Co prozradil trailer na marvelovku Black Panther: Wakanda Forever?

Black PantherChadwick BosemanKevin FeigeLetitia WrightMZ skalpelrozborRyan Coogler
Trailer na druhého Black Panthera pod tradiční MZ lupou.

Marvelovky to v posledních dvou letech začaly schytávat ze všech stran. Zejména seriálová tvorba, u níž mnohdy máte pocit, že by líp fungovala jako dvouhodinový film, který se ale někomu nechtělo v zahlcené konkurenci posílat do kin, je čím dál častěji pod palbou kritiků. Někdy je to oprávněné (Falcon a Winter Soldier, Moon Knight), někdy míň (Ms. Marvel, She-Hulk), v zásadě se ale dá říct, že s výjimkou třetího Spider-Mana zatím MCU během post-Endgame éry ještě vyloženou kasovní i kritickou trefu nenabídlo. Zraky se tak pomalu začínají ubírat k poslednímu snímku čtvrté fáze, jímž se za pár týdnů stane druhý Black Panther.

Ukázky na něj pak zatím na internetu probouzí univerzální zvědavost spíš než cokoliv jiného. Film totiž působí ve svém měřítku gigantický, navíc evokuje snímky jako Aquaman či Avatar, a do toho operuje s jedním tragickým faktem – totiž smrtí herce Chadwicka Bosemana. Kevin Feige už před nějakou dobou prozradil, že nápad přeobsadit hlavní roli byl pro většinu lidí naprosto nemyslitelný. Režisér Ryan Coogler místo toho přišel s jiným řešením, kdo na sebe ve filmu převezme břímě ochránce Wakandy, a dle slov tvůrců to zatím fanoušci v tom kvantu všech možných spekulacích ještě neuhodli. Kromě jiného tak Wakanda Forever láká i na tradiční marvelovská překvápka, jak ovšem ukázal letošní druhý Doctor Strange, jenom to už je v dnešní době málo.

Na následujících řádcích jsem se tak probral kupou záběrů z posledního traileru, abych v tom lidem, kteří se neorientují, ztrácí anebo jsou jen zvědavý, co vlastně chystané pokračování nabídne, udělal nějaký pořádek. Osobně mě totiž obě dosavadní ukázky vyloženě nadchly a pomalu tak začínám věřit, že nás skutečně čeká vedle Spider-Mana (a pro mě ještě přehlížených Eternals) ten nejlepší příspěvek do marvelovského kolosu, jaký jsme tu od Endgame měli. Tak hurá na to.

Ukázka podobně jako první teaser začíná záběry na pohřební průvod zesnulého T’Chally. Lidé zpívají, tančí, na barácích jsou namalované jeho portréty, a Black Pantherova maska je nesena jeho nejbližšími (konkrétně ségrou – že by foreshadowing?). Wakanďané holt truchlí po svém, to ale neznamená, že nejsou celou tragédií emočně semletí. Sekvence navíc potvrzuje slova tvůrců, že film kromě T’Chally samozřejmě uctí také památku samotného Chadwicka.

Každopádně smuteční scény se prolínají se záběry na „záporáka“ Namora (Tenoch Huerta). „Jen ti nejvíc zlomení lidé mohou být skvělými vůdci,“ říká ve svém monologu, jenž by klidně mohl být součástí pozdější linky, v níž Talocanové (z podmořského království Talocan) a Wakaňdané snad najdou společnou řeč. Přece jen Huerta potvrdil, že ve filmu nehraje tradičního záporáka, ale spíš antihrdinu, což bude pro latinskoamerickou komunitu jistě důvod k oslavám. V komiksech je každopádně Namor mutant, jeho otec byl člověk, zatímco matka Atlanťanka, což v tamější rasistické společnosti vedlo k časté šikaně.

Ve filmu se zjevně origin trochu změnil, aby obsazení mexického herce lépe zapadalo do kontextu světa. Místo Atlantidy je tu tedy Talocan vzniklý na motivy legendárního podmořského aztéckého světa Tlālōcān. Namor je však stále mutant, v pořadí již druhý v MCU (první je Kamala Khan), a onen rasismus spojený s jeho původem (a X-Meny obecně) bude jistě hrát roli i tady.

No a jak se dozvídáme v dalších scénách s M’bakuem (Winston Duke), Wakaňdané o Namorovi moc dobře vědí. „Jeho lidé mu neříkají generál ani král. Nese jméno K'uk'ulkan – okřídlený hadí bůh! A jeho smrt by vyvolala věčnou válku,“ vypráví M’baku ostatním členům klanu. Jenže jak se tak zdá, válka do Wakandy dorazí tak či tak, a zanese ji tam právě naštvaný Namor. Proč? Co přesně chce? Kdo ví, v pozdější scéně ale vidíme Namora diskutovat něco s královnou Ramondou (Angela Bassett), zjevně tak nezabíjí na potkání a opravdu za vším bude něco hlubšího. Soudě dle těch vzájemných pohledů ale společnou řeč asi úplně nenašli.

Ukázka se zaměřuje taky na loď, na níž se děje něco nekalého. Spousta agresivních lidí se zbraněmi se tak v jednu chvíli střetne s obávanými zástupkyněmi Dora Milaje, jež zde jsou ve přestrojení za vědce. Loď ale záhy přepadnou také Talocanové, zjevně zde tak dochází k velkému střetu zájmů.

Modrásci z oceánu si to nicméně rozdají s oholenými válečnicemi z Wakandy i na souši, konkrétně v nějakém městě, kde se do akce zapojí taky policie, a… Iron Man? Kdepak, Iron Man je přece mrtvý, Dejve. Tenhle létající železný oblek patří jeho komiksové nástupkyni Riri Williams aka Ironheart. O ní za chvilku.

V další scéně totiž dostáváme opět záběr na jakési oficiální zasedání, kde královna Ramonda varuje ostatní státy a organizace, že si je Wakanda moc dobře vědoma, o čem si všichni šeptají. „Ztratili jejich ochránce, nyní je čas zaútočit,“ šeptá do mikrofonu, zatímco v ní bublá vztek. První trailer dal Angele Basett do vínku ještě pár dalších silných replik, kvůli kterým se na její výkon v tomhle filmu extrémně těším. Teď už se ale pojďme podívat na tu novou mladou dívčí superhrdinku, ze které mají dospělí muži podle komentářů na sociálních sítích takový strach.

Riri Williams neboli Ironheart se v komiksech objevila poprvé v roce 2016, jedná se tak o poměrně novou postavu. Její popularita ale přispěla k tomu, že se jí v tomhle filmu a chystaném vlastním seriálu a pak dalších projektech dočkáme už teď. Riri je každopádně geniální studentkou inženýrství a robotiky. Jako malá vyrůstala v Chicagu se svou matkou, jejího otce totiž trefila v parku zbloudilá kulka. Její talent a vrozená genialita každopádně vedly k tomu, že dostala stipendium na prestižní MIT, díky reverznímu inženýrství si později sama sestrojila první oblek po vzoru Iron Mana. S tím druhým už jí však pomohla umělé inteligence po zesnulém Tonym Starkovi. A podpory se dočkala i od Pepper Potts.

Co se její účasti v Black Pantherovi týče, nejspíš nás čeká něco podobného, jako první představení Spider-Mana v Občanské válce. Zpětný „origin“ a další věci z jejího života přijdou až v samostatném seriálu. Z toho mála záběrů, co ale v traileru je, si tu roli 25letá představitelka Dominique Thorne zatraceně užívá! Že by byla tahle mladá chráněnkyně wakandského království MVP celého filmu? Vlastně bych se nedivil.

Následuje sestřih několika vyděšených tváří a pak hlavní překvápko, nebo teda spíš odhalení celého traileru – tedy zatopení Wakandy. Namor opravdu zaútočí na Wakandu v plné síle, a to znamená, že bude potřebovat i vodní živel. Ne všichni totiž mají na kotnících malá křidélka, pomocí kterých můžou létat, ačkoliv tady to vypadá spíš jako poskakování po neviditelných obláčcích. Zatopení Wakandy je mimochodem vypůjčeno z komiksové linky Avengers vs. X-Men.  V dalších záběrech jinak vidíme Namora útočit na trůnní sál, trůnní sál se Shuri (Letitia Wright) v plamenech, několik epických bitevních záběrů, no a konečně velké finále – nástup nového Black Panthera.

V traileru je oblek viditelně na ženské postavě. Nebylo by to však poprvé, co Marvel v promo záběrech ukazoval něco, jenom aby pak ve výsledném filmu odhalil něco jiného. Momentálně dává největší smysl, aby pantherovské otěže stejně jako v komiksech přebrala po T’Challovi jeho ségra Shuri. Nicméně už teď se ozývají hlasy, že film nemá jasného tahouna, a tým sestavený z vedlejších postav jaksi mnohé neláká. Vsadí tedy Marvel všechno na nevyzpytatelnou herečku bez hvězdného statusu? Možná. Dolary z Ameriky přitečou tak nějak automaticky samy, zbytek světa by ale nejspíš potřeboval i něco jiného než sociální přesah a v ukázkách načtrtnutý velkolepý příběh.

Pořád tu jsou tedy i další možnosti, jako například návrat Michaela B. Jordana – právoplatného krále Wakandy – z mrtvých. To by však chtělo nejspíš velké vysvětlování a kdo ví, jestli na něco takového je vůbec čas. Stopáž ke třem hodinám se ale nějak zaplnit musí. Jestli tomu tak skutečně bude, tak klobouk dolů předtím, jak Marvel opět zvládl něco tak velkého utajit. I kdyby to ale nakonec dopadlo jinak, Ryan Coogler zjevně přichází s filmem, který bude opět plný morálních dilemat, traumat z dětství, rozmáchlé akce, a snad i nečekaných zvratů. Marvel ostatně potřebuje získat aspoň část fandů zpátky na svou stranu a my bychom si zasloužili po delší době další kvalitní komiksové drama, tak snad to klapne. Mezitím dejte v komentářích vědět, jestli se těšíte, nebo vás druhý Black Panther nechává chladnými.