Rozbor traileru: Co nás čeká v drsném Mortal Kombat?

adaptacefatalityfilmhraLiu KangMortal KombatRaidenScorpionSub-Zero
Už mi dávno není patnáct, ale tenhle remake by mohl mít koule...

Tak abych uvedl na pravou míru, proč tenhle skalpel sepisuju právě já. První Mortal Kombat, ten herní, mne zastihnul v době, kdy by se jedenáctiletým dětem do ruky takové hry rozhodně dostávat neměly, ale vysvětlujte to prckovi, co už má nakoukané Komando, Vetřelce a Predátora, většinu lepších vandammovek a na odpoledním školním kroužku paří Street Fightera II, protože už má Basic v malíčku. Toho Street Fightera jsem si ze školy zkusil odnést, ale na jedné z disket byla chyba integrity dat. Na třídisketovém Mortal Kombatu od kamaráda nebyla, a jakkoliv mám Street Fightera dodnes rád, po prvním spuštění Mortalu bylo jasné, čí dres budu od těch dob nosit.

Digitalizovaná grafika prvního Mortal Kombatu, Liu Kang, co z oka vypadnul Bruce Leeovi, ale i skvělá a rychle pochopitelná herní mechanika, mi během jediného odpoledne učarovaly. Mortal se stal mým denním chlebem na dalších pět let dopředu. Od dvojky dál jsme pořádali třídní turnaje (většinou u někoho doma, na jedné klávesnici… nejsem na to pyšný, ale netrvalo dlouho přijít na to, že určitou kombinací chvatů zablokujete protivníkovi šanci na účinnou obranu, protože klávesnice naráz nedetekuje dostatečný počet stisků), v maringotce na automatové verzi jsem byl schopen na jednu pětikačku odehrát komplet single player na nejtěžší obtížnost, a když v kině kousek od těch maringotek začali hrát filmový Mortal Kombat, žral jsem jim to i s navijákem. Paul W.S. Anderson má u mě dodnes pár odpustků, protože se tenkrát prostě trefil do terče, ačkoliv si nemohl dovolit vyloženě eRkové orgie, měl štěstí na herce, choreografii bitek, ale i rozumnou míru brakovosti, která k předloze tak nějak přirozeně patřila.

A dál? Dál už to šlo trochu z kopce. Herní trojka byla super a pro mnohé je dodnes vrcholem celé série i tzv. lore, kdy se osudy postav propojovaly a organicky navazovaly na první dvě hry. Pak ale přišel druhý film a čtyřka herního Mortalu, která byla poprvé ve 3D. Nahrál jsem v ní desítky hodin, ale už to nebylo ono. S výjimkou crossoveru MK vs. DC jsem si vlastně zamiloval až reboot nazvaný prostě Mortal Kombat z roku 2011, který přinesl rentgenová komba, robustnější příběh a vizuál, ze kterého frančíza v podstatě žije dodnes.

Pubertální radost z vytržených páteří a tlukoucích srdcí v jedničce už samozřejmě nikdy nic nenahradí. Tím spíš, že byla řada postav přímo inspirovaná filmy… různobarevní ninjové, Rayden (dnes už Raiden) vytažený z Carpenterových Velkých nesnází v malé Číně, již zmíněný Liu Kang, který kombinoval shaolinské kořeny i toho vřískajícího Bruce, nebo čtyřruký Goro, co by se určitě dobře zabydlel třeba v univerzu Želv Ninja. A samozřejmě nesmíme zapomenout na Johnnyho Cage, filmovou hvězdu, jejímž předobrazem byl Jean-Claude Van Damme. Ostatně jsme o tom kdysi natočili i speciál, který byste si rozhodně neměli nechat ujít.

Ale teď zpátky do žhavé současnosti. Zatímco hernímu Mortalu se vesele daří a buduje si nový lore, který často pošlapává ten prapůvodní, ale zas dává hráčům u každého dílu tři až čtyři hodiny solidního příběhu, ten filmový v podstatě leží v limbu. O dalším filmu se mluvilo hned po premiéře dvojky, ale jediné co nám zůstalo by obskurní televizní seriál a o mnoho později i eRková a trochu přízemnější YouTube série Kevina Tanchaorena. Ten plánoval i celovečerák, ale po mnoha odkladech se definitivního rebootu ujal pod produkčním křídlem Jamese Wana doposud poměrně neznámý režisér Simon McQuoid. Slíbené jsme měli eRkové fatality a nové uchopení důvěrně známého příběhu. Sliby, chyby, ale teď tu máme konečně hmatatelný trailer, protože Warneři hodlají letos vyklopit všechny své trumfy na VOD.

Nebudu vám lhát, že mě ten film nezajímá. Ačkoliv mám pocit, že herní Mortal Kombaty už dávno generují zápletky a vizuál, kterým žádný film či seriál nemohou konkurovat, neznamená to, že k téhle sérii vhodně pojatý celovečerák nemůže přilákat nové fandy. A přesně za tenhle konec se pokouší Wan jako producent sérii nově uchopit.

Ukázka začíná vyprávěním Sonyi Blade a barákem plným rampouchů, což naznačuje, že Mortal Kombat sice je ukotvený v naší realitě, ale to Sub-Zerovi nebrání, aby o několik sekund později zmrazil majoru Briggsovi ruce, utrhnul mu je a vrazil… ne, ta poslední scéna tam není. Ale my tu máme Jaxe, který se ve hrách objevoval až od dvojky. Je to drobné pomrknutí na pamětníky, že tady se bude hrát podle pravidel diktovaných novodobými hrami.

Kostýmy a triky vypadají parádně a skutečně odkazují na herní Mortal Kombaty od roku 2011 dál, včetně způsobu použití zbraní. Co to znamená? Hodný (zatím) Liu Kang, boží Raiden, osudem zkoušený Scorpion, skrz naskrz zlý Sub-Zero, zásadová Sonya, její kámoš Jax, co vyfasuje kovové protézy, záhadný Kano, záporák Shang-Tsung a jeho poskok Goro. Někdo vám v tomhle výčtu chybí?

Ano, Johnny Cage asi nedorazí. Asi. Jakkoliv v traileru není vidět, proslýchá se, že producenti na cameo ukecali Scotta Adkinse. Ať už to je či není pravda, alespoň se můžeme těšit na nějaké překvápko. Johnny Cage, s jakýmkoliv obličejem, by v Mortalu rozhodně chybět neměl. A to i navzdory faktu, že jako diváci fasujeme zbrusu novou postavu, která ve hrách nebyla.

Cole je zápasník MMA, o kterém zatím nemáme ani tušení. Pro diváka je to možnost identifikovat se skrz benjamínka se vším ostatním, co Mortal Kombat přinese. Fanoušci předlohy budou brblat, o tom není pochyb, já brblám hlavně proto, že Lewis Tan sice umí mlátit a kopat (zahrál si v Iron Fistovi, Into the Badlands nebo ve druhém Deadpoolovi), ale charismatem výrazně ztrácí na Joe Taslima (Sub-Zero), Hiroyukiho Sanadu (Scorpion), ale i na Ludiho Lina, který si zahraje Liu Kanga. Naděje samozřejmě umírá poslední.

Cole Young se k turnaji na život a na smrt připlete nejen proto, že je profesionální bijec. Na hrudi má tajemnou pečeť ve tvaru draka. Fandové hry opět vědí odkud vítr vane, protože tohle logo, stejně jako nezapomenutelná duc-duc hudba symbolizovala Andersonovu adaptaci z roku 1995 i v očích těch, kteří o nějakých videohrách neměli sebemenší tušení. Logo je neodmyslitelnou součástí série dodnes a i ten hlavní hudební motiv si v traileru nové verze své místo najde, jen musíte počkat až do úplného konce a naladit se na trochu jinou tóninu.

Režisér McQuiod slibuje turnajovku s trochu komplexnějšími postavami, která se točila v zavřeném australském dole. To je Outworld ve vší své bezútěšnosti, bez nějakých dalších kudrlinek a CGI efektů. Ty se samozřejmě spotřebovaly na některé vedlejší postavy. Nejen, že mezi hodnými dušemi uvidíme Kung Laa (ve hře až od dvojky), ale mezi stvůrami z konkurenčního světa lze v prostřizích identifikovat např. Reptilea, Kitanu a Mileenu.

Otvírákem snímku bude Scorpionův příběh, resp. příběh Hanza, když byl ještě v lidské podobě. Následuje vyvraždění rodiny, skon, převtělení do démona a pomsta konkurenčnímu klanu i Sub-Zerovi osobně. Znalci mortalovské historie vědí, že některé věci jsou jinak, než by se mohly zdát (a nemusíte ani hrát hry, stačí se podívat na vynikající loňský animák Scorpion’s Revenge), ale to jsou karty, které si tvůrci jistě rádi schovají do případných sequelů.

Humor prý nebude chybět. Kano bude zábavný (minimálně než přijde o oko), takže bude štvát úplně všechny, ale ten Cage… ten Cage mi bude chybět. Zvlášť když ostatní prvky (naléhavý Raiden vs. přehrávající Shang-Tsung) jsou snad až příliš povědomé a už trochu okoukané. Člověk je skoro vděčný za toho Colea, jenž by do předvídatelného děje mohl trochu hodit vidle.

Kdo je vlastně Cole Young? On sám to neví. Jde o klasický příběh sirotka, co vyrostl na ulici a naučil se rvát. Jeho “znaménko” ho ale řadí do některé z rodových linií. Jde o potomka Scorpiona? Nebo Sub-Zera? Nebo Sub-Zerova bratra? Tolik otázek a zatím žádné odpovědi. Problesk v zrcadle trochu připomíná něco mezi Hanzem a Scorpionem, ale nechce se mi věřit, že by to tvůrci takhle lacino prozradili. Coleova skutečná identita tak bude asi až do premiéry přísně střeženým tajemstvím.

Fatality máme slíbené, ale podle traileru dojde i na animality - minimálně Liu Kang se na chvilku promění v ohnivého draka. Může to být součást fatality? Může, protože jednotlivé herní díly s tímhle konceptem zacházejí dost volně. Brutální ukončováky jsou tu ovšem jako koření, režisér slibuje, že budou vždy součástí dějových zvratů.

Režisér slibuje, že bitky nebudou zběsile stříhané, ale naopak navodí stejný pocit jako videohra - každý souboj má svou vlastní flow a diváci vše uvidí z odpovídající vzdálenosti, aby žádný chvat nepřišel nazmar. Na papíře to zní krásně, ale z traileru pochopitelně nelze výsledný dojem odhadnout. První celovečerák se mohl spolehnout na řadu extrémně šikovných lidí ve vedlejších rolích a skvělého Robina Shoua, jenž měl mnoho zkušeností z hongkongských akčňáků. I v něm však byla řada toporných herců, co se hýbat neuměla. Novinka pod taktovkou choreografa Aquamana by na tom přeci jen měla být o dost líp, ale vynášet soudy je předčasné. Jako velký fanda filmové akce se samozřejmě právě tohoto aspektu obávám nejvíc. Srovnávat film s videohrou, jejíž motion capture dělali ti nejlepší v oboru, je samozřejmě nesmyslné. Doufejme alespoň, že bitky budou přehledné a nebude jim chybět drajv.

New Line Cinema se netají tím, že se při vymýšlení dějových linií inspirovali u MCU. Míněno co se týče postupného odhalování zákulisí postav a jejich dalšího vývoje. U Mortal Kombatu je v tomto ohledu rozhodně kde brát a v případě úspěchu lze natočit několik dalších dílů, které mohou gradovat příchodem čím dál tím nebezpečnějších záporáků. I Mortal Kombat má své hrdiny, polobohy, bohy nebo všemocné pozorovatele. Otázkou je, zda premiéra na VOD a obcházení kin přinesou do kasičky dostatek peněz. Mortal Kombat určitě nebyl přehnaně drahý (mluví se o maximálně 60 až 70 milionech dolarů) a post nejsledovanějšího eRkového traileru všech dob, jasně vypovídá o tom, jak jsou fanoušci značky hladoví. O dalším osudu série ale samozřejmě rozhodne až počet nastreamovaných minut a ohlas u publika. V půlce dubna budeme vědět, jestli je to jasná výhra, nebo spíš další frančíza zralá na poslední ránu z milosti. Už mi není jedenáct a poslední Mortal hraji spíš rekreačně, ale ani na chvilku nepochybujte, že tvůrcům přeji spíš to Flawless Victory.