Užíváním této stránky souhlasíte s všeobecnými podmínkami.
Tato stránka používá cookies.

Co prozradil nový trailer nolanovky Tenet?


ikona
do_Od
časChristopher NolaninverzeJohn David WashingtonRobert PattinsonskalpelTenettoktrailerukázka
Co se sakra děje v nejnovější ukázce na chystaný návrat Christophera Nolana? 

Nadlidský úkol jsem si to vybral, nadlidský. Dobrovolně jsem se totiž ujal skalpelu nejnovější ukázky ke snímku Tenet. S tím by Nolan jako obvykle rád všechny v kině překvapil (takže snahou zjišťovat o filmu co nejvíc jdu nejen proti sobě samému, ale i proti životní filozofii mého nejoblíbenějšího režiséra, sakra), a studio Warner Bros. zase pro změnu nakoplo celý filmový průmysl. Jestli se to druhé podaří v tuto chvíli asi nikdo neví, a můžeme tak jen doufat. Pakliže se má podařit to první, nejspíš byste měli přestat číst někde zhruba tady. Následující řádky totiž budou nejen plné domněnek a spekulací, ale i pečlivě sesbíraných informací a tudíž spoilerů, které by vám ten zážitek v kině mohly mírně pokazit. Na druhou stranu je nutno říct, že to je pořád Nolan, většina es tak zůstala směle v rukávu a zmíněný trailer ani v nejmenším neprozradil všechna překvápka. Upřímně? Neprozradil vlastně skoro nic.

Začneme tím zjevným. Samotný název Tenet je palindrom, tedy slovo, které lze číst v libovolném směru a má vždy stejný význam. To samozřejmě není náhoda a už oním slůvkem nám režisér napovídá, že zde budeme pracovat s tokem času, respektive představou, že teče vpřed i vzad zároveň (více o tomhle za moment). Potvrzuje to každopádně hned první záběr, kdy sledujeme norskou přepravní loď Magne Viking plující pozpátku, dále obrácený proud vln a taky postavu Martina Donovana, která protagonistovi s tváří Johna D. Washingtona prozradí ono tajemné slovíčko. To by mu mělo otevřít nejen ty správné dveře, ale i pár špatných. Odtud se můžeme domnívat, že se jedná o dialog z úvodní hodinky filmu, která začne nejprve zhruba šestiminutovým prologem z ruského operního domu a následným náborem mezi agenty zachraňující svět před třetí světovou.

Na následující bitce mezi Washingtonem a ochrankou sličné Elizabeth Debicki si pak můžeme konečně vysvětlit, jak že se to vlastně má s tím ovládáním času. Namísto klasického cestování tam a zpět se Nolan rozhodl pro použití mechanismu, kdy je čas ovládán pouze místně. Jinými slovy, zatímco pro většinu lidí čas plyne reálně dál, ve filmu vidíme pár jedinců využívat tok času ke svému prospěchu. Koneckonců jak zazní později, Washington kulku nestřílí, ale chytá. V následujícím záběru si tak všimněte, že zatímco se schyluje ke rvačce mezi Washingtonem a bodyguardem stojícím za ním, on už je pohledem u levého bodyguarda před ním, který se rázem jakoby zkroutí v bolestech. Ve výsledku tak jedna postava může svádět boj s několika lidmi zároveň, ve vícero odlišných časových rovinách. Zatím stíháte?

Každopádně než stihne syn slavnějšího Denzela všechny pomlátit, už je Debicki pryč. V pozadí mimochodem vidíme typické londýnské taxi, takže můžeme dokonce určit, kde se scéna odehrává. Následuje pasáž, kdy Washington a Pattinson padají s lany na barák a pak se na scéně objevuje vědátorka s tváří roztomiloučké Clémence Poésy, která nám oznámí, že se schyluje ke třetí světové válce. Kde jsou ty časy jednoduchých průmyslových špionáží uvnitř snů, co?

Zastaví se pochopitelně i Michael Caine. Dvorní herec Christophera Nolana prý točil jeden den, pouze s Washingtonem, a o ději filmu absolutně nic neví. Je to ale starý lišák a nevěřím mu ani slovo. Každopádně nám konečně představí taky pravděpodobného záporáka filmu, jistého Rusa s tváří Kennetha Branagha. Ten se v traileru drží s Debicki za ruku a později jí míří zbraní na hlavu, jedná se tak o jeho partnerku, která možná ví příliš mnoho? Branagh každopádně výše zmíněnou technologii ovládání času zneužívá k vlastnímu prospěchu, a proto musí být zastaven.

Washington na to pak nebude sám. Pomůže mu taky fešácký Robert Pattinson (zatím bez batmanovského hlasu, ale určitě dostal od Nolana pár tipů), kterému je vysvětlen přesný termín onoho časového paradoxu. Inverze. Hlavně po mně prosím nechtějte, abych vám ji nějak konkrétněji vysvětloval, v další scéně totiž Washington názorně předvede, co je myšleno oním chytáním kulky. A ano, z toho už se zavařuje mozek i mně. 

Za pozornost zde ovšem stojí dvě věci. Zelená rukavice, jež má jeho postava v jeden moment na sobě, a v druhý nikoliv. Že by existoval jakýsi mechanický způsob, jak onen tok kontrolovat? Kdoví. No a tou druhou je mazací tabule, na které je nakreslena první část Maxwellovy rovnice. Co to, ptáte se? Fajn, tak já se vám to tedy pokusím vysvětlit.

V zásadě existuje jistý myšlenkový experiment jménem Maxwellův démon, který si pro účely filmu strašně moc zjednodušíme. Představte si dvě komory, v levé straně červené částice a v pravé straně modré částice. Tyto částice se v našem světě, tak jak funguje, tak jak jej vnímáme, nikdy nepotkají, nikdy nesloučí. Kdyby se však mohly někdy potkat, způsobil by to právě onen teoretický démon, který by rázem změnil celkové chápání našeho světa, potažmo vesmíru, včetně například toho, jak vnímáme proud času. Najednou by se modré částice mohly samovolně přesouvat do vedlejší komory a naopak. Není to zdaleka přesné, nicméně už si asi můžete začít dělat menší představu o tom, jak to celé bude fungovat. Jsem si pak jistý, že to scénář celé rozhodně vysvětlí líp než já. Mimochodem voják na záběru níže je Aaron Taylor-Johnson. A všímejte si barev.

V minutě a dvaceti vteřinách se každopádně ukázka překlopí do své druhé poloviny, hudba nabere obrátky a my sledujeme pár vskutku nádherných záběrů, které pro Nolana točil zatím stále neoscarový Hoyte van Hoytema. Vedle Pattinsona a Washingtona se pak objeví taky sympatický Himesh Patel z Yesterday, dojde na pár dalších hrátek s vracením času (všímejte si masek, ty zjevně slouží k přechodu z jedné komory do druhé, kdy si postavy musí přenést svůj vlastní vzduch, protože ve druhé „dimenzi“ je vše jinak).

Vrcholem filmu bude ovšem jednoznačně tato dálniční honička, při které auta jedou pozpátku i dopředu zároveň, další bourají, a celkově se tam toho děje tolik, že to na první zhlédnutí nemáme šanci pořádně vstřebat.

Ukázka pak nabídne ještě střípky z prologu, nebo jeden nenápadný odkaz na batmanovský prolog s Banem a dramatickým zničením letadla za letu. Je toho zkrátka fůra a já to v žádném případě nechci vysypat vše tady. Už se nicméně těším, až to dostaneme hezky pohromadě, v naplňujících dvou hodinách, které opět posunou možnosti kinematografie o kus dál. Nolan je zatraceně ambiciózní panchart, co?

Pattinson a jeho fór s letadlem.

Když už jsme u toho, ničení letadel je jednou z Nolanových specialit. V Tenetu pak chtěl místo reálného Boeingu 747 použít kombinaci miniatur a CG efektů, nakonec ale zjistil, že koupě opravdového letadla vyjde levněji. Takže vybuchující letoun, který sledujeme v traileru, nechal slavný filmař skutečně explodovat. 

Komentáře
VŠECHNY KOMENTÁŘE (29)
© copyright 2000 - 2024.
Všechna práva vyhrazena.

Registrace

Nemáte svůj účet? Registrací získáte možnosti:
  1. Komentovat a hodnotit filmy a trailery
  2. Sestavovat si žebříčky oblíbených filmů a trailerů
  3. Soutěžit o filmové i nefilmové ceny
  4. Dostat se na exklusivní filmové projekce a předpremiéry

Zapomenuté heslo

Pokud jste zapomněli vaše heslo nebo vám nedorazil registrační e-mail, vyplňte níže e-mailovou adresu, se kterou jste se zaregistrovali.

Přihlášení


Registrace