům, měl neodbytný pocit, že na všem se nejen dá, ale především musí šetřit. Zároveň měl pár zpátečnických názorů ohledně žen, jimiž dlouhé roky zpomaloval nebo rovnou sabotovat produkci marvelovských televizních seriálů (to bylo ono období, kdy netflixovské marvelovky byly o dost lepší než ty, na kterých se Disney podílel osobně… i když někteří by mohli říct, že to vlastně platí doteď).

Perlmuttera tehdy, po Feigeho opakovaném stěžování, a zjevném nesouladu mezi MCU televizním a MCU filmovým vesmírem, Bob Iger uklidil stranou a předloni se ho dokonce zbavil úplně. Perlmutter na tuhle zradu reagoval tak, že všechny své akcie svěřil Peltzovi, který s jeho požehnáním vyrazil na křížovou výpravu.

Detaily jsou v pondělním placeném newsletteru, ale my si tady můžeme říct, že podobné lobbování u velkých i malých akcionářů zahrnuje stovky hodin telefonování, osobních schůzek, drahých obědů a večeří, občas i dárků. Je to trochu jako oscarová kampaň nebo třeba regulérní americké volby. Musíte si naklonit mnoho lidí a přesvědčit je o své pravdě. Prezidentští kandidáti shánějí peníze, aby měli z čeho platit kampaň. Peltz a Disney pro změnu přemlouvali nechutně bohaté lidi, že jim - pokud dostanou jejich hlas - vydělají ještě víc peněz než doposud.

 

Podle odhadů to stálo obě strany (Disneyho i Peltze) desítky milionů dolarů, přičemž média viděla jen špičky jejich snažení (několik návrhových studií, hrstku fondů a důležitých individuálních akcionářů, co se veřejně přiznali k podpoře toho či onoho). Výsledky přesto analytiky nepřekvapí:

75 % akcionářů se přiklonilo na stranu Disneyho. V boji o konkrétní pozice pak Bob Iger získal sebevědomých 94 %, přičemž Nelson Peltz pouhých 31 %, dvakrát méně než zastánkyně stávajícího místa v radě, kterou se dlouhé měsíce snažil ostřelovat. Jeho další kandidát, bývalý finanční ředitel Disneyho Jay Rasulo, získal ještě menší podporu. Celé to tedy byla velkolepá ztráta času a peněz, což se Peltz logicky snažil v tiskovém prohlášení zahrát do outu: “Jsme rádi za všechnu podporu a plodný dialog. Od začátku našeho snažení o zlepšení situace v rámci firmy, vyrostly akcie Disneyho o 50 procent. Budeme vše nadále monitorovat.”

Mnoho povyku pro nic? Řada expertů odhaduje, že Perlmutter a Peltz nyní své podíly výhodně prodají, protože Iger se v posledních měsících snažil a sliboval, takže akcie šly skutečně nahoru. Největší hrozbou pro šéfa Disneyho ale stále zůstává nevyjasněné nástupnictví. Kdo přijde po něm? Pokud tuto otázku v dohledné době uspokojivě nezodpoví, na další valné hromadě už by se opravdu mohl začít bát.

Hora zábavy nedočkavě vyhlíží nového majitele

Když už máme za sebou Disneyho, je na čase probrat i druhou největší atrakci ve městě. Paramount je na prodej už hodně dlouho, ale teď to vypadá, že se blížíme do finále. Shari Redstone a David Ellison ze Skydance podepsali exkluzivní třicetidenní okno, během nějž budou exkluzivně vyjednávat podmínky odkoupení.

Jsou to takové soukromé námluvy, na které hledí zbytek akcionářů skrz okno. Jak už jsem psal dřív - Shari Redstone vlastní minoritní podíl, ale zároveň jde o kontrolní balík akcií. I proto mohla dát košem Byronu Allenovi z fondu Apollo, který nabízel víc peněz než Ellison. Ten je totiž ochoten dát větší obnos přímo Shari a zachránit ji tak včas od dluhů.

Je to velmi pragmatické, ale National Amusements (společnost Shari Redstone) se tím zároveň vystavuje riziku mnoha žalob. I tady může Ellison, a především bezedná peněženka jeho tatínka, výrazně pomoct. Zatím to tedy vypadá, že “malý” David chce svou hračku a půjde si za tím stůj co stůj. Akcie Paramountu na tento vývoj reagovaly mírným růstem. Je velmi pravděpodobné, že do měsíce bude rozhodnuto. A pokud nebude, vstoupí do hry nový hráč. Warneři budou mít konečně rozvázané ruce a David Zaslav by mohl udělat něco velmi neuváženého.

Virtuální realita jménem DCU

Warneři oznámili řadu novinek. Mj. i potenciálního režiséra Super Girl, kterým by měl být Craig Gillespie (Já, Tonya, Cruella, Peníze těch tupců), což je bezesporu jedna z nejlepších zpráv restartovaného DCU vesmíru, ve kterém se pořád něco děje, pokud na sociálních sítích sledujete James Gunna, ale ve skutečnosti všichni se zatajeným dechem čekají, jak dopadne jeho celovečerní Superman.

Zlejší jazykové mají pocit, že bychom se nemuseli dočkat ani jeho, resp. premiéru už by mohl mít pod novým majitelem. Ano, kromě Paramountu se prý smráká i nad Warnery, kteří ani přes nejstatečnější (nejšílenější?) škrty nemají to účetnictví v nejlepší kondici. Osobně mám pocit, že tady by změna dresů byla - stejně jako v několika předchozích případech - na dlouhé lokte, ale Gunnovo smělé plánování na pětiletky - tak trochu ve stylu Kevina Feigeho - je skutečně hodně troufalé, zvlášť když se nedávno na svém profilu rozpovídal o srdcovém komiksu The Authority, kde jsou rovnou tucty postav, o kterých v Evropě nikdo nikdy neslyšel. Warneři místo toho kontrují relativně známým režisérem a Supermanovou sestřenkou, jenž známe alespoň z televizního seriálu.

 

Trochu to vypadá, že lidé s kamerou a lidé s peněženkou nejedou po stejných kolejích. Můžete si vsadit, že o únavě z filmových komiksů si také brzy budeme povídat, byť ne nutně u třetího Deadpoola. Většími pány na holení jsou rozhodně chystané pecky od Sony, kde nás čeká lovec Kraven a třetí Venom.

Trochu to vypadá, že lidé s kamerou a lidé s peněženkou nejedou po stejných kolejích. Můžete si vsadit, že o únavě z filmových komiksů si také brzy budeme povídat, byť ne nutně u třetího Deadpoola. Většími pány na holení jsou rozhodně chystané pecky od Sony, kde nás čeká lovec Kraven a třetí Venom.

Kdo vydělal na Godzille?

Godzilla x Kong: The New Empire si připsal dvousetmilionový globální otvírák, který dokazuje, že komu se povedl během stávek nějaký ten film dokončit (ideálně takový, v němž herci nehrají prim), ten může letos na jaře sklízet vyhladovělé diváky. Už štědré půlnočky naznačovaly lepší než očekávaný víkend (odhady byly 60 milionů v USA a 140 globálně) a nakonec Nové impérium přejelo původní duelovku z roku 2021 (124 milionů globální otvírák, nejlepší během pandemie) a se skromnějším rozpočtem 135 milionů dolarů a ještě skromnějším marketingovým rozpočtem má monsterverse nakročeno k černým číslům i dalšímu pokračování.

 

Hodně pomohla i popularita japonské Godzilly Minus 1 a fakt, že warneráckého monstrblockbusteru uvolnila Duna místo v IMAXu. Ale zas říká warneráckého, přitom podobně jako v případě písečného sequelu platí, že tady platili účet v hospodě primárně Číňané. Za Legendary jdou tři čtvrtiny rozpočtu, za WarnerMedia Discovery jen zbylá čtvrtina.

Na konci roku je potřeba mít tenhle fakt na paměti při rozdávání trofejí. Oni to totiž teď mají Warneři rozjeté moc hezky. Jen holt pod rukou posílají velkou část peněz ven. A to ještě New Empire utrží nemalou částku v Číně (i když už to nebude taková suma jako v případě prvního crossoveru), kde tamním filmařům taktéž zůstává hodně dolarů za nehty.

Jednou větou

Amazon nakonec zakouzlil a oznámil, že Road House měl nejvyšší sledovanost ze všech dosavadních Originals (zprvu to vypadalo, že Prattovu sci-fi Tomorrow War nepřekoná), ale jestli čekáte na Daltonův comeback, pravděpodobně budete čekat hooodně dlouho. Jake Gyllenhaal nicméně s MGM podepsal exkluzivní smlouvu na další projekty svého produkčního labelu, takže nikdy neříkej nikdy.

Bobu Igerovi se povedlo doslova pět minut před dvanáctou uhasit soudní spor s Ronem DeSantisem (o hašení se dá ale mluvit spíš z DeSantisovy strany), takže nic nebrání dalším investicím na Floridě, kde stojí dlouhodobě nejúspěšnější Disneyho zábavní park (Walt Disney World Florida Resort).

Hudební skupina KISS je další z těch, co se zabezpečují na důchod. Prodej jména, trademarků a katalogu členům vynese 300 milionů dolarů. Kdy se dočkáme prvního podobného prodeje u hollywoodské celebrity, která odkáže svá “data” nějakému fondu, co z něj bude ždímat A.I. filmy nebo alespoň trička?

Pozůstalost George Carlina, známého amerického komika, úspěšně zažalovala podcast Dudesy, který s pomocí umělé inteligence vygeneroval zbrusu nový Carlinův stand-up speciál. Celý proces trval pouhých pár týdnů, ke stažení videa se speciálem došlo během několika dnů. Příkladné řešení, dokonce bez výraznějšího postihu pro tvůrce (pokud se neprohřeší znovu). Podobných případů bude zcela jistě přibývat.

 

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace