Vyšinutý: Recenze

russell croweunhingedvyšinutý
Russell Crowe šlape na plyn a míří do béčkových vod. Snad ne navždycky.

Už jsme si tak nějak zvykli, že velké herecké hvězdy let minulých občas kývnou na nějakou věc, která snad ani nemá ambice zamířit do kin. Nicolas Cage nebo Bruce Willis by o tom mohli napsat knihy, ale tyhle kousky má za sebou třeba i Sylvester Stallone. Russell Crowe však zatím ne. Držitel Oscara za Gladiátora sice pořádnou pecku nenatočil už docela dlouho, ovšem na to, aby musel jezdit do Bulharska šaškovat v druhořadých akčňácích, to ještě není. Vyšinutý ale naznačuje, že ho to velmi brzy čeká. Na druhou stranu bacha, Crowe je v tom nevinně. Ten film byl původně psaný pro Nicolase Cage, Crowe v něm vypadá velmi otyle proto, že se na natáčení vrhl hned po minisérii The Loudest Voice, kvůli níž musel hodně přibrat, a konec jeho kariéry tak snad ještě nehrozí. Tak. A teď jsem vám prozradil to nejzajímavější o celém filmu. Bohužel.

Vyšinutý se točí okolo ženy, na kterou je toho trošku moc. Rachel se rozvádí, nestíhá práci ani vozit syna do školy a je doslova prolezlá stresem. Takže tak trošku vytroubí řidiče, jenž  zůstal stát na křižovatce na zelenou. Jenže to netušila, že tenhle pán je prvotřídní magor, který jí udělá ze života peklo a pár lidí kvůli tomu přijde o život. A to je všechno.

Režisér Derrick Borte, který zatím nenatočil nic, co by stálo za pozornost, dostal k dispozici poměrně jednoduchou zápletku, ze níž by však s trochou snahy šlo vymáčknout možná béčkový, ale zábavný thriller. To by ovšem musel Vyšinutého točit někdo jiný. Borte se za celých devadesát minut nezmůže na jeden jediný zvrat, který by překvapil nebo zaujal a vlastně všechno sází na klasické „žena v ohrožení se mění v bojovnici“ a vy si jen můžete odškrtávat, jaké zlé věci jí agresivní řidič provede, než mu to vrátí. Já samozřejmě od podobného filmu něco vyloženě originálního nevyžaduji, jenže Borte zklamává i v realizaci. Jeho honičky vypadají jak z levnějšího televizního seriálu a souboje tělo na tělo ještě hůř.

Popravdě celý Vyšinutý připomíná takové ty thrillery ze života z Hallmarku. A hraje v nich Steve Guttenberg nebo nějaká jiná odkecaná hvězda. Možná Thomas Jane, pokud by tvůrci sehnali půl milionu navíc. Jenže tady je Russell Crowe, což filmu paradoxně zoufale ubližuje. Nejen proto, že účast oscarového herce a pořád ještě víceméně superhvězdy mě automaticky nutí mít na film trošku vyšší nároky než jen „je tam jedna honička, hýbe se to a na konci je bitka“, ale i kvůli tomu, že Crowe je zkrátka mnohem zajímavější než cokoliv jiného, co Vyšinutý nabízí. Ačkoliv hraje viditelně pod svoje možnosti a scénář z něj dělá jednorozměrného magora/záporáka, třeba ve scéně v restauraci dovede předvést, jak sakra dobrý herec pořád je. A jak moc ho tenhle banální thriller nedovede využít. A možná ani nechce.

Co je tu dál? Skoro nic. O lacinosti akce jsem psal, o nepříliš zajímavých postavách taky a jejich povrchnost zamrzí i vzhledem k faktu, že Caren Pistorius je jinak poměrně sympatická hrdinka… jo, ještě tu máme snahu udělat z Vyšinutého společensky angažovaný film. Vlastně mi připadá dost směšné, když si vzpomenu na úvodní titulky, v nichž se film pokouší diváky přesvědčit, že nebude jen okoukanou honičkou s magorem, ale příběhem, který chce něco sdělit a upozornit na současné sociální problémy v USA a že do kin míří druhý Volný pád. A tím fakt není. Vyšinutý je rutině natočené béčko s hercem, jehož přítomnost udělala tvůrcům medvědí službu, protože dává naději, že výsledkem by mohlo být něco víc než jen televizně vypadající thrillerová šmíra. A bohužel se rychle ukáže, že přesně tou je.

avatar4/10

Bacha, jak se chováte na silnici. Pokud totiž vytroubíte magora, jako je Russell Crowe, může vám udělat ze života peklo. A taky zabít pár vašich blízkých… A nebo vás nudit hodinu a půl v kině. Vyšinutý je nezajímavě natočený thriller s průměrnými honičkami i akcí, jen lehce načrtnutými postavami a oscarovým záporákem, jenž tu viditelně hraje pod svoje možnosti. Druhořadé béčko, které by bez Croweovy přítomnosti nemělo čím zaujmout.

PraSiteL

MartinS96

Sub-Zero