Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

Tenet celosvětově utržil nad očekávání, Noví mutanti vládnou USA


ikona
imf
christopher nolandisneyfoxjohn david washingtonjosh boonenew mutantsrobert pattinsontenettržbyx-men
Důvody k radosti, ale i potvrzení bezútěšných vyhlídek. 

Svět je vzhůru nohama a málokde je to vidět výrazněji než v kinech. Víkendové tržby, u kterých se dřív člověk sotva dopočítal nul za úvodní číslovkou, ani nemá cenu reportovat, ostatně studia samotná by si je nejraději nechala pro sebe, když už nějaký ten film ze zvědavosti nebo spíš zoufalství do kin vyšlou. S letní sezónou ve zpětném zrcátku se americká boxoffice ještě nepřehoupla přes dvě miliardy, přičemž běžně finišuje v prosinci na jedenácti. Spása je v nedohlednu a nic na tom nezmění ani Tenet, který poprvé po bezmála půl roce znamenal zas jednou důvod těšit se do kin, alespoň těch mimo Ameriku. Tam totiž Nolan startuje až za týden, i když se ještě neví, do kolika multiplexu nakonec zavítá.

Než se vrhneme na Tenet, sluší se zmínit, že v 62 % otevřených amerických kin zaznamenal relativní úspěch “nový” snímek Noví mutanti. Ano, ta novota v úvozovkách i bez je na pováženou, protože jde o jeden z těch notoricky odkládaných snímků, u kterého jsem ani sám nevěřil v jeho existenci, dokud se Mr. Hlad nevrátil z kina s prvními dojmy. Sedm milionů dolarů za víkend je vlastně - přepočteno na počet kin a jejich social distancing - docela slušný výkon. Jistě daný i absencí jakékoliv konkurence, ale vlastně jde o překvapení, protože tu sedmičku bychom Novým mutantům dost možná tipovali i za běžného stavu. 

Podměrečné recenze kritiky i diváků naopak nemohly překvapit nikoho. Kdo chce tuhle x-menovskou derniéru vidět za každou cenu, tomu doporučujeme počkat na VOD, kde jistě bude velmi brzy. Noví mutanti ale běží i v českých kinech, takže v jejich návštěvě nikomu bránit nemůžeme.

Největší víkendové otvíráky x-menovských filmů

Zpátky k Nolanovi, který v půlce týdne startoval na trzích, jež byly alespoň částečně otevřeny, včetně toho našeho. Warnerům na poslední chvíli Covid-19 házel klacky pod nohy, když se v některých regionech novými nařízeními škrtila kapacita sálů, ale výsledných 53 milionů dolarů je rozhodně výš, než částka se kterou studio koketovalo. Neoficiálně se mluvilo o spokojenosti nad hranicí 40 milionů. Už fakt, že Warneři vydali k předběžným číslům spokojené PR, naznačuje, že se částečně daří z nejnovější nolanovky udělat eventovou záležitost. A vzhledem k zamotanému ději se lze spolehnout i na to, že mnozí diváci přijdou i podruhé.

Mezi nejsilnější trhy podle očekávání patřila Velká Británie (7 milionů), Francie (6,7 milionů), Jižní Korea (5,7 milionů) a Německo (4 miliony). Především pro ostrovní fanoušky to znamená jistou naději, že se s novou bondovkou bude stále počítat na konec letošního roku, ale ani thymolinový úsměv na rtech warneráckých kravaťáků nemůže zakrýt fakt, že těch 53 milionů jsou vlastně jen drobné.

Tenet stál minimálně 200 milionů dolarů (podle některých zdrojů i víc), což znamená, že i při nejoptimističtějším scénáři a nejskromnějších účetních by musel vydělat 600 až 700 milionů dolarů, abychom se dostali do černých čísel. A to bereme v úvahu, že marketingově Warneři poměrně brzy zatáhli za ruční brzdu a spolehli se na kryptickou kampaň a sílu Nolanovy aury. Evidentně to zabralo a pomůže to zmírnit ztráty, ale až příští víkend Tenet odstartuje v USA, Číně a Rusku, nelze očekávat vyloženě spásné cifry. Budeme ale chytřejší, co se týče potenciálu letošních blockbusterů, protože ačkoliv americký trh už není ten jediný důležitý, jeho víkendový opening zůstává lakmusovým papírkem určujícím jeho další osud. Až po americké premiéře lze tzv. vyvěštit z lógru globální tržby, i když v tomhle případě je to skutečně spíš úkol pro ezoteriky a nikoliv finanční analytiky.

Největší hity roku 2020

Jisté vodítko nabídne i čínský trh, který se mezitím docela oklepal. Tamní válečná hitovka The Eight Hundred už vydělala přes 200 milionů dolarů. Rozhodně pokles oproti některým dřívějším lokálním blockbusterům, ale důkaz toho, že lidé se do kin vracet chtějí. Právě tahle Osmistovka bude stát Tenetu v cestě za čínským výdělkem, ale pozitivní buzz už si Nolan zařídil, a tak by měl slavit úspěch ve všech koutech světa. 

Opět připomínám, že i při ideální konstelaci planet utrží Warneři 500 milionů dolarů a navíc mohou počítat s hubenějšími výplatami od sotva přežívajících kinařů. Na poplácání po zádech to určitě je, ale jestli vyhlížíte další blockbustery pod stromečkem, uvědomte si, že jejich účetní rozvaha (mluvíme hlavně o tom Bondovi) počítala s globálním dvojnásobkem, tj. miliardou. Oslabený americký trh nemá šanci podobné číslo dotovat a ten čínský momentálně spoléhá především na domácí hity. Skoro bych si vsadil, že agent s povolením zabíjet si dovolenou mimo stříbrné plátno prodlouží až do roku 2021.

Ale abychom neskončili úplně depresivně. Třetí dobrodružství Billa a Teda vydělalo v amerických kinech přes milion dolarů. A úspěch slaví i na VOD, dotované pochvalnými recenzemi. Co k tomu dodat, než trademarkové “Excellent!”.

© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace