Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

Konec roku nahnal lidi do kin. Chodilo se na Wonku i českou novinku


ikona
Thomas
aquamanjedeme na teambuildingkinomaniaktržbywonka
Konec roku domácí kinaře nejspíš dost potěšil 

Tomáš Vyskočil alias Thomas z webu Kinomaniak je odborník na tržby domácích filmů. A každý týden vám o nich bude psát na MovieZone. 

Poslední víkend roku byl našlapaný, návštěvnost kin pomohla nejen novinkám, ale i starším hitům. V předpremiéře se také uvedlo několik českých i zahraničních hitovek. Po útlumu během vánočních svátků vždy přichází před koncem roku pravý opak a kina jsou obvykle naplněná více než nadprůměrně. Nejinak tomu bylo poslední víkend roku 2023, který s velkým přehledem ovládla nová česko-slovenská komedie Jedeme na teambuilding. Remake rumunské komedie Sázka na teambuilding (online na Netflixu) se uvedl více než sympatickým startem 52 tisíc diváků za první čtyři dny promítání plus další 4 tisíce z předpremiér. Když započítáme Kazmu a jeho ONEMANSHOW film a romantický Ostrov, jedná se o třetí nejúspěšnější start pro lokální (ko)produkci v roce 2023. Částečně je to dané silvestrovským dopingem, ale i tak má tato komedie otevřená vrátka k tomu ovládnout následujících pár týdnů, který bude na české či slovenské novinky skoupý.

Nejbližším soupeřem mu bude od 18. ledna pokračování Poslední Aristokratky s názvem Aristokratka ve varu. Ta před pěti lety slušně zbourala česká kina a přilákala více než půl miliónu diváků, pokračování v silvestrovské předpremiéře zatím viděli první čtyři tisícovky. Tento silvestrovský trik, kdy se promítají blížící se premiéry, využilo hned několik dalších soupeřů a mohou si tak otestovat náladu diváků před oficiální premiérou. Pro některé z nich je to pouze týden dopředu a je tedy otázkou, zda mají šanci ještě zvrátit výsledek - Ferrari má první 3 tisíce diváků a premiéru už teď ve čtvrtek, jeho víkendový soupeř Jeden gól se ani do TOP 20 nedostal. Ale třeba slovenská novinka A máme, co jsme chtěli, startuje 2 měsíce před českou premiérou (ale dva měsíce po slovenské) a tvůrci ho promítli první tisícovce.

Žádná z těchto předpremiér ale neměla šanci předehnat stále ještě silné starší hollywoodské filmy. Povánočního dopingu úspěšně využily jak Wonka (nových 41 tisíc diváků a celkem už moc pěkných 164 tisíc), tak druhý Aquaman (nových 38 tisíc a celkem už 98 tisíc). Zatímco u Wonky se čekalo, že díky své pohádkové atmosféře si diváky o Vánocích podmaní, u Aquamana je to překvapení. Start byl zatím mnohem rozpačitější než u jedničky a nečekalo se, že dokáže zopakovat vytrvalost svého předchůdce. Pokud příští víkend nezkolabuje a přinese dalších pár tisíc diváků, bude to nejúspěšnější DCU film od… no od dob prvního Aquamana a dostane se tak do TOP 5 nej DC (Extended) Universe filmů u nás. Ano, není to mezi těmi čtrnácti filmy tak silný úspěch jako kdyby to bylo u Marvelu, ale i tak se zdá, že odepisovaný hrdina nakonec odejde relativně se ctí.

Proti očekávání jde také nová disneyovka Přání, která vybojovala dalších 13 tisíc diváků a celkově už také atakuje magickou stovku tisíc diváků. Dostala však před Vánoci solidního soupeře, konkurenčnímu studiu Illumination se daří s novinkou Ptáci stěhováci dětské diváky přesvědčovat lépe a po 10 dnech už jich má na kontě 42 tisíc. Ano, dětské filmy mají během Vánoc dvojnásobné steroidy proti ostatním žánrům, ale jak je vidět, rodiče i děti dokáží rozlišovat mezi zásadními a opomíjenými filmy. Komediální dětská novinka Méďovy Vánoce se svými 4 tisícovkami patří spíše do druhé kategorie a že jen zavedené jméno nestačí, o tom svědčí slabší výkon filmových verzí Máši a medvěda či Mlsných medvědích příběhů. Na konci žebříčku zcela kolabuje slovenská Perinbaba a dva světy, která víceméně jako jediný film mezi víkendově klesla a příští týden už v TOP 20 nebude.

Ve zbytku pelotonu se stále slušně drží Napoleon (132 tisíc celkem) i nové Hunger Games (celkem 142 tisíc diváků), poslední slovo zdá se ještě neřekla i podivnost Tajemství a smysl života (celkem 65 tisíc) či Tancuj, Matyldo (37 tisíc celkem). Pro české filmy podobně jako pro dětské věci platí, že dle vánočních čísel nemůžeme odhadovat jejich další úspěch a dá se tedy čekat, že v lednu o nich už moc v TOP 20 neuslyšíme. Na rychlý propad má také zaděláno komedie Lítá v tom, která svůj slabý předvánoční start během svátků moc nenapravila.

Kompletní žebříček tržeb zde

Rok v českých kinech je tedy za námi a než k nám dorazí oficiální žebříček od UFD zhruba v půlce ledna, můžeme se odpíchnout od průběžných čísel. Ke konci listopadu 2023 to vypadalo, že do kin přišlo o 1 % lidí více (tržby díky dražším lístkům stouply o 9 %) než za stejné období o rok předtím, prosinec 2023 však bude na dálku soupeřit s rok starými trháky (Avatar 2, Kocour v botách 2), které ovládli konec roku 2022. Tyto dva filmy také výrazně pomohly návštěvnosti roku 2023, protože lidé na ně chodili ještě půl roku po premiéře . A kdybychom jejich návštěvnost počítali do nej filmů roku (což UFD v žebříčku udělá), budou oba v TOP 5 filmů. Avatar: The Way of Water by měl za loňský rok 700 tisíc diváků, Kocour v botách: Poslední přání potom zhruba 460 tisíc diváků. Když vezme v úvahu pouze premiéry z roku 2023, povede Barbie (715 tisíc), s odstupem poté ONEMANSHOW: The Movie (544 tisíc) a těsně v závěsu Oppenheimer (537 tisíc). Kocour v botách 2 za sebe teoreticky odsouvá Strážci Galaxie 3 (456 tisíc) a Super Mario Bros (380 tisíc). Vše zatím průběžně a čekáme na oficiální konečná čísla.

Komentáře

  • Do této diskuze ještě nikdo nepřispěl, buďte první.
VSTOUPIT
© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace