Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

První dojmy: Shyamalanův thriller Čas


ikona
do_Od
Alex WolffČasGael García BernalM. Night ShyamalanOldprvní dojmyVicky Krieps
Věčný tajnůstkář M. Night Shyamalan je zpátky s novým filmem. Měli byste mu tentokrát věnovat pozornost? 

M. Night Shyamalan má na kontě Šestý smysl, Vyvoleného nebo třeba Znamení, jakožto režiséra jej tak vždycky budeme mít aspoň do jisté míry rádi, protože bez těchto filmů by žánr mysteriózního dramatu nebyl tím, čím je. Jenže pak taky natočil Po zániku Země, Posledního vládce větru a hlavně Stalo se, kvůli kterým si vysloužil nálepku tvůrce, u něhož si už nadosmrti budeme mírně klepat na čelo, jak něco takového mohl proboha vyplodit. Každopádně teď je tady s novým filmem Čas, k němuž vedly dva poměrně zajímavé, ale zároveň ne úplně přesvědčivé trailery. My ho už viděli a tady jsou naše dojmy.

Jak to vidí Mr. Hlad:

Tak nám M. Night Shyamalan po strašidelném větru servíruje strašidelné skály. Jeho novinka má bohužel blíž ke Stalo se než k Šestému smyslu, Rozpolcenému nebo dokonce Vyvolenému. Minimálně v tom, jak sebevědomě působí navzdory tomu, jak moc je debilní. Čas je vlastně film k ničemu a mě fascinuje, že si to nikdo při natáčení neuvědomil. Pracuje s jednou jedinou myšlenkou, kterou provařily trailery a komu se vyhnuly, ten ji rozklíčuje po pár minutách (jsme na pláži, kde se rychle stárne) a tím končíme. Shyamalan neumí vytvořit hrůzu nebo děs, ani navodit mysteriózní atmosféru. Prostě řekne, jak to je a pak se jen čeká, jestli to dopadne dobře, nebo špatně. A celé to zakončí povinný zvrat, který když přišel, tak už jsem se ofrňoval, protože jsem místo něj vyhlížel závěrečné titulky.

Hlavní problém Času je však jeho prázdnota. Ono tu fakt nic krom toho stárnutí není. Veškeré pokusy o drama a o to, že hrdinům dochází, jak málo mají času na to, aby si vyřešili problémy, o nichž nemluví, mizí do ztracena. Místo toho se neustále opakuje to, co už bylo třikrát řečeno a vysvětlují se pravidla fungování pláže a toho, co se na ní vlastně děje. Navzdory tomu, že každý, kdo u Času neusnul, to už všechno hodinu ví. Čas je na sto minut roztažený dobrý nápad. Nápad, který se nikdo snad ani nepokoušel přetavit do filmu nebo scénáře, který mohl by těch sto minut fungovat. Je to nudná, hloupá a odfláknutá věc od režiséra, který se už podruhé v kariéře (nebo možná potřetí, pokud počítám Skleněného) stal zajatcem vlastního ega a pocitu, že je vypravěčský génius. Trapný film.

Jak to vidí Rimsy:

Shy to zase dokázal! Ne, nenatočil dobrý film, to ne – ale opět dokázal zajímavý námět utopit ve scénáři plném nesmyslů, a hlavně přehršli motivů. Nutnost vzít logiku jeho filmového světa na milost, tu by člověk i měl – ale když Shyamalan sám pořádně neví, jestli točí snové podobenství, hororový survival, nebo paranoidní thriller, tak opravdu není kde brát. Ne všechny nápady jsou špatné, leckteré musely na papíře vypadat dobře, navíc se v první polovině daří udržet atmosféru neustále přítomné hrozby, jak známe třeba od Jordana Peelea. Jakmile se však klubko nápadů začne rozplétat, z řady důvodů jsem měl pocit, že se dívám na spin-off Ztracených; se vším protivným, co to znamená. Rozbor toho, co chtěl autor říci, by byl zajímavý, ale bohužel i o poznání zajímavější než film samotný. A na to už jsme u něj bohužel až příliš zvyklí.

Jak to vidí do_Od:

Mám teorii, a závěrěčné titulky mi ji vlastně i potvrdily. Chcete vědět, jak vyrazit na super dovolenou, a zároveň za ni dostat zaplaceno? Vymyslete si, že tam jedete točit film. Najměte si k režii druhé jednotky vašeho příbuzného, dalšího příbuzného nechte nazpívat jednu z písní v soundtracku, sami pak vytáhněte z šuplíku nějaký starý zaprášený francouzský komiks, ukradněte z něj jedinou zajímavou myšlenku, vystavěte na ní tupý scénář k tupému thrilleru bez jakéhokoli většího napětí, ukecejte pár herců, aby se přijeli opalovat před kameru, sami se pak obsaďte do vedlejší roli namísto tradičního nenápadného camea, protože stejně už vymýšlíte obří tunel, tak proč si ještě nenaúčtovat herecký plat, pak to celé zplácejte dohromady, aby tam bylo pár hezkých obrázků, herci mohli chvíli zmateně improvizovat, do filmu se to bude hodit a nikdo stejně nepozná rozdíl, přidejte na konec jeden rádoby zvrat, který by měl odkazovat na doby vaší největší slávy, ale vlastně je spíš smutným odrazem vašich současných (ne)schopností, a máte hotovo. Dovolená snů.

Recenzi čekejte v nejbližších dnech.

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (19)
© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace