Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

imf vs Hollywood #56: Disneyho interní války a miliardový čínský drak


ikona
imf
U Myšáka peníze a lidé chybí, v Číně jim na obojí nestačí prsty. Jenna Ortega na internetu září a v kinech zhasíná.  

Vítejte u další sklizně postřehů zpoza showbyznysové opony (delší verzi najdete v mém newsletteru hollywood101.substack.com, který vychází každou středu, a nově je k dispozici i pro předplatitele, jimž nabízí přístup do archivu a bonusový obsah!), aneb co všechno se událo v Hollywoodu za zavřenými dveřmi v uplynulém týdnu.

Sportem k miliardám

Nechci se chlubit, protože jsem s tím věštěním z lógru nebyl zdaleka sám, ale už dřív v newsletteru padla zmínka o tom, že by mohli velcí hráči na trhu sportovní obsah přesunout na zbrusu nové platformy nebo balíčky. Sportovní fanoušci se totiž dlouhodobě nechávají škubat, platí extra předplatné svých klubů, sólových ligových zápasů, u bojových sportů neváhají uhradit mastné pay-per-view poplatky, tak proč jim trochu nepustit žilou. A ESPN (Disney), FOX TV a Warneři se to chystají udělat už na podzim letošního roku.

Jejich sportovní balíček, kterému se už teď přezdívá “sportovní Hulu” (to také začínalo jako společný projekt tří filmových studií), by měl kromě ESPN+ zahrnovat čtrnáct lineárních televizních stanic: ESPN, ESPN2, ESPNU, SECN, ACCN, ESPNews, ABC, Fox, FS1, FS2, Big Ten Network, TNT, TBS a truTV. Za podobnou nabídku jinde (YouTube TV, Hulu + Live) zaplatíte kolem osmdesáti dolarů. Novinka by měla mít cenu dramaticky nižší a ještě ji bude možné balíčkovat s Maxem nebo Disney+, takže z té základní ceny, jež se odhaduje na 40 až 50 dolarů, koncový zákazník trochu ušetří.

 

Mám už pár týdnů v tématech pro předplatitele schované, jak Disney na poplatcích za ESPN nehorázně zbohatnul za poslední dvě dekády a jak mu tenhle zdroj vysychá, takže si tu nebudu krást vlastní materiál. Jen připomenu, že porcování sportovního medvěda už dávno začalo. Paramount vlastní práva na NFL, NCAA jarní rozstřely a zápasy UEFA, Comcast (NBCUniversal) má olympiádu, nedělní prémiové zápasy NFL, Premier League nebo golfové PGA), agresivně jde také po sportovních licencích Amazon, takže poskládat si doma kompletní sportovní menu už vás vyjde pěkně draho.

Znamená tenhle krok definitivní konec kabelovek, jak jsme je znali? Odpověď najdete v předplatitelském postu příští týden, ale jisté je, že letošní rok bude ve znamení rvaček o sporty a “sporty”, jak ostatně ukázal Netflix s pětimiliardovým “nákupem” wrestlingového impéria. Ať už máte ke sportu aktivní, pasivní či nulový vztah, tohle bude velkolepá jízda, kterou se vyplatí sledovat.

Není to mimochodem jediná sportovní novinka tohoto týdne. Slavná Eurovision oznámila start sportovního kanálu Eurovision Sport, kde budou k mání “minoritní sportovní disciplíny”. Snad nepůjde jen o tyrolské šampionáty v jódlování. Půjde o platformu typu FAST, tj. zdarma šířený maraton přenosů a záznamů, prokládaný reklamními bloky. Startovat by měl v pěti desítkách evropských zemí. Na dohled je také start Maxu ve dvaadvaceti evropských zemích, který by se měl stihnout ještě před olympiádou. Součástí nabídky bude Eurosport, což nejen u nás sebere vítr z plachet tradičním televizním stanicím.

Argh…ylle?

O novince od Matthewa Vaughna a jejím neslavném nástupu do kin už stihnul napsat kdekdo (tady např. můj kolega na MovieZone v rámci tržebního reportu, doporučuji), ale pro Apple je to po Napoleonovi a Zabijácích rozkvetlého měsíce už třetí výstřel mimo terč, přičemž v případě Argyllea zcela sedí termín “mockbuster”. Apple za dodávku filmu na klíč zaplatil 200 milionů dolarů, což je skutečně pálení peněz srovnatelné snad jen s Russoovými a jejich Gray Manem nebo seriálovou Citadelou. Tedy s tím rozdílem, že Russoové ty peníze dost možná utratili, kdežto Vaughn si za ně koupil další dvě vily a nové Ferrari pro manželku Claudii Schiffer i každé ze svých tří dětí.

Je otázkou, jak dlouho tedy Amazonu a Applu ta ochota pouštět filmy do kin vydrží. Evidentně jde hlavně o PR a image, ale vzpomínáte si, když to zkoušel Netflix a všichni se mu za ty hubené výsledky smáli? Pak najednou přestal a bylo ticho po pěšině. Amazon a Apple možná po oné inaugurační sezóně pochopí, že jim to poměřování s kinopremiéry nestojí za řeč. Co do sledovanosti na svých platformách jsou totiž neprůhlední a pochlubí se v tiskovce jen když něco trhá rekordy.

 

Tady má Netflix několik let i kroků náskoku. Programová ředitelka Bela Bajaria ostatně v aktuálním rozhovoru potvrdila, že se eNko do kin rozhodně nechystá, protože to není součástí jeho strategie a image. Celovečeráky, dokonce i ty velmi drahé, budou vznikat nadále, ale jejich počet se zmenší a nikdo už nebude dostávat bianco šeky nebo obrovské sumy výměnou za kompletní kontrolu nad zakoupenou IP.

Je logické, že Netflix mnohem víc sází na “televizní” obsah. V nedávné ukázce nejžhavějších želízek pro rok 2024 je to velmi patrné, ačkoliv v ní kvůli stávkám a dalším faktorům chybí nové sezóny velkých hitů jako Stranger Things, Ginny & Georgia nebo Wednesday. Nenechte se však mýlit, do dlouhodobých top tenů v posledních týdnech postoupilo hned několik titulů - krimi drama Fool Me Once, životopisný napínák Society of the Snow, nebo “berlínský” spinoff Money Heistu. Netflix stále umí “vyrábět” hity od nuly, masivně se mu vyplatil nákup videoherní licence Grand Theft Auto, kterou lidé stahují po milionech, přičemž sázka na true crime, reality show a wrestling přitáhne další dlouhodobé fanoušky, co znají každou píď svého gauče, ale v kině už nebyli mnoho let.

Půjdou ostatní svou cestou, nebo nakonec pochopí, že hnát se do kin a podkuřovat velkým hvězdám je jen házení peněz do černé díry? Nechme se překvapit, ale něco mi říká, že u Amazonu už probíhá kocovina a Apple právě dopíjí poslední panáky. Kdo si chtěl jít letos na VOD bezpracně vydělat, ten pravděpodobně narazí na zavřené dveře.

Čínský drak se probouzí

Zatímco v amerických kinech si o nadcházejícím víkendu budou liška dávat dobrou noc (Lisa Frankenstein opravdu nikoho nespasí), v Číně se blíží největší událost roku. Oslavy nového (lunárního) roku se vždy nesou ve znamení důležitých kinopremiér. Vstupujeme do roku draka a slavit se bude hned osmi novými blockbustery. Sobotní premiéry budou mít před sebou dva týdny bez jakékoliv konkurence, takže cestička k úspěchu - tak jako každý rok - je pečlivě umetena.

 

Jen pro vaši představu, nejúspěšnějším loňským víkendem v amerických kinech byl Barbenheimer (21.- 23. 7.) s 307 miliony utržených dolarů. Následující víkend utržily filmy cca 200 milionů, komplet se všedními dny to vychází na cca 700 milionů. Loňský lunární týden (resp. Spring Festival Movies, jak se tomuto svatému kinotýdnu v Číně říká) v čínských kin přinesl miliardu dolarů a letos se očekává stejný, ne-li lepší výsledek. V podstatě žádná z osmi premiér není “přesaditelná” do západního kulturního rámce, takže bych neočekával, že o nich ještě někdy uslyšíte. Na druhou stranu to čínské producenty moc netrápí - loňský epos Zhang Yimoua, Full River Red, utržil přes 600 milionů dolarů a pokračování sci-fi eposu Wandering Earth nebylo o moc pozadu. Čínské rozpočty sice rostou podobně jako ty hollywoodské, ale stále jsou řádově třikrát až čtyřikrát nižší, což zajišťuje tvůrcům slušné zisky, aniž by se museli spoléhat na globální trh.

Velké nesnáze v malé zasedačce

Na začátku dubna bude velké mecheche akcionářů Disneyho, a tak se opět rozjely útoky na Igera. Ty vede ze zlatem vykládaných zákopů především šéf fondu Trian, Nelson Peltz a spolu s ním i pár naštvaných bývalých zaměstnanců, ale stále vlivných akcionářů (třeba Ike Perlmutter, bývalý majitel Marvelu). Peltz by se rád dostal do dvanáctičlenné dozorčí rady, ale zatím jen rozesílá otevřené dopisy, v nichž kritizuje vedení Disney+, ESPN i filmového studia.

Efekt veškerý žádný, naopak si Peltz vysloužil kritiku od ostatních, že jen sýčkuje, ale nenabízí žádná řešení. Ostatní ho sepsuli i za to, že chtěl jako krizového poradce přizvat Elona Muska. Ten je zjevně s Peltzem velký kamarád, protože momentálně spustil ostřelování Disneyho tím, že sponzoruje žalobu Giny Carano za neoprávněný vyhazov z Mandaloriana. Mohl bych tu rozepsat detaily, ale něco mi říká, že na to ještě bude dost prostoru, pokud se tahle pomýlená žaloba k soudu opravdu dostane.

 

Peltz ale bude muset vymyslet něco lepšího, protože drtivá většina akcionářů straní Igerovi. Peltzovo portfolio o velikosti cca tří miliard dolarů (78 % z toho jsou Perlmutterovy marvelovské akcie) je kapkou v moři, což mu ale nebránilo v tom, aby o místo v dozorčí radě v uplynulých 18 měsících usiloval celkem, podržte se, čtyřiadvacetkrát. Do dubna to zjevně zkusí ještě několikrát. A já o tom napíšu, protože tohle korporátní divadýlko se vyplatí sledovat z první řady.

V době dopisování těchto řádků Disney zveřejnil výsledky za poslední kvartál roku 2023. Ztratil 1,3 milionu předplatitelů (Netflix ve stejném období 13 milionů duší přidal!), ale plus mínus dostál předpokladům Wall Streetu ve sledovaných hodnotách a zmenšil ztrátu streamingové divize na “pouhých” 300 milionů dolarů. Varujícím faktorem je propad kinotržeb a licencí meziročně o 38 %, ale ani na tomhle zaváhání Igera nikdo neoběsí. Ten vytáhnul na tiskovce pár trumfových es (premiéra koncertního filmu Taylor Swift s bonusovými písničkami, investice do videoherního byznysu, překvapivá premiéra sequelu Moany ještě letos) a bude se snažit dál udržet image hasiče nejrůznějších průšvihů (jiskřičky řady z nich v minulosti sám pomáhal rozfoukat).

Triky? Jaké triky?

Youtubová série No CGI od skandinávského čaroděje Jonase je vzrušující sondou do pozadí hollywoodského nakládání s CGI a následného marketingového mlžení (něco podobného jsme zprodukovali i v rámci Encyklopedie akčního filmu na MovieZone). Ve třetí epizodě je však mezi řádky ukrytá fascinující důslednost hollywoodských píárkových elit. Ze záběrů z natáčení se - s pomocí vizuálních efektů - vymazávají modrá a zelená plátna, aby diváci uvěřili, že se skutečně vše natáčelo prakticky a bez asistence triků. Ruka ruku myje, nebo v tomhle případě maže. Neuvěřitelné pokrytectví.

Jednou větou…

 

  • Disney investuje do Fortnite: Půl druhé miliardy Myšák upustil do Epic a společně jdou budovat lepší “herní vesmíry”. Může to znamenat cokoliv a jestli od výsledku čekáte něco víc než jen další licencované pajďuláky a skiny do Fortnite, pravděpodobně budete čekat několik dlouhých let.
  • Netflix “zakopal” Mothership s Halle Berry: Bela Bajaria, programová ředitelka Netflixu, mj. potvrdila, že Netflix musel skartovat už skoro hotové sci-fi Mothership. Dlouhá přestávka během Covidu způsobila, že dětští herci vyrostli a natočit převážnou část snímku znovu se prostě nevyplatilo. Spolu s Halle Berry však Netflix našel jiný projekt, akční drama The Union s Markem Wahlbergem v hlavní roli.

  • Jenna Ortega jede virály, ale do kin na ni nepřijdete: Podle algoritmu umělé inteligence “vydělaly” šaty Jenny Ortegy na předávání cen Emmy cca 5,6 milionu dolarů, pokud lze vyjádřit penězi virální dosah a tzv. “exposure” pro módní dům Dior, jež šaty a doplňky herečce zapůjčil. Oproti tomu premiéra Premiantky (Miller’s Girl) v sedmi evropských zemích utržila o víkendu necelých 300 tisíc dolarů. Prodávat lajky není totéž co prodávat vstupenky, milá umělá inteligence!
  • Pomalá smrt fyzických médií: Podle Digital Entertainment Group jsme loni do domácí zábavy (stream+fyzická média) investovali o 17 % víc než o rok dřív. Celkem jde o 43 miliard dolarů. Fyzická média i přes silný čtvrtý kvartál meziročně klesla o 25 % a z toho celkového objemu tvoří asi 1,6 miliardy (VOD má většinových 37 miliard).

    Nejprodávanější placky? Avatar: The Way of Water, Dungeons & Dragons: Honor Among Thieves, Equalizer 3, The Flash, Guardians of the Galaxy Vol. 3, John Wick: Chapter 4, Meg 2: The Trench, Plane, Puss in Boots: The Last Wish, Spider-Man: Across the Spider-Verse, The Super Mario Bros. Movie

 

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (24)
© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace