Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

První dojmy: Netflixovský akčňák The Gray Man


ikona
Spooner
ana de armasanthony russochris evansjoe russonetflixprvní dojmyryan goslingthe gray man
Netflixovská událost, nebo spíš průser roku? 

Měla to být největší netflixovská událost roku. Akční The Gray Man je se svým rozpočtem 200 mega nejdražším projektem slavné streamovací služby, jede se tu podle zajeté knižní série od Marka Greaneyho, za kameru si sedli bratři Russoové a před ní si dávají do držky Ryan Gosling s Chrisem Evansem. Mohlo se něco pokazit? No, evidentně se dalo, a navíc hodně. Upoutávky nás totiž na zadek úplně neposadily a slabé zahraniční ohlasy byly také nepěkným varování. Včera jsme se na The Gray Man podívali na Netflixu i my. A ani u nás se o jásotu a velké spokojenosti nedá moc mluvit. Posuďte sami.

Jak to vidí Imf:

Je to fajn. Vlastně dost fajn, když přimhouřím oko nad tuctem věcí, ale čím víc nad tím přemýšlím, tím víc si uvědomuji, že tohle je akčňák pro mladší generaci než já. Takovou, která akceptuje šampóna Goslinga v hlavní roli a uvolněného Evanse s pornoknírem jako záporáka. Pro lidi, co nejdou po špinavé osobní akci, ale chtějí co největší měřítko a nekoulejí očima nad kamerou na dronu nebo laciným CGI tam, kde by toho dřív vybouchlo míň, ale cítili byste při tom síru a saze. Při vší úctě tu Russoové odvádějí solidní práci, ale v mém notýsku na komornější Vyproštění nedosáhnou, protože tam kaskadéři prodávají hlavně svou práci, nikoliv sveřepou snahu o blockbusterovou bondovku, v níž se hodně cestuje, hodně mluví a hodně zabíjí. 

Není moc co vytknout, i ten všudypřítomný pocit vykrádání VŠECH slavnějších předchůdců lze asi připsat spíš knížní předloze než filmu samotnému. Ale právě proto je The Gray Man „jen” poklonou špionskému žánru, nikoliv něčím, co by mělo trumfovat, nebo byť jen navazovat na konkurenci. Věřím, že Goslingova Šestka i jako obvykle nebezpečně sexy a sexy nebezpečná Anička De Armas mají potenciál do dalších pokračování, ale tyhle dojmy raději sypu pět minut po skončení filmu, protože mám pocit, že za hodinu už nebudu vědět, o čem mám psát. Pražáci si samozřejmě budou film pamatovat o něco déle, vylezla nám z těch loňských manévrů v centru hezká scénka, které ale přesto chybí byť jen jediný „wow” efekt. To tak bývá, když jste natolik zabraní do opisování od souseda, že zapomenete přidat cokoliv vlastního.

Jak to vidí Mr. Hlad:

Oproti Bournovi je The Gray Man o dost hloupější a béčkovější. Oproti Bondovi méně stylový. Oproti Huntovi méně nápaditý. Když se ale vykašlu na pokusy srovnávat ho s největšími hrdiny špionážně-akčních filmů, vlastně z toho nevyjde zdaleka tak špatně. Už předloha je béčkový výplach, tak by asi nikoho nemělo překvapit, že podobně na tom bude i film. Úvodní scéna z Bangkoku by sice v bondovce obstála bez problémů, pak ale trvá skoro hodinu, než se začne dít něco opravdu zajímavého a zábavného. A ne, pokusy jít do hloubky u plochých hrdinů a snaha popsat zákulisní praktiky agentů CIA, kteří nevěří ani sobě navzájem, to nejsou. 

Jakmile se ale děj přesune do Prahy a rozjede se akce z tramvají, o které jste nemohli nečíst, tak se naplno ukáže, že Gray Man měl možná větší ambice, ale jen na papíře. Když se film i diváci smíří s tím, že je to velké předražené akční béčko, můžou si ho užít podobně jako já. Russoovci to sice trošku přehání s drony a triky by si zasloužily lepší péči, ale akce je skutečně velkolepá, nápaditá a ty prachy na ní vidět jsou. Evans je fajn magor, Gosling neurazí, ale jeho životní role to není. A Ana de Armas sází na to, že působí roztomile, i když má na zádech dva raketomety a v ruce granátomet. Pokud vám tahle představa připadá úsměvná a zábavná a ne trapná a směšná, je šance, že si tenhle solidní akční výplach užijete. Netflix chtěl možná víc a zázrak se nekoná. Na druhou stranu, pokud se The Gray Man chytne a dostaneme další díly, rád u nich ty dvě hodiny zase strávím.

Jak to vidí Rimsy:

Po pozérské banalitě jménem Cherry se Russoovci vydali do Prahy a teď servírují… pozérskou banalitu jménem The Gray Man. Hned přebarvičkovaná úvodní akce v Bangkoku naznačuje, jak načančaná prázdnota nás čeká a skutečně – bournovský příběh plný absurdit, často až překvapivě bezkrevné akce a přepálených postav v čele s kníratým a Schopenhauera citujícím Chrisem Evansem (proti němuž byl Ledgerův Joker umírněný manažer řízení rizik). Nesmyslný bedekr nás provede mnoha světovými městy (z nichž je hned několik v Praze), našince však potěší hlavně destrukce několika pražských náměstí a nebohé tramvaje číslo 11, která na dané trase ani nemá jet. Jak smutné.

Badass Ryan Gosling má srdíčko na správném místě a vytetovaného Sisyfa, moderní žena Ana de Armas se nenechá obtěžovat, jedna dívenka s kardiostimulátorem slouží jako MacGuffin a všechno je to úplně k ničemu, neboť motivace a chování žádné z postav nedává smysl. Odsudek toxické maskulinity, privilegovaných absolventů Ivy League či nikomu se nezodpovídajících zástupců soukromého sektoru by mohl být nosnou myšlenkou, kdyby nebyl utopen pod tunou nikam nevedoucích dialogů a odlehčujících průpovídek, kvůli nimž není jasné, o jakou míru nadsázky se Russoovci vlastně snažili. Občasné atraktivní kamerové průlety nezabrání dojmu, že se podařilo spálit stovky milionů dolarů v nudném a po všech stránkách přinejlepším rutinně zpracovaném projektu. Klíčenky posíláme Netflixu.

Jak to vidí do_Od:

Slovy Lloyda Hansena, zdánlivě jediné zábavné postavy tady (normálně by nebyla, v téhle konkurenci je): „BORING!“ Jeden z nejhorších béčkových akčňáků z ranku áčkové produkce, co jsem kdy měl tu smůlu vidět. Střih akčních scén místy konkurující trojce 96 hodin, zejména u sekvence z Prahy mi bylo trapně za všechny zúčastněné. Postavy i děj úplně o ničem. A nějaká hravost, styl, nebo vlastních ksicht, jako předvedli Russoovci v marvelovkách – a ano – i v Cherry, taktéž nikde.

Jediná fascinující věc na tomhle úletu je, jak Netflix dokázal fenomenálně spláchnout 200 mega do kanálu. Příště radši zavolejte Bayovi, ať natočí dvojku 6 Underground, ta sice byla povrchní až na půdu, ale aspoň povrchně sexy, vtipná a natočená tak, že se člověk neměl co pět minut chuť dívat na telefon. Nene, jestli někdo v dnešní době touží po opravdovém seriózním chlapáckém akčním thrilleru, musí sáhnout po seriálovém The Terminal List od Amazonu. Lidi od filmu už na tohle očividně nemají koule, a nebo jsou Guy Ritchie a natočí jeden za uherskej rok.

Jak to vidí TedGeorge:

Nevadí mi, že je The Gray Man zoufale neoriginální a scénář je přehlídkou klišé a logických lapsů. Stejně tak mě nijak nepohoršuje, že Netflix vyhodil za víkendovou výplň na streamu 200 mega. Je mi však trochu smutno z toho, že si všichni zúčastnění prostě přišli pro velikánskou výplatní pásku a akčňák natočili bez jakékoliv vášně a srdíčka. Jasně, Praha je výborná a akční sekvence z hlavního města vás pobaví. Ani během ní sem však neměl pocit, že by Russoovi nějak riskovali a chtěli být alespoň u Vltavy výjimeční. Co postavy? Předobrazy jako Wick, Hunt, Bourne nebo dokonce Bond měli a mají svůj ksicht, ale Šestka v podání Goslinga je podivná kombinace všech zmíněných, okořeněná špetkou humoru à la klidnější Ryan Reynolds. Zbytek, v čele s neomaleným Evansem a znovu sympatickou Anou de Armas, neurazí, ale ani nenadchne. Což vlastně platí o celém filmu.

Recenzi čekejte v nejbližších dnech.

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (33)
© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace