Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

imf vs. Hollywood #20: Konec sdílení hesel u Netflixu a Indyho průšvih v Cannes


ikona
imf
imfindiana jonesnetflixnewslettertéma
Dnes také o stávkujících scenáristech, zrychlených videích a průšvihovém Indy.  

Vítejte u další sklizně postřehů zpoza showbyznysové opony (delší verzi najdete v mém newsletteru hollywood101.substack.com, který vychází každou středu, a nově je k dispozici i pro předplatitele, jimž nabízí přístup do archivu a bonusový obsah!), aneb co všechno se událo v Hollywoodu za zavřenými dveřmi v uplynulém týdnu. Tradiční směska byznysových informací nabízí vše, co potřebujete vědět. Dnes opět o stávce scenáristů, výzvě českým sdílečům hesel k Netflixu, zrychleném koukání na filmy a průšvihu z Cannes.

Není čas ztrácet čas

Zkoušeli jste někdy kurz rychločtení? To abyste skrz moje newslettery proletěli jako dělová koule, a přesto z nich vysáli všechno vědění a postřehy. Ptám se proto, že zatímco u psaného textu je většina z nás smířená s tím, že čte určitou konstantní rychlostí, u videa a audia se zjevně publikum snaží v dnešní uspěchané době najít nejrůznější life hacky. A tady se cítím trochu jako dinosaurus, protože když jsem viděl nějakého high-end manažera, který se před lety v rozhovoru chlubil, že na filmy kouká dvojnásobnou rychlostí, aby ušetřil čas, považoval jsem to za urážku celé kinematografie. Ale takových lidí je minimálně na YouTube, Spotify, a dost možná i na VOD nezanedbatelné množství. Proč byste měli koukat na rutinní netflixovku dvě hodiny, když to můžete stihnout za polovičku času a „odškrtnout” si další položku ze seznamu?

Nechci tady rozebírat, jak moc házíte vidle filmařům do jejich vize, když si pustíte Dunu jednaapůlnásobkem původní rychlosti. Nebo když se snažíte ušima pochytat drmolící podcastery, co už tak v posledních dvou letech zrychlili, protože se podvědomě snaží skrz mikrofon tlačit co největší množství informací. Podle údajů YouTube uživatelé denně ušetří přes TISÍC let díky tomu, že sledují videa zrychleně. YouTube nabízí cokoliv od čtvrtinové rychlosti po dvojnásobnou. Netflix nabízí něco podobného, pro VOD, které to neumí, existují browserové plug-iny, takže zájem tu zjevně je. Na YouTube využívá zrychlené přehrávání až 85 % uživatelů. Nejoblíbenější je 1,5x, následováno turbomódem 2x, až třetí je relativně snesitelných 1,25x, přičemž gurmáni používají 1,1x, což je finta občas využívaná i v akčních scénách asijských filmů. 

1,1x je téměř nepostřehnutelné popostrčení, ale každý musí nahlédnout do své duše a zeptat se, jestli to zrovna jemu dává smysl. Pro vytížené diváky zjevně ano. Když se dostanou v jedenáct večer k televizi nebo mobilu, nemají času na rozdávání. I proto je podle statistik je v době od desíti do půlnoci zrychlování využíváno nejvíc. Každý to má jinak, já jsem taky občas na větvi ze stopáží některých snímků, ale… pořád na ně koukám standardní rychlostí. Upřímně jsem byl překvapený, že jsem jen jeden z deseti. Může i tohle být pro někoho důvod, proč nejít do kina na tříhodinový spektákl, když ví, že ho doma stihne za dvě hodinky?

Disney a jeho velký úklid

U Myšáka se uklízí důkladně. Nejen že probíhá třetí vlna propouštění, která by prý měla být na dlouho poslední, ale platforma Disney+ oznámila, že se zbaví desítek seriálových a filmových titulů. Proč? Protože je to výhodné. Ukazuje se, že David Zaslav, který k podobným škrtům v rámci optimalizace HBO Max přistoupil už loni a dostal za to slušnou sodu, byl svým způsobem prorok. Bob Iger se nechal inspirovat a tne do živého velmi podobně. 

Některé z titulů se mohou objevit v rámci exkluzivních dohod u konkurence, jiné nenávratně zmizí. A právě z toho se některým předplatitelům dělá mdlo. Ve zlaté éře Netflixu bylo poselství streamovacího giganta jasné: Všechny filmy a seriály, co jste kdy chtěli. Na jednom místě. Navždy. Nejdřív se vaše oblíbené značky rozeběhly do katalogů svých majitelů, když si studia stavěla vlastní platformy. Teď nastupuje přežití nejschopnějších. Máte nějaké to guilty pleasure, nepříliš známý či oblíbený film, na který se ale chcete na VOD jednou za čas podívat? Příště už ho tam pravděpodobně nenajdete.

David Zaslav účetní matematiku pojmenoval celkem přesně, když zveřejnil interní data. Top 5 seriálů na HBO Max je zodpovědných za 90 % trafficu. Top 20 je zodpovědných za 98 % trafficu. Všechno ostatní je žrout peněz, ať už jde o placení serverů, na nichž obsah leží, nebo vyplácení residuals jejich tvůrcům. Smazáním titulu zabijete dvě mouchy jednou ranou. Jenže pokud zároveň seriál nebo film neexistuje na fyzickém médiu, v podstatě vynulujete, byť většinou pouze dočasně, jeho existenci. Nejen pro fanoušky, ale především pro mnohé tvůrce je to noční můra, která může zaklepat na dveře po několika epizodách, sezónách, či letech.

(HBO) Max a konsolidace trhu

A když už mluvíme o HBO, platforma HBO Max se včera na americkém trhu stala minulostí, jakkoliv všude v propagačních materiálech je „Max: Ta služba, na níž můžete koukat na HBO”. Z fialové se stěhujeme do modré. Na řadě míst došlo ke změně aplikací bez zásahu uživatele, jinde se musíte trochu snažit a občas i tápat. Výpadky, jak už je člověk u HBO zvyklý, samozřejmě nastaly. Můžete doufat, že až za X měsíců dorazí rebranding k nám, že už vše poběží jako na drátkách. HBO Max jako samostatná značka končí, nový Max nabídne jeho obsah, ale navíc také výběr z nabídky Discovery+ (zvířátka, reality show, pořady o bydlení tisíckrát jinak), která jako samostatná platforma naopak zůstává.

Zaslav může být znovu (viz výše) pionýrem, protože k podobnému kroku v horizontu několika měsíců přistoupí i další hráči na trhu. Disney+ velmi pravděpodobně pohltí Hulu, Comcast (NBCUniversal) včera oznámil spuštění Now TV, což je zajímavý hybrid kabelovky (40 živých programů), FAST platformy (20 programů zdarma s reklamními bloky) a prémiového předplatného Peacocku. A Paramount+ už brzy integruje do své nabídky Showtime. Všichni se snaží do budoucna obrnit své služby a nabídnout lidem balíčky, ať už naoko nebo doslova.

Je samozřejmě velký rozdíl mezi chováním amerického a např. českého trhu, ale je patrné, že se všichni konkurenti Netflixu snaží experimentovat, aby v době rostoucích cen nabídli co nejvíc obsahu. Streamovací války budou z pohledu zákazníka ještě zatraceně zajímavé.

Netflix a jeho šach-mat sdílečům hesel

Tak jsme se dočkali. I vy tento týden ve svých e-mailových schránkách kromě newsletteru najdete i upozornění od Netflixu, že tučné časy skončily. Kontroly přihlášení z různých zařízení a lokací, tak jak si je ostatně můžete přímo v aplikaci provádět sami, budou nově součástí dohledu nad vaším účtem. Podle typu předplatného budete moci při zjištění černých pasažérů přidat jednoho či dva za cenu 79 Kč. Získá vlastní login a na jednom zařízení neomezenou nabídku Netflixu za podmínek, jaké má nastaven hlavní účet. Pokud hlavní majitel (ten co platí plnou cenu) své předplatné zruší, automaticky zanikají i tyto přidružené účty. Nabídka platí jen v rámci stejného státu.

Zatím je to jen bububu upozornění, ale i tento varovný výstřel je znamením, že to Netflix myslí vážně a se sdílením hesel zatočí. A pokud se mu to osvědčí a nažene hříšníky na nejlevnější předplatné s reklamami (na něm je zatím jen 5 milionů účtů, z celkového počtu cca 2,5 %), velmi pravděpodobně si tuto strategii osvojí i konkurence. Otazník se stále vznáší nad tím, jak tvrdě bude Netflix přešlapy mimo domácí síť trestat, a jestli se mu to vrátí na žalobách, ale potenciální desítky milionů černých pasažérů jsou zjevně příliš velké lákadlo.

Indiana Jones a dobyvatelé ztraceného mládí

Pátý Indy s podtitulem Nástroj osudu měl premiéru na filmovém festivalu v Cannes. Disney výsledku natolik věřil, že na projekci nahnal novináře, odsouhlasil režírujícímu Jamesovi Mangoldovi projekt z prostředí Star Wars, a víc než měsíc před americkou premiérou dal své peří na odiv světu. 

Dopadlo to tragicky. Nemastné neslané recenze, Rotten Tomatoes na 50 % a pošramocená pověst, kterou už jen těžko někdo napraví. Jistě, publikum v Cannes je náročnější (filmu tleskalo ve stoje „jen”’ pět minut), ale tohle byl tedy mimořádně špatný odhad, který za festivalové pozlátko evidentně nestál. Až nadcházející týdny vyjeví, zda se toto faux pas na víkendovém otvíráku. S rozpočtem 300 milionů dolarů (a další stovky za reklamu) si však Indy jen těžko může podobné zaškobrtnutí dovolit. Cokoliv pod miliardu bude tak trochu ostuda. Disney+ už dříve zrušil plány na prequelový seriál (nebyl by první, povedená minisérie Mladý Indiana Jones bude mimochodem na Disney+ k dispozici už na konci května!) a zjevně čeká, i z úcty k Fordovi, než se definitivně rozhodne slavnou postavu resetovat s novým obsazením.

Stávkový hattrick?

Vstoupili jsme do čtvrtého týdne stávky scenáristů a podle nálady v Hollywoodu to vypadá, že se možná schyluje k nevídané věci. Stávce hned tří organizací. O režisérech se zatím spíše šušká, ale herecká odborová organizace SAG-AFTRA už rozeslala svým členům formuláře s hlasováním o stávce. Výsledky budou známé cca 5. června, dva dny před startem vyjednávání. Pokud 75 % členské základny stávku odmávne (scenáristé měli 97,9 %), půjdou herci do vyjednávání s jasnou hrozbou. Pokud se jim nepodaří dohodu uzavřít, začnou stávkovat od prvního července.

Příliš vzruchu příliš brzy? Pojišťovny už odmítají krýt rozbíhající se natáčení filmů, protože se bojí, že se stávkujícími herci se hollywoodské projekty zadrhnou úplně. Už ani hotový scénář by totiž nebyl zárukou klidného natáčení, bez herců se prostě nehnete z místa.

A o co jim vlastně jde? Požadavky se od těch scenáristických zas tak moc neliší. Chtějí vyšší základní platovou třídu, navýšení odvodů na zdravotní pojištění a do penzijních fondů. Lepší model tzv. residuals, které zůstávají za nehty streamovacích platforem. Vymezení se vůči A.I – herci chtějí především záruky, že jejich podobu, hlas, manýrismy a další trademarky umělá inteligence nezneužije, ať už při tréninku svých datových souborů, nebo při samotném generování „nového” obsahu.

Nakonec ještě pro herce specifická řehole, tzv. self-tape konkurzy, kdy svou „pásku” nahráváte doma, ať už jde o skutečný domov, hotel, nebo plac právě natáčeného filmu. Podle herců je to nedůstojné, snižuje to šance nováčků, mizí jistota, že na záznamy vůbec někdo kouká, a často jsou na to navázány další nerealistické podmínky a očekávání. Self-tape konkurzy se během pandemie dostaly zcela mimo kontrolu a řada herců mluví doslova o zneužívání. Za dva týdny bude jasněji, ale herci vyzbrojení povolením stávkovat, by byli pro studiové hlavouny obrovskou hrozbou. Lze tedy očekávat, že v druhé půlce června se začnou ledy pomalu hýbat a může dojít i k novému jednání se scenáristy.

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (30)
© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace