Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

imf vs Hollywood #48: Neexistující hvězdy, ukončené stávky a streamovací domino


ikona
imf
disneyimfnetflixnewslettertémaumělá inteligence
Kříšení mrtvých herců umělou inteligencí, zpečetění osudu Hulu, nebo zbytečné hrátky s licencemi u Sony. 

Vítejte u další sklizně postřehů zpoza showbyznysové opony (delší verzi najdete v mém newsletteru hollywood101.substack.com, který vychází každou středu, a nově je k dispozici i pro předplatitele, jimž nabízí přístup do archivu a bonusový obsah!), aneb co všechno se událo v Hollywoodu za zavřenými dveřmi v uplynulém týdnu.

Stávky oficiálně končí

Nejistá sezóna je za námi, dámy a pánové. Členové SAG-AFTRA definitivně ratifikovali dohodu se zástupci studií a streamerů. A že to bylo napínavé, protože se řada členů hlasitě ohrazovala vůči příliš obecným pravidlům v souvislosti s A.I. a někteří se dokonce domáhali návratu k vyjednávání. Mohutná medializace letošních stávek přispěla i k tomu, že se ratifikace zúčastnila mnohem větší část členské základny než dřív. Pro hlasovalo 78,3 % a svůj hlas odevzdalo 38 % ze 160 tisíc členů SAG-AFTRA.

Pro úspěšnou ratifikaci bylo potřeba získat 50 % plus jeden hlas PRO, což se podařilo. Jistě, není to tak radikální většina jako u WGA, ale je nutné si uvědomit, že před třemi lety hlasovalo pro novou smlouvu 74 % (27 % členské základny) a v roce 2017 to bylo 76 % (15 % členské základny). V tomto světle ta čísla vůbec nevypadají špatně. Nejzásadnější zprávou je, že herci mají do června 2026 klid. Už v nadcházejících týdnech až měsících se však rozeběhne další vyjednávání, tentokrát s IATSE. Tam to bude s medializací těžší, protože zatímco pod scenáristy a herci si veřejnost představí konkrétní profese, s IATSE je to na delší lokte. Navíc budou „fandové” podobných zpráv už trochu znaveni další hollywoodskou hrozbou, takže to vyjednavači z řad odborů nebudou mít snadné.

Mrtví vypravěči a neexistující influenceři

Vzpomínáte na Jamese Stewarta? Herecká ikona let dávno minulých tu s námi už čtvrt století není, ale to nezastavilo provozovatele audioslužby Calm, pro kterou Stewart namluvil zbrusu novou pohádku. Abyste spali sladce, chtělo by se říct, ale v kontextu to působí vyloženě morbidně. Sametový hlas Jamese Stewarta vznikl s pomocí umělé inteligence (konkrétně jde o software ReSpeecher), která se ho „naučila” na bezpočtu jeho filmů a dokonce i soukromých záznamů. Vše s požehnáním hercovy pozůstalosti a za tučný obnos. 

Podobných případů bude jistě přibývat, protože peníze jsou potřeba a kde čouhají, tam se často piety nedostává. Načasování je dokonalé, protože James Stewart se jako každé Vánoce bude usmívat na diváky při milionté repríze sváteční klasiky Život je krásný (1946). Kdo chce, bude si ho letos o Štědrém dnu i poslechnout, ačkoliv půjde jen o shluk jedniček a nul. Ta nová pohádka se mimochodem jmenuje It´s a Wonderful Sleep Story. Uf.

Vyprávějící Stewart je logicky jen špička ledovce. V Číně už jsou mnohem dál, ostatně je to země, v níž si vězni dlouhá léta přivydělávají grindem v onlinových hrách, přičemž bachaři pak získané virtuální bohatství smění za opravdové peníze šmelinou nejrůznějších raritních zbraní či brnění, jež ve hře za natěženou měnu koupili. Není divu, že už víc než rok jede v Číně byznys s A.I. influencery, streamery z jedniček a nul, co vysílají čtyřiadvacet hodin denně - povídají si s četným publikem, „hrají” hry, culí se do kamery a na účty jejich majitelů se sypou statisíce dolarů.

Řada těchto novodobých celebrit je digitální na první pohled a jde o přiznanou hru s publikem, které sype peníze, stejně jako inzerenti. Jakmile na sociálních sítích přelezete určitý počet fanoušků, ať už vás sledují ze zvědavosti nebo hecu, velké firmy přijdou a chtějí vás využít. Není to jen záležitost Asie, která je na podobně pokrokové experimenty zvyklá, ostatně o reklamě na nové BMW s virtuální influencerkou Miquelou už jsem psal, a i v Evropě existují marketingové agentury, které s neexistujícími influencery pracují. Často však tajně, aniž by tvůrci publiku odhalili, že jeho nová modla vlastně neexistuje.

Co bylo před dvaceti lety námětem hollywoodských sci-fi, je dnes neúprosnou realitou. Generativní modely vám umožní vyrobit sexy krásku za pár minut a uložit si výchozí bod, abyste mohli již hotovou sexbombu bezpracně umisťovat do nových lokací a situací. Pokud si počínáte obezřetně a vyhnete se úhlům a kombinacím, jež zavánějí Uncanny Valley, můžete klidně svého nového influencera dotáhnout na stovky tisíc sledujících. Stačí kopírovat aktuální trendy (stiskem jednoho tlačítka umístíte svou hvězdou do lokace, co právě frčí, případně ji nově můžete i rozanimovat, ale tam je nebezpečí odhalení pořád ještě značné). 

A co dál? Při stovce tisíc sledujících či odběrů už můžete svůj výtvor monetizovat. Nebo skrz něj crosspromovat jeho/její kamarádku a nabalit na ni už existující publikum. Najednou máte dva účty se stotisícovou fanbase. A nestojí vás to ani korunu nebo minutu navíc. Je na čase zavolat firmám a nabídnout své služby. Virtuální influenceři nemají svědomí, budou neúnavně propagovat cokoliv, budou lákat na služby jako OnlyFans, kde za malý poplatek udělají možné i nemožné. 

Gratulujeme, za pár dolarů měsíčně, které platíte za A.I. nástroje, jste si právě pořídili svou vlastní stáj holek. Právní rámec, postihující podobné vykořisťování neexistujících osob, v zásadě neexistuje, stejně jako bude muset legislativa dohnat, že své publikum pravděpodobně záměrně uvádíte v omyl. A protože na každé zboží se najde kupec, můžete vydělávat desítky tisíc dolarů měsíčně a škálovat svůj byznys dál a dál. 

Jeden, dva další pokroky ve fotorealistickém zpracování, tisíce klonů slavných celebrit, co se svléknou lusknutím prstu, a opravdové influencerky se mohou jít klouzat. Než se schválí potřebné zákony, které by jejich autenticitu bránily, přesune se publikum ke křivkám z jedniček a nul, které jsou pro něj ostatně stejně nedosažitelné jako ty holky na OnlyFans. Důležitá je síla iluze, jež umí A.I. vyvolat už dnes. Co bude zítra, to si nikdo netroufá odhadnout.

Barbie a Ken okrádají bohaté

Ve světle předchozích řádků a nedávného placeného postu Až budu velký, nebudu hercem by se skoro mohlo zdát, že se do Hollywoodu už nemá kdo hnát. Přesto zbylo pár hvězdných majáků. Bezesporu k nim patří Margot Robbie a Ryan Gosling, kteří nejen v Barbie dokazují, že herci občas mohou zářit silněji než jakákoliv značka. Nehádám se o to, že si to oba v následujících letech kasovně „pokazí” a budou muset natáčet sequely, aby zůstali relevantní, ale teď a tady mají jedinečnou šanci zúročit zájem publika a vydělat majlant. 

Je to vlastně krádež za bílého dne a přesně o tu půjde v prequelu Dannyho parťáků, v níž budou hrát Robbie a Gosling rodiče dětí, z nichž o pár dekád později vyrostou Danny a Debbie Ocean. Zatímco holčičí sidequel Debbie a její parťačky rekordy netrhal, Clooneyho remake původních Dannyho parťáků se dočkal tří dílů a publikum na něj vzpomíná dodnes. Robbie a Gosling v tomto případě fungují jako startovací kabely, jež mohou přivést život do vyhaslé značky. Při krádeži šperků během Grand Prix v Monaku se napakují nejen jejich postavy, ale především samotní herci. 

Plným právem, protože případný kasovní úspěch prequelu tentokrát zajistí diváci a divačky, co půjdou primárně na hvězdný pár. Studio ho může klidně přeplatit, protože restart značky zajistí sequel, reboot, nebo třeba odrazový můstek k seriálové adaptaci. Heisty jsou dlouhodobě populární a tohle je jistá cesta k jackpotu, i kdyby měl stát čtyřicet milionů dolarů jen na honorářích.

Disneyho kapříci připluli

Streamovací domino se v pozadí nenápadně dává do pohybu. Šéf Comcastu (Universal/Peacock) potvrdil, že od Disneyho přišlo 8,6 miliardy dolarů jako předběžná splátka za třetinový podíl v Hulu. Pokud se odhadci domluví, že je to dost peněz, bude tím vše uzavřeno. Dost pravděpodobně ale bude muset Disney doplácet. Bob Iger má naštěstí rezerv dost, ačkoliv mu tenhle nákup bude dozorčí rada vyčítat podobně jako před lety akvizici Foxů. Na druhou stranu je Hulu doma v USA velkým hráčem a díky jeho nabídce pro starší a pokročilé publikum má Disney+ v Evropě celkem solidní katalog. A to se ve hře o druhé místo ve streamovacích válkách zatraceně počítá.

Bob jede v posledních týdnech tzv. damage control turné. Vysvětlil při něm, že Marvels byli mizérie, protože při natáčení během covidu nikdo nic nekontroloval. Slíbil méně sequelů, víc kvality (to je v poslední době Bobova mantra) a především přísného dozoru. Důsledky stávky hodlá lišácky kompenzovat tím, že do kin v příštím roce pošle covidové tituly jako Duše, Luca nebo Proměna, ale zároveň dodal, že všechny zmíněné pixarovky zůstanou v době kinoreleasu dostupné na Disney+, takže nelze očekávat, že by se do kin hrnuly davy.

Igerovo poslední poselství? Disneyovky mají lidi bavit, nikoliv vychovávat. Na woke messaging si v posledních disneyovkách či marvelovkách stěžovala zejména hlasitá menšina na sociálních sítích, takže je trochu překvapivé, že to Igerovi stálo za komentář. Je to však pravděpodobně i vzkaz ke konzervativním divákům, jež tvoří páteř jeho dlouhodobě věrné cílovky, která plní kina i zábavní parky. A navíc se blíží volby a je potřeba si pojistit všechny mety. 

Comcast v nedávné účetní zprávě přiznal nejen mírný růst předplatitelů, ale především kupící se dluhy. Finanční injekce od Disneyho mu přijde vhod a celý obchod je defacto hotový, ostatně Iger oznámil na jaro fúzi aplikací Disney+ a Hulu, což je první krok k faktickému sloučení obou služeb. Peacock má momentálně 30 milionů předplatitelů, což z něj dělá spíše menší rybu. Pokud navíc dojde k prodeji Paramountu do cizích rukou (tj. ne Comcastu), pak se zúží i nabídka SkyShowtime. Ten operuje na mnoha evropských trzích a jakékoliv změna pozici obou studií značně oslabí. V nadcházejícím roce můžeme očekávat ono požírání menších ryb většími, ale pokud se rozhoupou k akci i větší hráči, budou pravděpodobně čekat na výsledky amerických voleb. Ty ovlivní jejich případnou pozici při vyjednávání s antimonopolním úřadem.

Chcete to s mašlí nebo bez?

Co další hráči streamovacích válek? Netflix je bez diskuze, u Maxu se s velkým napětím čeká, jakou paseku udělá na mimoamerických trzích proměna z HBO Max na Max. V USA to vedlo spíše k rozčarování, a to všichni obsah z Discovery+ znali. V Evropě má potenciál oslovit nejen bydlenky, ale především starší publikum, které nekonečné reality show a dokumenty konzumuje s velkou chutí. Přesto nelze očekávat výraznější stažení náskoku Disney+. Ne že by se David Zaslav nesnažil. Nově podepsal exkluzivní spolupráci s A24, což znamená, že se na Maxu budou exkluzivně objevovat VOD premiéry tohoto studia a přestěhuje se sem i kompletní archiv, čítající už bezmála sto filmů. 

A to ještě není vše. Platformy Netflix a Max se domluvily s kabelovkovým gigantem Verizon na streamovacím balíčku. Za deset dolarů si tak mohou stávající zákazníci kabelovky předplatit Netflix i Max, obojí ve verzi s reklamami. Platformy si od toho slibují rychlejší expanzi nejlevnějšího typu předplatného, zaměřeného v tomto případě na uživatele, co jsou na reklamy zvyklí. Streameři mohou z takového předplatného skrz protočené reklamy ždímat velké peníze, takže jim vůbec nevadí, že ho prodávají pod cenou kabelovkám. Za dvacet dolarů mimochodem můžete mít u Verizonu předplatné Netflix, Max a balíčku od Disneyho (Disney+, Hulu a ESPN+). Nabídka platí od 7. prosince.  Verizon obsluhuje cca 150 milionů zákaznických přípojek.

Playstation Store má velké mínus

Kdysi dávno jsem filozofoval nad tím, že by mohla Columbia/Sony kromě rozprodávání obsahu na všechny strany, odlévat ten svůj i na obrovskou síť majitelů herních konzolí Sony Playstation. Když nad tím konečně moudré hlavy ve studiu začaly uvažovat, připadal jsem si jako prorok! Jenže u Sony místo opatrného našlapování dělají jednu botu za druhou. A letošní Vánoce budou místo nadělování naopak okrádat uživatele, co si poctivě koupili jejich digitální obsah.

S koncem roku totiž Playstation Store přijde o licence na cca 1200 titulů od Warner Media Discovery. Nebudou už se dát koupit, ale co víc, ani zákazníci, co si je koupili a stáhnuli do svého zařízení, je nebudou moci přehrávat. Prvního prosince obdrželi krátký e-mail, jež vysvětluje politováníhodnou situaci, k níž dochází jednou, maximálně dvakrát za deset let. Ano, na dvacáté stránce licenčního ujednání se nachází hláška o tom, že zakoupený digitální obsah vám vlastně nepatří. Za své peníze si jen pořizujete licenci, která může kdykoliv vypršet. A přesně to se teď děje. 

Pro některé zákazníky je to studená sprcha (podobnou kdysi dávno dopřál svým uživatelům Apple) a v podstatě každá platforma má podobnou poznámku pod čarou. Jestli se chcete svých filmů a seriálů držet zuby nehty, musíte si je pořídit na fyzických médiích. Ovšem jít takhle daleko a retroaktivně promazávat nebo znehodnocovat obsah s několikatýdenní výstrahou, to je podpásovka, která bohužel spoustu lidí donutí vyvěsit pirátskou vlajku. Takhle si zřejmě Sony sama sebe jako výkladní skříň contentu nepředstavovala.

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace