Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

Konec zločinu v Americe: Recenze


ikona
Mr. Hlad
the last days of american crime
Máte dvě a půl hodiny času a chuť ublížit si? Tenhle film je přesně pro vás! 

Co je horší, než špatný film? Špatný film, který je dlouhý. A vzhledem k tomu, že Konec zločinu v Americe točila režisérská zrůda jménem Olivier Megaton a má 148 minut, je tenhle blábol víceméně synonymem pekla. Přiznám se, že jsem patřil k těm pár naivkům, co doufali, že to tak nebude a že se Francouz zodpovědný za trojku Kurýra a sequely 96 hodin vybičuje k životnímu výkonu, ale úplně to nevyšlo. Takže si vlastně tuhle facku, co trvala dvě a půl hodiny, zasloužím, aby mě podobné kraviny už příště nenapadaly. 

Možná to tak na první pohled nevypadá, ale Konec zločinu v Americe je komiksovka. Bez superhrdinů, bez boje o osud světa a podobných věcí, i když paradoxně z potenciálně docela zajímavého světa. Ocitáme se v době, kdy jsou Spojené státy zachváceny vlnou zločinnosti, policie boj se zločinci prohrává a vláda se rozhodne řešit to dost rázným způsobem. Po celých USA začne vysílat speciální signál, který zabrání každému v tom, aby páchal cokoliv nelegálního. Zločinnost tak teoreticky přes noc klesne na nulu. Jenže bankovní lupič Bricke, černá ovce mafiánské rodiny, Kevin Cash a nevypočitatelná femme fatale Shelby Dupree mají v plánu těsně před „eliminací zločinnosti“ ukrást miliardu dolarů. A unudit vás k smrti. 

Ten základní nápad fakt není blbej a okolo projektu se v minulosti motalo pár docela zajímavých lidí, jenže nakonec skončil v rukách člověka, který by měl místo filmařiny radši řídit hovnocuc. Už jen fakt, že dvě a půl hodiny dlouhá podívaná postrádá jakéhokoliv kladného hrdinu, je docela problematický. Édgar Ramirez dostal za úkol tvářit se jako Clint Eastwood nebo alespoň Karl Urban, ale už poněkolikáté ukazuje, že drsňáci mu fakt nejdou. Excentricita Michaela Pitta baví asi dvě scény a Anna Brewster je sice pohledná, hrát však moc neumí. Není komu fandit a Megaton si navíc nejspíš opravdu myslí, že mu stačí, aby jeho hrdinové byli jakože cool, jakože divní a jakože sexy. A když už se pokusí nějak překvapit a nabídnout nějaký zvrat v jejich jednání, tak ho nejspíš stejně odhadnete o třicet minut dřív. 

Takže dvě a půl hodiny trávíme s bandou nezajímavých amorálních šašků. Ale on by to nemusel být takový problém, kdyby Konec zločinu v Americe bavil třeba vizuálními nápady, akcí, vtipem nebo vlastně čímkoliv. Jenže v tomhle směru je to ještě mnohem horší. Megaton se pokouší vytvořit svět, kde není nikdo normální a násilí se stalo naprosto běžnou součástí životů každého Američana. Ne vyloženě postapokalyptický svět, spíš prostředí podobající se třeba Dreddovi nebo dejme tomu Chappiemu. Jistou zásluhu na tom má pochopitelně fakt, že i tenhle film se točil v Jihoafrické republice, ale prostě poušť, krev, drsňáci, zbraně, restriktivní stát a anarchie v ulicích… zkrátka místo, kde se nehraje podle pravidel, každý kope za sebe a každý může každého zradit. A kulisy moc nestojí a je to cool. Alespoň v Megatonově hlavě.  

Faktem ovšem zůstává, že Konec zločinu v Americe je i přes veškerou snahu být progresivní, drsný, možná v některých momentech i šokující a především cool od začátku spíš trapný. Asi jako čtrnáctiletý raper z Vlachova Březí, co by chtěl být českým Lil Waynem. Člověk vidí, o co se snaží, ale na rozdíl od něj vidí i to, jak smutná je to podívaná. Podobně cool, agresivní a nihilistický byl před pár lety třeba Crank s Jasonem Stathamem, který se nebál překvapit a mnohdy i šokovat otevřeným násilím, černým humorem a sebevědomě osobitým stylem. Konec zločinu v Americe by chtěl být podobný, jenže nemá koule na to, aby byl opravdu drsný nebo odvážný. A když už se objeví scéna, která by mohla svou odvážností alespoň trošku od zaujmout, Megaton od ní hned uteče pryč. Nebo ji prostě nedovede atraktivně natočit, jako třeba fakt směšnou pasáž, kdy si to mají Bricke a Shelby asi drsně a nekompromisně rozdávat na hajzlu v zaplivaném baru. Kdyby k tomu nehrálo I Wanna Be Your Dog od The Stooges, asi by mi ani nedošlo, že tam probíhal „animální sex.“ Čím víc se film pokouší diváky přesvědčit, že je drsný, tím směšněji působí. 


Přehrajte si trailer
Ale abych řekl pravdu, jsem rád, že Konec zločinu v Americe vznik. A že je takhle strašně moc špatný. Na Rottentomates momentálně není jediná kladná recenze a já věřím, že Megaton by konečně mohl být po tomhle průjmu oficiálně vyřízený. Donedávna se totiž mohl schovávat za fakt, že dvojka a trojka 96 hodin měly slušné tržby, díky čemuž pořád existovalo riziko, že mu občas někdo slepý dohodí nějakou práci. Teď už snad ne. Takže z téhle zoufalosti nakonec přeci jen možná vzejde něco dobrého…

p.s.: Sharlto Copley by měl vyměnit agenta. Takhle nesmyslně napsanou a zbytečnou roli jsem snad nikdy neviděl. 

Verdikt

avatar2/10

Mr. Hlad

Skupina zločinců se pokouší ukrást miliardu dolarů před tím, než v USA zavedou systém, který s pomocí speciálního signálu zabrání lidem porušovat zákon. Jenže ti zločinci jsou banda nezajímavých kašparů, režisér Olivier Megaton šetří s akcí, vtipem i napětím a všechno sází na nudné hrdiny a rádoby cool stylizaci a celé to má dvě a půl hodiny. Nekoukejte na to. Kdyby byl svět spravedlivý, vznikl by tenhle film v Rumunsku, hrál by v něm Michael Dudikoff a vy byste o něm nikdy neslyšeli. A my bychom o něm nemuseli psát.



Hodnocení čtenářů

  • avatar1/10

    Invisigoth

  • avatar10/10

    KarlosK

  • avatar6/10

    kugl86

© copyright 2000 - 2020.
Všechna práva vyhrazena.
Hosting zajišťuje: Stable.cz
Kontakty: Technická podpora | Redakce

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se na MovieZone zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace