Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

imf vs Hollywood #47: Upřímný Taika Waititi a skandální utrácení u Netflixu


ikona
imf
disneyimfmarvelnetflixnewslettertaika waitititémaumělá inteligence
Umělá inteligence a ze řetězu utržené streamovací platformy, to jsou naše evergreeny. Tentokrát zaujme i nečekaně sdílný Bob Iger a jeho hlava plná starostí. 

Vítejte u další sklizně postřehů zpoza showbyznysové opony (delší verzi najdete v mém newsletteru hollywood101.substack.com, který vychází každou středu, a nově je k dispozici i pro předplatitele, jimž nabízí přístup do archivu a bonusový obsah!), aneb co všechno se událo v Hollywoodu za zavřenými dveřmi v uplynulém týdnu.

Rok se s rokem sešel

Na konci listopadu 2022 jsem tenhle newsletter začal psát, protože jsem si říkal, že podobný typ informací o hollywoodském zákulisí u nás chybí a v médiích pro něj není dostatečný prostor. Téměř sedm stovek z vás přispělo k tomu, že si to nepíšu do šuplíku. A necelá stovka přispívá i finančně, což mě neuvěřitelně těší a motivuje. Díky těm štědrým vznikly i pravidelné placené posty a jednou měsíčně i podcast (jeho druhá epizoda vyjde příští týden!). Díky, díky, díky. Někteří z vás zariskovali a rovnou si dali roční předplatné. Tak doufám, že jsem je tou výdrží potěšil. Stávky sice končí, ale v továrně na sny se pořád něco děje, jak se snad přesvědčíte i v dnešním vydání. 

Slovo roku je: Autentický

Slovník od Merriam-Webster, jeden z nejprestižnějších zdrojů, co se týče definic anglického jazyka, vydává každoročně „slovo roku”. Letošní volba byla ovlivněna nástupem nejrůznějších nástrojů umělé inteligence, jejichž výtvory zaplavují sociální sítě. Možná se vám to také stalo, že vaše feedy plní fotky celebrit s přifouknutými hrudníky, zaručeně pravých plakátů na smyšlené sequely hollywoodských trháků, Elon Musk nabízející vám zázračné zbohatnutí, nebo přiznaná proma na A.I. asistentky, co vám splní všechna přání. Oko odborníka prohlédne všechnu faleš a úskok, ale u svých rodičů, pokud by byli vystaveni podobnému obsahu, už bych si tak jistý nebyl.

Veřejně dostupné nástroje toho den ode dne umí víc a víc, což promlouvá i do českého mediálního prostředí. Dabing jsme řešili minule, tentokrát se hojně propíralo, že VŠE přestane kvůli sílícím generativním nástrojům přijímat bakalářské práce, protože už není v jejích silách je přesvědčivě zkontrolovat a oddělit A.I. plevy od zrna. To ale s filmem zas tak moc nesouvisí, takže si pojďme něco povědět o HeyGen. Jde o startup, který už v trialu nabídne uživatelům zázračné schopnosti – stačí uploadnout pár minut vašeho povídání, načež vám HeyGen během pár minut vygeneruje vašeho vlastního avatara. Vypadá jako vy, rozhazuje rukama jako vy, ale s pomocí generativního modulu mu můžete do úst vložit jakýkoliv text. A ze zvukového vzorku se naučí mluvit i vaším hlasem, ale ne nutně vaší řečí. Klidně bude na přání drmolit anglicky, francouzsky nebo španělsky. 

HeyGen vyžaduje k finalizaci celého kouzla video s vaším výslovným souhlasem, to aby si tu někdo nevyráběl avatary svých kamarádů nebo slavných celebrit. Možnosti jsou ovšem obrovské. Máte podcast nebo YouTube kanál v češtině a chtěli byste zkusit poslat do světa verzi v některém z rozšířenějších jazyků? Žádný problém! Jistě, celé je to ještě trochu plechové a ztuhlé, nicméně už zcela použitelné. Populární youtubeři dnes platí nemalé částky, aby vytvořili alternativní jazykové verze (ti američtí většinou investují do španělských „dabingů”, aby dosáhli i do jižní Ameriky), tahle automatizace by jim ušetřila spoustu času a peněz. O Spotify, které už s automatizovanými dabingy podcastů experimentuje, jsem psal před několika týdny. Teď už nebudete muset patřit do skupinky vyvolených influencerů, za pár dolarů měsíčně si jazykovou mutaci bude moci dovolit úplně každý. 

Synchronizace úst a zvuku ještě trochu kulhá, ale znova – vaši rodiče by naletěli už dnes. Za týden bude k dispozici verze, které naletí i vaši kamarádi. A za půl roku tu bude nástroj, u něhož za pár epizod nebudete schopni rozeznat, co jste natočili vy a co za vás vygeneroval počítač. A teď si to převeďte do Hollywoodu s jeho neomezeným rozpočtem a technologickým náskokem. Slůvko autentický budeme slýchat v nadcházejících měsících a letech mnohokrát. A je otázka, zda vůbec budeme schopni uvěřit komukoliv, kdo ho bude v rámci marketingu používat.

Taika Waititi si přišel vydělat? Šokující! 

Jako by toho Marvel neměl na talíři už dost, přichází Taika Waititi s prohlášením, že nabídku na třetího Thora přijal jen proto, že měl zrovna dítě na cestě a hluboko do kapsy. Sociální sítě se prohýbaly překvapením a zármutkem skalních fandů, kteří měli pocit, že právě jejich vesmír musí tvůrci bezmezně milovat.

Zpráva přichází cca 25 let poté, co si Liam Neeson dovolil po natáčení Epizody I naznačit, že ho Star Wars zas tak moc neberou a přišel si do Lucasova světa primárně vydělat (myslím, že padlo dokonce i něco o zabezpečení na důchod). Reakce byly tehdy podobné, což není šokující. Skalní fanoušci jsou totiž v tomto ohledu nepoučitelní, a tak nějak zapomínají, že Hollywood je pořád jenom továrna. Sice na sny, ale makat se v ní musí především na snech těch ostatních, ať už jde o producenty, co se jim zdá o plných pokladnách, nebo o diváky, co chtějí nejlepší možné filmy. 

U Marvelu by to mělo vzhledem ke klíči výběru režisérů překvapit ještě méně, ostatně sám Marvel vždy režisérům připomíná, že vůbec nevadí, že ke komiksům nemají vztah. Na place bude vždycky někdo, kdo je do problematiky uvede a bude tahat za ty správné nitky. Oni si odpracují svou osmičku, za kterou buď dostanou královsky zaplaceno, nebo je v případě kasovního úspěchu snímku posune směrem k dalším blockbusterům, kde si řeknou o velkou sumu, za kterou pak v mezičase natočí nějakou tu srdcovku (slavný systém „jeden pro tebe, jeden pro mě”, jež nám v poslední dekádě trochu postavil na hlavu jistý pan Nolan). Waititi si může pustit pusu na špacír, protože pravděpodobně už s dalšími zakázkami pro Marvel/Disney nepočítá. Je to dobrá nebo špatná zpráva? Odpověď nechám na vás.

Jak se na streamu roztáčejí peníze

Kdo si ještě přišel někam vydělat? Carl Erik Rinsch! Videoklipový „génius” měl být dalším velkým přeludem, co položí Hollywood na lopatky. Keanu Reeves si ho vybral jako režiséra fantasy podívané 47 roninů, která bohužel před deseti lety ošklivě pohořela. Rinsch měl kdysi na stole nabídky na prequel k Vetřelcovi nebo reboot Loganova útěku, ale nic z toho nedopadlo, a tak se vrátil k videoklipům, odkud si ho vytáhnul Netflix. A tady začíná velkolepá zákulisní komedie.

Rinsch měl pro Netflix natočit epický seriál Conquest, na základě pitche několika krátkých epizod (ty zaplatil ze svého Keanu Reeves, protože je to prostě anděl). Netflix a Amazon se o seriál porvaly a eNko slíbilo 44 milionů rozpočtu na třináctidílnou první sezónu. Rinsch se dal do práce, ale v roce 2020 si řekl o dalších cca 11 milionů dolarů na dokončení. Netflix nakonec nebyl spokojený s výsledek a hodil nedokončený seriál do šuplíku. 

Teď se kvůli tomu Rinsch s Netflixem soudí o 14 milionů za pokaženou pověst a ušlé zakázky, kdy mohl svůj čas využít efektivněji. Zároveň vyšlo najevo, že Rinsch už při žádosti o extra peníze věděl, že Netflix pravděpodobně seriál skartuje. Využil proto dodatečných 11 milionů velmi kreativně. Investoval do akcií, nakoupil kryptoměny a nechal drtivou většinu peněz „pracovat”. Nakonec mu z toho káplo 27 milionů dolarů (čtyři miliony ulil do dogecoinu zrovna ve chvíli, kdy je hypoval Elon Musk), přičemž část peněz utratil za sportovní auta, luxusní oblečení nebo drahé hodinky. Do garáže se mu prý stěhovalo pět Rolls-Royců a jedno Ferrari, hodinky si pořídil za 400 tisíc dolarů a celkem rozfofroval devět milionů dolarů. Na zbytku pravděpodobně seděl pro případ, že by se účetní od Netflixu začali ptát, jak a kde svěřené prostředky utratil.

Je to parádní story, která dělá z Rinsche dílem fantastického kujóna a dílem v Hollywoodu nezaměstnatelného podšívku. Netflix je za klauna, ale možná by měl obratem tuhle historku zfilmovat, aby částečně ostudu kapitalizoval a umořil své ztráty. Jenže to by asi za práva musel Rinschovi něco zaplatit a navíc by riskoval, že se tvůrci, které pověří adaptací tohoto hlubokého lidského příběhu, zachovají stejně a stáhnou je o pěkných pár milionů. Rinschův případ skvěle ilustruje, jak lhostejně si ještě před pár lety Netflix při rozhazování peněz počínal. Dnes už má nastavené procesy jinak, ačkoliv to podle těch rozpočtů na první pohled nevypadá.

Netflix na nákupech

Kardashianky, jeden z těch obtížněji pochopitelných fenoménů dneška, má ve své hrsti Disney. Netflix by ale také rád do tohohle koláče strčil prsty, takže se nemohl nezúčastnit dražby práv nového sólo projektu Kim Kardashian. Půjde o romantickou komedii Páté kolo u vozu (The Fifth Wheel), v níž si Kim zahraje a bude se také výrazně podílet na její přípravě. Nepůjde vyloženě o tunel, jako v případě Rinsche, ale je zcela očividné, na kom osud projektu stojí a padá. Kim si tak po úderu dražebního kladívka přijde na pár milionů a zbytek vezmi vlastně čert, protože její cílovka na výsledek klikne, ať už dopadne jakkoliv.

O něco lepší zprávou je, že Netflix bude mít svoje Grand Theft Auto. Nedošlo k prodeji celé IP, jak se před několika týdny spekulovalo, ale vypadá to, že špehové přeci jenom něco zaslechli, protože šlo velmi pravděpodobně o vyjednávání o podstoupení licencí na starší herní díly. Grand Theft Auto III, Vice City a San Andreas totiž míří na Netflix. K dispozici bude předplatitelům ve verzi pro Android i iOS, ale dejte si pozor – ona Definitive Collection, která vyšla v roce 2021, to pro svou odfláklost od recenzentů pěkně schytala. Darovanému koni na zuby nekoukej? V tomto případě byste se mohli ošklivě spálit. Proto doporučuji v netflixovském herním katalogu koukat jinam, např. k nedávno uvedenému Football Manager 2024. 

Zaslave, vyprávěj

David Zaslav využil rozhovoru na konferenci DealBook k tomu, aby se poplácal po zádech. Od akvizice Warnerů v roce 2021 se prý povedlo splatit 12 miliard dolarů. Všichni na něj koukali jako na blázna, když propouštěl lidi, škrtal filmy a rozprodával vlastní katalog. Všichni mu záviděli jeho mnohamilionové kompenzace a nechápali účetnické kličky za Batgirl nebo animovaným Coyotem. Ale… ne, vlastně žádné ale. Zaslav nic z toho nevysvětlil, jenom byl prý rád, že on a Bob Iger přispěli ke konci stávky a teď mají velké cashflow, což je shodou okolností jedna z metrik, podle níž se vyměřují bonusy CEO hollywoodských studií a streamovacích platforem. Ale zcela jistě je to jenom obrovská náhoda, viďte?

Igere, přeháněj

Na stejné konferenci vystoupil i Bob Iger, který zároveň před pár dny promluvil k zaměstnancům Disneyho na tzv. town hall. Otevřená diskuze s podřízenými představila pokornějšího Igera, který přiznal, že moc dobře tušil, že jeho další kolečko na nejvyšším postu bude pěkná dřina. Všechny ujistil, že vyhazovy už se nechystají, ale že se studio zaměří na kvalitu místo kvantity. Nic jiného z jeho úst očekávat nešlo, ostatně ani v družném rozhovoru na konferenci Dealbook se neodchýlil od scénáře. Postěžoval si na výsledky v Číně, ale zároveň okomentoval absenci letošních miliardových hitů (v roce 2019 jich měl Disney sedm). Podobnou laťku prý všichni nastavují jen Disneymu, což je důkaz, že jeho studio hraje úplně jinou ligu. Ok, ok, Bobe. Co tam máš dál? 

Soudní pře s Ronem DeSantisem už prý Igerovi vrásky nedělá (DeSantis teď spíš hasí svou vlastní kampaň), na rozdíl od té, co se právě rozbíhá v New Yorku, kde se bude potit na stupínku Jonathan Majors. Jeho osud Iger, ale ani nikdo jiný z Disneyho nekomentoval. První den přelíčení se nic výrazného nestalo, porota dosud nebyla jmenována, ale soudce prohlásil, že některé části procesu budou probíhat za zavřenými dveřmi bez přítomnosti médií a veřejnosti. To samo o sobě vyzývá ke spekulacím. Ať už soud dopadne jakkoliv, Majorsova kariéra se z toho pravděpodobně nevzpamatuje a u Disneyho už kutí plán B. V případě odsouzení hrozí Majorsovi rok odnětí svobody, ale pošramocená pověst a zabrzděná kariéra jsou už nyní mnohem větším trestem.

Jaké jsou tedy největší šachy, které momentálně Iger hraje? Ty s vlastní správní radou. V té je jen omezený počet míst, ale pokud si koupíte dostatek akcií a máte vlivné kamarády, můžete se zkusit na některé z horkých křesel probojovat. Přednesete radě svůj plán, případně své výhrady ke stávajícímu CEO, a z pozice radního pak můžete nebohého šéfa (Igera) účinně ostřelovat. Do rady se už několikrát pokoušel dostat Nelson Peltz, která má na Igera vyloženě pifku. Navíc mu pomáhá bývalý majitel Marvelu, Ike Perlmutter, jemuž před lety Iger taky podrazil nohy, když ho nepodržel v boji o moc v Marvel Studios. Dal tehdy za pravdu Kevinu Feigemu a vyrobil si tak nepřítele na život a na smrt (to se vám ale s Perlmutterem „povede” i v případě, že mu donesete vlažné kafe místo pekelně horkého šálku).

Aktuálně to ale vypadá, že si Peltz opět bude muset počkat, protože rada doplní dvě křesla na začátku roku 2024 bývalým šéfem bankovní skupiny Morgan Stanley a také bývalým CEO satelitního gigantu Sky. Oběma se povedlo přesvědčit investory i stávající členy rady o jejich nepostradatelném know-how. Tak snad příště, Nelsone! David (Zaslav), Bob (Iger) a Ted (Sarandos) budou i nadále vděčnou rozbuškou mých postřehů a úvah. Poslal bych jim vánoční dárky, ale mám pocit, že si za pár týdnů počteme o jejich novoročních bonusech. 

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (4)
© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace