Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

imf vs. Hollywood #7: Klepou se Marvelu nohy? A jak umírá DVD?


ikona
imf
ant-manimfmarvelnetflixnewslettertaylor sheridantémayellowstone
Dnes také o tom kolik vznikne spinoffů Yellowstonu, nebo zda jsou fyzická média definitivně mrtvá.  

Vítejte u další sklizně postřehů zpoza showbyznysové opony (delší verzi najdete v mém newsletteru hollywood101.substack.com, který vychází každou středu), aneb co všechno se událo v Hollywoodu za zavřenými dveřmi v uplynulém týdnu.

Ant-Man a Wasp vs. setrvačnost hollywoodských blockbusterů

Třetí Ant-Man, alias jedna z nejhůř hodnocených marvelovek vůbec, během prvního víkendu vydělal… přesně podle očekávání. 104 miliony dolarů za třídenní a přes 120 milionů za prodloužený čtyřdenní (Presidents' Day) víkend. Nejsou to obrčísla jako u jiných hrdinů ze stáje Marvelu, ale zároveň jde o nejúspěšnějšího Ant-Mana v sérii, promovaného jako spektákl s přidanou hodnotou a novým záporákem pro nadcházející Avengers, Kangem Dobyvatelem. Hodnocení samotného filmu si nechám pro sebe, jenom dodám, že Marvel tenhle boj s kritiky nemohl prohrát, protože jeho marketingový kolos a tzv. hype train nemůže vykolejit po jednom, nebo dvou, nebo i třech zaváháních.

Nemusíme se ohlížet tak daleko, abychom viděli vlažně přijaté Eternals, čtvrtého Thora a do jisté míry i druhého Black Panthera. Přesto navzdory zvyšujícím se nákladům zůstávají marvelovky pohodlně v plusu. Navíc v případě skutečně očividného záseku neočekávejte výrazné změny dřív než za dva, tři roky, vzhledem k poctivému MCU plánování. Quantumania stála cca 250 milionů dolarů, celosvětově zcela jistě překoná předchozí Ant-Many, takže ji lze označit za úspěch. Strážci galaxie 3 mají punc osudového zakončení série, takže se prosadí i v jinak poměrně natřískané letní sezóně (květnové termíny navíc Marvelu vždy vycházejí). A Marvels? Tam lze případný neúspěch (navazujeme na miliardovou Captain Marvel) svádět na toxic fandom. Kevin Feige se tedy rozhodně ještě chvilku nemusí ničeho bát, protože i Bob Iger oznámil, že plánované škrty se MCU a Pixar projektů nedotknou, i kdyby tzv. na chleba nebylo. Přinejhorším se ročně dočkáme dvou filmů a tří seriálů, nikoliv tří filmů a šesti seriálů. Podobné zpomalení by vlastně ze řetězu urvané franšíze mohlo jen a jen prospět.

 

Disney na propagaci Ant-Mana nijak nešetřil a díky detailnímu rozpisu marketingového utrácení můžeme mravenčího muže srovnat např. s druhým Avatarem. Na televizních spotech utratil Disney za oba filmy podobných 23 milionů dolarů (za Black Panthera dokonce 27, ale za druhého Strange nebo čtvrtého Thora jen 15-17). Marketéři cílili hodně i na ženy, které často v rodinách rozhodují, na co se půjde s dětmi do kina, takže samozřejmostí byly reklamní spoty u ranních show, holčičích seriálů a reality show. Ant-Man dokonce k obrazu svému předělal uvítací obrazovku Alexy, využil spolupráce s Heinekenem a Volkswagenem, nalákal na vlastní palačinky v IHOP (International House of Pancakes, přece) atd. atd. 

Reklamy v televizi táhnou, utrácí se za ně obrovské peníze a je to bludiště nejrůznějších barterů (řada TV stanic patří Disneymu, takže peníze jdou z jedné kapsy do druhé) či dlouhodobých product placement a merchandising dohod, takže jakkoliv mohou stamilionové výdaje na propagaci působit hrozivě, rozklíčovat, kolik koho opravdu stály, je téměř nemožné. Důležité je, že marvelovky jsou vždycky hodně vidět, a proto je hloupé jim prorokovat rychlý pád na základě vlažných ohlasů odborné kritiky či diváků. Tenhle obr na hliněných nohách rozhodně nestojí, jakkoliv se pocitově může zdát, že ty první tři fáze, zakončené Avengers: Endgame už se nikdy trumfnout nepodaří.

Aby Praha Prahou zůstala 

Nadační fond Praha (přejmenovaný momentálně na Pražský audiovizuální nadační fond) byl založen v roce 2016 a je další z mnoha příležitostí, jak získat pobídku k natáčení ve stověžatce. Na rozdíl od státního systému pobídek má však Praha jednu zásadní podmínku. Musí být ve filmu sama za sebe. Jde o reakci na dosavadní stav, kdy byla Praha často vydávána za jiná města v okolí, ať už Vídeň, Budapešť, nebo dokonce i Moskvu. Město proto každoročně vyhradí několik milionů Kč na to, aby filmaře motivovalo. A výsledky se již dostavily. Ačkoliv je drtivá většina podpořených produkcí domácích či sousedních (Německo, Polsko), najdeme v seznamu i Spider-Man: Daleko od domova, který tehdy vyluxoval příděl na celý rok a získal rekordní pobídku 5 milionů korun. Jistě, do rozpočtu dvousetmilionové produkce to přisypalo cca 0,1 %, ale Praha se na stříbrném plátně skutečně neztratila a jeden z klíčových okamžiků celé série se odehrál na Karlově mostě!

Letos si nechala svůj rozpočet vylepšit dvěma miliony i Balerína, spin-off Johna Wicka s Anou de Armas v hlavní roli. Oproti tomu, co občas rozdává Český filmový fond jsou to opravdu jen drobné. Např. druhé sezóny seriálů Carnival Row a Kolo času si každá přišly na čtvrt miliardy Kč (to není překlep, celkově tu produkce obou seriálů utratily skoro deset miliard), ale podle alokace – finální částka zatím v tabulkách zanesená není – je rekordmanem Hemsworthovo Vyproštění 2, na které se uvolnila částka přes 300 milionů korun. 

Vyúčtovává se vždy zpětně 20 % prokazatelně utracených peněz. Alokace odpovídá tomu, co produkce plánuje v regionu utratit. Např. Netflix obecně v Česku utrácí rád, protože se vždycky najde šance z pobídek něco odsát, když přijdete včas (rozuměj: zažádáte si prvního ledna v osm nula nula). Naposledy se eNko zahojilo v případě The Gray Man (přes 150 milionů) nebo Na západní frontě klid (přes 80 milionů).  Mohli bychom se teď a tady zastavit nad tím, jak nespolehlivě a neprůhledně systém pobídek funguje, ale o tom zas jindy, až nějaký velký hollywoodský biják vyluxuje pár set milionů.

Poličky zející prázdnotou

Kdy jste si naposledy koupili DVD, Blu-ray nebo UHD disk? V opravdové krabičce, kterou si můžete strčit do poličky a následně do přehrávače nebo herní konzole (což je pořád jeden z nejdostupnějších způsobů, jak i ty nosiče s nejlepší kvalitou přehrát)? Týdny, měsíce, roky? Ano, můj newsletter se z velké části věnuje VOD, tedy kladivu na fyzické nosiče. Nejen že např. Netflix své filmy či seriály na optických discích nevydává, všudypřítomnost obrovských online katalogů dala ustupujícím fyzickým médiím poslední ránu z milosti. Přitom jde v době nejrůznějších akvizic, zápůjček a „optimalizací” exkluzivních katalogů o poslední jistotu daný titul skutečně „vlastnit”. Blu-ray vám neukradnou, nabídne vám lepší datový tok obrazu i zvuku, můžete si ho pustit offline atd. atd.

Ano, finančně je to nesrovnatelná investice, což vede k tomu, že snadno podlehneme slibům nejrůznějších videoték a bláhově doufáme, že např. Top Gun: Maverick bude na SkyShowtime na věky věků a my se budeme moci stíhačkou proletět kdykoliv se nám zlíbí. Přesto jsou tu lidé, kteří studiím nevěří a raději kupují placky, dokud mohou.

Hezky je to vidět na číslech Magic Boxu, posledního rytíře v poli, který postupem času obšancoval všechna velká hollywoodská studia a jeho statistiky za rok 2022 proto značně vypovídají o stavu domácího trhu. Loni Magic Box prodal v Česku a na Slovensku skoro 618 tisíc nosičů, z toho 445 tisíc DVD, 147 tisíc Blu-ray disků a 26 tisíc UHD disků. 

Jde o relativně malý pokles oproti roku 2021 (636 tisíc nosičů). Chcete širší kontext? O deset let dříve se na českém trhu prodalo přes 3 miliony DVD a přes 200 tisíc Blu-ray disků (ty tehdy ještě prudce rostly, šlo o lákavou „novinku”).

Hlavními trháky roku 2022 na fyzických nosičích byly:

Není čas zemřít (10 tisíc ks)

Mimoni 2: Padouch přichází (8 tisíc ks)

Top Gun: Maverick (8 tisíc ks)

Duna (6 tisíc ks)

Jurský svět: Nadvláda (4 tisíce ks).

Pokud jste zrovna dostali chuť si koupit steelbook UHD edici Top Gun: Maverick, račte na Blu-shop.cz, kde zjistíte, že fyzické nosiče nejsou mrtvé a vaše poličky mohou praskat ve švech. Stačí jen trochu pootevřít peněženku.

Paramount a nejen Yellowstone na 100+1 způsob

Nedávno jsem tu řešil, že Paramount+ měl poměrně úspěšný kvartál. Když jsem vyjmenovával pilíře, na nichž tahle VOD stojí, jedno jméno se ozývalo častěji než ta ostatní – Taylor Sheridan. Ano, neuvěřitelně čilý tvůrce Yellowstonu, neo-westernu, který svou sledovaností srovnal se zemí všechno ostatní a dokázal oslovit starší a pokročilé obecenstvo u televizních obrazovek. Ani Ryan Murphy, ani Shonda Rhimes nedovedou na vrcholu sil sypat z rukávu kousky tak rychle jako Sheridan. A Paramount si svou dojnou krávu (když už jsme u těch kovbojů) dokázal pojistit smluvně tak šikovně, že Sheridan nasázel hned několik spin-offů - 1883, 1923, Starosta Kingstownu (tady je to navázání hodně volné), přičemž v přípravě je dokonce už i spin-off 1883 (The Bass Reeves Story) a story o ranči 6666. 

Může se to zdát absurdní, ale Sheridan dokázal po úspěchu Yellowstonu do těch spin-offů hvězdné obsazení (Harrison Ford a Helen Mirren v 1923, Tim McGraw a Sam Elliott v 1883, Jeremy Renner jako Starosta Kingstownu), kritiky jsou skvělé a ratingy možná trochu zaostávají za vlajkovou lodí, ale ne o moc. Vypadá to, že Paramount skutečně narazil na zlatou žílu a jeho Yellowstone-verse byl dobrý nápad, protože nachází publikum na kabelovkách i na streamu. Jsou tu ale dva velké háčky.

Práva na první čtyři sezóny Yellowstonu vlastní Peacock. V rámci SkyShowtime sice Universal a Paramount spolupracují, takže i na české mutaci této VOD všechny díly najdete, ale doma v USA už je to trochu komplikovanější. Paramount asi trochu trápí, že se mu povedlo roztočit kloboukový vesmír, aniž by měl jistotu, že vždy dosáhne na jeho kořeny. Teď se ale nabízí elegantní klička, jak to celé zaonačit a „vyvlastnit”.

Yellowstone, to je především Kevin Costner jako patriarcha rodiny Duttonových. Costnera role vystřelila nejen na televizní výsluní, začalo se o něm víc mluvit a jistě šlo o slušný přivýdělek (za aktuální pátou sezónu si herec řekl o cca 18 milionů dolarů, resp. 1,3 milionu za epizodu). Teď se však množí drby o tom, že Costner už je z náročného natáčení unavený, hledá způsob, jak krátit počet natáčecích dnů, případně méně cestovat. Paramount i Costnerovi právní zástupci vše popřeli, ale není těžké si spočítat, že bezmála dvacet milionů dolarů za sezónu je značná rozpočtová zátěž (jedna epizoda vyjde cca na 15-17 milionů dolarů). Nikdo ještě netuší, co se stane v druhé půlce páté sezóny, ale prý by se klidně mohlo stát, že Yellowstone skončí a na jeho místo nastoupí spinoff s hvězdou srovnatelného kalibru. Dokonce se mluví o Matthew McConaugheym. Bude ještě zajímavé sledovat, jak se vše vyvrbí.

Exekutivci u Paramountu, povzbuzeni dobrými kvartálními výsledky, se nicméně drží hesla „hlavně žádné nové nápady” a hodlají seriálové vesmíry vyrobit i z Dextera (mluví se minimálně o jednom spin-offu a prequelu s mladým Dexterem), Miliard (na cestě jsou Miliony a Biliony (v originále Trillions)). Uf? Takhle to bohužel chodí, když se chcete zavděčit Wall Streetu. V historii bychom jen marně hledali spin-offy, jimž se povedlo zastínit původní seriál, z hlavy mě napadá jen Frasier a Xena: Princezna bojovnice. Důležité je, že kola se musí točit, dokud se nezadrhnou. Spin-offy samozřejmě nejsou nic nového, u procedurálek vznikají dlouhodobě (viz záplava regionálních CSI, NCIS apod., dokonce i české kriminálky si vzaly od těch amerických příklad), ale seriálové vesmíry? Olympiáda v zabíjení času a utrácení peněz je, zdá se, stále v plném proudu.

Voyo už má 500 tisíc předplatitelů

A malá vsuvka na závěr, která samozřejmě přistála v poště ve chvíli, kdy jsem newsletter dopsal. Česká streamovací platforma Voyo hlásí překonání mety 500 tisíc uživatelů v Česku a na Slovensku. To z něj dělá trojku na trhu, za vedoucím Netflixem a druhým HBO (kam se ale počítají i zákazníky kabelovek, samotné HBO Max by pravděpodobně bylo plus mínus nastejno s Voyo, v Česku samotném to znamená základnu cca 300-350 tisíc předplatitelů). Za nimi je rychle rostoucí Disney+, na páté pozici pak Amazon Prime Video, který se pravděpodobně brzy popere s nováčkem na trhu, SkyShowtime.

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (22)
© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace