Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

Top Gun: Maverick konečně míří do kin. Dočká se Tom Cruise dalšího hitu?


ikona
TedGeorge
blockbusterčínacobrajerry bruckeimerjoseph kosinskimission: impossiblenetflixparamountstealthsylvester stallonetom cruisetony scotttop guntop gun: mavericktržbyvhs
Mnohokrát odkládané pokračování kultovního Top Gunu se již brzy dočká premiéry v kinech. Může se Cruise těšit na jackpot?  

Klepu na dřevo, ale  vůbec poprvé pevně věřím, že se Maverick znovu nebude odkládat. Především oficiální potvrzení účasti Toma Cruise v Cannes (herec se jako čestný host vrátí na Azurové pobřeží poprvé po třiceti letech) značí, že se za necelé dva měsíce na velkém plátně opravdu dočkáme. No, už bylo na čase. Premiéra snímku totiž byla mezi lety 2019 a 2022 odložená celkem šestkrát a někde kolem pátého odsouvání jsem si pomalu říkal, jestli se návratu esenciálního frajera z osmdesátek vůbec dožijeme.

Ještě předtím, než se budu věnovat tržebním vyhlídkám nebojácného kapitána v kokpitu F/A 18 Super Hornetu, se na chvíli vrátím do roku 1986, kdy Cruise ještě jako poručík kočíroval F-14 Tomcat a zavzpomínám na premiéru prvního Top Gunu. Pod přísným producentským dohledem Jerryho Bruckheimera a Dona Simpsona a v režii naposledy neznámého Tonyho Scotta vznikla kultovní pohádka o jedné elitní škole pilotů, v níž se kromě létání vyučuje i plážový volejbal, balení sexy instruktorek a nošení slunečních brýlí, které se dnes familiárně označují jako pilotky.

Pokud máte chuť si nostalgicky zavzpomínat čím byl akčňák jedinečný, klikněte na vyčerpávající téma z pera imfa, kde se ostatně dočkáte i připomenutí, že s utrženými 180 miliony se jednalo o nejvýdělečnější film roku v USA a aby toho nebylo málo, přidal podobnou částku ve zbytku světa. Cruise tenkrát mimochodem jako první zavedl známou praxi, kdy osobně objížděl relevantní (dostatečně velké) země a premiérám dával punc události už jenom svou přítomností. Asi nemusím dodávat, že respektuhodný kasovní výsledek byl v roce 1986 dosažen bez pomoci ruských rublů, čínských juanů a českých korun.

Tipnete si, jaký byl rozpočet? Jenom pro srovnání uvedu náklady na několik snímků ze stejného roku. Star Trek IV: Cesta domů – 26 milionů dolarů. Cobra se Stallonem – 25 mega. Vetřelci – 18,5 míče. Kdepak, bylo to ještě méně. Top Gun pořídilo studio Paramount za pouhých 15 míčů (podobnou částku stálo tehdejší pokračování Karate Kida!) a povedlo se jim to samozřejmě jenom díky totální spolupráci s americkou armádou. Jistě nejenom od imfa jste slyšeli historku, jak režisér spíše symbolicky uplácel kapitána letadlové lodi, aby mu ji ještě jednou „otočil“ a on tak získal další parádní záběr na vycházející slunce.

Pro armádu byl každopádně vstřícný film darem z nebes, díky němuž měsíce po premiéře naverbovali (často přímo před kiny) tisíce nadšených mladých mužů, kteří chtěli být stejně cool jako Maverick s Goosem, přičemž jim kožená bunda s brýlemi ze sekáče nestačila. Úspěch v kinech však byl teprve začátek a kultovní status po celém světě posichrovaly četné reprízy v televizích a hlavně – bez přehánění revoluční start na videokazetách.

Když se na začátku roku 1987 začalo chystat vydání na VHS, Paramount investoval do propagace dříve nepředstavitelných 8 milionů dolarů a médium chytře nacenil na přijatelných 27 babek (konkurence si běžně říkala o 90 dolarů, protože se předpokládalo, že kazety budou kupovat především půjčovny). Jenom během prvního roku se jich v Americe prodalo více než tři miliony, což byl další z řady tržebních milníků, za který byli stíhači v Tomcatech zodpovědní. Jestli vás zajímají podrobnosti o revolučním přístupu studia k domácímu trhu, klikněte pro podrobnosti zde

Pojďme zpátky do současnosti. Všichni si teď prosím pusťte trailer na 17 let staré Stealth zrežírované Robem Cohenem a čerstvou upoutávku na Mavericka od Kosinskiho. Hotovo? Řekněte nahlas: „Oba filmy stály fakticky stejně“. Mizerný Stealth vyšel studio na 135 míčů, zatímco už v trailerech kulervoucí pokračování Top Gunu mělo Paramounty stát na pouhých 152 kulatých. Slovíčko „pouhých“ píšu s rozmyslem, protože už ve dvou minutách je vidět každý dolar a vy jistě tušíte, kam mířím.

Sequel Top Gunu nedisponuje rozumnou cenovkou jenom díky šetrnosti produkujícího Toma. Cruise dokáže být blázen, což názorně ukázalo dlouhé a problémové pandemické natáčení Mission: Impossible 7, kde se potichu mluví o šíleném rozpočtu 290 mega. Maverickovi zase a znovu pomohla americká armáda, jež za rozumné peníze poskytla produkci svoje základny, letadlové lodě, stíhačky, poradenství a další. Našince v uniklých dokumentech potěší zmínka i o tom, že armáda dala produkci povolení využít na jejich základnách i dvojici L39 z Aera Vodochody.

Asi nejdůležitější otázka, která se pár týdnů před premiérou fláku v kinech nabízí je následující: Jak moc uškodí tržbám nekonečné odklady a fakt, že kampaň, která odstartovala už teaserem v červenci 2019 a vrcholila Super Bowl spotem v únoru 2020, se musela na dva roky stopnout a nyní se s dalším trailerem začíná fakticky nanovo? První data ukazují, že by to nemusel být velký problém. Spíše naopak.

Zatímco první dva letité trailery si pouze na oficiálním Paramount Youtube kanálu dodnes pustilo 36, respektive 20 milionů diváků, ten aktuální zvládnul za pouhé čtyři dny nasbírat už 15 milionů zhlédnutí. Studio se sice bude muset v dalších týdnech znovu pořádně plácnout přes kapsu, ale dost možná nejdůležitější promo je vyjde velmi levně. Mluvím samozřejmě o již zmíněné projekci v Cannes, kterou uvede týden před americkou premiérou sám Cruise. Vzpomeňme si, jaké haló nastalo po první novinářské projekci Duny v Benátkách. Troufnu si tvrdit, že podobně bude celý svět řešit nadšené (předpokládám a doufám) reakce z francouzské Riviéry.

Před několika týdny (ještě před aktuálním trailerem) proběhly v Americe dva nezávislé průzkumy. V prvním se vyjevilo, kolik lidí má zájem jít na vyhlížený flák do kina. Ukázalo se, že skoro stejně jako v době, kdy vrcholila první kampaň. Ve druhém se zkoumalo, kolik respondentů vůbec ví, že se Mavericka za pár měsíců dočkají. Skoro tři měsíce před premiérou odpověděla pozitivně polovina dotázaných. Jenom pro srovnání – Krotitelé duchů: Odkaz, tedy další pokračování milované značky z osmdesátek, měli skoro totožná čísla jenom pár dní před premiérou a dočkali se 44 milionů za první americký víkend. Pokračování Top Gunu má ještě skoro dva měsíce čas a další kampaň teprve začíná.

Už jenom výše zmíněné střípky naznačují, že podobné numero zvládne snímek bez větších problémů pokořit. Obzvlášť, když se může těšit na premiéru během populárního a tržebně skoro pokaždé tučného Memorial Day víkendu. Pro zájemce o srovnání s jinými chystanými filmy – zamiřte na Quorum. Statistiky relativně nové služby sice nejsou všeříkající, ale lze z nich vysledovat první trendy měsíce předtím, než se přesnějšího věštění z křišťálové koule chopí Variety, Hollywood Reporter a další.

Ještě jednou – mluvíme o úplně prvních a spíše marginálních průzkumech, takže zdaleka není vyhráno. Já jsem však optimista i kvůli chování Paramountu a producentů (už jsem říkal, že se vrátil i Bruckheimer?). Jasně, na nervy nám nekonečnými odklady v posledních letech zabrnkali pořádně, ale nejdůležitější věc naštěstí zůstala beze změny – vizuálně podmanivého blockbusteru se při premiéře dočkáme výhradně v kinech.

Na začátku roku 2021 přitom Wall Street Journal informoval, že Netflix a Apple krouží kolem filmu jako supi, ale studio nepovolilo. I když studio – spekuluje se, že nepovolil především Cruise, jenž měl mít od samého začátku smluvně ošetřeno, že se snímek dočká premiéry exkluzivně v kinech. Tom si holt nedovedl představit, že by jeho blockbusterové dítko mělo premiéru jinde než v IMAXu, když už opravdu usedl do „efosmnáctky“ a spolu s režisérem Kosinskim pořídil dechberoucí a bez přehánění revoluční záběry.

 

Ve světě je všechno také na nejlepší cestě k respektuhodným číslům, i když…. Nepíše se mi to lehce, ale je třeba zase obrátit pozornost směrem k Asii, čímž bohužel narážím na nevypočitatelnou Čínu. Cruise dobře ví, že je v miliardové zemi velká (spolu s Vinem Dieselem dost možná největší) hvězda a peníze z pokladen ovládaných soudruhy nutně potřebuje. Už jenom detail, že na jeho legendární kožené bundě v trailerech nenápadně absentuje tchajwanská vlajka, je všeříkající. Proč se vypočítavého gesta hvězda dopustila?

Připomeňme si globální tržby Mission: Impossible – Fallout. Vězte, že z celkových 791 utržených melounů pocházelo celých 181 z Číny a kdyby nebyly, dost možná jsme se ani nedočkali dalších nákladných dobrodružství s Ethanem Huntem. Právě čínské trable s covidem byly jistě jedním z hlavních důvodů, proč se tolikrát odkládalo. Jenomže situace s novými hollywoodskými filmy je v Číně i k dnešnímu dni velmi složitá.

Po minulém roce, kdy se mnoho blockbusterů v čele s marvelovkami ani nedočkalo premiéry, sice letos soudruzi povolili a hity jako Uncharted nebo Batman do multiplexů pustili, ale skoro nikdo na ně nepřišel. Z části můžeme vinit znovu nastupující pandemii, ale covid nebude jediný důvod. Tamní publikum, masírované propagandou strany a nacionalistickými bijáky, se v posledních letech od Hollywoodu odvrátilo. Opravdu přijdou na film, kde jsou hlavními hrdiny machři pilotující imperialistické stíhačky?

Blížíme se k závěru a já se výjimečně dotknu i možných (a z globálního hlediska nepodstatných) tržeb v Česku. Byť mi nejenom Cival nevěří, odvážně (snad ne bláhově) očekávám parádní návštěvnost a atak hranice 200 000 lidí. Vždyť i na ČSFD má jednička více hodnocení, než třeba Komando a Top Gun se u nás stal kultem nejenom díky reprízám v televizi, ale i díky již zmiňovaným VHSkám. Král videa a pamětník Petr „Hrošík“ Svoboda mi ostatně potvrdil, že už na začátku devadesátek u nás rychlodabovaná verze hitu vyloženě letěla a on musel vzít zavděk na burze ukořistěnou kazetou, kde byl jako druhý flák Žhavé výstřely. Nadpis „Double feature“ média byl Top Gun 2: Žhavé výstřely.

Je na čase se znovu historicky znemožnit a vyjevit čtenářům svůj raný tržební tip. V Americe tuším otvírák 60–70 mega a celkem nějakých 170–190 míčů. Ve zbytku světa potom alespoň dvojnásobek s tím, že Čína Cruisovi zadek zachraňovat nebude, ale zbytek Asie v čele s Jižní Koreou a Japonskem bude tahoun. Očekávat víc dolarů by asi bylo naivní, protože dnešní teenageři přeci jenom příliš neslyší na piloty odmítající zamířit do důchodu. Kolem a kolem mi však přijde reálné překonání půl miliardy jako velmi hezký výsledek, se kterým budou nakonec spokojení všichni. Hlavně ať se nemýlím v tom, že na konci května zamíří do multiplexů pecka.

---

Poznámka pod čarou: Diskuse je otevřená, takže neváhejte a napište nám váš tržební tip na americké a globální výsledky. Nejenom mě tentokrát zajímá i váš odhad čísel u nás. Jestli půjdete do kina se ani neptám…

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace