Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

imf vs. Hollywood #6: Mizející obsah, populární fotbal a zabržděné HBO


ikona
imf
fastimf vs. hollywoodnetflixnewsletterparamountskyshowtimesuper bowl
O nástupu SkyShowtime, fotbalové horečce a televizi 2.0 

Vítejte u další sklizně postřehů zpoza showbyznysové opony (delší verzi najdete v mém newsletteru hollywood101.substack.com, který vychází každou středu), aneb co všechno se událo v Hollywoodu za zavřenými dveřmi v uplynulém týdnu.

Super Bowl aneb sportem k penězům
Zprávy a sport, tyto dvě televizní disciplíny jsou považovány za poslední dvě bašty boje streamovacích platforem a “tradičních” televizí. Už v předchozích vydáních newsletteru jsem naznačil, jak tvrdě jsou momentálně VOD po sportovních právech, takže zpravodajství dost možná zůstane tou jedinou bernou mincí, ostřelovanou ovšem silným a mladšími ročníky preferovaným onlinem. Na druhou stranu tahle válka o sportovní přenosy vyšponovala ceny tak prudce nahoru, že se např. Disney+ vzdal v Indii kriketu, jakkoliv tušil okamžitou reakci trhu. Ano, sporty k vám přitáhnou obrovské množství lidí, ale zároveň jde v době utahování opasků (viz níže) o nepřehlédnutelnou investici. Nezapomínejte, že tradiční televize sice nezadržitelně ztrácejí diváky, ale na každém jednom z nich vydělávají násobně víc než VOD. Nekonečný vodopád reklam na amerických televizích je penězovodem, který nelze podceňovat. A na sporty se z téhle nadité peněženky utrácí obrovské peníze. 

Stačí se podívat na Super Bowl, který si mezi sebou na základě dlouhodobých smluv bratrsky dělí CBS, NBC a Fox, střídající se po roce v předem domluveném pořadí. Svátek amerického fotbalu, při kterém se toho hrozně moc sní a donášky jedou na tisíc procent. Je to párty, kterou je třeba zažít. Nikdy nezapomenu, když jsem v roce 2015 byl u toho, když New England Patriots senzačně vyhráli a byl to i “můj domácí tým”. Sice jsem zápas nesledoval na hřišti, ale “jen” v Connecticutu, nicméně atmosféra u televize s partou univerzitních fotbalistů by se dala krájet. Ale dost o davové psychóze, důležité je, že tehdy koukalo u televizí 114 milionů Američanů a bylo to nejsledovanější finále své doby. A letošní ročník? 113 milionů diváků. Obrovské číslo, které během hudební vložky o poločasu vyskočilo dokonce na 118. 

Je patrné, že Super Bowl ve sledovanosti nijak neumdlévá. Foxové dokonce odhadovali, že padne rekord. Nestalo se tak, ale přesto platí, že 82 ze 100 nejsledovanějších televizních přenosů všech dob patří fotbalové lize. Ještě se divíte, že za třicet sekund reklamního prostoru se během Super Bowlu platí sedm milionů dolarů, přičemž všechny spoty jsou spolehlivě vyprodané? 

Fotbalu v neděli dokonce uhnula i nová epizoda The Last of Us, kterou HBO pro jistotu odvysílalo o dva dny dřív. Podobná škatulata by dřív probíhala i kvůli jiným významným televizním eventům. Patřili k nim i Oscaři, jejichž předávání nás čeká cca za měsíc, 13. března. Ještě na začátku tisíciletí oscarová show k televizím přilákala přes 40 milionů diváků a vlastně to s mírnými výkyvy platilo až do roku 2014. Pak následoval prudký sešup, uspíšený covidovou krizí. Momentálně jsou Oscaři pod dvacetimilionovou hranicí a všichni s napětím (ehm) číhají, jak na tom budou letos. Podobný ústup ze slávy zažily i Zlaté glóby. Ty se v době růstu pohybovaly na půlce sledovanosti Oscarů, ale kvůli Covidu i skandálům šly hodně dolů a letos se - kvůli fotbalu - vysílaly v úterý a nikoliv o víkendu, což jen zpečetilo jejich osud.

I u Oscarů bych si dovolil odhadovat, že se letos horko těžko podívají přes hranici dvaceti milionů diváků (loni to bylo patnáct, nejpravděpodobnějším vývojem je stagnace a nikoliv růst). Předávání zlatých sošek prostě netáhne tolik co šišatý nesmysl a hlavně… seznamy vítězů a jejich bezprostřední reakce budou miliony fanoušků sledovat nikoliv v televizi, ale na sociálních sítích skrz krátké statusy a videa. Zbytek je pro ně tříhodinová hlušina, u níž na rozdíl od sportovního přenosu necítí napětí či pravidelné vyplavování endorfinů.

SkyShowtime je tu! Je to láska na první pohled?
Valentýna si nová VOD vybrala jako startovní datum nejen na českém trhu, kde sice oproti jiným stojí požehnané peníze (179 Kč), ale naštěstí nabídla zaváděcí 50% slevu tzv. na doživotí. Sleva se bude nabízet dva měsíce, do 11. dubna, a platí skutečně neomezeně, resp. dokud předplatné nezrušíte. Pak při obnovení už budete hradit plnou cenu. Podobnou taktiku nabídly i jiné začínající VOD, ale nikdo nešel tak nízko s cenou. 

Doporučuji novou službu vyzkoušet co nejdřív, abyste přinejhorším litovali necelé stovky a nikoliv skoro dvou, protože řadě zákazníků zatím SkyShowtime přináší spíše rozčarování. Ano, nabídne cca sedm stovek titulů, většinou ve Full HD a s titulky, ale najde se i český dabing, nicméně řada katalogových klasik i novinek je hodně rozházená (chybí filmy v sériích, chybí již dávno odvysílané sezóny seriálů), záhadně chybí i některé tituly, jejichž náhledové obrázky poutají na spuštění služby, nebo jsou rovnou “patrony” rubrik (Dexter např.). Marně budete hledat i zmíněné akvizice od HBO.

Podobně hrbolaté starty jsou bohužel už skoro tradicí. Můžeme se domnívat, že některé chybějící kousky skládačky způsobila teprve chystaná česká podpora, která se opozdila. Nebo odkup práv či dobíhající smlouvy s jinými subjekty. Vypadá to, že nemalá várka titulů přibude někdy v červnu. Jenže jsou to jenom spekulace, protože český SkyShowtime s novináři komunikuje poměrně neochotně. Dokonce i tu 50% slevu, kterou jsme už pár týdnů tušili, nedokázali “prodat” dřív než pár hodin po spuštění. 

Už teď tam samozřejmě najdete řadu lákavých kousků, takže za vyzkoušení to rozhodně stojí. Pokud ale spoléháte na appky v TV, obrňte se trpělivostí, rozchodit SkyShowtime prý není tak snadné. Zmíněných 712 titulů (Filmtoro má k tomu moc hezkou tabulku) je zatím poměrně zklamání. Když pomineme obří katalog Netflixu o 8500 titulech, větší hráči jako HBO Max a Disney mají kolem 2000 titulů a dokonce i Voyo či Prima Plus aspirují na cca 1500. Necelá tisícovka staví SkyShowtime do váhové kategorie Amazon Prime Video, ale ten oproti němu stojí půl peněz (srovnávám cenu bez úvodní slevy). 

Boj o moc v Paramountu
A když už jsem nakousnul SkyShowtime, společný projekt Universalu a Paramountu, je příhodné upozornit na jednu ze zásadních knižních novinek. Unscripted: The Epic Battle for a Media Empire and the Redstone Family Legacy od Jamese B. Stewarta a Rachel Adams odkazuje svou obálkou trochu na seriál Boj o moc a není to jen clickbait. Fascinující pohled pod pokličku se místy čte jako ta nejlepší a nejtemnější detektivka. Sumner Redstone, stárnoucí patriarcha a kápo Paramountu svého času ovládal obrovský podnik, provázaný do všech mediálních i byznysových forem. Udržet tenhle kapitál tzv. v rodině byla velká bitva. Pokud tyhle zákulisní příběhy milujete a zároveň chcete takový, který by z fleku mohl do televize nebo na stříbrné plátno, jste na správné adrese. A pak si od Jamese B. Stewarta rovnou pořiďte starší DisneyWar. 

HBO možná bude Max, ale rozhodně nebude Discovery
David Zaslav, tak hřmotný a odvážný ve svých prohlášeních. Dokonce i ve chvíli, kdy jde o couvání z vlastních slepých uliček. Warner Bros. Discovery chtěl být věrný svému jménu a spojit dvě nesouvisející streamovací platformy: HBO Max a Discovery+ do jednoho velkolepého gigantu, který nabídne moře potenciálních crossoverů, včetně dokumentární série o Godzille žijící ve volné přírodě, Supermana hledajícího přítelkyni nebo Bruce Wayne, který s lidmi z HGTV předělává rodinné sídlo. Ne, je to opravdu jen humor. Zaslav si zjevně nenechal před tím pár měsíců starým prohlášením udělat průzkumy, protože jinak by věděl to, co většina novinářů tehdy tušila. Že to prostě nebude fungovat. 

Publikum obou platforem je odlišné a problém je i v tom, že HBO Max je oproti Discovery+ relativně drahá služba. Předpokládat, že bydlenky, co jedou v reality show a bytovém designu za 5,99 dolarů měsíčně najednou budou chtít za Max Discovery, nebo jak by se služba potenciálně jmenovala, vytáhnout z karty čtyřnásobek, byla velmi naivní. Průzkumy ukazují, že by na tom Zaslav tratil. Navíc podle nových pravidel už trh jede spíš na zisky než na absolutní počty předplatitelů, takže mít dvě samostatné platformy může být výhodnější. Tím spíš, že Warneři chystají ještě třetí…

FAST: Rychle na vrchol
Oslí můstek je tu. O FAST platformách jsem chtěl napsat už dobře měsíc, ale vždy jsem to odsunul. Teď už ale čekat nejde, protože se vlastně u všech hlavních hráčů objevují náznaky, že budou chtít nějakou tu FAST bokovku spustit. Nejblíž je momentálně Warner Bros. Media, která chystá WBTV. Co je FAST? Free Ad-Supported Streaming TV. Je to v podstatě televize 2.0, dostupná kdykoliv odkudkoliv (v rámci možností). Představte si ji jako platformu, kam přijdete, zaregistrujete se, ale nic neplatíte. Prostě kliknete na jeden z mnoha virtuálních kanálů, naskočíte do lineárního vysílání (třeba do půlky epizody A-Teamu) a koukáte na nekonečnou šňůru obsahu protkaného reklamami. Konzumováním reklam “platíte” za možnost koukat. Jako u televize, co máte doma, s nímž má FAST společného i to, že si nemůžete vybrat na co v danou chvíli budete koukat, musíte se orientovat podle daného programového schématu.

Ano, FAST bychom mohli považovat za televizi 2.0, nebo obdobu online vysílání vaší kabelovky, ale zásadním rozdílem je, že tady skutečně nic neplatíte! A flexibilita výroby dalších a dalších kanálů je omezená jen šíří katalogu. Chcete stanici, která 24/7 vysílá Přátele? Top Gear? Romantické komedie? Kuchařské show? Americké talkshow z 50. let? Dokumenty o natáčení hollywoodských filmů? Limitem je jen vaše fantazie a rozpočet. 

Na západě popularita FAST platforem prudce stoupá, protože nemusíte dlouhé minuty hledat na VOD, co si pustit. Prostě si vyberete kanál a můžete se spolehnout, že nějaký programový ředitel už volbu vyřešil za vás. Jako kdysi u běžné televize. Ano, nabízí se úvaha o zacyklení historie, ale FAST je přeci jenom evoluce, protože svou fragmentarizací dává divákovi do rukou větší moc a kontrolu. Mezi nejoblíbenější FAST platformy patří Pluto TV (Paramount), Tubi (Fox), Amazon FreeVee (původně IMDb TV), další jako Vizio Watchfree+, Samsung TV Plus nebo LG Channels jsou vázané na majitele televizí konkrétních značek.

Některé platformy stírají hranici mezi SVOD, AVOD a FAST, např. Peacock nabízí všechny tři varianty, protože v rámci Peacock Channels existují právě virtuální kanály, na nichž se protáčí obsah NBCUniversal protkaný reklamami, mj. nekonečná šnůra nekonečného seriálu Tak jde čas. 

U nás zatím FAST nikdo nezkusil (jakkoliv se mu trochu blíží AVOD grátis verze Primy Plus). Přitom právě pro domácí komerční televize jde o jasnou volbu. Tak třeba časem. Je škoda, že u nás některá z těch amerických FAST platforem nezakořenila, Pluto TV má skvělou nabídku a určitě by si fanoušky našla. Zvlášť nekonečné kanály kriminálních procedurálek, v nichž nejde o návaznost, takže divák může naskočit do programu “kdykoliv”, jsou univerzální volbou diváků po celém světě. 

Warneři chystají svou WBTV, Disney se vyjádřil, že o něčem podobném uvažuje (nekonečné pásmo pohádek pro děti? Zadarmo a s nekofliktními reklamami na hračky? Jasná volba), Netflix už má taky spoustu tématických věcí, kterými by mohl FAST levobočka nakrmit. Hlavně ale vyrostou nové, na studiích nezávislé FAST značky, jež budou mít hlad a budou chtít licencovat nový obsah. HBO už takhle rozprodalo celou řadu seriálů, o které u nich jinak nikdo nezakopnul. Win-win pro všechny. Tedy kromě těch, co doufali, že jejich oblíbená předplácená platforma si bude svůj vlastní obsah syslit na věky věků.

Velký výprodej aneb žádný obsah není věčný
Už jste si zvykli na novou realitu, totiž na takovou, že žádná z platforem vám nenabídne vše. Dokonce často ani to, co jí vlastně patří? SkyShowtime odstartoval na českém trhu s mimořádně děravým katalogem a čím hlouběji do něj koukáte, tím víc chybějících epizod, filmů a hrdinů v něm objevujete. Je to smutný obrázek, tím spíš, že nelze odhadnout předem, co všechno služba nabídne. Na SkyShowtime třeba ráno v den spuštění Kmotr byl… a večer už nebyl. Asi dostal nabídku, co se nedala odmítnout. Teď už to není o tom, že někomu vyprší smlouvy, ale o aktivním prodávání obsahu jinam, za co nejvyšší cenu. A tu dostanete jen ve chvíli, kdy podepíšete exkluzivní dohodu, tj. že váš vlastní obsah bude dostupný jen někde jinde a ne zrovna u vás. 

O monetizačních oknech jsme se bavili minule. Ještě dřív jsem psal o tom, že některá původní tvorba např. Netflixu vlastně zas tak původní není, což znamená, že jednoho dne může taky zmizet. To je třeba případ marvelovských seriálů na Netflixu. Je fakt, že Disney za ně musel utratit nemálo peněz, aby je vyplatil z aktuální smlouvy, protože většinou platí, že součástí výroby na klíč je také pronájem práv k užití na deset, patnáct let. To se týká i Wednesday. Producenti seriálu (MGM) by mohli klidně odmítnout natočit druhou sezónu, ale zároveň si nemohou seriál vzít a odnést jinam, protože ho má Netflix zabookovaný na deset let dopředu, kdy Wednesday zkrátka nesmí nikam jinam. 

V březnu opouští Netflix Arrested Development, seriál, který platforma zachránila od jisté smrti a v roce 2013 vyprodukovala jeho pokračování plus získala neexkluzivní práva na první tři sezóny. O deset let později seriál mizí nadobro. A do budoucna nebude sám. Orange is the New Black, House of Cards, Ozark a další seriály mají předem jisté datum spotřeby. U některých je to patnáct let od premiéry, u některých i víc. Zbytečně byste už dnes hledali řadu seriálů, které Netflix vydával za své, protože jim prostě vypršela smlouva. Nic není věčné. Tedy snad kromě Stranger Things, ty si Netflix uhájí až do úplného konce, ale třeba Narcos, který si možná spojujete s úsvitem služby, je také pouhopouhá licence, která za pár let vyprší. 

To jen, aby bylo jasné, že ačkoliv Netflix “svůj” obsah aktivně neprodává dalším stranám (často právě kvůli komplikovaným smlouvám ani nesmí), přesto i odtud mizí nejen nakoupené katalogovky, ale i ty “původní” seriály a filmy. Žádná platforma proti tomu není imunní, některé tomu jdou naproti. Taková je realita, kdy vlastně nevíte, co další ráno na své VOD zase (ne)najdete. 

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace