Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

imf vs Hollywood #61: Vítězové a poražení loňského roku nebo souboj Godzilly s Godzillou


ikona
imf
Evropská unie si posvítí na umělou inteligenci. Stávkám stále není konec. Alan Ritchson si zahraje se svým největším idolem. 

Vítejte u další sklizně postřehů zpoza showbyznysové opony (delší verzi najdete v mém newsletteru hollywood101.substack.com, který vychází každou středu, a nově je k dispozici i pro předplatitele, jimž nabízí přístup do archivu a bonusový obsah!), aneb co všechno se událo v Hollywoodu za zavřenými dveřmi v uplynulém týdnu.

Nestačí vám tahle pravidelná dávka novinek ze showbusinessu? Předplatitelé newsletteru se mohou pravidelně těšit na pondělní prémiové téma, exkluzivně pro odběratele mailového newsletteru mám v pátek nový podcast (i na Spotify) a předplatitelé do konce března dostanou ještě jednu epizodu, která pak bude o tři týdny později dostupná i pro ostatní.

Zabijáci rozkvetlých filmů

Oscaři jsou rozdáni a tak mohou jednotlivá studia a “studia” konečně účtovat. A u některých jde skutečně o kruté vystřízlivění. Netflix proháněl Bradleyho Coopera po všech čertech, talkshows a prezentacích, ale ani miliony nasypané do oscarové kampaně Maestrovi nepomohly. Finančně vzato však šlo ve srovnání s Applem o plivnutí do moře. Ten do Zabijáků rozkvetlého měsíce investoval +/- 200 milionů dolarů, dal Scorsesemu absolutně volnou ruku, zařídil mu kinopremiéru s červeným kobercem a napjatě očekával, že za všechny utracené peníze bude brát sošky hráběma.

 

Trochu při tom zapomněl, že stojí na nesprávné straně hesla “Dvakrát do stejné řeky nevkročíš”, protože vlastně jen převzal Martyho štafetový kolík od Netflixu. Čísla nelžou. Zabijáci mají 206 minut, rozpočet kolem 200 milionů dolarů a z deseti oscarových nominací nedokázali proměnit ani jedinou (Lily Gladstone mohla být cenou útěchy, ale neklaplo to). Scorseseho Irčan z roku 2019 má 209 minut, Netflix za něj zaplatil kolem 200 milionů dolarů a z deseti nominací… tušíte správně… nedokázal proměnit ani jedinou.

U Applu to přesto risknuli, protože se chtějí profilovat jako nové HBO, jako domov prestižních tvůrců. Proto i stárnoucím pardálům typu Scorsese a Scott vypisují bianco šeky a doufají v tvůrčí vzepětí. To samozřejmě může přijít, ale spolehnout se na něj nedá. Ve všech případech vypadaly produkce jako sázky na jistotu. Epický Napoleon v režii autora Gladiátora? Irčan od mistra mafiánských velkofilmů? Adaptace jedné z nejzásadnějších knih o černém svědomí Ameriky? Vyčítat lze snad jen přepálené stopáže a rozpočty, ale jinak se v zásadě nepostupovalo špatně.

Potíž je možná v tom, že významní tvůrci od začátku zacházejí s Applem jako s kasičkou. Viz Tom Hanks, který si tu splnil sen a natočil válečný Greyhound v podstatě bez jakéhokoliv omezení. Je to fajn film pro tatínky a dědečky, kterým ho zaplatili mladí koupí desítek milionů iPhonů, ale jak dlouho tahle charita bude Apple bavit? Oscarové žně byly poslední nadějí na obhajobu obřích investic do autorských filmů. Teď má však technologický gigant spíš máslo na hlavě.

Amazon letos nedopadl o moc líp, protože se mu všichni posmívali za přeplacený Air: Zrození legendy. Ben Affleck a Matt Damon si za něj nechali vysázet na stůl 130 milionů dolarů, částečně i proto, že založili nový produkční label Artists Equity, kde všem před kamerou i za ní slibovali férové honoráře a bonusy. Jeff Bezos ochotně oscarovým laureátům přispěl na extra buřty, ale zřejmě nepočítal s tím, že se na povedený životopis nejslavnějších kecek historie během oscarové sezóny totálně zapomene. Chybami se člověk učí, takže pravděpodobně “Nový Hollywood” definitivně pochopí, že za film má utratit do 50 milionů a zbylých 100 investovat do podmazávací kampaně a marketingu na ploše tří podzimních měsíců.

Godzilla x Godzilla

A ještě jednou k Oscarům. Určitě jste si všimli, že Godzilla Minus One vyhrála sošku za nejlepší vizuální efekty, což bylo senzační vítězství, které udělalo radost všem, kromě Neila Corboulda, který byl v dané kategorii nominován za TŘI z pěti filmů: Stvořitele, Mission: Impossible - Odplata a Napoleona. Ale nakonec Japonec. Určitě vás to inspirovalo k tomu, abyste si na japonskou Godzillu zašli. Jenže máte smůlu. A dokonce ji má i americké publikum, protože film se nikde nepromítá.

 

Je to velmi neobvyklé, protože ještě koncem února byla Godzilla Minus One v americkém top tenu návštěvnosti a oscarové vítězství by ji i v případě opětovného nasazení přihrálo pěkných pár milionů. Toho (vlastníci práv na Godzillu) si je toho (musel jsem) moc dobře vědomo, jenže musí zároveň respektovat smlouvu s Legendary, které si od ní licenci na značku draze předplácí, aby mohlo točit amerikanizovanou Godzillu. A protože Godzilla x Kong: Nové impérium má premiéru už za čtrnáct dní, muselo se Toho podvolit dohodě “jedna Godzilla ročně”, aby spolu ještěrky nezápasily. Minus One měl japonskou premiéru už v listopadu loňského roku, takže zadání splnil. A kina v USA i jinde měla šanci promítat snímek jen do konce února.

Dokonce i PVOD/SVOD release je odsunut až někam na květen, aby japonská Godzilla nebrala diváky té americké. Dává to smysl a Legendary si od toho jistě slibuje větší pozornost pro nadcházející duel. Dokonce možná doufá, že se pár diváků splete a půjde do kina na oscarový blockbuster.

Ritchson a Arnie slaví Vánoce

Před pár odstavci jsem psal o tom, že do stejné řeky se nemá vstupovat dvakrát. Tak to porušíme a dáme si opáčko o vstupování do stejné řeky. Amazon doufal, že loni oslaví Vánoce s blockbusterovou santovskou komedií Red One, v níž se Dwayne Johnson jako člen E.L.F. (Extremely Large and Formidable) pokusí zachránit uneseného Santu. Ve filmu hraje i Chris Evans, Lucy Liu a další, ale Santu hraje svaly obrostlý J. K. Simmons. To celé v produkci Chrise Morgana (Rychle a zběsile, Hobbs a Shaw) a režii Jakea Kasdana (obě Jumanji s Johnsonem). Zní to jako sázka na jistotu, ale Amazon už film několikrát odložil.

 

Naposledy kvůli stávce herců a scenáristů, protože když už zaplatíte Johnsonovi 50 milionů dolarů na dřevo (z toho si lze spočítat, že film jako takový musel stát kolem 200 milionů), měl by vám to na sockách náležitě vynahradit. Premiéra se tedy chystá na Vánoce 2024 a já mám pocit, že na ten film čekáme už věky (přitom se natáčelo “teprve” na podzim 2022). Amazon však případný neúspěch nepřibrzdí, právě naopak, v tradici svalnatých Santů chce pokračovat, protože podepsal smlouvu s Alanem Ritchsonem na film The Man With The Bag. Ritchson si zahraje bývalého zloděje, kterého Santa pověří nálezem jeho magické tašky, bez níž se žádné Vánoce konat nemohou.

Santu nebude hrát nikdo jiný než Arnold Schwarzenegger, což je pro Ritchsona splněný sen, protože při pohledu na něj asi chápete, koho měl jako malý v pokojíku pověšeného. A Ritchsona je potřeba udržet spokojeného, protože musí snést další zlaté vejce v podobě třetí sezóny Reachera. Možná je to jediný důvod, proč tenhle film Amazon/MGM produkuje, protože ho zároveň režíruje Adam Shankman, jenž nenatočil solidní film od dob Hairspraye (2007) a jehož předloňský sequel Kouzelné romance byl vyloženě odpudivý.

Naděje ale umírá naposled a diváci jsou obvykle k vánočním komediím smířliví, jak ostatně ukazuje i skoro kultovní status Rolničky, kam se podíváš. V době premiéry byla tato Arnoldova vánočka považována za komerční i kritický propadák. A dneska? V Americe se bez ní neobejde žádný advent.

Evropa si posvítila na umělou inteligenci

Evropská unie schválila nová pravidla pro užívání nástrojů umělé inteligence. V souvislosti s filmovým průmyslem platí, že generované či upravené audiovizuální záznamy musí být vždy označeny, ať už přímo v obraze nebo v závěrečných titulcích. Pokuta za nedodržení může dosáhnout až sedmi procent ročního obratu firmy. Každý stát bude mít svého vlastního A.I. ombudsmana, na něhož se lidé budou moci obracet s námitkami. Evropská unie zřídí také centrální kancelář pro monitoring umělé inteligence. Vše vstoupí v platnost, až to odsouhlasí všechny členské státy, tj. někdy na začátku roku 2026, kdy už nám všem bude šéfovat Skynet.

Kdy se zas kolos zastaví?

Duncan Crabtree-Ireland potvrdil, že se s každým dnem zvyšuje šance, že SAG-AFTRA bude opět stávkovat, tentokrát jde ale o videoherní byznys. Pokud sledujete herní weby, možná jste si všimli, že se vyhazuje, zavírá a prodává napravo nalevo. Není tedy divu, že si všichni majitelé drží v podobných vyjednáváních peněženky u těla oběma rukama. V tomhle případě ale asi SAG-AFTRA nemůže spoléhat na velký tlak veřejnosti. Všichni jsme si zvykli, že herní postavy mluví hlasy oblíbených herců, ale když je vyměníte za nečleny hollywoodských cechů nebo za čím dál tím schopnější A.I. generátory, všimne si toho dost lidí? Uvidíme, jak tahle roztržka v následujících týdnech dopadne.

 

Co vypadá zatím jako fifty-fifty je další regulérní hollywoodská stávka, o níž už jsem párkrát mluvil. Mezi řádky na ni v úvodním slově Oscarů upozornil i Jimmy Kimmel, když symbolicky pozval kulisáky na pódium, ale ani tohle vstřícné gesto zřejmě nepomůže ve vyjednávání AMPTP a hned několika dalších cechů (největším je sdružený IATSE). Jednání pokračuje druhým týdnem, aktuální smlouvy vyprší v červenci, takže je zatím dost času, ale zástupci cechů už oznámili, že nehodlají couvnout a mají silnou podporu členské základny.

Desítky tisíc hollywoodských pracovníků doslova nemají co ztratit. Během loňských stávek pracovat nemohli, aby se pak vrátili do kolotoče narychlo slepovaných produkcí, neustálých přesčasů a šíleného tlaku, vše za starých podmínek, zatímco scenáristé a herci přepočítávali bonusy. Napětí by se dalo krájet, takže pokud na stole do července nepřistane férová nabídka, pravděpodobně nás čeká další perné léto.

Na cestě skrz tuhle krizi si v některém z následujících newsletterů rozebereme, kolik stojí takový natáčecí den filmu nebo seriálu a co všechno se do něj promítá. Především pronájmy ateliérů, kterých je zoufale málo, vyskočily za poslední tři roky do nebes. Přestěhovat produkci dál od Hollywoodu? Plno je prý po celé Americe a čím dál jste od domácí základny, tím víc vás stojí vše přestěhovat a zkoordinovat.

Jednou větou…

Zack Snyder je neomylný. A ke všemu je geniální matematik. Spočítal si, že na Rebel Moon se podle čísel Netflixu podívalo 90 milionů domácností. To jsou prý podle metriky v průměru dva diváci. Takže 180 milionů diváků. Při průměrné ceně lístku do kina deset dolarů to prý znamená, že jeho Rebel Moon by v kinech udělal necelé dvě miliardy dolarů. Víc než Barbie. Dejte mu někdo doktorát!

Disney investuje v rámci iniciativy DisneylandForward přes 2 miliardy dolarů do renovace a expanze svého prvního Disneylandu v kalifornském Anaheimu. Městská rada odsouhlasila plány poměrem pět ku jednomu hlasu, takže další fázi projektu už nic nebrání. Disney může stavět a zušlechťovat pozemky podle domluvených plánů až do roku 2064 (to není překlep).

 

Chybí vám Damien Chazelle? V nedávném podcastu se režisér Babylonu rozpovídal o budoucích plánech. Aktuálně píše scénář a je si plně vědom toho, že komerční neúspěch Babylonu ho může do budoucna zabrzdit při shánění peněz na další filmy. Osmdesát milionů dolarů mu v dohledné době nikdo neodklepne, ale pořád má v devětatřiceti na kontě jednoho Oscara a dva Zlaté glóby, což vůbec není špatná vizitka. Navíc všichni víme, že Babylon je úžasné a nepochopené dílo. Tak ještě pár let a uvědomí si to i ti ostatní, včetně držgrešlí ve studiovém systému.

A nakonec ještě jednou o Oscarech. Celebrity si v přestávce mezi hlavním večerem a prestižními parties zvykly chodit na pořádný obouručák do In-N-Out Burger. Jeho hlavní konkurent, Shake Shack, operující primárně na východním pobřeží, kontroval tím, že celý týden rozdával ve své losangeleské poboče burgery zdarma. Za sebe, jako člověk co bydlel na východním pobřeží víc než dva roky v kuse, musím poznamenat, že Shake Shack je lepší. Ale je to typická binární rivalita jako Sparta a Slávie, Xbox a Playstation, rakvička a věneček. Osvícený člověk nakonec vždycky pochopí, že si může pochutnat na obojím.

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace