Charlieho andílci: Recenze

charlies angelselizabeth banksella balinskakrisen stewartnaomi scott
Chcete dobrou akční komedii? Hledejte dál. Někde o hodně dál.

Když by se v jednom sále promítali třetí Mizerové a ve druhém dejme tomu Ženy v běhu, v tom prvním bude sedět víc chlapů a v tom druhém víc žen. Tak to prostě je. Netvrdím, že to je dobře, ale ani netvrdím, že to považuji za problém, který by bylo nutné nějakým způsobem řešit a zabývat se jím. Osobně zamířím spíš do toho prvního sálu a rozhodně mi nebude vadit, když se místo Mizerů pustí Atomic Blonde nebo Aliens. Ano, akční žánr je mužský žánr, v žádném případě tu však neplatí, že by do něj muži nechtěli pouštět ženy, spíš naopak. Problém tkví ovšem v tom, že ženy ten akční žánr často neumí dělat tak, aby publiku daly to, co si od něj žádá. A přesně to Elizabeth Banks u Charlieho andílků naprosto nepochopila.

Seriálové Charlieho andílky u nás nezná téměř nikdo, zato filmy z počátku 21. století jsou uprostřed Evropy pořád vcelku populární. Tehdy debutující McG dokázal s pomocí Cameron Diaz, Lucy Liu a Drew Barrymore poslat do kin akčňák, který byl vcelku velkolepý, po akční stránce nápaditý, hlavně ale veselý, sexy a především zábavný. A nová verze Charlieho andílku nic z toho není a dokonce to vypadá, že se i cíleně snaží, aby taková nebyla. Děj není příliš podstatný. Mladá vědkyně Elena odhalí, že zařízení, na němž pracuje, může být v nesprávných rukách hodně nebezpečné, když to však nahlásí svému šéfovi, začne jí jít o krk. Naštěstí ji zachrání Sabina a Elena, dvě superagentky, které pracují pro tajemného Charlieho Townsenda a zachraňují svět v situacích, kdy na to normální ochránci zákona nestačí. A teď musí tahle trojice dokázat, že ve svém oboru patří skutečně ke špičce.

Nic složitého. Ale to nevadí, ani staří Andílci nepatřili po příběhové stránce ke zrovna složitým filmům. Jenže jak už bylo řečeno, dvacet let stará verze měla nadhled, nadprůměrné řemeslo a styl. Ta nová je celovečerní verzí pětačtyřicetileté ženy, co zjistila, že její život a názory nikoho moc nezajímají a bohužel si odmítá připustit, že by to mohlo být proto, že ona sama není moc zajímavá. A tak se zabejčí a dělá všechno pro to, aby byla „proti něčemu“ a aby byla vidět. Beru, že tohle tvrzení je možná z mojí strany trošku agresivní a přiznám se, že Elizabeth Banks mám jako herečku vcelku dost rád, ovšem jako režisérka a scenáristka se tu sama staví do role člověka, který především chce něco říct a moc neřeší, že neví jak.

Noví Charlieho andílci dělají všechno pro to, aby nebyli zábavní tím způsobem jako předchozí filmy. Nevím a popravdě mě ani moc nezajímá, jestli šlo o záměr, nebo čirou neschopnost Banks jako režisérky. Faktem ale zůstává, že mezi trojicí hrdinek není vůbec žádná  chemie, humor prakticky absentuje a akčních scén dostaneme překvapivě málo a většina z nich navíc nedosahuje ani úrovně těch, jaké vídáme v televizi. Je to strašlivá a utahaná nuda, která navíc bohorovně odmítá být zábavná a vyhýbá se nadhledu a humoru (Kristen Stewart se sice snaží, nedostane však moc příležitostí prodat svou roztomilost) a vlastně všemu, co považuji na žánru akčních komedií atraktivní.

Bylo mi až nepříjemné na Charlieho andílky koukat. Jakoby na mě při nich někdo doslova řval „chceš se bavit ty sexistické machistické prase? Ani náhodou tohle je jízda pro holky, protože girl power a kámošky všechno zvládnou a nejsou tak povrchní, aby je bavily akční scény a hláškování, takže tam žádné pořádné akční scény nedáme a hláškování taky ne. A všichni chlapi na plátně budou buď záporáci, gayové nebo kreténi. A můžeš za to ty.“ OK. Nehodlám tvůrcům ubírat právo na jejich vizi, ale nikdo se pak nemůže divit, že když Elizabeth Banks natočila akční film, ve kterém není ani to nejzákladnější, co člověk od tohohle žánru chce, že do toho kina lidi nepřijdou a ti, co přijdou, neodházejí nadšení.

Já a počítám že i zbytek světa nemáme problém s tím, že by Charlieho andílci byl akční film pro holky a chtěl hrdinky emancipovat. Máme problém s tím, že to je otravná a nenápaditá nuda, která svou neschopnost fungovat jako žánrovka maskuje agresivní snahou přesvědčit svět o tom, že za neúspěch Andílků můžou muži odmítající chodit na akční filmy od žen a s ženami. Přitom je pravda poněkud jednodušší. Muži odmítají chodit na filmy, které jsou nudné. A jak to vypadá podle tržeb a množství spokojených reakcí, tak ženy taky.

avatar3/10

Akční komedie, která není a nejspíš ani nechce být akční a ani vtipná. Hodinu a půl dlouhá nuda o tom, že holčičí kamarádství je nejdůležitější věc na světě má bitky a přestřelky na úrovní Walker, Texas Ranger, minimum humoru a nula audiovizuálních nápadů. Špatný film. A naprosto zbytečný.

Robur

konvax

pepo