The Rental: Recenze

alison briedan stevensdave francothe rental
Dave Franco poprvé režíruje. A pár lidí to bude dost bolet.

Asi jste zaznamenali, že Praha dlouhodobě bojuje s pronajímáním bytů přes Airbnb. Před koronou mířily do našeho hlavního města stovky tisíc turistů ročně a dá se počítat s tím, že až se situace vrátí do normálu, přijedou znova. A spoustu Pražanu nebaví, že vedle nich v mrňavém 2+kk každý druhý den vyřvává osm ožralých Angličanů a že v centru města jsou kvůli turistům ceny vystřelené do absurdních výšin. Praha se pokouší tuhle situaci regulovat tak, jak se asi má. Ale možná by stačilo, kdyby zavolali Dava Franca, protože jeho film měl potenciál udělat pro Airbnb to samé, co udělaly Čelisty pro pláže. Alespoň na papíře.

Psychologický horor The Rental ale bohužel nefunguje tak, aby z něj byla nová klasika. A vlastně i na ten průměr se docela nadře, do značné míry však jde o podívanou, která stojí za pozornost. Děj se točí okolo dvou bratrů a jejich přítelkyň. Ti se rozhodnou vyrazit si na víkend do krásného domu někde u moře, kde si pořádně odpočinou. Jenže i když se všichni usmívají a mají se rádi, pár z nich má tajemství, o nichž by ostatní vědět neměli. Původně plánovaná víkendová pohoda tak brzy vezme za své a když navíc zjistí, že někdo sleduje každý jejich krok, začne jít opravdu do tuhého. Je však nebezpečnější neznámý voyeur, nebo to, co skrývají jeden před druhým?

Franco, jemuž se scénářem pomáhala jedna z největších současných hvězd nezávislého filmu Joe Swanberg, má rozhodně ambice. Jeho The Rental začíná jako psychologické drama, které se postupně mění v thriller ze subžánru „dobří lidé dělají ošklivé věci“ a končí téměř jako regulérní slasher. A krom toho má slabou hodinu a půl, takže to celé hezky odsýpá. Jenomže Franco si toho na sebe naložil možná trošku moc. Jako psychologická podívaná je The Rental celkem neobjevná, což platí i pro thrillerovou část a ta hororová, ta svým způsobem nefunguje vůbec.

Franco se totiž rozhodl vyprávět tak, že diváci mají před hrdiny náskok, takže v okamžiku, kdy už budete vědět, která bije a co komu vlastně od koho hrozí, bude čtveřice vystresovaných výletníků řešit úplně jiné věci než to, že jim jde někdo po krku. Franco navíc očividně nechce, aby se jeho film proměnil v jednoduchou rubanici a krvavou řež, takže klasické hororové propriety jako lekačky a násilné scény prakticky nevyužívá. Spoléhá na to, že diváci už znají jeho hrdiny, soucítí s nimi a bojí se o ně. Jenomže i přes fakt, že všichni před kamerou hrají velmi slušně, všechny postavy jsou poměrně jednoduché a napětí, které mezi nimi vzniklo, je sice zajímavé a rozhodně uvěřitelné, ale celkově nijak zvlášť objevné. Mně osobně nikdo ze čtveřice nepřirostl k srdci tak moc, aby mě jeho osud zajímal do té míry, abych Francovi odpustil, že své hororové hrátky servíruje divákům s velkým odstupem. Nefunguje to tak, jak by asi chtěl.

Přesto je jeho debut celkem zajímavá podívaná. Je evidentní, že Dave Franco jako filmař ještě musí trošku dospět a hlavně si osahat řemeslo, The Rental ovšem ukazuje, že má nápady a ví, co chce točit. Jen zatím nemá moc jasno v tom, jak by to měl dělat. Ale napoprvé to úplně špatné není. Rozhodně se tu najde pár důvodů k tomu, abych byl alespoň trošku zvědavý, až se postaví za kameru znovu.

avatar5/10

Čtveřice hrdinů odjíždí na víkend do pronajatého domu, ale nikdo z nich netuší, že se tu budou muset poprat s pár ošklivými tajemstvími. A taky jedním magorem. Dave Franco se poprvé postavil za kameru a je to vcelku zajímavé. Nebo by spíš mohlo být. V The Rental je vidět snaha hrát si trošku s žánry i očekáváním diváků, jenže Franco měl možná větší ambice než schopnosti a jeho debut se nikdy nerozjede tak, jak by měl. Pár zajímavých nápadů se mu ale upřít rozhodně nedá. Netvrdím, že z něj bude dobrý režisér, ale rozhodně mu dám další šanci.

Podobné filmy

PraSiteL

maddy1111