imf vs Hollywood #49: Netflix glosuje a oscarová sezóna klepe na dveře

barbiedisneyimfnech svět světemnetflixnewsletteroppenheimertémazlaté glóby
Nahlédnutí do kompletního katalogu Netflixu, rozbor nominací na Zlaté glóby a nejhledanější herci roku 2023.

Vítejte u další sklizně postřehů zpoza showbyznysové opony (delší verzi najdete v mém newsletteru hollywood101.substack.com, který vychází každou středu, a nově je k dispozici i pro předplatitele, jimž nabízí přístup do archivu a bonusový obsah!), aneb co všechno se událo v Hollywoodu za zavřenými dveřmi v uplynulém týdnu.

Nějak jsem neplánoval, aby v půlce prosince vyšel glosovací speciál, ale člověk míní a zpravodajský cyklus mění. V rozmezí 24 hodin se objevilo hned několik novinek, v nichž se řeší rok 2023 ve zpětném zrcátku, ať už jde o nominace na Zlaté glóby, které naostro vykopávají oscarovou sezónu, seznam nejgooglovanějších filmů a herců, nebo dlouhatánskou zprávu o tom, na co všechno koukali předplatitelé Netflixu. Kdyby vás to nebavilo, můžete si přečíst úterní placený post o rozkvětu japonské kinematografie v amerických kinech, nebo se za týden těšit na rozsáhlou zprávu o tom, z čeho jsou vlastně ti kinaři dnes živi.

Blížíme se k Vánocům, ale nemusíte se bát, obvyklé množství obsahu dostanete a na přelomu roku vás čeká i další epizoda podcastu. Nápadů na rozšíření newsletteru je mnoho, většina je roztáčena vaši velkorysou pozorností Do konce roku dost možná překonáme hranici 700 odběratelů, což je na skromné české poměry úžasné číslo, zvlášť když se jedná o zákulisí filmového byznysu, což není – přiznejme si to – zrovna mainstream. Takže díky že jste a hurá do další sezóny. Pokud nám ten růst půjde tak hezky od ruky jako loni, určitě se něco zajímavého brzy upeče. A nebude to cukroví.

Zlaté glóby znovu a jinak…

Po velkých zákulisních tanečcích se vrací „druhá nejdůležitější filmová cena”, tentokrát už bez asistence zahraničních novinářů v Hollywoodu. Místo nich bude nominace a ocenění určovat třísetčlenná komise novinářů ze 78 zemí světa. Rasově vyvážená, z téměř poloviny složená z žen, což by mělo zahnat chmury z dřívějších nedostatků hodnotícího tělesa.

Pro nezúčastněného diváka to příliš změn nepřináší. Nominace jsou letos tak nějak nalajnované dopředu – Barbenheimer všechny zválcoval, následován Zabijáky rozkvetlého měsíce, nezávislými Chudáčky od Lanthimose, Minulými životy, Anatomií pádu, Maestrem nebo May December. Celkem předvídatelné menu, podtržené ještě předvídatelnější televizní nabídkou (Boj o moc tu válcuje všechny, jakkoliv se mu Medvěd snaží sekundovat). Ale co už, po letech jsou tu zas filmy, které alespoň někdo někde viděl nebo velmi brzy uvidí. A právě souboj Barbie a Oppenheimera by mohl zajistit alespoň průměrné ratingy.

Zlaté glóby se budou nově předávat na CBS a od sledovanosti nikdo nečeká zázraky. Víc než kdy jindy jde o předběžce Oscarů (Glóby se předávají už 7. ledna, oscarové nominace se zveřejní o dva týdny později a samotná show bude až v březnu). Obměna voličské základny je super, ale co do kategorií se žádná revoluce nekoná. Přibyla jen položka pro stand-up komiksy a velmi pofidérní Cinematic and Boxoffice Achievement je jen soupiskou komerčně úspěšných filmů letošního roku. Podobné snahy o “popcorn roku” a nejrůznější divácké ceny už jsme tu měli a vždy to bylo velmi, velmi rozpačité. V boji o diváka je však zjevně dovoleno vše.

Z dřívějška si Gĺóby též přinášejí stále bizarní dělení na dramata a muzikály/komedie, přičemž v druhém zmíněném je May December, trachtace o pedofilech a sexuálních predátorech. Nikdo v ní nezpívá a nikdo se u ní nesměje, ale pár palcových titulků tyhle prvoplánové manipulace zcela jistě vyvolají. Devět nominací pro Barbie, osm pro Oppenheimera, ale především 35 želízek pro Warner Bros Discovery, 28 pro Netflix a 27 pro Disneyho (tam spadají i televizní seriály od Hulu/FX, jinak by byl odstup mnohem větší).

Jakou pozici mají Zlaté glóby u diváků, ale i u samotných hollywoodských hráčů, to se dozvíme už týden po silvestru. Tentokrát se kromě samotných sošek hraje o dobrou pověst předávání jako takového. V době kreativního a zájmového sešupu bude přenos sám o sobě velkou ruletou, jejíž výsledek prozradí mnohé o budoucnosti podobného plácání se po zádech.

Nejhledanější filmy

Konec roku není za rohem, ale rovnou za dvěma rohy, což nebrání nejrůznějším webům, aby už dávaly dohromady různá nej. Spotify se svým Wrapped vládnul minulý týden (tento si naopak balí zaměstnanci nikoliv dárky, ale svých pár švestek, společnost oznámila masivní propouštění), v tomhle týdnu si přisazuje Google s nejgooglovanějšími osobnostmi, eventy, filmy či seriály.

Zásadním podotekem budiž, že pokud jste opravdu, ale opravdu slavní, nikdo si vás googlovat nemusí. I proto se Taylor Swift nedostala ani do první desítky muzikantů, protože všichni vědí, co je zač. Naopak její aktuální přítel Travis Kelce je jedním z vůbec nejhledanějších jmen. Podobně jako Jeremy Renner, kterého přejetí sněhovou frézou proslavilo víc než všechny marvelovky dohromady. Naštěstí to přežil a úspěšně prochází rekonvalescencí. Jason Aldean mezi muzikanty skóroval díky kontroverznímu hitu Try That in a Small Town, Jamie Foxx rozčeřil vlny kvůli záhadné hospitalizaci a Danny Masterson dokázal, že scientologie přeci jen nestojí nad zákonem.

Jak vidíte, vyhledávače se vařily spíše kvůli aférám než touze najít ty nejvíc sexy fotky Ryana Goslinga. Mezi filmy měla nejvíc zářezů Barbie (tam se ale horko těžko odděluje značka od samotné filmové adaptace), následována Oppenheimerem (tady jsou pravděpodobně zájemci o faktické informace o samotném Oppenheimerovi spíše v menšině). V seriálech dominoval The Last of Us. Největší nárazová vyhledávání jako už tradičně souvisí s odchodem slavných osobností, takže tu máme Matthewa Perryho, Jerryho Springera, Tinu Turner, Kena Blocka, Sinéad O´Connor nebo Lisu Marie Presley.

Jací herci to vyhráli, protože byli nadstandardně googlovaní a přitom nic neprovedli? Ke Huy Quan a Pedro Pascal. Ve filmech kromě Barbenheimera stojí za pozornost bronzové Sound of Freedom, nezajímavé nejsou ani žánrové žebříčky:

Horory: Pět nocí u Freddyho, Medvěd na koksu, Menu, Vřískot 6, M3GAN

Akční filmy: Strážci galaxie Vol. 3, Creed 3, John Wick 4, Zabijáci rozkvetlého měsíce, Spider-Man: Napříč paralelními světy

Dramata: Oppenheimer, Sound of Freedom, Velryba, Glass Onion, Equalizer 3

Komedie: Barbie, Super Mario Bros. ve filmu, Muž jménem Otto, 80 for Brady, Shazam! Hněv bohů

Netflix report a Nech svět světem

A když už jsme u toho sumírování, následující novinka mi spadla do klína opravdu nečekaně. Nejdřív to měl být jenom odstavec o tom, že Nech svět světem, nejnovější apokalyptické rozjímání (po K zemi hleď a Bílém šumu) od Netflixu, protočilo za první víkend – měřeno starými metrikami – velmi působivých 98.7 milionů hodin. To z filmu Sama Esmaila dělá nejúspěšnější premiéru od… K zemi hleď před dvěma lety! Ano, vyšší čísla než Gray Man, Matka a další velké taháky nedávné i dávné doby. Ke stomilionové hranici se už zatraceně dlouho nikdo nepřiblížil, takže tady je poklona rozhodně na místě. A jestli se o filmu bude psát a mluvit podobně vydatně jako tehdy o tom DiCapriově, můžeme počítat se vstupem do historických žebříčků streamovací platformy.

Netflix však v úterý večer nevydal jen tradiční topku. Zveřejnil KOMPLETNÍ údaje sledovanosti za prvních šest měsíců roku 2023. Lituju toho stážistu, co to dával dohromady, protože jde o excelovskou tabulku, v níž je přes 18 tisíc titulů (kompletní katalog napříč všemi regiony, připomínám, že ČR se 7000+ tituly patří k těm nejlépe zásobeným) mezi něž je rozprostřeno nakoukaných 100 miliard hodin. Ne, to není překlep. Kde začít? Tímhle datasetem bychom se mohli brouzdat dlouhé hodiny, ale pojďme si vyzobat absolutní topku, pár trendů a možná i několik českých želízek v ohni.

Netflix Engagement Report prý bude vycházet dvakrát ročně a jedná se o naprosto bezprecedentní pohled do zákulisí, protože i transparentní topky, co Netflix vydává každý týden, jsou omezeny na první desítku a zbytek si člověk musí domýšlet. Tady je dost dat na to, aby z nich analytici vyvěštili nejrůznější prognózy a souvislosti.

Nejsledovanější seriály:

Noční agent (812 milionů hodin)

Ginny a Georgia: Druhá sezóna (665 milionů hodin)

Sláva (Jižní Korea) (623 milionů hodin)

Wednesday (508 milionů hodin, premiéra v roce 2022)

Královna Šarlota: Příběh Bridgertonových (503 milionů hodin)

Nejsledovanější filmy:

Matka (250 milionů hodin)

Luther: Pád z nebes (210 milionů hodin)

Vyproštění 2 (202 milionů hodin)

Z jiného těsta (182 milionů hodin)

Vražda v Paříži (174 milionů hodin)

Postřehy? Opětovné nakoukávání zásadních originals (Stranger Things, Bridgerton, ale třeba i Tenkrát poprvé, Ginny a Georgie, Sexuální výchovy, nebo Emily v Paříži) dělá moc hezká čísla. Ty, Manifest, Ulice světlušek, ale vlastně i ten Arnieho FUBAR jsou v první desítce seriálů.

Z katalogovek nejvíc zazářili Kravaťáci a Živí mrtví, ale dobře si vede i Perníkový táta. Z dětských věcí jsou stabilně nahoře CocoMelon a Prasátko Pepina. Přátelé, dostupní jen na hrstce trhů, kde není HBO, ukradli divákům přes 46 milionů hodin. Zajímá vás, jak dopadl Jan Žižka, distribuovaný pod názvem Medieval do mnoha regionů? Se 14.4 miliony hodin je v kombinovaném žebříčku (filmy/seriály/všechno) na cca 1450. místě.

Co je na těch dalších 17 tisících postech? Úplně všechno, včetně katalogovek, které jsou k mání exkluzivně na CZ/SK trhu, takže se dozvíte, kolik lidí vidělo Špindl nebo Čtyřlístek ve službách krále. Napovím, že oba tituly jsou v poslední dvacítce. První 2 % obsahu mají velkou sledovanost, dalších 8 % menší. Pak už křivka strmě klesá, přesně podle předpokladů a dřívějších vyjádření od konkurence.

Nejzásadnější věc, co se týče seriálové tvorby? V topce seriálů není žádný titul s velkou hvězdou v hlavní roli (ok, u Jenny Ortegy o tom aktuálně můžeme pochybovat, ale to je snad jediná výjimka). Ostatní utrácejí velké miliony za hollywoodské herce, Netflix si hvězdy sám vyrábí.

Seznam je to vyčerpávající, ale zároveň mnohé napovídající. Nevěděl jsem doposud, že je na Netflixu např. komedie Jackieho Chana City Hunter. Teď vím, že na některém z asijských trhů si ji můžete pustit. Jen ji najít. Už jen pro přehled všech 18000+ filmů v katalogu to stojí za důkladnější studium. Uvědomte si však, že jde o data za prvních šest měsíců roku 2023. Za pár týdnů až měsíců Netflix vydá druhý report, v němž bude zbytek sezóny a možná se dočkáme i čísel za celý rok 2023.

Netflix už nakupuje i u Disneyho

Z předchozí databomby vyplývá, že katalogovým filmům od velkých studií se na Netflixu daří, ostatně Ted Sarandos to v nedávném rozhovoru potvrzuje a chválí zástupce hollywoodských studií, že „konečně přišli k rozumu”. Dělá to s vědomím, že mu dozorčí rada na příští rok odklepnula plat ve výši 40 milionů dolarů. A také už tuší, že se mu Disney za poskytnutí licence na všech devatenáct řad seriálových Chirurgů – jedné z největších streamovacích trvalek – bohatě odmění.

V březnu totiž odstartuje kombinovaná aplikace Disney+ a Hulu, která bude prezentovat kompletní Chirurgy jako jedno z hlavních lákadel. Seriál byl k dispozici na Hulu a na Netflixu, Disney+ na něj práva neměl. Netflix svolil, že může být k dispozici na kombinované appce, ale na eNku ho najdete také. Za neexkluzivní zápůjčku Disney nabídnul Netflixu na osmnáct měsíců neexkluzivní licenci na 14 svých populárních seriálů. Jedná se např. o Ztracené, Kutila Tima, Útěk z vězení, Jak jsem potkal vaši matku, Archera, Tohle jsme my, nebo Ve službách FBI. Žádné malé ryby, což jen dokládá, jak moc si Disney seriálových Chirurgů cení.

Všechny zmíněné seriály zůstanou na Disney+ nebo na Hulu, ale současně budou k mání i na Netflixu, kam se nedávno za úplatu přestěhovala i nemalá část katalogu HBO Max. Ted Sarandos se vrací ke kořenům a nabízí “to nejlepší z televizní zábavy na jednom místě”. Není divu, že se na podzim žádné hromadné odhlašování zákaznických účtů nekonalo. Naopak, Netflix si i od dalšího kvartálu může slibovat zázračný růst.