Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

imf vs. Hollywood #18: Nezastavitelný Diesel, osud Hulu a kondice evropských kin


ikona
imf
disneyimfnewsletterrychle a zběsiletémavin diesel
Dnes o rychlém a zběsilém tuctu, scenáristech a tuzemských multiplexech.  

Vítejte u další sklizně postřehů zpoza showbyznysové opony (delší verzi najdete v mém newsletteru hollywood101.substack.com, který vychází každou středu, a nově je k dispozici i pro předplatitele, jimž nabízí přístup do archivu a bonusový obsah!), aneb co všechno se událo v Hollywoodu za zavřenými dveřmi v uplynulém týdnu.

30 milionů dolarů denně

Zhruba tolik stojí Hollywood stávka scenáristů. Pokud je to pravda, skutečně by se AMPTP vyplatilo to celé stopnout, protože po šestnácti dnech jsme už na číslech, které by ročně stálo splnění požadavků scenáristické WGA. Jistě, jde o princip – když jeden natáhne ruku a dostane drobné, objeví se rukou celý les. Jenže tentokrát je skutečně situace jiná než před patnácti lety. Studia se na jednu stranu snaží situace využít a jednostranně vypovídají smlouvy těm producentům/scenáristům, co odmítají chodit do práce (a zároveň si mnou ruce, jak bude příští čtvrtletní uzávěrka ve znamení velkého šetření), ale podle všeho je v zákulisí veliký rozkol.

Dřív totiž AMPTP sestávalo z hlavní šestky/sedmičky hollywoodských studií, zástupců televizních stanic (v rámci konglomerátů často propojených se studii), větších či menších labelů a desítek „nezávislých” produkčních dílen. Dnes je však součástí AMPTP i Amazon, Apple a Netflix. Nový a starý Hollywood mají často odlišné názory, agendy a také způsoby. Sebestředný Netflix a mírně lhostejní zástupci Applu a Amazonu, kde je produkce filmů spíš koníčkem než pudem sebezáchovy, a proti nim už teď krvácející televizní stanice a nervózní filmová studia. Pravděpodobně bude chvilku trvat, než tahle směsice najde společnou řeč a bude vůbec schopná vyslat směrem k táboru scenáristů nějaký smířlivý vzkaz, jež nakonec povede k dalšímu vyjednávání. 

Uvidíme, kdo koho „rozemele na kusy” první. Scenáristé mají po dvou týdnech pořád dost sil a elánu, ale co po dvou měsících? Řada televizních stanic ohlásila nové a navrátivší se reality show, zároveň se množí zprávy o zastavených produkcích důležitých seriálů. Podzimní vysílací schéma amerických televizí bude asi chudší než obvykle. Další vývoj situace samozřejmě bude newsletter bedlivě sledovat. Mezitím doporučím článek na iRozhlasu, kam jsem přispěl pár komentáři, a také placený post z pondělka, kde se podrobně ohlížím za předchozími stávkami.

Evropské kino žije!

U příležitosti festivalu v Cannes vyšel další Focus, report soustředící se na výsledky evropského a britského filmu v předchozí sezóně. Většinou mu předchází americký THEME report od MPA, který marně vyhlížím už měsíc a půl, ale zatím se holt musíme spokojit s Evropou. Čísla jsou zhruba třicet procent menší než v období před pandemií, ale to lze vysvětlit slabší nabídkou hollywoodských filmů v kinech, dobíhajícími covidovými omezení a řadou lidí, kteří se zdráhali do kin vrátit. 

Přesto šlo o 63 % navýšení počtu diváků a 70 % navýšení tržeb oproti roku 2021, což je bezesporu velmi pozitivní trend. Celkem bylo v provozu cca 32500 kinosálů, pokles pouhých tří stovek oproti roku 2019, takže je skvělé, že pandemie kinaře nezruinovala a statečně bojují dál. Regionální premianti, kteří se drali zpátky na předcovidovou úroveň? Dánsko a Česko. Ano, můžeme si zatleskat, protože se povedlo dostat na 82 %, resp. 81 % stavu z roku 2019. Oproti tomu Itálie nebyla ani na polovině, Řecko nebo Turecko jen na 57 %, resp. 59 %.

Nejúspěšnějšími filmy byly ty hollywoodské, v čele s Top Gun: Maverick, druhým Avatarem a druhými Mimoni. Největší podíl domácí tvorby mělo jako už tradičně Turecko (přes 50 %), následováno Francií (41.1 %), Českem (37.5 %), Dánskem (30 %) a Velkou Británií (30 %). Celkový průměrný podíl domácí tvorby na tržbách je 28.4 %, takže v Česku ho převyšujeme značně. Pokud vás baví tabulky, celý report najdete zde.

Osud Hulu se pomalu naplňuje

Šéf Comcastu, pod který spadá NBCUniversal, veřejně prohlásil, že je velmi pravděpodobné, že Hulu poputuje k Disneymu. Kopnul tak horký brambor směrem k Igerovi, jen pár dnů po oznámení čtvrtletních výsledků Disneyho, které poukázaly na několik věcí:

  • Nábor nových předplatitelů Disney+ zpomaluje
  • Zisk na uživatele je méně než poloviční oproti Netflixu
  • Iger poprvé připustil nejen šetření, ale i přeprodávání méně atraktivního obsahu
  • Rozhraní Hulu se v dohledné době sblíží s Disney+

Zejména poslední bod byl jasnou nápovědou, že Iger už napůl počítá se setrváním Hulu v Disneyho portfoliu. A potvrzení Comcastu z toho dělá téměř jistotu. Bob Iger je zpět ve funkci šest měsíců a před čtyřmi dny investoři Disneyho pro jistotu zažalovali Boba Chapeka za ušlý zisk, což je ale podpásovka, protože projít covidem bez brutálních ztrát by nedokázal nikdo. Zrovna tahle žaloba je v disneyovském světě tak trochu navíc, ale jednoznačně zlepší Igerovo postavení. On ale potřebuje víc. 

Hulu bude stát podle původních dohod cca 9 miliard dolarů. Možná dokonce i víc, pokud Comcast přizve další zájemce a udělá z toho dražbu. Na druhou stranu velká část exkluzivního obsahu na Hulu vznikla s pomocí partnerů zaháčkovaných u Myšáka, takže má Iger v ruce všechny trumfy. Definitivní kontrolou nad Hulu posílí své pozice v USA, na prodeji balíčků bude mít plný zisk a skokově zlepší zisk na uživatele i u Disney+, do něhož bude moci přelévat obsah z Hulu (a naopak) podle libosti, což může být i motivace ke zdražování jednotlivých služeb či balíčků. 

Pro zákazníky v Evropě, kteří už obsah od Hulu mají ve svém Disney+ integrovaný, se toho zas tak moc nezmění. Pokud ale tenhle obchod projde, mohli bychom se dočkat rychlejšího a průhlednějšího kalendáře premiér, kdy se na českém Disney+ tituly z Hulu a od ostatních Myšákových partnerů často objevují se záhadným, těžko odhadnutelným zpožděním.

Rychlá a zběsilá dvanáctka

Jen pár dnů před premiérou desátého Rychle a zběsile oznámil Vin Diesel, že ho studio (Universal) vyloženě prosí, aby natočil i dvanáctku, resp. aby nadcházející velkolepé finále rozpůlil. Tomu říkám marketing u série, jež se podle většiny lidí v devátém díle dostala do slepé uličky, ale s pomocí rodiny, neexistujících fyzikálních zákonů a velkých explozí se z ní pokusí probourat ke světlým zítřkům a miliardovým tržbám.

Po víkendové premiéře budou mít předplatitelé v pondělí nachystaný detailnější pohled na jednu z nejcennějších značek Universalu a především na distribuční taktiku Universalu, jeho „úprk” z kin na VOD a tzv. nový normál, podle nějž jistá část publika už předem počítá s tím, že film bude za šest týdnů po premiéře online, tak proč se vlastně trmácet do kina?

Teď a tady bych chtěl ale probrat jinou věc. A bude zahrnovat spoiler, který se provalil hned po slavnostní premiéře Rychle a zběsile 10 v Římě. Kdo to nechce číst, ten ať přeskočí následující odstavce. Není to překvapení z hlediska vývoje série, ale pro někoho by to mohlo být překvapení vzhledem k třaskavé situaci během natáčení osmého dílu série.

Připraveni?

Vin Diesel hraje o hodně. Sedmička, jistě i kvůli Paulu Walkerovi, utržila půl druhé miliardy dolarů. Nadupaná osmička dokázala hype udržet a vytáhla z kapes diváků 1,2 miliardy. Jenže devítka si to nakráčela rovnou doprostřed pandemie a utržila jen 726 milionů. Desítka by ideálně měla potvrdit dobré zdraví celé značky těsně před jejím vyvrcholením a pohodlně si dojít pro miliardu. Nic jiného jí ani nezbývá, protože podle neoficiálních zdrojů se náklady vyšplhaly vysoko nad 300 milionů dolarů. 

A tak Diesel z pozice kmotra celé série postupně vrací do hry všechny šachové figurky, co se zatoulaly mimo herní plochu. V devítce se vrátil Han, v desítce znovu září Jason Statham, který se v Hobbsovi a Shawovi trochu trucovitě postavil bokem od rodiny a vydělával tzv. na sebe. Tenhle škraloup je však zapomenut, protože rodina odpouští. A její patriarcha zjevně hodlá odpustit i největšímu z hříšníků, co ho nazval srabem a pozérem. Ještě před pár měsíci se Dwayne Johnson nechal slyšet, že některé věci mají zůstat ve zpětném zrcátku. Vin Diesel ho přes sociální sítě vyzýval, ať se vrátí ke svým bratrům a sestrám za volantem. Nakolik to bylo divadýlko pro masy a nakolik se situace změnila?

Ještě před premiérou Black Adama mohl být Dwayne na koni. Při pohledu na jeho kariéru by sice člověk horko těžko hledal blockbuster, který by Johnson odtáhnul sám za sebe (Jumanji je ansámblovka, Vaiana je disneyovská pohádka, kde Johnsona nepoznala ani jeho vlastní dcera, Herkules, Mrakodrap a Rampage byly propadáky). Ani ta nemastná neslaná Expedice džungle nikoho u Disneyho moc nepřesvědčila a v Red Notice jde o trojici, v níž často Johnson tahá za nejkratší provázek. Po Black Adamovi se situace ještě pronikavě zhoršila, protože ke slabým výsledkům se připojilo Dwayneovo povýšené chování, které podle studia potopilo ne jeden, ale hned dva komiksové filmy. Dobračisko Johnson, prezentující na sociálních sítích svou velkou duši, bylo najednou za typickou hollywoodskou primadonu. Jeho nadcházející projekty jsou slibné, ale žádný megahit z nich nekouká. A proto Dwayne zatnul zuby a přijal nabídku, která se neodmítá.

Po dvaceti letech jeho aktivní kariéry (pusťte si na oslavu Vítejte v džungli z roku 2003, poděkujete mi později) je to srážka s realitou novodobých akčních hrdinů, kteří se chtě nechtě musejí přisát na nějakou tu silnou IP, protože bez ní jsou odkázáni jen na milosrdenství streamerů (Rock měl Red Notice, Hemsworth má Vyproštění), nebo musí změnit profesi. Kdokoliv z marvelovek komerčně selhává, jakmile sundá kostým. Totéž lze říct i o obsazení Rychle a zběsile (což je v podstatě universalovská marvelovka, co si budeme nalhávat), v čele s Dieselem, který se vždy pekelně spálil, kdykoliv přestal filozofovat o rodině.

A pro hecklery v zadních řadách. John Wick je výjimka z pravidla. Něco takového se povede jednou za dekádu, právě jako se to tehdy v roce 2001 zcela nečekaně povedlo Rychle a zběsile, přičemž ani tam to nebylo jisté. Po slabé dvojce a matné trojce (kde nehrál ani jeden z hlavních protagonistů, když nepočítáme scénu ze závěrečných titulků) musela přijít čtyřka s žánrovým rebootem a následně pětka s Dwaynem, aby tahle značka definitivně nakopla zlatou žílu. Padesátníkovi Johnsonovi každopádně účast v téhle IP razantně vylepší životopis, až se zas půjde na stará kolena někam hlásit. 

Jak moc? To se dozvíme po premiéře desítky. Tracking je momentálně 60+, což může působit zvadle, ale série má obrovskou sílu v Evropě a v Asii, takže se očekává, že o prvním víkendu protočí 300 milionů. Schválně jako blízko se k těm číslům dostaneme. Universal je většinou v odhadech hodně opatrný a finální tah na bránu je silný, protože Vin Diesel obchází talkshow a mluví o desítce jako o splněném snu Paula Walkera. Třeba to u amerických diváků zabere.

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace