Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

První dojmy: ambiciózní Úsvit s Eliškou Křenkovou


ikona
do_Od
ČeskoslovenskodramaEliška KřenkováKarlovy VaryKVIFFÚsvit
Eliška Křenková se snaží dobrat pravdy v nezvyklém případu smrti dítěte uvnitř fabriky pár dní před návštěvou ředitele. 

Matěj Chlupáček, svého času návštěvník i naší malé Moviezone, se za poměrně krátkou dobu stihl etablovat coby relativně zkušený tvůrce, jenž svůj celovečerní debut z pozice nejmladšího českého režiséra poslal do kin už v roce 2013. Od té doby stihl několik seriálů, včetně epizod Terapie pro HBO Europe, Zrádců nebo Ivety, podílel se jako producent na několika dalších celovečerních filmech, a teď se jako teprve 29letý vrací do Karlových Varů se svojí novinkou Úsvit, v níž si hlavní roli střihla talentovaná Eliška Křenková. My už snímek stihli vidět a níže tak máte naše dojmy:

 

Jak to vidí Spooner:

Hezké, na české poměry v mnoha ohledech i velmi nadprůměrné, ale přesto nejsem nijak zvlášť uspokojen. Matěj Chlupáček nám už v podstatě vyrostl v sebejistého tvůrce, jenž dokáže natočit po řemeslné stránce výtečné dílo s parádními záběry či výpravou a správně chytlavým příběhem. Mladý režisér pak nezapře inspiraci v zahraničních vzorech, což ovšem vůbec nevadí, naopak se mu musí dát plusové body za to, jak se snaží být jiný a vymanit se z tuzemských žánrových standardů. Stejně tak dokáže hezky pracovat s postavami, i těmi ve vedlejších úlohách, a výtečná Eliška Křenková v hlavní roli znovu prokazuje, že patří mezi naše nejtalentovanější herečky.

Jenže i přesto mi v tomto výletu do retro městečka Svit cosi chybělo – a to silnější tah na branku. Chlupáček zde rozehraje několik slibných motivů i žánrových kliček, většinu z nich ale nedokáže patřičně uchopit. Když se pak v závěru věnuje otázkám pohlaví, snaží se na aktuálnost a paralelu se současností scénář tlačit tak okatě, až v podstatě tento motiv ztrácí na síle. Skvěle rozehraný příběh tak v poslední třetině silně ztrácí páru, hutná gradace se nekoná a řada témat a prvků vyšumí i přes veškerou snahu do ztracena. Což je prostě škoda. Nemám pochyb o tom, že Úsvit bude patřit mezi režijně nejzajímavější tuzemské počiny roku. Zároveň však doplácí na to, že toho chce říct strašně moc, ale ve výsledku toho zase tolik nenapovídá.

Jak to vidí do_Od:

Dobré, ba přímo skvělé. Úsvit se sice v trailerech tváří jako česko-slovenská odpověď na Slunovrat Ariho Astera, ve skutečnosti jde ale o docela jiný film. Asi nejvíc mě na něm přitom zaujalo, jak zdánlivě mimo čas i místo se celý příběh odehrává. Rok 1937 někde uprostřed malebných Tater je tady tak perfektně vystřižen jako skoro utopistická budoucnost plná zdánlivě progresivních myšlenek a lidí, až jsem si taky dlouho říkal, jestli nás přece jen v půlce nečeká nějaký mindfuck. Brnkání na nervy a zvědavost nicméně rychle střídají fakta a tvrdá realita.

Úsvit tak přece jen kráčí víc při zemi než například loňské To nic, drahá, a svoji detektivní mystery zápletku nakonec rozvede do ne úplně strhujícího, ale pořád extrémně působivého dramatu, v němž se citlivě a nenuceně naťuknou všechna možná zrcadla do současnosti, jenom aby vás následně film uhodil svojí zdrcující závěrečnou pointou mimo jiné do puntíku vystiženou anglickým názvem. Vesměs snadno čitelné poselství Úsvitu je každopádně zabaleno a umocněno vynikající formou, u níž jsem měl dojem, že je ta audiovizuální stránka zase jednou na světové úrovni. Přidejte fantastický výkon Elišky Křenkové v hlavní roli a dál moc není co řešit – Chlupáčkův druhý film se i přes drobné výtky prostě nadmíru povedl.

Jak to vidí Rimsy:

Kampaň vytvořila očekávání, že se bude jednat o jeden z nejzajímavějších a nejpromyšlenějších českých filmů poslední doby. A tomu se opravdu podařilo dostát, i když to není bez výhrad. Návrat do předválečné doby dává smysl a neslouží pouze tomu, aby se herci a herečky mohli promenádovat v divácky vděčných kulisách a kostýmech. Po slibně rozjetém úvodu, který naznačí spoustu směrů, jimiž by se příběh mohl ubírat, se však ve druhé polovině věnujeme pouze jednomu. Důstojně pojaté téma intersexuality jistě vyplňuje prázdné místo v tuzemské kinematografii a je dobře, že nesledujeme jen další generickou detektivku, ale přece jen se vtírají pochyby, zdali takto polopaticky edukativní přístup je skutečně tím nejlepším. Ale je velmi dobře, že se jedná o podnětné a na mnoha úrovních dotažené dílo.

Recenzi očekávajte v nejbližších dnech. 

Komentáře

  • Do této diskuze ještě nikdo nepřispěl, buďte první.
VSTOUPIT
© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace