Všem klukům: Navždy s láskou: Recenze

all the boyslana condornetflixnoah centineo
Třetí díly bývají kritické… pomáhá tomuhle, že je poslední v řadě?

Někomu může připadat, že se čtyřicítkou v jedné z příštích zatáček už bych asi neměl recenzovat romantické komedie s diblíkovitými teenagerkami. Jenže je to těžká práce a někdo ji dělat musí! Bez legrace, na třetí díl ze série Všem klukům se chystalo v redakci zhruba tolik lidí, co svého času na třetí díl Muzikálu ze střední. Já na druhou stranu mám pro tyhle prvoplánové a barvotiskové výplňovky slabost, tím spíš, že první díl byl překvapivě povedený a v záplavě narychlo upečených netflixovských rom-comů vyčníval nejen vodopádem popkulturních referencí a solidním soundtrackem.

Obojí v retro hávu, takže sledovat americko-korejskou teenagerku, jak poslouchá devadesátkové songy a chrlí hlášky z klasických romantik s Julií Roberts a Reese Witherspoon bylo poměrně osvěžující retro, kterému jste prominuli instagramové barevné filtry i poměrně problematický vztah hlavních hrdinů. Možná i proto, že v tom prvním díle je potenciálních milostných objektů hned několik a ten nejméně pravděpodobný a mírně nevycválaný to nakonec vyhraje. Nečekané zvraty a honba za štěstím na střední škole, kdo by odolal? První film měl úspěch nejen proto, že vycházel z knižní předlohy, ale prostě proto, že chytil žánr za správný konec a úspěšně ho na dvě hodiny probudil z umělého spánku.

Dvojka bohužel spíš doklouzala na úspěchu předchůdce v dobře zajetých kolejí do jistoty průměru. Na scéně se objevil další krasavec a čerstvý vztah dvou nesourodých partnerů byl vystaven první velké zkoušce. Už dvojka mimochodem naznačila určité symptomy, které se naplno rozvíjejí ve trojce. Hlavní hrdinka totiž není takový andílek, jak by se mohlo v jedničce zdát. Resp. je to hodná, sympatická holka, ale prostě to ještě v hlavě nemá srovnané. Což je paradox, protože jednička ji představuje jako pravý opak toho, co prezentuje trojka.

Je to zamotané? Lara Jean (Lana Condor) úspěšně přečkala popelkovský okamžik ze dvojky a vybrala si toho pravého prince. Chystají se na stejnou vejšku ve Stanfordu, kam se Kavinsky (Noah Centineo, hrající snad v každé romantice na Netflixu… ale proč mu to vyčítat, svou škatulku umí skvěle) už dostal a pomalu si balí. Koncovka střední ve vzájemném objetí snad nemůže být sladší, korunovaná výletem do New Yorku, na který mládež z Portlandu kulí oči tak vehementně, že jim ten desetiminutový travelogue snad i věříte.

Jenže už během výletu do New Yorku Lara ví, že se na Stanford nedostala. A Kavinskymu to tají, což jí působí vnitřní křeče. Ano, jako pozdní třicátník a otec už jsem asi příliš distancovaný, abych se plně vžil do teenagerských hlav. Taky jsem v mládí zatloukal zbytečné maličkosti a tvářil se, že se nic neděje. Problém je v tom, že Lara Jean z jedničky by tohle nikdy neudělala a divák ji hned od začátku vnímá jako mírně nafrněnou osůbku, která svůj vztah bere na lehkou váhu. Je to ve velkém kontrastu s napraveným Kavinskym - holkař z jedničky je najednou ten rozvážnější, mluví o nelehké rodinné situaci a pošramoceném vnímání sebe sama, zatímco vždy bezchybně nalíčená Lara Jean mu nejdřív v půlce cup caku zamumlá, že nebudou chodit na stejnou školu, aby ho pak - ještě než se vzpamatuje - dorazila hláškou, že se zamilovala do New Yorku.

Konflikt je na světě a místo dvounohé konkurence je tu rovnou mrakodrapová. Měli jste tu celou řadu romantik s podobně banálními starostmi, ale tady jsou podobná bebíčka servírovaná bez přípravy a postavy k jejich rozřešení nemusí absolvovat žádnou pouť, nemusí nic obětovat. Vše proto vyznívá hrozně povrchně. Knížku jsem samozřejmě nečetl, ale z filmu najednou vychází Lara Jean jako ta, co dává Kavinskymu jednu podpásovku za druhou… a on vždy znovu poslušně přileze, přičemž jeho milostné tokání nahradí chybějící zdůvodnění morálního zavrávorání hlavní hrdinky. Tudy ne, přátelé.

Jenže ono to tak vlastně bylo i ve dvojce, kdy Lara Jean jaksi zapomněla svému novému skoroboyfriendovi sdělit, že už jednoho má. Mladické popletení smyslů, zajisté, ale jak je to přísloví? Když se necháte napálit dvakrát v řadě, můžete to vyčítat už jen sami sobě. Třetímu filmu už proto nepomáhá, že je hezky natočený a má pečlivě poskládaný soundtrack (tentokrát se do něj vešli i Oasis!), jeho jádro je na tom podobně jako Dánský stát. Že nechápete? Nečetli jste Shakespearea?

Samozřejmě že ne, proto koukáte na romantiku na Netflixu. A je to tak asi v pořádku, Všem klukům je takový solidní entry-level, ve kterém nedospělí lidé řeší nedospělé vztahy. Koukat na to z pozice někoho, kdo má v žánru nakoukáno, nepřehoupnete se přes průměrných pět z deseti. Já půjdu ale o jeden stupínek výš, abych nalákal zelenáče, co s hlavní hrdinkou souzní, protože jsou mnohdy ve stejné situaci a ty klasiky žánru, kterými se ona občas v konverzacích ohání, je všechny teprve čekají. A to je dobře, protože právě ty filmy divákům a divačkám předvedou, jak takový zdravý vztah vypadá (v tom případě ale nezačínejte Pretty Woman). Už vám asi došlo, že asi trochu jinak než jako ten ze závěru třetího filmu úspěšné knižní trilogie. Přesto je Všem klukům: Navždy s láskou z těch valentýnských rychlovašek asi to lepší. Jen si z něj prostě neberte moc příklad. Tedy s výjimkou toho, že byste zas jednou někomu mohli napsat opravdový dopis. Kdo ví, třeba ho Česká pošta i doručí…

Šťastně až navěky, ale s trochu hořkým chuťovým ocasem. Trilogie, která podle všeho měla skončit prvním dílem, to dokodrcala do finále, s hrdiny, co jsou už trochu k nepoznaní, ale s popíkovým soundtrackem a líbivým kukučem. Bude vám to stačit? Nezbývá, než to risknout.

Toren

Masarka14

holub109