Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

imf vs Hollywood #44: Stávka herců skončila, Hollywood se vrací do práce!


ikona
imf
herecká stávkaimfnetflixnewslettertéma
Herci si konečně plácli a továrna na sny se opět roztáčí, Zaslav prodává, Netflix kupuje. 

Vítejte u další sklizně postřehů zpoza showbyznysové opony (delší verzi najdete v mém newsletteru hollywood101.substack.com, který vychází každou středu, a nově je k dispozici i pro předplatitele, jimž nabízí přístup do archivu a bonusový obsah!), aneb co všechno se událo v Hollywoodu za zavřenými dveřmi v uplynulém týdnu.

Hollywood je zpátky!

Herci se nad ránem ze středy na čtvrtek oficiálně dohodli s AMPTP a stávkové léto tak oficiálně končí. Vše je čerstvé, SAG-AFTRA to musí schválit, ale herci mohou do práce v podstatě okamžitě. Potěší to Marvel, který ještě může hvězdy The Marvels poslat do talk shows. Potěší to Chalameta a Momou, kteří se chystají moderovat Saturday Night Live a mohou v televizi propagovat své nadcházející filmy.

Zbytek Hollywoodu se bude roztáčet pomalu, za rohem máme Díkuvzdání a na obzoru jsou Vánoce. V tomto období si většinou všichni dávají pauzu. Letošek je přece jenom výjimečný, takže je dost možné, že tomu bude jinak. Ostatně několik studií už ohlásilo velké projekty na léto a podzim 2024, aby bylo jasné, že ta nadcházející sezóna nebude úplně prázdná. Až v dalších článcích budeme řešit, co všechno stávky daly a vzaly, případně jak promění celý byznys na několik let dopředu. Teď očekávejte velký nával filmového marketingu, ať už půjde o zbývající zimní blockbustery, nebo se zpožděním se rozbíhající oscarovou kampaň. Herci vám polezou i ušima! 

SAG-AFTRA odhaduje, že pro herce do následujících tří let, kdy bude nová smlouva platit, vyjednala zhruba o miliardu dolarů víc, než byla studia původně ochotná rozdat. Navýšily se základní honoráře, penzijní příspěvky, pár vyvolených bude mít nárok na bonusy za úspěšné VOD tituly a podařilo se vyjednat i robustní ochranou před nástupem umělé inteligence. Detaily se budou uvolňovat postupně, ale vyjednávací komise hlasovala bez výjimky pro novou smlouvu (17 pro, nikdo proti). Očekává se, že schvalovací proces bude formalitou, takže návrat do práce nikoliv v pondělí, ale dneska ráno. Tucet produkcí čekal na toto oznámení už v pondělí nad ránem a musel odhlašovat smělé plány. Teď už nikdo čekat nemusí. I v Hollywood ostatně pořád platí, že čas jsou peníze.

Jak se bydlí na place

Minule jsem z legrace sliboval, že se herci brzy vrátí na plac a budou se tam před nepřízní osudu i naštvanými elektrikáři či kostyméry schovávat do přívěsů, tzv. trailerů. A že bych o tom snad i něco napsal, pokud bude zájem. Vaše reakce byla okamžitá a vlastně až dojemná. Pojďme tedy za dveře obytňáků, v nichž mají herci trochu toho domáckého soukromí, aby mohli nadrtit roli, zatímco za okny se tvrdě pracuje.

Pokud půjdeme v historii Hollywoodu úplně na začátek, lze mluvit spíše o přístřešcích. Když se točilo venku, postavily se stany nebo velmi jednoduché přístřešky se zástěnami, kde měly ty největší hvězdy trochu soukromí + bylo nutné postavit zázemí pro maskérky a kostymérky. Později si větší hvězdy vydupaly tzv. „domov daleko od domova” a studia jim začala pronajímat obytné vozy. Často je sháněla od starousedlíků v Los Angeles, pro které to byl snadný přivýdělek.

Obytňáky však byly vybavené pro studiové účely dost nevhodně, bylo nutné k nim najmout řidiče a obecně s nimi bylo dost starostí. Toho si všimnul Lyle Waggoner, mj. Steve Trevor v seriálové Wonder Woman. Když koncem sedmdesátých let na seriálu pracoval, zjistil, že jeho obytňák patří jeho sousedovi. Zeptal se producentů, jestli by mu platili za pronájem stejnou taxu, kdyby přijel vlastním obytňákem. A prý že ano. Waggoner proto nakoupil tucet nových obytňáků za 50 tisíc dolarů kus a začal je studiu pronajímat. Co na nich vydělal za týden pronájmu, to ho stála měsíční splátka. Zbytek peněz mu šel do kapsy. Během pěti let vydělal tolik peněz, že mohl začít obytňáky sám stavět. 

Brzy pochopil, že není nutné stavět složité vozy. Stačí vlastně jen účelně vybavené maringotky, které se na plac přivezou za náklaďákem a nemá se na nich co porouchat. Interiér se vybavil podle potřeb herců nebo jednotlivých oddělení, bylo snadné ho rozdělit na několik sekcí a Waggonerovy vagóny se brzy staly inventářem všech filmových studií. Lyle Waggoner zemřel v roce 2020, ve věku 84 let, jako velmi vlivný a bohatý muž, jehož jméno najdete na konci závěrečných titulků v tisícovkách hollywoodských produkcí. Jeho flotilu osmi stovek „vagonů” prodali jeho potomci o rok později za 222 milionů dolarů.

Tady je nutné dodat, že na trailer, vagón, přívěs, obytňák, říkejte tomu jakkoliv, mají nárok skutečně jen hvězdy. Pokud máte menší roličku, ubytují vás v malém kamrlíku o rozměrech panelákové koupelny. Jde o přívěs kamionu, rozdělený na pět, šest sekci, každou se samostatnými dveřmi. V místnůstce o rozměrech 150x200 centimetrů je zrcadlo, gauč, věšák a zásuvka. Víc vlastně nepotřebujete, jde skutečně jen o soukromí a odstínění před rozmary počasí. Pokud to dotáhnete výš, získáte třetinku nebo půlčíka, což je – jak jste asi pochopili – třetina nebo půlka standardního hereckého traileru. Tady už je i posezení, vlastní koupelna a stěny jsou pevné, nejde jen o překližkovou bariéru, skrz kterou je slyšet každé slovo.

Větší hvězdy pak mají nárok na vlastní přívěs s postelí, koupelnou, televizí a všemi výhodami malé garsonky. Pokud se točí ve větším městě, produkce vám pravděpodobně pronajme fajnový hotelový pokoj s odvozem na plac a z něj. Seriály se často točí přímo ve studiu, kde mají herci k dispozici vlastní místnost. Ale pak tu máme nejvyšší level hollywoodských celebrit.Áčkaři mají své vlastní, na míru postavené motorhomy a k těm nejslavnějším patří The Heat Willa Smithe. Dvoupatrový kamion za 2,5 milionu dolarů vozil herce v dobách jeho největší slávy a vyvolal i veřejnou debatu o nezřízeném utrácení filmových hvězd a studií. Smithův dům na kolečkách má dvacet televizí (tři v každé koupelně) a vlastní kinosál pro třicet lidí ve druhém patře. Rozmar tehdejší megahvězdy? 

Zaručeně, ale Smith v tom rozhodně nebyl sám. Ashton Kutcher se v době natáčení seriálu Dva a půl chlapa taktéž nenechal zahanbit a měl dvoupatrový kamion podobných rozměrů. Leonardo DiCaprio má obrovský obytňák s výbavou, za kterou by se nemusel stydět ani Dóžecí palác v Benátkách. Brad Pitt má jeden z nejhezčích trailerů, komplet s velkorysou kuchyní, která zabírá půlku plochy. A takhle bychom mohli pokračovat donekonečna. 

Velké celebrity, které tráví na place týdny až měsíce, si logicky raději pořídí vlastní bydlení na kolech, než aby se dělily s ostatními, nebo braly second-hand. Ne všechno se točí pár kilometrů od jejich domu, kvůli pobídkám se občas musí do amerických zapadákovů, ale i když putujete sotva na druhou stranu Los Angeles, může se dennodenní popojíždění protáhnout na dvě hodinky. 

Herci a herečky v trailerech nejen spí, odpočívají a studují role. Někteří tu mají i maskérnu, aby nemuseli nikam chodit. Nebo bar, aby tu mohli pařit s ostatními. Na plac tak vyrážejí až na poslední chvíli, kdy už je díky stand-inům vše nastaveno a nasvíceno. S koncem stávky se už určitě nemohou dočkat, až se zase nastěhují do svých mobilheimů, daleko od všech, ale blízko kamerám, co jim propůjčují nesmrtelnost. 

Slyšte nás, přátelé

Jak jste si možná všimli, na tradičně placený pondělní termín tentokrát vyšel podcast pro všechny. Je to novinka, která vychází vstříc jak předplatitelům, tak všem ostatním. Předčasný vánoční dárek a odměna pro všechny podporovatele, protože jen oni mohou exkluzivně posílat dotazy. Věřím, že se tato tradice ujme a bude plnohodnotným a obousměrným komunikačním kanálem. Nově lze podcast FAQ Hollywood dohledat i na Spotify, do budoucna bude i na ostatních podcastových platformách. V pátek buď předplatitele čeká jejich exkluzivní post, nebo… nebo skončí herecká stávka (což se také stalo) a v tom případě bude do třetice post pro všechny s vyhlášením vítězů a poražených. Věrným a štědrým patronům to nějakou tou exkluzivitou vynahradím do budoucna.

Netflix odmění maratonce

Nejpopulárnější streamovací platforma pokračuje v lákání oveček na svůj nejdostupnější tarif s reklamami. Nejen že je nejlevnější, ale když na něj budete koukat do zemdlení, najednou vám reklamy zmizí. Ne, nezbláznil jsem se. Netflix je prý schopen detekovat, že někdo hltá jednu epizodu za druhou (binge watching) a sám mu nabídne, že pokud nepoleví, může se těšit na další epizodu bez otravných reklam. A to se vyplatí! Cílem je samozřejmě protočit ještě víc reklam, protože v důsledku jeden takový nenasyta zorničkami otočí víc spotů než unavení rodiče, co se zmohou na jednu epizodu oblíbeného seriálu týdně.

A to není vše. Na dvanácti trzích, kde předplatné s reklamami běží, bude nově možné stahovat filmy a epizody seriálů pro offline zhlédnutí. To žádný z konkurentů u podobných tarifů nenabízí, takže se bezesporu jedná o velkou výhodu. Tím spíš, že to podle prvních zpráv vypadá, že offline verze budou bez reklam. Downloady budou ale v různých směrech omezené, takže to rozhodně není způsob, jak se při běžném užívání služby reklamním vložkám vyhnout úplně.

DCEU se stěhuje na Netflix

Před týdnem jsme s kolegou Svobodou v podcastu Filmy v síti řešili, že na HBO chybí staří Batmani. A nejen ti. To jsme ještě netušili, že od prvního prosince se téměř všechny filmy z DC Extended Universe stěhují na Netflix. David Zaslav si musel na téhle půjčce mimořádně namastit kapsu, ale nezapomínejme, že už před mnoha měsíci prohlásil, že 95 % trafficu na HBO/Max dělá zhruba tucet seriálových a filmových titulů. A komiksové pecky k nim velmi pravděpodobně nepatřily, takže na provozu platformy se to neprojeví, Netflix si spokojeně naplní katalog a Zaslav se blýskne před účetními.

Aquaman jako jeden z mála zůstal „doma”, pravděpodobně kvůli blížící se kinopremiéře dvojky. Přitom by Zaslav udělal lépe, kdyby ho pustil za ostatními na Netflix. Tam by ho totiž vidělo o dost víc lidí a ti by pak možná přišli do kina na dvojku. Tak či onak se potvrzuje, že má Netflix nakročeno k tomu, aby se ho stávky scenáristů a herců vůbec nedotkly. Zatímco studiové platformy jako Max a Disney+ budou už za pár měsíců bojovat s nedostatkem silných kinopremiér, Netflix bude protáčet katalog a novinky vykryje produkcemi z Asie a z Evropy. Na starém kontinentě investuje třikrát víc peněz než jeho nejbližší konkurent Prime, ale jestli jste snad měli pocit, že streameři točí v Evropě jako o život, jde v celém produkčním koláči jen o 9 %. Drtivou většinu trhu ovládají tradiční televize a jejich produkce (56 % veřejnoprávní, 35 % soukromé stanice). 

Netflix do třetice všeho dobrého…

Pár analytiků si dalo tu práci a spočítalo, kolik procent netflixovských Originals by mělo podle nové rámcové smlouvy s WGA nárok na tzv. bonus za úspěch. Já už dříve naznačoval, že jsou to jen malé hrstky seriálů a filmů, často jen ty v dlouhodobém Top 10 nejsledovanějších titulů. Podle londýnské agentury Digital-i se jedná na americkém trhu o pouhá 4 % veškeré produkce. 

Kdo se tam vešel? Komediální řachanda Z jiného těsta s Eddiem Murphym, Sandlerova Vražda v Paříži, Matka s Jennifer Lopez, nebo další komedie Máme tu ducha, která v USA dokonce předběhla i dvojku Vyproštění. Tamní vkus je zkrátka… specifický. Ze seriálů zazářil Noční agent, Murdaugh Murders nebo druhá sezóna Ginny a Georgia. Zbytek „hitů” ale nárok na bonusovou položku nemá, což znamená, že o velké hity nešlo. To ale dobře víte, pokud čtete newsletter až do konce a zkoumáte žebříčky sledovanosti z top10.netflix.com. Necelé dvě desítky Originals letos vidělo víc než 20 % platících amerických zákazníků. Pokud téhle statistice věříte a tušíte, kolik desítek (stovek) seriálů a filmů na nás Netflix ročně chrlí, tak jistě chápete, proč si chtějí na Netflixu seznam „hitů” nechat pro sebe.

Nezajímavé nejsou ani statistiky Digital-i ohledně her na Netflixu. S velkým náskokem vedou casual blbinky na motivy Stranger Things a Too Hot To Handle. Žádné překvapení, zároveň však opětovné potvrzení toho, že zákazníci na Netflix nechodí hrát, ale pouze přehrávat.

Voyo na steroidech

Největší české SVOD hlásí 650 tisíc předplatitelů v Česku a na Slovensku. Pokud si to rozdělíme velikostí trhů, případá na Česko něco přes 400 tisíc zákazníků, což už se blíží Netflixu, u něhož se počet platících klientů pohybuje kolem půl milionu. Ani jedna ze služeb zatím nemá v nabídce předplatné s reklamami, ačkoliv i zástupci Voyo naznačují, že ve chvíli, kdy jejich růst zpomalí, budou o této variantě uvažovat.

Voyo v růstu překonává odhady i navzdory nové konkurenci v podobě prima+ (skutečně s malým p) a dalších evropských platforem jako je Canal+. Netflix se zatím o své výsadní postavení bát nemusí, ale český premiant už předjel i bronzový HBO Max a bramborový Disney+. Celkem prý v ČR využívá některou ze streamovacích platforem až 31 % obyvatel, ale zdaleka ne všichni za ně platí. Sdílení účtu je u nás skoro národním sportem a případy netflixovského „bububu” jsou zatím spíše ojedinělé. I tady má červené eNko rezervy, až bude v budoucnu hledat nové duše.

Twitterový skandál ve sklenici vody

Casey Bloys, aktuálně šéf contentu na HBO/Max, má průšvih. Před třemi lety byl „jen” šéfem původní tvorby na HBO a vzal si k srdci pár štiplavých recenzí projektů z domácí stáje. A zatmělo se mu před očima natolik, že pár stážistů pověřil tím, aby si na Twitteru založili anonymní účty a šli si to s těmi kritiky vyřídit. Stalo se tak v pouhých šesti případech a pravděpodobně bychom se to nikdy nedozvěděli, kdyby jeden ze stážistů nedostal vyhazov a nedomáhal se svých práv u soudu, kde použil anonymní tweety jako koření své žaloby.

Casey se ke všemu přiznal a podotknul, že to byl momentální zkrat a mimořádně neuvážená strategie. Hlavy kvůli tomu určitě padat nebudou, protože jde o pouhopouhých šest tweetů. Navíc všichni v branži pravděpodobně disponují více či méně skrývanou armádou online vojáků, co sypou komenty, pětihvězdičková či desítková hodnocení, a chvalozpěvy svých chlebodárců na sociálních sítích. V podstatě jde spíš o trapas než o přestupek. Tuhle podpásovou strategii vidíme v rámci review-bombingů týden co týden. Na IMDb je tak populární, že jsme byli svědky něčeho podobného i na ČSFD v domácích podmínkách. Jenže když dva dělají totéž, nikdy to není totéž, takže z toho byla nakonec spíš úsměvná historka (jednalo se o snímek Narušitel režiséra Davida Baldy, momentálně má na databázi hodnocení 34 %).

 

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace