Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

Kina mají žně! Barbie útočí na miliardu, triumfuje i Oppenheimer!


ikona
Cival
barbiechristopher nolangreta gerwigindiana jonesinsidiousjames caviezeljames wanmalá mořská vílamargot robbiemission: impossiblemission: impossible odplataoppenheimerspider-mantom cruisetržbywarner bros.
Tuhle dolarovou injekci kina potřebovala! 

Ahoj, Barbie! Ahoj, Oppie! Z šíleného nápadu narvat dva z největších filmů letní sezóny na stejné distribuční datum se stal geniální tah. Sice tak trochu náhodně a mimoděčně, když se okolo souběžné premiéry dvou protichůdných titulů rozjela neskutečná internetová mánie v rámci Barbenheimeru, taky trochu ale i díky prozřetelnosti studií, která loupla na stejný termín zrovna dva velmi atraktivně vyhlížející kousky, typově ale naprosto odlišné a cílící na jiné cílovky.

 

Místo vzájemného požírání došlo kupodivu ke vzájemnému podpírání – o obou filmech se mluvilo extrémním způsobem a ve výsledku to nejspíš boostlo tržby obou titulů. Nebo přinejmenším Oppenheimera, který by za jiných okolností působil jako mnohem tužší filmová krmě, tříhodinové dobové drama s nekonečně mluvícími chlápky ve starých košilích.

 

Výsledkem je každopádně fenomenální víkend amerických kinařů (a nejen jich), kteří poprvé o Endgame nahrabali během víkendu v úhrnu víc jak 300 milionů dolarů. Většinu přitom donesla fenomenální Barbie. Její kasovní triumf bude zlatým písmem zapsán do učebnic marketingu, protože zvládla vtáhnout do hry opravdu všechny, od růžových pipinek po obstarožní intelektuály, od malých holčiček po dospělé feministky bojující celý život proti patriarchátu.

Barbie díky tomu má v euroatlantickém prostoru naprosto narvaná kina. V Americe to konkrétně znamenalo parádní předpremiéry za dvacet mega a luxusní páteční start za 70,5 milionů, za první víkend pak v úhrnu fantastických 155 milionů dolarů, což je letošní blockbusterové maximum!

 

Když k tomu připočtete absolutní mediální pokrytí, nepochybně podporující zájem o hračky, plus maximální merchandisingové vytěžení, je Barbie totálním triumfem korporátního kapitalismu. Je samozřejmě dosti ironické (nebo pokrytecké?), když se film leckdy tváří jako antikapitalistická satira, a přitom dolarové mašiny konzumu roztočí víc než cokoliv jiného, ale tak už to dnes chodí, že ve výsledku nejvíc zabírá trocha toho pomrknutí, přidrzlosti, sebereflexivních fórků a vydatná porce společenské uvědomělosti.

Tady to do sebe zaklaplo opravdu dokonale a Barbie nejen vydělá obří peníze v kinech a na merchi a hračkách, ale zjevně se i zvládne stát díky rozvernému tónu filmu lovebrandem pro ty, co by je ještě před časem kritizovali.

 

Gretě Gerwig se tedy povedl naprostý majstrštyk a její pozice v Hollywoodu se teď stane na pár let neotřesitelnou. Vlastně je otázka, jestli není následující natáčení dvou Narnií pro Netflix až příliš přízemní výzvou, když vám Hollywood leží u nohou a nejspíš by vám napříště odsouhlasil cokoliv - neskutečný balík dolarů totiž doplní nejspíš i oscarové nominace na nej film, kostýmy, výpravu, píseň, scénář (uff) a pro Goslinga i za nej herce ve vedlejší roli.

Barbie se spolu se Super Mariem stane největším popkulturním fenoménem roku. Mně tedy přijde v jádru své rádoby sofistikované rádoby podvratnosti strašně basic i bezpečná, jako jen takový ekvivalent chytrého „reklamního letáku za roh“, ale drtivá většina diváků se u Barbie báječně baví, což je poznat i na hezkém Áčkovém CinemaScore, 76% na ČSFD i IMDb nebo v jednohlasně spokojených recenzích (na RottenTomatoes svítí 90% při průměrném ratingu 8,1 z 10).

 

Proto si Barbie snadno dojde k miliardě dolarů a uvidíme, jak moc zvládne vyzvat na zteč o nejúspěšnější film roku Maria. Brzdit ji vlastně může jen menší zájem v asijských zemích, což rozhodně není faktor zanedbatelný.

Warneři si teď budou lámat hlavu, jak tenhle triumf co nejrychleji zreplikovat (budou pokračování? budou spin-offy?) a v Hollywoodu se budou ptát sami sebe, proč opravdu nedošlo na plánované Monopoly od Ridleyho Scotta (pamatujete?) a jak zadaptovat Merkur nebo Klouboučku, hop! Každopádně ve warnerovských kancelářích může být určitě obří radost, že budou peníze na sanování letošních komiksových kasovních pohrom jako Flash, Shazam 2 nebo blížící se Blue Beetle.

 

A rozhodně by si tam měli pánové taky uvědomit, že odlehčených, uvolněných letních blockbusterů točených primárně pro ženy a dívky prostě je strašně málo – a když jeden takový přijde (a nejde jen o tupou femi-předelávku klučičího fenoménu), zjevně při vykutáleném uchopení dokáže všechno přebít. Takže minimálně v tomhle směru se nelze extrémnímu zájmu šokovaně divit, poptávka je neukojená…

Slaví ale i Oppenheimer! Před létem by byl za adekvátní úspěch pro hutný tříhodinový životopis bez prvoplánově sexy atrakcí považován start kolem čtyřiceti mega, zájem vzedmutý Barbenheimerem i pověsti o výjimečných kvalitách ale vedly k maximálnímu našponování očekávání. Parádní trailery a ještě parádnější recenze (průměrné hodnocení 8,7 z 10) pomohly spolu s Nolanovým výjimečným renomé k předpremiérám za devět mega a ohromujícímu prvnímu víkendu za 80,5 milionů.

 

To je pro originální drama od autorského režiséra naprosto skvostná bilance a zacementování jeho výlučné pozice v Hollywoodu. Nikdo jiný by takhle zabodovat nezvládl. I celosvětový start za 174 mega je impozantní, a když uvážíte nadšení diváků (88% na databázích v Americe i u nás) a IMAXovskou exkluzivitu, je jasné, že zájem ještě dlouho neopadne.

Oppenheimer bude cílit přes půlmiliardu celosvětově a jelikož k tomu nepochybně přidá Oscary (Nolan je klidně může poprvé v kariéře pobrat ve velkém, ne jen za technické kategorie), půjde o triumf na všech frontách. Velebený režisér má i nadále výsadní pozici v Hollywoodu a může si vybírat jen podle svého gusta, jaký velkofilm natočí příště. Osobně bych hlasoval pro tu bondovku, ale vlastně jakýkoliv námět bude stát za pozornost a minimálně z hlediska audiovizuálních postupů posouvat hranice.

 

Jediný, kdo nejásá a naštvaně si drbe hlavu je Tom Cruise. Tohle totiž kapitálně pros… prošustroval. Má jeden z nejlepších blockbusterů roku, ale nesmyslně ho předsunul před extra silné combo velkofilmů, a i když o víkendu oficiálně přišel jen o šest kin, zájem o novinky a vyklizení IMAXů ho fatálně postihly. Propad o 64% je po slabším otvíráku katastrofou a připočtení 19,5 milionů nedostačující.

Aktuálních 118 mega z Ameriky se totiž nepovede rozmnožit ani na dvě kila a 370 milionů celosvětově podle mého odhadu nebude stačit ani na šest kil. Při extrémním třistamilionovém rozpočtu a dalších desítkách milionů dolarů nalitých do marketingu jsou tyhle výsledky pohříchu neuspokojivé a Cruise a spol. moc dobře ví, že i když má Mission: Impossible 7 mnohem míň catchy koncept než nostalgický Top Gun: Maverick, o Vánocích, v červnu nebo na začátku srpna by mohla udeřit mnohem efektivněji.

 

Další velký kasovní příběh čeká na bronzové pozici, kde zní Sound of Freedom. Průměrně vyhlížející thriller/drama si dál šlechtí svou pověst „zakázaného zboží“, které odhaluje utajenou pravdu a každý na něj musí zajít, než ho smažou. A jestli tak neučiní, podporuje pedofily! Tenhle moudrý narativ bohužel vidíme i v českých diskuzích, nejen na Facebooku, ale i ve filmových diskuzích (dokonce se tématu ujal i vrchní dezolát Rajchl).

Díky téhle protisystémové šeptandě se z filmu stal v amerických kinech obří hit, což stvrzuje mocný třetí víkend za 20 milionů a posun na celkových 124 mega z Ameriky. Sound of Freedom může furt snít i o čtvrtmiliardě z Ameriky, což z něj dělá jeden z nejvýnosnějších podniků roku. A ano, i Cruise může závidět, protože drama s Jimem Caviezelem jej za mořem hravě trumfne!

 

Na pětce může dál nenápadně užívat spokojenosti horor Insidious: Červené dveře, další z nekonečné řady producentských tref Jamese Wana. Film stál šestnáct milionů dolarů a z kin celého světa hlásí už skoro desetinásobek. To se pak hezky počítá.

Druhou půlku žebříčku projeďme jen telegraficky, protože všechno známe z minulých týdnů. Indiana Jones 5 (aktuálně 350 milionů) pohříchu zklamává v těžkém mínusu s ohledem na rozpočet, naopak geniální animák Spider-Man: Napříč paralelními světy překonal předpoklady a s 670 miliony vyhlíží trojku.

 

Trvalkové vzedmutí pixarovky Mezi živly bohužel pro Disneyho zatípla Barbie, komedie Nic ve zlým se stane oním kýženým velehitem až na streamu s ohledem na peprné téma i nahou Jennifer Lawrence a desítku uzavírají Transformeři, jejichž čtyři stovky taky zrovna nepotěší (i Malá mořská víla o příčku níž se loučí důstojněji s 560 miliony). Miliardové časy robotů jsou prostě definitivně pryč.

Kompletní žebříček tržeb zde.

Za týden si půjde pro výprask nevábná disneyovka Strašidelný dům. Uvidíme pohřeb zaživa, nebo se rodinky chytí na kousek strašení?

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (94)
© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace